flamis.gr
Ενημερωτικό Portal, Πάτρα, Αχαΐα

Ανακάμπτουν οι πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ.

Με σαφώς καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με την πρώτη χρονιά της πανδημίας έκλεισε το 2021 για την αγορά αυτοκινήτου, καθώς οι πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ. αυξήθηκαν κατά 24,6% σε σύγκριση με το 2020, επιστρέφοντας πάλι σε επίπεδα άνω των 100.000 οχημάτων, αλλά παραμένοντας κάτω και από τα επίπεδα του 2018.

Αυτό, ωστόσο, που χαρακτηρίζει την αγορά από το καλοκαίρι του 2021 και έπειτα είναι οι σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων, ειδικά των δημοφιλών μοντέλων, καθυστερήσεις που σε ακραίες περιπτώσεις συνεπάγονται παράδοση ακόμη και το 2023, αλλά και οι σημαντικές αυξήσεις στις τιμές τόσο των νέων μοντέλων όσο και των μεταχειρισμένων. Μάλιστα, λόγω του γεγονότος ότι το κόστος παραγωγής αναπροσαρμόζεται συνεχώς για τις αυτοκινητοβιομηχανίες εξαιτίας των σημαντικών διαταραχών στη λειτουργία των εργοστασίων τους, απόρροια της διασποράς του κορωνοϊού και λόγω των ανατιμήσεων σε βασικές πρώτες ύλες και εξαρτήματα, υπάρχουν εταιρείες στην Ελλάδα που διαθέτουν τα αυτοκίνητα με λεγόμενη «ανοιχτή τιμή». Ο καταναλωτής, δηλαδή, μπορεί να παραγγείλει τώρα ένα καινούργιο αυτοκίνητο, αλλά να κληθεί να καταβάλει υψηλότερο τίμημα όταν το παραλάβει την άνοιξη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) την Πέμπτη, οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων αυξήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2021 σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2020 κατά 7,7%, ενώ των μεταχειρισμένων αυξήθηκαν την ίδια περίοδο κατά 11,5%. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η αύξηση στις τιμές των καινούργιων οφείλεται κυρίως στο ότι ήδη από τις αρχές του φθινοπώρου οι εταιρείες έχουν σταματήσει τις προσφορές και τις εκπτώσεις και όχι στην ύπαρξη νέων τιμοκαταλόγων. Νέοι τιμοκατάλογοι αναμένεται να εφαρμοστούν από κάποιες εταιρείες μετά τον Φεβρουάριο. Η αύξηση των τιμών στα μεταχειρισμένα οφείλεται καθαρά στην πολύ αυξημένη ζήτηση. Με άλλα λόγια, πολλοί καταναλωτές στρέφονται στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων λόγω κυρίως των καθυστερήσεων στις παραδόσεις των καινούργιων αλλά και των αυξημένων τιμών τους.

Καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις, που σε ακραίες περιπτώσεις φτάνουν ακόμη και το 2023.

Το 2021 συνολικά πωλήθηκαν 100.916 επιβατηγά αυτοκίνητα έναντι 80.977 το 2020. Το 2019 είχαν πωληθεί 114.109 και το 2018, 103.431. Επίσης, κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 66.300 μεταχειρισμένα επιβατηγά αυτοκίνητα που εισήχθησαν από το εξωτερικό, έναντι 56.418 το 2020, καταγράφοντας αύξηση 17,5%.

Η κατηγορία αυτοκινήτων που εξακολουθεί να κερδίζει μερίδιο είναι η Β, γνωστή και ως «σούπερ μίνι». Το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), το μερίδιο της εν λόγω κατηγορίας ανήλθε σε 48,3%, από 47% το 2020, με τη μεγαλύτερη αύξηση, κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες, να καταγράφεται στα SUV της κατηγορίας αυτής (στο 22% το μερίδιο αγοράς, από 19% το 2020). Η μεγαλύτερη μείωση, 2,5%, σημειώθηκε στο μερίδιο της κατηγορίας C (μικρομεσαία).

Μέσα στο 2021, εξάλλου, ενισχύθηκε περαιτέρω το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παραμένοντας ωστόσο αρκετά κάτω από το 10%. Ειδικότερα, το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών στις πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ. διαμορφώθηκε σε 6,9% το 2021, από 2,6% το 2020.