Αποκλίσεις εμφανίζουν οι τιμές απορρυπαντικών, καθαριστικών και ειδών προσωπικής υγιεινής στα ράφια των σούπερ μάρκετ, μετά και τον «ψαλίδι» του 30% στις προωθητικές ενέργειες που επέβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης, φέρνοντας μειώσεις των αρχικών τιμών στο ράφι.
Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε ο «Ελεύθερος Τύπος» της Κυριακής λαμβάνοντας τις αρχικές τιμές (προ προσφορών) 10 προϊόντων από τις τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες του κλάδου, η «ψαλίδα» φτάνει έως και 6,2%, ποσοστό που δεν φαίνεται μεν μεγάλο, ωστόσο για τους καταναλωτές μετράει, καθώς η ακρίβεια… συρρικνώνει το εισόδημά τους.
Λογικές οι διαφορές τιμών
Στελέχη του κλάδου αναφέρουν ότι η διαφορά των τιμών είναι λογική, δεδομένου ότι κάθε προμηθεύτρια εταιρία υπογράφει ξεχωριστή συμφωνία με τον κάθε λιανέμπορο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τον όγκο πωλήσεων των αλυσίδων, τη θέση που θα έχουν στο ράφι κ.λπ. «Οσο περισσότερα τεμάχια πουλά μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ και όσο περισσότεροι καταναλωτές την επισκέπτονται τόσο χαμηλότερη τιμή εξασφαλίζει από τους προμηθευτές, καθώς οι τελευταίοι ποντάρουν στην αύξηση των μεριδίων αγοράς τους. Επίσης, οι χαμηλές τιμές θα τις φέρουν και πιο μπροστά στα ράφια, επομένως είναι ευκολότερο να αγοράσουν τα προϊόντα τους οι καταναλωτές», αναφέρει στον «Ε.Τ.» υψηλόβαθμο στέλεχος της αγοράς.
Επιπλέον, στο 2,9% διαμορφώνεται η «ψαλίδα» σε υγρό καθαριστικό επιφανειών μεγάλης εταιρίας, με την τιμή του να κινείται από 3,08 έως 3,17 ευρώ.
Πέφτουν οι τιμές
Πάντως, σε όλα αυτά τα προϊόντα παρά τον «κόφτη» στις προωθητικές ενέργειες, οι τιμές στο ράφι έχουν υποχωρήσει σε σχέση με τον Φεβρουάριο, καθώς οι προσφορές και οι εκπτώσεις συνεχίζονται με την ίδια ένταση μέχρι αλυσίδες και προμηθευτές να έχουν τα πρώτα αποτελέσματα για τον τρόπο αντίδρασης των καταναλωτών απέναντι στα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας.
Ωστόσο, όπως δηλώνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ανώτατο στέλεχος του λιανεμπορίου τροφίμων, η συγκεκριμένη εμπορική πολιτική των προμηθευτών θεωρείται βέβαιο ότι θα αλλάξει το προσεχές διάστημα, καθώς οι επιχειρήσεις θα καταλήξουν να είναι ζημιογόνες. «Αφού αναγκάστηκαν να ρίξουν τις τιμές τιμοκαταλόγου, δεν μπορούν να συνεχίσουν τις προωθητικές ενέργειες με τη σημερινή μορφή. Επομένως, ή θα περιορίσουν τα ποσοστά των εκπτώσεων ή δεν θα είναι τόσο συχνές όσο σήμερα, που είναι σχεδόν σε μόνιμη βάση. Με τα δεδομένα αυτά, οι τιμές για τον καταναλωτή ενδέχεται να αυξηθούν σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα», υπογραμμίζει η ίδια πηγή.
Ανάλογες διαφορές τιμών, όμως, εμφανίζουν και τα τρόφιμα, τα οποία δεν υπάγονται στο μέτρο της μείωσης των προωθητικών ενεργειών, αλλά στην τρίμηνη απαγόρευση των προσφορών σε περίπτωση που έχουν ανατιμηθεί. Ετσι, γιαούρτι του ενός κιλού πωλείται στη μία αλυσίδα 4,7 ευρώ, στην άλλη 4,71 ευρώ και στην τρίτη στα 4,20 ευρώ, δηλαδή σχεδόν κατά 50 λεπτά φθηνότερα. Συσκευασμένο τυρί του τοστ κοστίζει από 3,24 έως 3,40 ευρώ, ενώ ζυμαρικά γνωστής εταιρίας σε δύο αλυσίδες έχουν την ίδια τιμή στο 1,07 ευρώ και στην άλλη στο 1,13 ευρώ. «Ψαλίδα» έως 4,9% εμφανίζει κατεψυγμένος αρακάς, καθώς στο ένα σούπερ μάρκετ στοιχίζει 3,28 ευρώ, στο άλλο 3,29 και στο τρίτο 3,40 ευρώ.
Νέα «εργαλεία» στην πλατφόρμα e–katanalotis
Για να μπορούν οι καταναλωτές να συγκρίνουν τις τιμές και να δουν πού μπορούν να πραγματοποιήσουν φθηνότερα τις αγορές τους, το υπουργείο Ανάπτυξης ενεργοποιεί το προσεχές διάστημα νέα ψηφιακά «εργαλεία» μέσα από την πλατφόρμα e-katanalotis.
Στην ανανεωμένη πλατφόρμα θα περιλαμβάνονται περισσότεροι από 3.500 κωδικοί προϊόντων και τα νοικοκυριά θα μπορούν να προχωρούν σε σύγκριση των τιμών, ώστε να εντοπίσουν σε ποια αλυσίδα σούπερ μάρκετ, που βρίσκεται κοντά τους, διατίθενται φθηνότερα.
Μάλιστα, θα δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να φτιάχνουν και συνδυαστικά καλάθια και θα τους παρέχει ενημέρωση για τα κοντινά καταστήματα που μπορούν να επισκεφθούν για να αγοράσουν κάθε προϊόν στη χαμηλότερη δυνατή τιμή.