O Χρήστος Κόντης είναι εργαζόμενος σε ιδιωτική εταιρεία. Η έρευνα που κάνει πριν ψωνίσει σε ένα super market είναι μεγάλη. Πίστευε ότι με το πολυδιαφημισμένο καλάθι του νοικοκυριού πιθανόν… να «τιθάσσευε» κάπως την ακρίβεια. Απογοητεύτηκε και ξεκίνησε και πάλι την παλιά του καλή συνήθεια: Πηγαίνει σε 3 με 4 super market κάθε εβδομάδα και αγοράζει μόνο όσα προϊόντα είναι σε προσφορά.Ξοδεύει σε χρόνο.. κερδίζει πολλά σε χρήμα: «Αν κάποιος κοιτάξει καλά τις προσφορές των super market και όχι μόνο σε 3-4 αλλά και σε περισσότερα καταστήματα, και αν ενημερώνεται και για τις προσφορές των «αποθηκών» σε χαρτικά και απορρυπαντικά, τότε πραγματικά κερδίζει πολλά» μας δηλώνει! Στην άποψη αυτή συναινεί και ένας «παλιός γνώριμος» στην αγορά τροφίμων στην Πάτρα, ο πρώην ιδιοκτήτης της αλυσίδας super market «Κρόνος» Νίκος Καρακίτσος: «Πλέον τα super market έχουν υποκαταστήματα παντού. Εύκολα επίσης ο καταναλωτής μπορεί να ενημερώνεται από το διαδίκτυο ή και τα φυλλάδιά τους για τις προσφορές. Αν κάποιος κάνει αγορές μέσω αυτών, τότε κερδίζει ακόμη και 30% στο σύνολο των αγορών του. Νομίζω ότι αυτό είναι το καλύτερο καλάθι του νοικοκυριού» καταλήγει.
Συναντήσαμε την κυρία Αναστασία Πετροπούλου σε γνωστό super market της Πάτρας. «Ηθελα να αγοράσω μακαρόνια Νο 6. Αυτά της «ετικέτας» ήταν πιο φθηνά κατά 30 λεπτά από αυτά που είχαν στο ράφι το σήμα του καλαθιού της νοικοκυράς. Φυσικά και ψώνισα αυτά της «ετικέτας» μας λέει. Μέσα από την πλατφόρμα e-katanalotis εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι ενώ γίνεται προσπάθεια συγκράτησης των τιμών σε κάποια βασικά αγαθά του «φθηνού» καλαθιού, που γέμισε κυρίως από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στα ράφια συνεχίζεται το ράλι ανόδου των τιμών στα επώνυμα. Αλλά και πάλι όσα προϊόντα δεν έχουν μπει στο «καλάθι» αλλά είναι «ετικέτας»… είναι φθηνότερα!
Αυξήθηκαν τιμές… πριν το «καλάθι»!
Την ίδια ώρα το Ινστιτούτο Καταναλωτή καταγγέλλει πως ξαφνικά λίγο πριν την εφαρμογή του «καλαθιού του νοικοκυριού» παρατηρήθηκαν αυξήσεις στις τιμές ορισμένων προιόντων. Για παράδειγμα:
Ρύζι μακρύκοκκο (συσκευασία 4Χ125 γρ.) χθες 1 Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 2,75 ευρώ . Μία μέρα πριν, στις 31 Οκτωβρίου, η μέση τιμή ήταν στα 2,71 ευρώ, ενώ στις 26 Οκτωβρίου, πωλείτο στα 2,61 ευρώ.
Πασίγνωστη σοκολάτα την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 1,44 ευρώ, όταν λίγες ημέρες πριν, στις 26 Οκτωβρίου πωλείτο στα 1,37.
Κριτσίνια ολικής άλεσης την 1η Νοεμβρίου είχαν τιμή 1,73 ευρώ, όταν στις 28 Οκτωβρίου πωλείτο στα 1,64 ευρώ.
Κονσέρβα σαρδέλες (100 γρ.) την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 1,68 ευρώ, όταν λίγα 24ωρα πριν, στις 29 Οκτωβρίου πωλείτο έναντι 1,62 ευρώ.
Σερβιετάκια cotton (24 τεμάχια) την 1η Νοεμβρίου είχαν τιμή 2,8 ευρώ, όταν μία μέρα μέρα ήταν στα 2,68 ευρώ και στις 28 Οκτωβρίου στα 2,62 ευρώ.
Λαυράκια ελληνικά (400-600 γρ.) την 1η Νοεμβρίου είχαν μέση τιμή 9,8 ευρώ, μία μέρα πριν (31 Οκτωβρίου) 9,32 ευρώ και στις 29/10 8,65 ευρώ.
Κατεψυγμένες μπάμπιες (450 γρ.) την 1η Νοεμβρίου είχαν μέση τιμή 4,85 ευρώ, όταν στις 29 Οκτωβρίου η ίδια συσκευασία πωλείτο στα 4,68 ευρώ.
Υγρό καθαριστικό για άλατα (500 ml) την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 1,97 και μία μέρα πριν 1,83 ευρώ.
