Με μέσο όρο ηλικίας τα 18 έτη οι Έλληνες οδηγούν τα πιο γερασμένα, επικίνδυνα και ρυπογόνα αυτοκίνητα σε όλη την Ε.Ε.
Το ότι οδηγούμε τα πιο γερασμένα αυτοκίνητα της Ευρώπης δεν αποτελεί την ανακάλυψη της… πυρίτιδας. Μια ματιά και μόνο σε ότι κυκλοφορεί γύρω μας είναι ικανή να μας πείσει ότι ουσιαστικά βρισκόμαστε στο αυτοκινητικό “μαυσωλείο” της Ευρώπης, με οχήματα που καιρό τώρα θα έπρεπε να έχουν περάσει από την πρέσα
Οι Έλληνες συνεχίζουν όμως να οδηγούν οχήματα που έχουν ξεπεραστεί από τον χρόνο και τις τεχνολογικές εξελίξεις. Και τα επίσημα στοιχεία που αποκαλύπτουμε σήμερα δείχνουν ανάγλυφα το πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα στην χώρα μας.
Από τις καταγραφές στον πίνακα, που αφορά τον στόλο μέχρι το τέλος του 2021 όπου υπάρχουν και επίσημα δεδομένα, προκύπτουν διάφορα ενδιαφέροντα στοιχεία.
Στο τέλος λοιπόν του 2021 υπήρχαν σε κυκλοφορία 5.408.149 επιβατικά αυτοκίνητα. Η μέση ηλικία τους ήταν τα 17 χρόνια, νούμερο άκρως απογοητευτικό για μία ευρωπαϊκή χώρα.
Με βάση τις προδιαγραφές καυσαερίων, τα Euro 2 (πριν το 2000 δηλαδή) είναι 1,657.985 αυτοκίνητα και τα Euro 3 (με κυκλοφορία πριν το 2005) είναι 1.369.889 αυτοκίνητα.
Συνδυαστικά, οι δύο πιο παλαιές κατηγορίες οχημάτων αποτελούν πάνω από το μισό του στόλου που κυκλοφορεί στους δρόμους της χώρας μας. Από αυτά το 16% είναι πάνω από 26 ετών (!), ένα 19,4% είναι μεταξύ 21 και 25 ετών, ενώ ένα 26,2% είναι μεταξύ 16 και 20 ετών.
Από εκεί και πέρα τα αυτοκίνητα μεταξύ 16 και 20 ετών είναι το 26,2%, εκείνα μεταξύ 11 και 15 ετών το 22,1% ενώ τα καινούργια, μέχρι 10 ετών, είναι είναι μόλις το 16,2% του στόλου.
Τα ήδη ξεπερασμένα Εuro 4 είναι και αυτά πολλά, με 1.413.243 αυτοκίνητα, ή 26,1% του στόλου. Τα Euro 5 είναι το 7,6% του στόλου, ενώ τα τελευταίας γενιάς Euro 6 είναι το 10,3% του στόλου, με ένα 8,9% μόλις να είναι αυτοκίνητα ηλικίας έως και 5 ετών.
Αναλυτικά, τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΕΑ έχουν ως εξής:
Χρονολογία | Ανάλυση ανά Euro | Αριθμός οχημάτων | Ποσοστό |
1982-2000 | Έως και Euro 2 | 1.657.985 | 30.7% |
2001-2005 | Euro 3 | 1.369.889 | 25,3% |
2006-2010 | Euro 4 | 1.413.243 | 26,1% |
2011-2012 | Euro 5A | 148.466 | 2,7% |
2013-2015 | Euro 5B | 263.141 | 4,9% |
2016-2018 | Euro 6.1η φάση | 262.931 | 4,9% |
2019 | Euro 6.2η φάση | 112.102 | 2,1% |
2020 | Euro 6.3η φάση | 80.063 | 1,5% |
2021 | Euro 6.4η φάση | 100.329 | 1,9% |
Σύνολο στόλου | 5.408.149 | ||
Μέση ηλικία | 17,0 έτη |
Από όλα τα παραπάνω προκύπτει ξεκάθαρα πλέον και με τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΑΑ ότι οι Έλληνες οδηγούν τα πιο παλιά και ρυπογόνα αυτοκίνητα της ΕΕ. Και καθιστούν άμεση την ανάγκη παροχής κινήτρων μέσω μιας νέας απόσυρσης ώστε ο στόλος να ανανεωθεί με πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς και να πλησιάσει όσο είναι εφικτό τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.
Λόγοι ασφάλειας της κυκλοφορίας και δημόσιας υγείας το επιβάλλουν. Και τα πιο πάνω στοιχεία δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αμφιβολίας ή αναβολών για την λήψη δραστικών μέτρων.