Καθημερινό φαινόμενο έχουν γίνει οι καθυστερήσεις και οι ακυρώσεις δρομολογίων του Προαστιακού της Πάτρας, κυρίως στον νότιο τομέα, με την ενημέρωση του επιβατικού κοινού να γίνεται πολλές φορές εκ των υστέρων. Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί είναι πως χθες το πρωί οι επιβάτες ενημερώθηκαν για την κατάργηση του δρομολογίου Καμίνια- Άγιος Ανδρέας των 8.04’ στις 8 το πρωί, δηλαδή, μόλις τέσσερα λεπτά νωρίτερα!
Και αυτό δεν συμβαίνει για πρώτη φορά, ενώ όπως καταγγέλλουν επιβάτες, υπάρχουν και δρομολόγια τα οποία καταργούνται ή ακυρώνονται χωρίς να έχει προηγηθεί καν ενημέρωση.
Τον τελευταίο καιρό η εταιρεία παρουσιάζει πρωτοφανή αφερεγγυότητα, όσον αφορά στην τήρηση των προγραμματισμένων δρομολογίων, αρκετά από τα οποία μάλιστα, αντικαθίστανται με λεωφορείο. Μία τακτική που ξεκίνησε τον Ιούλιο αρχικά στα δρομολόγια της νότιας γραμμής κι αργότερα επεκτάθηκε και σε αυτά του βόρειου τομέα, όπως σημειώνονταν καθημερινά αρκετές ακυρώσεις.
Όλα αυτά τη στιγμή που η επιβατική κίνηση στην γραμμή του βόρειου τομέα (από Ρίο προς Άγιο Ανδρέα) είναι σταθερά υψηλή, ενώ υπήρξε και μία σημαντική αύξηση των εισιτηρίων στην νότια γραμμή (από Άγιο Ανδρέα – Καμίνια) κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, όσο τα πράγματα είχαν μία ομαλότητα.
ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Σύμφωνα με τα μέλη της ομάδας «Φίλοι Προαστιακού Σιδηρόδρομου Πάτρας» τα προβλήματα που έχουν προκύψει οφείλονται κατά κύριο λόγο στην έλλειψη έμψυχου δυναμικού, κυρίως σε μηχανοδηγούς.
Η ομάδα εδώ και καιρό είχε προβλέψει και επισημάνει τα προβλήματα του Προαστιακού, μεταξύ των οποίων είναι:
- Οι βλάβες στους συρμούς αυξάνονται το καλοκαίρι λόγω των υψηλών θερμοκρασιών. Οι συντηρήσεις και μικροεπισκευές γίνονται, ωστόσο τα τραίνα σε λιγότερο από 1,5 χρόνο κλίνουν μια 20ετία και κάποια στιγμή θα πρέπει να περάσουν Γενική Επισκευή ή και Ανακατασκευή γιατί το προσδόκιμο όριο ζωής θα λήξει αν δεν έχει ήδη γίνει. Αυτά δεν μπορούν να γίνουν στο Μηχανοστάσιο της Πάτρας αλλά στο ΚΕΠ (Κεντρικό Εργοστάσιο Πειραιά).
- Υπήρχε πρόθεση από τη ΓΑΙΑΟΣΕ να προχωρήσει σε ανάταξη συρμών μεταξύ αυτών και 2 μετρικών αλλά ποτέ δεν έλαβε χώρα η προκήρυξη αυτή.
- Η γραμμή σ’ όλο το δίκτυο χρήζει ΑΜΕΣΑ επισκευής και βαριά συντήρηση ιδιαίτερα στο Βόρειο Κλάδο. Αν δεν προχωρήσει άμεσα η εργολαβία η οποία έχει ανακοινωθεί πιθανόν να έχουμε ακόμα και διακοπή δρομολογίων. Ο Νότιος κλάδος χρήζει και αυτός ανάταξη διότι η περίφημη εργολαβία που έγινε τα προηγούμενα χρόνια (ΠΔΕ & ΟΣΕ) ήταν ελλιπέστατη και δεν έφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα δηλαδή ωριαία δρομολόγια προς Κ. Αχαΐα. Η συμβιβαστική λύση που δόθηκε με κάθε δίωρο δρομολόγια προς Κ. Αχαΐα ήταν για να μην επιστραφούν χρήματα στην ΕΕ.
- Η μονή γραμμή έως Κ. Αχαΐα δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στη διαχείριση σε περίπτωση βλάβης του συρμού αφού δεν υπάρχουν σημεία διασταυρώσεων ενώ η έλλειψη προσωπικού από τον ΟΣΕ οξύνει τα προβλήματα. Το μοναδικό σημείο που μπορούν να συναντηθούν τα τραίνα είναι ο σταθμός των Βραχνεΐκων ο οποίος βγήκε εκτός από την εργολαβία της ΠΔΕ-ΟΣΕ και η υποδομή έχει γίνει δρόμος.
- Η πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενώ γνώριζε εδώ και 6 χρόνια ότι θα δοθεί προς χρήση ο Νότιος κλάδος δε φρόντισε να έχει το απαραίτητο προσωπικό ώστε να καλύψει τα δρομολόγια έως το βράδυ με αποτέλεσμα να αποθαρρύνει το επιβατικό κοινό για χρήση του μέσου. Επίσης δείχνει μία αδιαφορία ακόμα και για μικροπράγματα, όπως η μη ενεργοποίηση των συστημάτων PIS (Οπτική και ηχητική αναγγελία των στάσεων) εντός συρμών και η αντικατάσταση των παλιών σχεδιαγραμμάτων με τα νέα όπου φαίνονται οι στάσεις του Νοτίου Κλάδου. Η δημιουργία του καναλιού για την ενημέρωση του επιβατικού κοινού μέσω της εφαρμογής telegram ήταν μία καλή κίνηση ωστόσο δεν είναι σε πραγματικό χρόνο και πολλές φορές έρχεται καθυστερημένα που είναι πλέον αργά. Επίσης έγινε μία αξιόλογη προσπάθεια για τον καθαρισμό των συρμών εξωτερικά από τα graffiti τα οποία έχουν περιοριστεί από τους επίδοξους “καλλιτέχνες” ωστόσο εσωτερικά χρήζουν παρεμβάσεις όπως αντικατάσταση καθισμάτων.
ΓΝΩΜΗ (Μαρία Ορφανού)