Οι εργασίες της ανάπλασης της Κάτω πόλης και ειδικότερα η μεταφορά τους στο κέντρο της Πάτρας μέσα από την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος έχει ήδη δείξει τα πρώτα της δείγματα για το τι πρόκειται να ακολουθήσει.
Ένα χάος που επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό οδούς όπως η Κανακάρη και η Όθωνος Αμαλίας (από τη στιγμή που η βόρεια πλευρά της Μαιζώνος είναι κλειστή), χωρίς να έχουν παρθεί ταυτόχρονα κάποια μέτρα για την προσαρμογή στα νέα δεδομένα.
Κι είναι αρκετοί που βλέποντας την κατάσταση που επικρατεί τώρα που βρισκόμαστε σε μια περίοδο διακοπών, σκέφτονται τι θα γίνει από τον Σεπτέμβριο, όταν και ξεκινήσουν τα σχολεία.
Λάθος οι αντιδρομήσεις
Η συντονιστική επιτροπή των κατοίκων της Κανακάρη έχει ξεκαθαρίσει τη θέση της αντιδρώντας σε όλες τις αλλαγές που είναι να γίνουν, έχοντας ως βασικό γνώμονα της στάσης τους το σχέδιο Ματσούκη, αμφισβητώντας επί της ουσίας την ορθότητα του σχεδίου Δοξιάδη.
«Έχουμε πει ότι η αντιδρόμηση της Κανακάρη και όλες αυτές οι αντιδρομήσεις που είναι να προχωρήσουν είναι λάθος» τονίζει ο πρόεδρος της συντονιστικής επιτροπής των κατοίκων, Δημήτρης Δημητρόπουλος.
Η Αγ. Ανδρέου και η Όθωνος
«Η πόλη είχε στα χέρια της ένα έτοιμο σχέδιο για το κυκλοφοριακό, αυτό του καθηγητή Ευάγγελου Ματσουκή που μιλούσε για ήπιας μορφής παρεμβάσεων που να μην αλλάζουν την ροή του κυκλοφοριακού στην καρδιά της πόλης και την διαμόρφωση σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, την οδό Αγίου Ανδρέου ως είσοδο και την Όθωνος Αμαλίας ως έξοδο.
Η μελέτη αυτή με την διάνοιξη της Κανελλοπούλου, σε συνδυασμό με την λειτουργία της Μίνι Περιμετρικής, θα ήταν η λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Πάτρας, χωρίς να χρειαστεί να γίνουν τόσο μεγάλες αλλαγές στην ροή των οχημάτων.
Κατά το δοκούν το σχέδιο
«Εμείς βάλαμε στην άκρη το έτοιμο σχέδιο του καθηγητή και προχωρήσαμε στην υλοποίηση του σχεδίου Δοξιάδη γνωρίζοντας ότι για να εφαρμοστεί θα πρέπει να αλλάξει όλος ο χάρτης της πόλης και προχωρώντας ταυτόχρονα σε κάποιες αναθεωρήσεις κατά το δοκούν».
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των αναθεωρήσεων αυτών είναι ότι το σχέδιο Δοξιάδη προέβλεπε την Ρήγα Φεραίου ως λεωφορειό – δρόμο τη στιγμή που εδώ και αρκετά χρόνια είναι πεζόδρομος, ενώ δεν προέβλεπε κανέναν παραλιακό ποδηλατόδρομο στην Όθωνος Αμαλίας.
Αμφισβητούν τη Μαιζώνος
Από την άλλη το σχέδιο Ματσούκα δεν προέβλεπε όλα αυτά τα έργα ανάπλασης που γίνονται στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας ούτε έκανε λόγο για την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος.
Όμως και για τον νέο πεζόδρομο που διαμορφώνεται στο κέντρο της Πάτρας, το όλο χάος που έχουν φέρει οι εργασίες και η συνειδητοποίηση ότι αυτή η κατάσταση από τη στιγμή που η Μαιζώνος στο μεγαλύτερο της κομμάτι θα είναι πλέον εκτός κυκλοφοριακού, υπάρχει προβληματισμός.
Πεζόδρομοι οι κάθετοι οδοί
«Εμείς δεν είμαστε ειδικοί για να πούμε ότι δεν θέλουμε τον νέο πεζόδρομο. Ξέρουμε όμως με βάση τα όσα μας έχουν πει ειδικοί ότι η Πάτρα έχοντας μπροστά της ένα τεράστιο παραλιακό μέτωπο θα έπρεπε να έχει κάθετους πεζόδρομους που να καταλήγουν στη θάλασσα και όχι παράλληλους που να παύουν την κίνηση.
