Η πρόταση ναυπήγησης επιπλέον τριών φρεγατών FDI Belharra στην Ελλάδα προκαλεί διπλωματικές φουρτούνες μεταξύ Αθήνας – Ουάσιγκτον. Αιτία είναι πληροφορίες που φέρουν τη γαλλική εταιρεία ναυπήγησης να αποκλείει ναυπηγεία ή εταιρείες αμερικανικών συμφερόντων.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Οι παραπάνω πληροφορίες, όπως ήταν αναμενόμενο προκάλεσαν αλυσιδωτές αντιδράσεις κι εύλογα ερωτήματα.
Διπλωματικοί αλλά και στρατιωτικοί παράγοντες επεσήμαναν προς το enikos.gr ότι αυτό – αν ισχύει, «αποτελεί ωμή παρέμβαση στην εξωτερική πολιτική της χώρας και υποδαυλίζει την στρατηγική συμμαχία με τις ΗΠΑ, ειδικά τώρα που η Ελλάδα με το Ισραήλ προσπαθούν να αναβιώσουν το στρατηγικό σχήμα 3+1 στην Μεσόγειο, με την επαναφορά του σχεδίου East Med Act».
Η πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ελλάδα αποφεύγει να σχολιάσει τις πληροφορίες, ωστόσο, θεωρείται αυτονόητο ότι τέτοιου είδους «διαρροές» κάθε άλλο παρά βοηθούν την προσέγγιση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ντόναλντ Τραμπ, ειδικά αυτή την περίοδο που υπάρχουν οι αναταράξεις σε διεθνές επίπεδο, με την Αθήνα να καλλιεργεί κλίμα προσέγγισης με την Ουάσιγκτον, αναζητώντας ημερομηνία για επίσκεψη του Πρωθυπουργού στον Λευκό Οίκο και συνάντηση με τον Αμερικανό Πρόεδρο.
Πηγές της γαλλικής εταιρείας, με την οποία επικοινώνησε το enikos.gr, δεν έκρυψαν όχι μόνο την έκπληξη αλλά και την αντίθεσή τους με τις πληροφορίες που διακινούνται διαψεύδοντας μάλιστα κατηγορηματικά ότι μπορεί να έχει σχέση το γαλλικό ναυπηγείο με αυτές.
Αλλά και στο υπουργείο Εξωτερικών δεν μπόρεσαν να κρύψουν την έκπληξή τους με αυτές τις πληροφορίες, οι οποίες δημιουργούν αναταραχή στις εύθραυστες σχέσεις με τις ΗΠΑ, την παρούσα περίοδο, που επιχειρείται η επαναπροσέγγιση βήμα – βήμα, στον απόηχο της επιτυχημένης συνάντησης Γιώργου Γεραπετρίτη και Μάρκο Ρούμπιο στην Ουάσιγκτον την 1η Μαρτίου.
Σε ό,τι αφορά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν έχει υπάρξει κάποια αντίδραση προς το παρόν.
Σε κάθε περίπτωση, έστω κι αν διαψεύδεται, η γαλλική «πρόταση» δικαιώνει τρόπον τινά το νέο δόγμα που έχει εισάγει ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος Ελευθέριος Κατάρας, ο οποίος έχει πλείστες όσες φορές επαναλάβει την άποψή του ότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν θα υποδείξει σε καμία εταιρεία ποιο ναυπηγείο να επιλέξει στην Ελλάδα. Μία άποψη η οποία θεωρείται από ορισμένους ότι βγάζει το ΠΝ από το κάδρο ενδεχόμενων κατηγοριών για συνδιαλλαγή με συμφέροντα ενώ κατ’ άλλους υποδαυλίζει την ανάταση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας.
Υπενθυμίζεται ότι ο Αρχηγός ΓΕΝ έχει εκφράσει τις επιφυλάξεις του για τα ελληνικά ναυπηγεία ως προς τις δυνατότητες έγκαιρης και σε ανταγωνιστικές τιμές παράδοσης των πλοίων που θέλει να ναυπηγήσει το Πολεμικό Ναυτικό.

