Το αυτοκίνητο δεν είναι απλώς το μέσο για να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις μας αλλά ήταν και παραμένει ένα μέσο «απόδρασης» που σχετίζεται άμεσα με το αίσθημα της ελευθερίας και εν τέλει, με την προσωπικότητα του καθενός που «συνδέθηκε» μαζί του.
Αυτό τονίστηκε από πολλά μοντέλα κατά τη διάρκεια της ιστορίας του αυτοκινήτου όλα αυτά τα χρόνια που είναι κάτι παραπάνω από ένα απλό μέσο μεταφοράς.
Για εμάς αλλά και για τους περισσότερους από εσάς που μας διαβάζετε, το αυτοκίνητο είναι το σημαντικότερο δημιούργημα στην ιστορία της ανθρωπότητας, μια και περιλαμβάνει και πολύ πάθος, από τη σχεδίασή του, έως και τη χρήση του.
Πολλά από τα αυτοκίνητα που έχουμε δει όλα μας τα χρόνια, έχουν χαρακτηριστικά χάρη στα οποία ξεχωρίζουν και μερικά –μόνο- από αυτά, έχουμε συγκεντρώσει εδώ για να τιμήσουμε πρωτότυπες ιδέες και ιδιαιτερότητες που τα έκαναν πραγματικά ξεχωριστά.
Benz PatentWagen (1886)
Για πάρα πολλούς, η ιστορία του αυτοκινήτου ξεκίνησε από αυτή εδώ την περίεργη κατασκευή. Το PatentWagen, το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο, είναι αυτό που ο Carl Benz σχεδίασε το 1885 και υπέβαλε αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στις 29 Ιανουαρίου 1886- εξ ου και το όνομα.
Στο PatentWagen ο κινητήρας, το πλαίσιο και το σύστημα μετάδοσης κίνησης σχεδιάστηκαν από την αρχή, ενώ το «θέμα» της διεύθυνσης φάνηκε να είναι αυτό που προβλημάτισε περισσότερο τον εμπνευστή του αυτοκινήτου, ο οποίος για να δώσει λύση, προχώρησε στη διάταξη με τους τρεις τροχούς προκειμένου να κατευθύνεται πιο εύκολα.
Τις δοκιμές τις έκανε νύχτα, με το φόβο να του «κλέψει» κάποιος την ιδέα και δεν προλάβει να το βάλει στην παραγωγή, κάτι που προφανώς θα συνέβαινε αλλά αργότερα, αφού είχε αρχίσει να το κατασκευάζει και να το εξελίσσει, αφήνοντάς τον Benz να είναι πρωτοπόρος της αυτοκίνησης.
Ford Model-T (1908)
Σχεδόν 22 χρόνια μετά το επίτευγμα του Benz, η Ford είναι εκείνη που έκανε το αυτοκίνητο μια πραγματικότητα για τις ευρείες μάζες. Το Model T, είναι αυτό που έχει μείνει στην ιστορία της αυτοκίνησης ως το πρώτο μαζικής παραγωγής.
Σε μια γραμμή συναρμολόγησης, με ένα μόνο χρώμα διαθέσιμο, το Model T κυκλοφόρησε το 1908 με κόστος που ισοδυναμεί με περίπου 20.000 ευρώ με τα σημερινά δεδομένα.
Αν μη τι άλλο, το Model T που παρήχθη σε 15 εκατομμύρια μονάδες, ήταν το αυτοκίνητο που περισσότερο από κάθε άλλο, «έβαλε τον κόσμο σε τροχούς».
Lancia Lambda (1922)
Οι καινοτομίες της Lancia Lambda, τόσο στην κατασκευή, όσο και για τη διευκόλυνση των χρηστών, ήταν αυτές που την έχουν φέρει σε αυτή εδώ τη λίστα.
Η Lambda εν έτη 1922, ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευαστικά «ξεχώρισε» από τις ιππήλατες άμαξες, με αυτοφερόμενο αμάξωμα και ανεξάρτητη ανάρτηση, την εποχή που ειδικά η τελευταία, βασιζόταν πάνω σε φύλλα σούστας που για τα πιο «προηγμένα» μοντέλα, ήταν από χάλυβα.