Μήπως θα έπρεπε η Ερμού για παράδειγμα να γίνει πεζόδρομος και όχι η Μαιζώνος; Ερώτημα κάνουμε. Αυτό ας μας το απαντήσουν οι ειδικοί.
2.000 θέσεις στάθμευσης
Εκείνο που γνωρίζουμε είναι ότι δεν έχουμε μια ολοκληρωμένη μελέτη που να αφορά το σύνολο της πόλης και όχι μεμονωμένες περιοχές, τη στιγμή που θα χαθούν συνολικά 1.000 θέσεις στάθμευσης.
Σε μια πόλη που με βάση έρευνες της έλειπαν έτσι και αλλιώς 1.000 θέσεις στάθμευσης. Δηλαδή στο σύνολο τους με τα νέα δεδομένα θα λείπουν 2.000 θέσεις από την πόλη». Κι όλο αυτό, σύμφωνα με τον κ. Δημητρόπουλο, ενώ δεν έχουν προβλεφθεί ούτε νέα παρκινγκ, ούτε έχει γίνει κάτι για τη μείωση των οχημάτων στο κέντρο.
Ο κίνδυνος τροχαίων
Αξίζει να αναφέρουμε ότι με όλες αυτές τις παρεμβάσεις και τις αντιδρομήσεις, μέσα από μια πρόχειρη εκτίμηση θα αλλάξουν κατεύθυνση τουλάχιστον 120 διασταυρώσεις.
Με ότι κινδύνους αυτό μπορεί να σημαίνει για την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων από τη στιγμή δεν θα έχει δοθεί χρόνος για να προσαρμοστούν οι οδηγοί, αλλά και οι πεζοί στα νέα δεδομένα.
Δ. Σαρδελιάνος: Το χάος το φέρνει ο τρόπος εφαρμογής των αλλαγών
Από την πλευρά του ο έμπειρος συγκοινωνιολόγος Δημήτρης Σαρδελιάνος τονίζει ότι το όλο χάος που πράγματι υπάρχει στο κέντρο της Πάτρας δεν έχει δημιουργηθεί από το σχέδιο Δοξιάδη ή τις αλλαγές που προβλέπονται, αλλά από τον τρόπο που πάει να τις εφαρμόσει η δημοτική αρχή.
«Ας μην συγχέουμε τα πράγματα. Είχα πει εξ αρχής ότι ο τρόπος αυτός που πάει να υλοποιήσει τις αλλαγές ο δήμος είναι λάθος και θα φέρει χάος στο κέντρο της Πάτρας.
Πρώτα κάνεις έναν δρόμο πεζόδρομο, πρώτα προχωράς τις αντιδρομήσεις που έχεις ορίσει και στις αλλαγές που θέλεις, προσαρμόζοντας τον κόσμο στη νέα κατάσταση και στα νέα δεδομένα και ύστερα πραγματοποιείς τις εργασίες ανάπλασης.
Θυμάστε τι είχε γίνει με την πεζοδρόμηση της Ρήγα Φεραίου; Πρώτα έγινε πεζόδρομος και ύστερα προχώρησαν οι εργασίες υλοποίησης του. Είναι γεγονός ότι γίνεται ένας χαμός στο κέντρο με το κλείσιμο ενός κομβικού δρόμου όπως είναι η Μαιζώνος και τα πράγματα θα γίνουν ακόμα χειρότερα από τον Σεπτέμβρη.
Όμως δεν μας φταίει ούτε το σχέδιο Δοξιάδη, ούτε η λύση θα ήταν το σχέδιο Ματσούκη. Αυτά είναι θέματα που η πόλη έχει αποφασίσει εδώ και 20 χρόνια. Θέλουν κάποιοι να επιστρέψουμε στα ίδια και να τα συζητήσουμε εκ νέου, χωρίς επί της ουσίας να υπάρχει λόγος;
Το σχέδιο Ματσούκη προέβλεπε ως δρόμους ταχείας κυκλοφορίας την Αγίου Ανδρέου και την Όθωνος Αμαλίας, απαγορεύοντας στους δρόμους αυτούς τις σταθμεύσεις. Το σχέδιο Δοξιάδη προβλέπει στην θέση τους αντί για αυτές την Κορίνθου και την Κανακάρη. Τόσο απλά…».
Νεολόγος