εργαστήρι χορού για παιδιά και εφήβους, 112 συμμετέχοντες στο εργαστήρι για γονείς και
παιδιά, 28 άτομα άνω των 50 ετών στο αντίστοιχο εργαστήρι και 17 ΑμεΑ στο εργαστήρι
για ΑμεΑ.
Συνώνυμο με την εξέλιξη του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα, το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας συμπλήρωσε φέτος 30 χρόνια σταθερής και αδιάλειπτης παρουσίας έχοντας θεσμοθετηθεί ως η κορυφαία διοργάνωση σύγχρονου χορού στη χώρα αλλά και μία από τις πιο σημαντικές διοργανώσεις χορού στην Ευρώπη. To φετινό πρόγραμμα ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας Λίντας Καπετανέα και του Δημάρχου Καλαμάτας Αθανάσιου Π. Βασιλόπουλου με την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Γ. Μενδώνη, τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Δημήτρη Πτωχό, τον Πρόεδρο της Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Καλαμάτας ΦΑΡΙΣ Σωτήρη Κριτσιωτάκη και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΦΑΡΙΣ.
Το πρόγραμμα στην Κεντρική Σκηνή άνοιξε στις 12 Ιουλίου με την παρουσίαση δύο έργων σε μία παράσταση, το Midnight Raga του πολυβραβευμένου Γερμανού χορογράφου Marco Goecke και το I’m afraid to forget your smile των Ολλανδών αδερφών Imre & Marne van Opstal με το Κρατικό Μπαλέτο της Έσσης (Hessisches Staatsballett). Μετά την πρεμιέρα της στο Nederlands Dans Theater (NDT 2) το 2017, η απαιτητική χορογραφία Midnight Raga, ειδικά σχεδιασμένη για τους δύο χορευτές που την ερμηνεύουν, πήρε νέα μορφή στο Hessisches Staatsballett. Στο δεύτερο μέρος οι θεατές παρακολούθησαν το I’m afraid to forget your smile, μια ωδή στη θνητότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης φύσης απέναντι στο θάνατο. Οι Imre & Marne van Opstal, ανερχόμενα αστέρια της ευρωπαϊκής χορευτικής σκηνής δημιουργούν σταθερά έργα για το Nederlands Dans Theater (NDT) και άλλους κορυφαίους φορείς παγκοσμίως. Η παράσταση I’m afraid to forget your smile έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Staatstheater Darmstadt το 2022. Τη μουσική της παράστασης ερμήνευσαν ζωντανά οι χορωδίες Melifono και Filii Notas, υπό τη διεύθυνση της Μαρίας Μπαζού, σε συνεργασία με το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας.
Στην Κεντρική Σκηνή ακολούθησε στις 17 Ιουλίου το έργο The House of Trouble / Ο Οίκος της Ταραχής της Πατρίτσιας Απέργη, παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Εξωστρέφεια». Για δεύτερη φορά μετά την πρώτη του εμφάνιση στην Καλαμάτα απ’ όπου ξεκίνησε την παγκόσμια περιοδεία του έργου BKLDOG, ο βραβευμένος με βραβείο Olivier Βρετανός χορογράφος Botis Seva και η ομάδα του Far From the Norm επέστρεψαν στο Φεστιβάλ για να παρουσιάσουν το πιο πρόσφατο έργο τους Until We Sleep. O Βotis Seva, o πιο επιδραστικός καλλιτέχνης στο σύγχρονο χορό σήμερα, αποτελεί φαινόμενο καλλιτέχνη απεριόριστης συναισθηματικής νοημοσύνης, πρωτοποριακής, απαιτητικής και εξαντλητικής σωματικότητας αλλά και απαράμιλλης εργατικότητας που εμπνέει τις σύγχρονες γενιές χορευτών και χορογράφων. Η δουλειά του είναι επηρεασμένη από τους κώδικες του σύγχρονου χορού, το σωματικό θέατρο, την χιπ χοπ και μαύρη κουλτούρα. Στο ατμοσφαιρικό έργο Until We Sleep, 7 χορευτές επί σκηνής περιέγραψαν τον εφιάλτη μιας μοναχικής γυναίκας υπό την πίεση του ηγετικού της ρόλου να οδηγήσει μια περιπλανώμενη κοινότητα μέσα από αλλεπάλληλες δοκιμασίες.
Στο Black Box φέτος φιλοξενήθηκαν πέντε παραγωγές, δύο Ελλήνων και τριών ξένων χορογράφων. Το πρόγραμμα άνοιξε η Αθανασία Κανελλοπούλου με το έργο TWO — MATTERS OF EXISTENCE που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ και ακολούθησε το έργο TERRANOVA | hidden link του Ιταλού χορογράφου Diego Tortelli και της Γερμανίδας δραματουργού Miria Wurm εμπνευσμένο από τα μυκήλια που επιτρέπουν στα φυτά να επικοινωνούν μεταξύ τους από μεγάλες αποστάσεις. Παρουσιάστηκε επίσης το έργο ΧΙΛΙΑ του Χάρη Γκέκα, ενώ τις εντυπώσεις κέρδισε η πολυαναμενόμενη παρουσίαση του ανακοινωθέντος ως τελευταίου έργου του Josef Nadj με τίτλο Full Moon, με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου. Το έργο που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Χορού του Montpellier τον Ιούνιο του 2024, συγκέντρωσε επτά χορευτές και μαζί τους τον Josef Nadj επί σκηνής. Το πρόγραμμα του Black Box ολοκληρώθηκε με την ομάδα της Καταλανής Lali Ayguadé με το έργο Runa, με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ισπανίας και του Ινστιτούτου Θερβάντες.
Στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας φιλοξενήθηκαν συνολικά 11 υπαίθριες παραστάσεις από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες: Το πρόγραμμα ξεκίνησε πολύ εντυπωσιακά με το Approach 17. Opening του Yoann Bourgeois, εμπνευσμένο από τη σύνθεση Opening από το μουσικό έργο Glassworks του Philip Glass, ένα οπτικό ποίημα στο οποίο παρακολουθήσαμε τις εναλλαγές μεταξύ κορύφωσης και πτώσης ενός χορευτή πάνω σε μια σκάλα, αναζητώντας το «φευγαλέο σημείο της αιώρησης». Ακολούθησαν το δυναμικό ντουέτο των Edivaldo Ernesto και Εύας Γεωργιτσοπούλου, PRESSURE WAVE, τα έργα ΔΙΑΦΑΝΗ της Μαρίας Φουντούλη και RE B OU N D της Μαρίας Μανουκιάν, το έργο ECSTATIC APORIA από το 2ο έτος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ) σε χορογραφία Χάρη Γκέκα και τα έργα FANTASTIC, ISN’T IT? της Ελευθερίας Ηλιοπούλου και THE DANCE OF CHANGE του Peter Jasko.
Παρουσιάστηκε επίσης το έργο ΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΗΣ ΑΝΑΣΑΣ των Αλέγιας Παπαγεωργίου και Μαρίας Μπρέγιαννη ενώ το κοινό αποθέωσε τους οκτώ φιναλίστ του πολυαναμενόμενου πλέον Dance battle Αrt within One με την υποστήριξη φέτος του Flux Laboratory Athens: Την ίδια μέρα το πρωί, καλλιτέχνες του Φεστιβάλ και σπουδαστές από το πρόγραμμα των επαγγελματικών σεμιναρίων είχαν διαγωνιστεί ανά δυάδες επί σκηνής σε δύο διαδοχικά μονόλεπτα. Οι οκτώ που διακρίθηκαν, αναμετρήθηκαν το βράδυ στην Πλατεία με μονόλεπτους αυτοσχεδιασμούς με την παρουσία DJ, όπου το κοινό ψήφισε τον μεγάλο νικητή, για να ακολουθήσει ένα πάρτυ στη σκηνή από κοινό και χορευτές μαζί!
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με τα έργα I USED TO WANT TO BE A SUPERHERO του Κώστα Phoenix & Chaotic Universe, MODULUS OF RESILIENCE της Ηρώς Κόντη και LIGHEA του Thomas Martino.
Στο πλαίσιο του προγράμματος εξακτίνωσης του Φεστιβάλ στην Πελοπόννησο με τίτλο ΧΟΡΟΣ ΣΕ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, που υλοποιήθηκε φέτος για τέταρτη χρονιά σε συνεργασία με την Περιφέρεια Πελοποννήσου, το έργο APPROACH 17. OPENING του Yoann Bourgeois παρουσιάστηκε σε δημόσιους χώρους των πόλεων της Τρίπολης και του Ναυπλίου.
Στο μεταξύ, στο πλαίσιο της σταθερής συνεργασίας του Φεστιβάλ με το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου, το ίδιο έργο παρουσιάστηκε και στην Πύλο σε συνεργασία με τον Δήμο Πύλου-Νέστορος, παρουσιάστηκαν επίσης στην Navarino Agora / Navarino Bay της Costa Navarino τα έργα MODULUS OF RESILIENCE της Ηρώς Κόντη και LIGHEA του Thomas Martino. Επιπλέον, διοργανώθηκαν ένα εργαστήρι για γονείς και παιδιά από τη Βιτόρια Κωτσάλου στην Costa Navarino και ένα εργαστήρι κίνησης για ενήλικες άνω των 50 ετών από την Πηνελόπη Μωρούτ στο Μουσείο Πάνου & Ηλία Ηλιόπουλου στα Φιλιατρά.
Tο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας συνεργάστηκε επίσης, για πέμπτη συνεχή χρονιά, με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης το οποίο διοργάνωσε στο Φουαγιέ του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας, εικαστικό εργαστήρι με τίτλο Δώσε ρυθμό στη γλυπτική, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου.
Τέλος, πραγματοποιήθηκαν τα σεμινάρια και τα εργαστήρια του εκπαιδευτικού προγράμματος του Φεστιβάλ για τους επαγγελματίες και για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Καλαμάτας. To φετινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ αναπτύχθηκε όπως κάθε χρόνο, σε τρεις άξονες: εκπαίδευση για τους μαθητές χορού της Καλαμάτας, για επαγγελματίες και για το ευρύ κοινό όλων των ηλικιών και τα ΑμεΑ.
Το πρόγραμμα επαγγελματικής εκπαίδευσης αποτελείτο από τρία σεμινάρια και δύο masterclasses τα οποία κάλυψαν συνολικά 52 ώρες διδασκαλίας:Tα σεμινάρια πραγματοποιήθηκαν από τους Edivaldo Ernesto, Peter Jasko και Ελπίδα Σκούρου. Το Φεστιβάλ έκλεισε εντυπωσιακά με το Masterclass Aυτοσχεδιασμού Fighting Monkey practice από την Λίντα Καπετανέα και το Masterclass Far From the Norm από τον ίδιο τον Botis Seva. Τα εργαστήρια για το κοινό περιελάμβαναν ένα εργαστήρι για παιδιά και εφήβους, ένα για γονείς και παιδιά από την Βιτόρια Κωτσάλου, ένα για άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών από την Πηνελόπη Μωρούτ και ένα σεμινάριο για ΑμεΑ από την Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη και την Ειρήνη Κουρούβανη, σε συνεργασία με το Κέντρο Φυσικής και Ιατρικής Αποκατάστασης Καλαμάτας (ΚΕ.Φ.Ι.ΑΠ.)