Η Lambda είχε επίσης κινητήρα με διάταξη κυλίνδρων V και για τους σωστούς μηχανολογικά λόγους, θα μπορούσε άνετα να είναι το μοντέλο από το οποίο ξεκινά η ιστορία της αυτοκίνησης παγκοσμίως.
Volkswagen Type 1 (1938)
Αν το κριτήριο ήταν αποκλειστικά και μόνο το πόσο κόσμο έχει βάλει σε τροχούς ένα μοντέλο, τότε στην πρώτη θέση και με μεγάλη διαφορά, θα βρίσκαμε τον πρόγονο του Σκαραβαίου.
Το μοντέλο που παραγγέλθηκε από τον Χίτλερ, σχεδιάστηκε από τον Ferdinand Porsche και ήταν αργό και σχετικά δύσκολο στην οδήγηση, μετράει παραγωγή πάνω από 21 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε 65 χρόνια- αμφότερα νούμερα ρεκόρ για την ιστορία της αυτοκίνησης.
Willys MB (1941)
Πολλά αυτοκίνητα με την καινοτομία ή την πρωτοτυπία τους έχουν εμπνεύσει δεόντως άλλους κατασκευαστές. Μια τέτοια περίπτωση, ίσως και η σπουδαιότερη, είναι και το εκτός δρόμου Willys που είχε σχεδιαστεί αρχικά για στρατιωτική χρήση αποκλειστικά.
Μπορεί να παρήχθη μόνο για τέσσερα χρόνια άλλα έχει μείνει στην ιστορία καθώς έδωσε -άθελά του- το όνομα σε μια ολόκληρη κατηγορία αυτοκινήτων.
Διέθετε τόσο τον σπαρτιατικό χαρακτήρα, όπως κάθε επιχειρησιακό μηχάνημα, όσο και τις ασυνήθιστες μέχρι τότε ιδιότητες που το έκαναν το απόλυτο αυτοκίνητο της ελευθερίας για να πάει κανείς κυριολεκτικά όπου ήθελε χωρίς πολλούς περιορισμούς.
Mercedes-Benz 300SL (1954)
Ο τίτλος του πρώτου supercar, μπορεί να είναι λόγος για συζήτηση πολλών ωρών και πολλών ανθρώπων. Η αλήθεια είναι όμως πως η 300SL με τις χαρακτηριστικές πόρτες που άνοιγμα σαν τα φτερά του γλάρου προς τα πάνω, έχει δικαιολογημένα πολλές αξιώσεις για την κατάκτησή του.
Ελαφρύ και όμορφο, με την εξαιρετική του αεροδυναμική και τον κινητήρα χωρητικότητας 3 λίτρων με άμεσο ψεκασμό και απόδοση 220 ίππων, ήταν κυριολεκτικά δεκαετίες μπροστά από την εποχή του. Η τελική του ταχύτητα των 225 χλμ./ώρα ήταν για τα δεδομένα της εποχής, στοιχείο επιστημονικής φαντασίας.
Citroen DS (1955)
Με ένα όνομα που το έκανε φωνητικά να ακούγεται σαν «Θεά», η Citroen έβαλε τις βάσεις για να κάνει τη διαφορά από όλες τις εταιρείες, προσφέροντας τεχνολογίες που ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους.
Η DS είχε τη λαμπρή όσο και επαναστατική υδροπνευματική ανάρτηση, χάρη στην οποία τα χαρακτηριστικά της στο δρόμο, ήταν πραγματικά απλησίαστα από κάθε ανταγωνιστή.
Ιδιαίτερα σε ότι είχε να κάνει με την άνεση, το μοντέλο έδειχνε το δρόμο- αν και όποιος δοκιμάσει, μπορεί να πειστεί πως ακόμα και σήμερα το κάνει. Σημαντικό είναι επίσης πως στα 60 χρόνια μετά τη γέννηση του μοντέλου, η Citroen μετέτρεψε το όνομα σε ξεχωριστή μάρκα με δικό της εμπορικό σήμα.