Υγρό πάτιων (1500 ml) την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 5,29 ευρώ, μία μόλις μέρα πριν 4,87 ευρώ και στις 26 Οκτωβρίου 4,51 ευρώ.
Μακαρόνια Σπαγγέτι Ν5 500γρ, την 1η Νοεμβρίου είχαν μέση τιμή 1,41 ευρώ και μία μέρα πριν 1,39 ευρώ.
Το συμπέρασμα είναι ένα. Ο καταναλωτής έχει την δύναμη… στα μάτια του! Με αυτά βλέπει προσφορές και ψάχνει. Και τότε δεν έχει ανάγκη από κανένα καλάθι. Για μη αποτελεσματικότητα του μέτρου έκανε λόγο και η πρόεδρος της ένωσης καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ, Παναγιώτα Καλαποθαράκου, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Από μία έρευνα που κάναμε στο e-katanalotis, είδαμε για παράδειγμα: τα μακαρόνια ξεκινούν από 0,62 ευρώ και φθάνουν το 1,31 ευρώ, στα διάφορα σούπερ μάρκετ. Η φέτα ξεκινά από 10.20 και φθάνει τα 14.85 ευρώ. Αυτό είναι το καλάθι του νοικοκυριού; Ο καταναλωτής πρέπει να κάνει υπερωρίες στο να ψάχνει…»!
«Της κακομοίρας» στα κρεοπωλεία!
Στα κρεοπωλεία αλλά και στα super market οι τιμές των κρεάτων (που δεν έχουν μπει στο καλάθι) βρίσκονται στα ύψη! Όπως τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Κρεοπωλών Πατρών & Προαστίων Νομού Αχαΐας Παναγιώτης Ζυγούρας «Οι καταναλωτές δυσκολεύονται τον τελευταίο χρόνο και προτιμούν πιο φθηνά προϊόντα. Προτιμούν περισσότερο το χοιρινό και το κοτόπουλο παρά τα αμνοερίφια και το μοσχάρι. Τα προϊόντα μας σε σχέση με πέρυσι έχουν μια αύξηση 40% μέσο όρο. Έχουν ανέβει από τον παραγωγό γιατί και σε αυτόν ανέβηκε το κόστος οπότε αυτόματα αναβαίνει και στην λιανική πώληση» τονίζει. Αγνωστο παραμένει το που θα φθάσει η τιμή του κρέατος και πως οι καταναλωτές θα καταφέρουν… να κάνουν Χριστούγεννα!
Το «μπάχαλο» του ψωμιού!
Στο καλάθι της νοικοκυράς έχει μπει το «τυποποιημένο ψωμί», αυτό που προφανώς είναι σε συσκευασία! Εντονη η αντίδραση των Πατρινών αρτοποιών: «Μάλλον μέσω του καλαθιού ο καταναλωτής που πάντα αγόραζε ψωμί από τον φούρνο του οδηγείται σε… κατεψυγμένες ζύμες. Τα αρτοποιεία δεν έχουν «καλάθι». Και κανείς δεν σκέφτηκε ότι με την αύξηση στην τιμή των αλεύρων, σίγουρα θα πούμε το ψωμί ψωμάκι» δηλώνει στην «Π» ο γνωστός αρτοποιός Κώστας Τυληγάδης.
Τα τοπικά super market
Οι αλυσίδες των τοπικών καταστημάτων της Πάτρας δεν έχουν συμπεριληφθεί στο «καλάθι»! «Ανδρικόπουλος», «Ρουμελιώτης», «Παραδοσιακό», «Αράπης» (που έχει περάσει στον Ρουμελιώτη) κλπ κάνουν δικές τους προσφορές. Και μέσω αυτών συναγωνίζονται το «καλάθι». Και όντως σε κάποια προϊόντα είναι φθηνότεροι από αυτά του… καλαθιού! Συμπέρασμα: Οσοι διαβάζουν φυλλάδια και κάνουν αγορές από περισσότερα του ενός super market βγαινουν κερδισμένοι. Και μάλιστα σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το e-katanalotis αν κάποιος συγκρίνει τιμές σε μερικά είδη εντός καλαθιού σε διαφορετικά super market (μη τοπικά):
Ρύζι
Για παράδειγμα, σύμφωνα με το e-katanalotis, το ρύζι καρολίνα στον ΑΒ κάνει 1,85, στον Γαλαξία 0,77, στον Κρητικό 0,94, στα lidl 1,35.
Ψωμί
Το ψωμί για τοστ στον ΑΒ κοστίζει 1,29, όπως και στα lidl, ενώ στον Μασούτη 1,60.
Γάλα
Το πλήρες φρέσκο γάλα στον ΑΒ έχει 1,12 το λίτρο, όπως και στον Σκλαβενίτη. Στο Marketin έχει 1,88 και στο mymarket 1,25.
Μακαρόνια
Τα μακαρόνια ιδιωτικής ετικέτας σε ΑΒ και Σκλαβενίτη ξεκινούν από 0,62 το μισό κιλό. Σε άλλα καταστήματα, όπως πχ στα lidl κάνουν 1,22 το κιλό. Ο Γαλαξίας έχει επιλέξει να βάλει Barilla με 1,31 το μισό κιλό.