Στις «ράγες» μπαίνουν τα μεγάλα έργα για τη βελτίωση και την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, καθώς εντός του επόμενου διμήνου αναμένεται η κατάρτιση του στρατηγικού προγράμματος σιδηροδρομικών επενδύσεων 2023-2027.
Oπως αναφέρει σχετική απόφαση, το πρόγραμμα σιδηροδρομικών επενδύσεων θα αποτυπώνει με σαφήνεια τις επενδυτικές προτεραιότητες οι οποίες διακρίνονται σε: έργα τακτικής-βαριάς συντήρησης και επιδιορθώσεων, αναβάθμισης και ανάταξης, καθώς και νέα σιδηροδρομικά έργα. Με βάση αυτή την κατηγοριοποίηση θα περιγράφονται και οι ανάγκες χρηματοδότησης των έργων, η οποία θα προέρχεται από την κρατική επιχορήγηση, τα έσοδα από τα τέλη υποδομής, το εθνικό σκέλος προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, τα διαρθρωτικά ταμεία (ΕΤΠΑ, Ταμείο Συνοχής), το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης. Σύμφωνα με την απόφαση, το ακριβές χρονοδιάγραμμα και οι πόροι που θα χρηματοδοτήσουν κάθε ένα από τα έργα θα συγκεκριμενοποιηθούν στο σχέδιο δράσης, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2023 και τους επόμενους που θα ενσωματωθούν στο μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής. Το στρατηγικό πρόγραμμα σιδηροδρομικών επενδύσεων θα καταρτιστεί εντός του επόμενου διμήνου, ενώ μπορεί να τροποποιηθεί και να ανανεωθεί σύμφωνα με τις τελικές υποδείξεις του εκάστοτε σχεδίου δράσης.
Στο μεταξύ, δρομολογούνται τόσο από τον ΟΣΕ όσο και από την ΕΡΓΟΣΕ μέσα και από διαγωνισμούς έργα –αρκετών δισ. ευρώ– που αφορούν την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής υποδομής, τη διασύνδεση του δικτύου με τα λιμάνια της χώρας αλλά και τη συντήρηση του δικτύου. Ενδεικτικά, η ΕΡΓΟΣΕ έχει προκηρύξει διαγωνισμό για τη δημοπράτηση έξι έργων, συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ, τα οποία θεωρούνται έργα στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα. Τα συγκεκριμένα έργα επιτρέπουν, μεταξύ άλλων, τη σύνδεση κύριων λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενισχύοντας παράλληλα τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με τα Βαλκάνια και τη Ν.Α. Ευρώπη.
Τα σημαντικότερα είναι η κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Τοξότες προϋπολογισμού 1,68 δισ. ευρώ, αλλά και η αναβάθμιση της σύνδεσης Αλεξανδρούπολης με Ορμένιο ύψους 1,07 δισ. ευρώ. Η εν λόγω εργολαβία προβλέπει την εγκατάσταση σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης. Σημαντικά έργα είναι η κατασκευή νέας προαστιακής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο δίκτυο (308,6 εκατ. ευρώ), η ολοκλήρωση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα, στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών (476,5 εκατ. ευρώ), η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και η κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης (53,4 εκατ. ευρώ), και τέλος η κατασκευή νέας προαστιακής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου (390,5 εκατ. ευρώ). Για τις έξι συμβάσεις έργων ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από τις κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat, Αβαξ – Alstom και Ακτωρ – Μυτιληναίος. Μάλιστα, για το έργο σύνδεσης του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης ενδιαφέρονται οι κοινοπραξίες Αβαξ – Alstom, Ακτωρ – Μυτιληναίος και ξεχωριστά Intrakat και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σημειώνεται ότι σε εξέλιξη βρίσκεται η φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Παράλληλα, ο ΟΣΕ δρομολογεί μια σειρά από βραχυπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα έργα, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονται η άμεση συντήρηση του δικτύου μέσα από ένα πακέτο ύψους 20 εκατ. ευρώ αλλά και η δημοπράτηση έργων ΣΔΙΤ, που αφορούν χρονικό διάστημα 10-15 χρόνων και σχετίζονται με τη συντήρηση και την ανάταξη του δικτύου.