Fiat 500 (1957)
Αυτό το εμβληματικό σχήμα, είναι σχεδιαστική δημιουργία του θρυλικού Dante Giacosa, ενώ ο κινητήρας προέκυψε «επί χάρτου» από το σχεδιαστή κινητήρων Ferrari F1, Aurelio Lampredi.
Το αποτέλεσμα ήταν ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο πόλης που έθεσε τον πήχη σε μια κατηγορία που έμελλε να είναι η χαρακτηριστικότερη και η πιο αποδοτική για τη Fiat μέσα στα χρόνια.
Από τότε πάντως, όλος ο κόσμος της αυτοκίνησης δεν έχει δει αντίστοιχη ευελιξία μέσα στον αστικό ιστό, ενώ παρά τις περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις, η καμπίνα ήταν παραπάνω από ευρύχωρη για τέσσερις ενήλικες (εκείνης της εποχής).
Lotus Seven (1959)
Ήταν ένα αυτοκίνητο κατασκευαστικά τόσο απλό, που θα μπορούσε ο καθένας που το αγόραζε σε κιτ, να το συναρμολογήσει στο υπόστεγο του κήπου του, στην αυλή του. Επιπλέον, ήταν τόσο γρήγορο που άξιζε τη δική του ξεχωριστή κατηγορία στους αγώνες πίστας.
Η Lotus Seven, ήταν (και παραμένει) η αποθέωση της μινιμαλιστικής φιλοσοφίας που είχε ως βασική αρχή ο δημιουργός της εταιρείας, Colin Chapman. Κάμποσα χρόνια μετά, υπήρξε ένας είδος αναβίωσης του μοντέλου από την Caterham, ενώ το πρωτότυπο του 1959, άργησαν μεν αλλά ακολούθησαν κι άλλες εταιρείες, σε ότι είχε να κάνει με την προσφορά του σε «κουτί» για να το συναρμολογεί κάθε ενδιαφερόμενος στο χώρο του.
Morris Mini Minor (1959)
Δεν ήταν σε καμία περίπτωση το πρώτο αυτοκίνητο με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς αλλά ήταν το πρώτο που τελειοποίησε την τεχνολογία για τα δεδομένα εκείνης της εποχής, ξεκινώντας μια επανάσταση που άλλαξε τον τρόπο σχεδίασης σχεδόν όλων των προσιτών οικονομικά αυτοκινήτων.
Το Mini ακόμα και σήμερα θεωρείται υπόδειγμα εκμετάλλευσης χώρων, μια και μέσα από το λιλιπούτειο αμάξωμα, μπορούσε να βρει κανείς χώρους για να φιλοξενηθούν και να ταξιδέψουν ακόμα και τέσσερις ενήλικοι και μάλιστα με κάμποσες αποσκευές μαζί τους.
Ford Mustang (1964)
Μιλάμε για το αυθεντικό Pony Car. Το μοντέλο στο οποίο ένα χαρακτηριστικό που του αναγνωρίζεται ακόμα και σήμερα, ήταν η επιρροή που άσκησε προκειμένου να έρθει σε παγκόσμιο επίπεδο η αμερικανική σκηνή των muscle cars στο προσκήνιο.
Θεωρείται -και όχι άδικα- πολύ πιο επιδραστικό στις αγορές, υπέρ της αμερικανικής φιλοσοφίας, ακόμα και από την Corvette που όπως και να το κάνουμε, είναι ένα εμβληματικό αυτοκίνητο.
Τότε, το 1964, δεν υπήρχαν και πολλά αμερικάνικα που να έχουν καλύτερη οδική συμπεριφορά, ενώ με τις κινηματογραφικές του εμφανίσεις, το μοντέλο απέκτησε στη συνέχεια και πολύ μεγάλη δημοτικότητα.
Porsche 911 Turbo (1974)
Πέραν της μυθικής υπόστασης που έχει πάρει η εμφάνιση του μοντέλου, αν θέλετε να το δούμε καθαρά τεχνικά, η Porsche ήταν που τελειοποίησε για πρώτη φορά ως τεχνολογία για το δρόμο τη χρήση του turbo στον κινητήρα.
