Δαπάνες νοικοκυριών: Στα τρόφιμα «πάει» το ένα στα τέσσερα ευρώ

    Ημερομηνία:

    Στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και του ΙΕΛΚΑ δείχνουν αύξηση στη δαπάνη τροφίμων το 2020 σε σχέση με το 2019 κατά 3,88%, από 3.351,36 ευρώ ανά νοικοκυριό σε 3.481,56 ευρώ, η οποία είναι ακόμα μεγαλύτερη για τα οινοπνευματώδη ποτά, κατά 17,67% όπως και για τα οικιακά είδη άμεσης κατανάλωσης (π.χ. απορρυπαντικά, χαρτικά κλπ), 11,24%.

    Αντίθετα μείωση παρουσίασαν τα είδη ατομικού ευπρεπισμού (π.χ. είδη προσωπικής φροντίδας) κατά -9,51% και ειδικά η εστίαση κατά -33,45%. Συνολικά, οι δαπάνες για διατροφή (αθροιστικά αγορές τροφίμων και εστίασης) παρουσίασαν το 2020 μείωση κατά -7.22%, από 5.478,12 ευρώ σε 5.082,84 ευρώ.

    Τα παραπάνω αποτελούν στοιχεία που δημοσίευσε το ΙΕΛΚΑ αξιοποιώντας δικές του έρευνες και στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Διαπιστώνει ότι παρά την αύξηση, διαχρονικά την τελευταία 10ετία 2009-2020 η δαπάνη των νοικοκυρών σε ήδη τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών έχει μειωθεί κατά -10,28%. Βέβαια, την 4ετία (2016-2019) η κατά κεφαλήν δαπάνη των νοικοκυριών σε τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά παρουσίαζε αύξηση από 1.337 ευρώ κατά κεφαλήν το 2016 σε 1.388 ευρώ το 2019, μεταβολή 3,83%, στην οποία ήρθε να προστεθεί η αύξηση του 2020 στα 1.449 ευρώ και συνολική αύξηση 8,36%, η οποία ολοκληρώθηκε σε ένα περιβάλλον σταθερών τιμών, καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή από το 2016 ως το 2020, παρέμεινε πρακτικά αμετάβλητος σε βάθος 5ετίας.

    Αξίζει να σημειωθεί, όμως, ότι ενώ η δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου σε αξία παραμένει μειωμένη σε σχέση με την αρχή της προηγούμενης δεκαετίας, η δαπάνη ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών των νοικοκυριών αυξήθηκε. Το 2009 η δαπάνη σε είδη διατροφής αντιστοιχούσε στο 17,3% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, ενώ το 2020 στο 23,1% αυξήθηκε δηλαδή κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες. Πρακτικά δηλαδή ενώ η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου περιορίστηκε, οι υπόλοιπες δαπάνες (π.χ. είδη ένδυσης, είδη επίπλωσης, υπηρεσίες) μειώθηκαν με ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό. Η τάση αυτή έγινε πιο έντονη το 2020 οπότε και η δαπάνη σε τρόφιμα αυξήθηκε, ενώ αντίθετα η συνολική δαπάνη των νοικοκυριών μειώθηκε κατά 9,90%. Η εξέλιξη αυτή είναι σε ένα βαθμό αναμενόμενη καθώς τα περισσότερα από τα προϊόντα παντοπωλείου και ειδικά τα είδη διατροφής εξυπηρετούν βασικές ανάγκες του καταναλωτή και κατά συνέπεια είναι πιο δύσκολο να περικοπούν σε περιόδους κρίσης.

    Παράλληλα, καταγράφονται σημαντικές διαφοροποιήσεις στην αύξηση της ετήσια δαπάνης τροφίμων ανάμεσα στους διαφορετικούς τύπου νοικοκυριών. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται κυρίως στα νοικοκυριά με 1 παιδί έως 16 ετών, στα ζευγάρια με 1 παιδί κατά 11,82% και στις μονογονεϊκές οικογένειες με 1 παιδί κατά 7,78%, καθώς και στα νοικοκυριά με 1 άτομο έως 65 ετών κατά 7%.

    Όσον αφορά τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, στις περισσότερες περιπτώσεις (27) καταγράφεται αύξηση με εντονότερες αυτές στα ποτά. Μείωση καταγράφεται σε μόλις 5 κατηγορίες κυρίως τις κατηγορίες κρεάτων (με εξαίρεση το χοιρινό) και στο γάλα. Πρακτικά επιβεβαιώνεται η αύξηση στην μαγειρική κατά την περίοδο των lockdown η οποία οδήγησε σε αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών για πρώτες ύλες για τα γεύματα της. Είναι σαφής η επίδραση της κλειστής εστίασης σε αυτές τις τάσεις, καθώς ειδικά στην περίπτωση των αλκοολούχων ποτών η κατανάλωση εκτός σπιτιού αντικαταστάθηκε από κατανάλωση εντός σπιτιού.

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    Δάσκαλοι: ο Νίκος Θεοδωρόπουλος εξελέγη στο ΑΠΥΣΠΕ – Αναλυτικά τα αποτελέσματα ΠΙΝΑΚΑΣ

    Τα τελικά αποτελέσματα του ΑΠΥΣΠΕ Δυτικής Ελλάδας ανά Νομό. Εκλέγονται: τακτικό...

    Ελλάδα: Οι νέοι εγκαταλείπουν την οικογενειακή εστία στα 30 τους

    H αγορά ακινήτου για τους νέους στην Ελλάδα φαντάζει μία μεγάλη...

    ΠΑΤΡΑ: Ανιψιός γνωστού γιατρού ο 49χρονος που κακοποίησε την σύντροφό του στην Ηρώων Πολυτεχνείου

    Της έστησε καρτέρι έξω από το ξενοδοχείο, την χτύπησε...

    Λάδι: Τι εκτιμά η ΕΕ για την παραγωγή και τις τιμές

    Συγκρατημένες είναι οι εκτιμήσεις της Κομισιόν για τη φετινή παραγωγή του...
    Best Shop