Η Porsche είχε κάνει πολλά βήματα προόδου, κάνοντας εκτενείς αγωνιστικές εφαρμογές στους αγώνες Can-Am στη Βόρεια Αμερική, με αποκορύφωμα την Porsche 917/30 των 1.100 ίππων που το 1973 κέρδισε όλους τους αγώνες στους οποίους έλαβε μέρος.
Η 911 Turbo εμφανίστηκε εκείνο το φθινόπωρο και κυκλοφόρησε την επόμενη χρονιά, πρωτοπορώντας σε μια τεχνολογία της οποίας η συνάφεια σχεδόν 50 χρόνια αργότερα είναι μεγαλύτερη από ποτέ.
Volkswagen Golf GTi (1975)
Η «σύλληψη» πίσω από τη δημιουργία του αυθεντικού GTi ήταν σχετικά απλή: Λίγο δυνατότερος κινητήρας σε ένα έτσι και αλλιώς μικρό και ελαφρύ αμάξωμα, ενισχυμένη ανάρτηση και λίγες, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, αλλαγές την εμφάνιση.
Το Golf GTi ήταν η ενσάρκωση του πρακτικού αυτοκινήτου, που αποδείκνυε πως μπορεί να προσφέρει και αρκετά υψηλά επίπεδα οδηγικής απόλαυσης, μέσα από τις καλές επιδόσεις και τη δυνατότητά του να κινείται αρκετά γρήγορα και με περιορισμένο κόστος στο καύσιμο. Απλά πράγματα, τόσο απλά που όπως αποδεικνύεται, αντέχουν υποδειγματικά στο χρόνο.
Audi Quattro (1980)
Το πρώτο αυτοκίνητο που απέδειξε ότι η τετρακίνηση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για κάτι διαφορετικό εκτός της κίνησης μακριά από την άσφαλτο.
Το Quattro έδειξε ότι θα μπορούσε επίσης να διευρύνει την ικανότητα των αυτοκινήτων σε ότι είχε να κάνει με τις επιδόσεις, παρέχοντας επίπεδα πρόσφυσης αυτοκινήτου υψηλών επιδόσεων σε ένα μοντέλο που δεν «κραύγαζε» πως είναι το απόλυτο σπορ.
Την ίδια στιγμή ωστόσο, το δημιούργημα της Audi, ήταν η απαρχή της αυτοκρατορίας της γερμανικής εταιρείας στον τομέα, με ένα θρύλο –αυτόν της τετρακίνησης quattro- που κρατάει ως σήμερα και συνεχίζεται.
Renault Espace (1984)
Το δημιούργημα του Αντώνη Βολάνη, είναι το πιο «ξεκάθαρο» αυτοκίνητο σε ότι έχει να κάνει με τη φιλοσοφία της σχεδίασής του.
Χρησιμοποιώντας απλές μηχανολογικές λύσεις στον κινητήρα και την ανάρτηση και ένα πλαίσιο που επέτρεπε το «χτίσιμο» ενός μοντέλου με έμφαση στους χώρους για τους επιβάτες, τις αποσκευές αλλά και τα αντικείμενα που θα ήθελαν να έχουν μαζί τους σε ταξίδια και όχι μόνο, δημιουργήθηκε το Espace.
Φυσικά και θα ήταν από τη Renault που είχε δείξει ήδη τη ροπή της προς την καινοτομία, φέρνοντας με το Espace μια νέα κατηγορία στον παγκόσμιο αυτοκινητιστικό χάρτη.
Mazda MX-5 (1989)
Αν υπάρχουν κάποια λίγα αυτοκίνητα που θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τη θέση του απόλυτου, του ενός και μοναδικού καλύτερου αυτοκινήτου στον κόσμο, το MX-5 ή Miata, θα ήταν σίγουρα μέσα σε αυτή τη λίστα.
Εκδημοκρατίζοντας τη συνταγή της Lotus Elan, η Mazda έφερε στο προσκήνιο την κατηγορία που δίσταζαν να ακουμπήσουν οι περισσότεροι κατασκευαστές.
Το οικονομικό roadster με τα πολύ ευχάριστα χαρακτηριστικά και την ευκολία στη χρήση και την απόλαυση, με μνημειώδη αξιοπιστία και εύκολη μεταμόρφωση, ήταν πρακτικά το breef πίσω από τη δημιουργία του MX-5.
McLaren F1 (1994)
Το 1994, όλος ο κόσμος είχε δει τι σημαίνει supercar, μια και υπήρχαν τόσο η Ferrari F40, όσο και η Porsche 959. Αυτό όμως που δεν μπορούσε να φανταστεί κανείς, ήταν το πόσο πολύ θα μπορούσε να εξελιχτεί η κατηγορία αυτή και εκεί βρήκε το χώρο για να αναπτύξει τις δικές της ξεχωριστές χάρες η McLaren.
Με την F1, όλος ο αυτοκινητιστικός πλανήτης είδε μια άλλη προοπτική, όπου εκτός των συγκλονιστικών επιδόσεων, είδε και χώρους για τον οδηγό (στο κέντρο) και άλλους δύο επιβάτες (εκατέρωθεν). Χώρια που με λίγες σχετικά αλλαγές, η McLaren F1 ήταν και η πρώτη που κατέκτησε την πρώτη θέση στον διάσημο αγώνα του Le Mans.
Toyota Prius (1999)
Είναι το μοντέλο- σταθμός για τη νέα τάξη πραγμάτων στην αυτοκινητοβιομηχανία. Το Prius πρώτης γενιάς, ήταν το αυτοκίνητο που σύστησε στον κόσμο την υβριδική τεχνολογία, από την οποία ξεκίνησαν όλα όσα μας οδηγούν σήμερα στις εταιρείες με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα στη γκάμα τους.
Η προηγμένη του τεχνολογία, με το «πράσινο» προφίλ που έφτασε να γίνει τρόπος ζωής, σε συνδυασμό με την αξιοπιστία του ονόματος Toyota, έκανε το Prius ένα πραγματικά πρωτοποριακό μοντέλο, που αντικειμενικά θεωρείται ένα εκ των κορυφαίων στην ιστορία της αυτοκίνησης.
BMW X5 (1999)
Η BMW το ονόμασε «SAV», θέλοντας να μας συστήσει στα Sports Activity Vehicles αλλά στην πραγματικότητα ήταν το πρώτο μοντέλο που είχε δυνατότητες εκτός δρόμου και τα σήματα της εταιρείας εμπρός και πίσω.
Η Χ5 ήταν φυσικά το μοντέλο που «άνοιξε το χορό» των premium κατασκευαστών στη συγκεκριμένη κατηγορία των SUV, ανεξάρτητα με το αν το επέλεγε κάποιος για τις εκτός δρόμου ικανότητές του ή για τις εξώκοσμες επιδόσεις που του εξασφάλιζε ο V8 κινητήρας των 4,8 λίτρων στις πρώιμες εκδόσεις του μοντέλου.
Προφανώς και το μοντέλο της BMW ήταν επαναστατικό, μια και ήταν το πρώτο του είδους που έσπευσαν να «αντιγράψουν» όλοι οι premium κατασκευαστές.
Tesla Model S (2012)
Αν είχε κατασκευαστεί από κάποια «παραδοσιακή υπερδύναμη» της αυτοκίνησης, όλοι θα μιλούσαν για την τεράστια ηλεκτρική επανάσταση και το θαυμαστό νέο κόσμο. Στην πραγματικότητα όμως, ήταν το αποτέλεσμα της δουλειά των ανθρώπων μιας εταιρείας που δέκα χρόνια πριν από τη γέννηση του Model S, δεν υπήρχε καν.
Το Model S, μπορεί να μην ήταν το πρώτο προϊόν της Tesla ως κατασκευαστή αυτοκινήτων, ήταν όμως αυτό που «ταρακούνησε» τα λιμνάζοντα νερά της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Οι κυριότεροι παίκτες που μέχρι εκείνη τη χρονική περίοδο δεν έβλεπαν το μέλλον στον ηλεκτρισμό, με αφορμή την παρουσίαση του Model S, κατάλαβαν πως η νεοφερμένη εταιρεία τους έπιασε στον ύπνο.