Σημαντικά πιο προσιτή για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις γίνεται πλέον η διαδικασία ρύθμισης χρεών μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Εξωδικαστικού Μηχανισμού, καθώς μετά από μια σειρά πρόσφατες αναβαθμίσεις από την ΑΑΔΕ, απλοποιούνται ουσιαστικά τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι οφειλέτες.
Είναι γεγονός ότι παρά την επιτυχία του θεσμού, η πλατφόρμα θεωρούνταν δύσχρηστη, ειδικά, για τους μη εξοικειωμένους χρήστες.
Πολλοί οφειλέτες καθυστερούσαν ή μπέρδευαν τα βήματα, ενώ άλλοι αναγκάζονταν να πληρώσουν εξωτερικούς συμβούλους για να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία. Ακόμη χειρότερο, αρκετοί έχαναν τη ρύθμιση επειδή δεν είχαν ορατότητα στις δόσεις, στις προθεσμίες ή στην ταυτότητα πληρωμής. Έτσι, από αβλεψία, οι οφειλές «αναβίωναν» και μαζί τους και οι κατασχέσεις.
Οι νέες αλλαγές
Από τις 9 Οκτωβρίου 2025, οι ρυθμίσεις του Εξωδικαστικού που αφορούν το Δημόσιο εμφανίζονται αυτόματα στο myAADE, δίνοντας στους οφειλέτες άμεση και ξεκάθαρη εικόνα για τις δόσεις τους.
Έτσι, η διαδικασία γίνεται απλή, χωρίς περιττά βήματα, ενιαία, με όλες τις πληροφορίες συγκεντρωμένες, διαφανής, χωρίς κρυφές υποχρεώσεις και αυτόματη, χωρίς ανάγκη χειροκίνητων ενημερώσεων.
Πλέον:
Οι ρυθμίσεις εμφανίζονται στην ενότητα «Ο Λογαριασμός μου > Οφειλές σε Ρύθμιση και Πληρωμή». Η πληρωμή όλων των δόσεων γίνεται με μία ενιαία Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής (ΤΡΟ). Το σύστημα ενημερώνεται αυτόματα για κάθε πληρωμή που γίνεται μέσω e-banking, mobile banking, ATM ή τραπεζικού καταστήματος. Στις διμερείς ρυθμίσεις με το Δημόσιο, η ρύθμιση ενεργοποιείται με την πληρωμή της πρώτης δόσης. Στις πολυμερείς ρυθμίσεις («όλα σε ένα»), εμφανίζεται άμεσα μετά την ολοκλήρωση της αίτησης.
Η απλοποίηση αυτή στοχεύει να σταματήσει τα φαινόμενα απώλειας ρυθμίσεων λόγω σύγχυσης ή κακής πληροφόρησης.
Πώς διαγράφονται οφειλές και διαμορφώνονται δόσεις
Ο νόμος 4738/2020 έχει θέσει ένα σαφές πλαίσιο που περιλαμβάνει πέντε βασικά βήματα:
Αξιολόγηση περιουσίας: Το αν και πόσο θα «κουρευτεί» η οφειλή εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αγοραία αξία της περιουσίας του οφειλέτη και των εγγυητών. Αν το χρέος υπερβαίνει την αξία, το υπερβάλλον ποσό μπορεί να διαγραφεί έως 90%.
Ψηφιακή δήλωση στην πλατφόρμα: Το σύστημα συλλέγει αυτόματα τα απαραίτητα δεδομένα από δημόσιες βάσεις, περιορίζοντας στο ελάχιστο τη χειροκίνητη συμπλήρωση.
Ενημέρωση του οφειλέτη: Μετά την αίτηση, ο πολίτης λαμβάνει ειδοποίηση στην ψηφιακή θυρίδα του για την πρώτη δόση.
Ολοκλήρωση της ρύθμισης: Ενεργοποιείται είτε με την πληρωμή της πρώτης δόσης (διμερής με Δημόσιο) είτε άμεσα μετά την τελική πρόταση (πολυμερής). Σταθερή και προβλέψιμη αποπληρωμή: Μέσω e-banking, ATM ή τραπεζικού καταστήματος, με σταθερή ΤΡΟ έως την ολοκλήρωση.
Νέα “ασπίδα” για τους ευάλωτους
Οι αλλαγές αυτές αποκτούν ιδιαίτερη σημασία για τρεις κατηγορίες πολιτών και συγκεκριμένα για τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, τα άτομα με αναπηρίες και τις ευάλωτες οικογένειες που απειλούνται με απώλεια πρώτης κατοικίας.
Για αυτούς, οι πιστωτές υποχρεούνται να εφαρμόζουν τις ειδικές ρυθμίσεις, ενώ προβλέπεται και επιδότηση για την επαναγορά της πρώτης κατοικίας, ώστε να αποφευχθούν κατασχέσεις και πλειστηριασμοί.
Κύκλοι του οικονομικού επιτελείο επισημαίνουν ότι «οι νέες ψηφιακές λειτουργίες μετατρέπουν τον Εξωδικαστικό σε ένα εργαλείο που δεν απαιτεί «μεσάζοντες», προσφέρει σαφή εικόνα υποχρεώσεων και εξαλείφει τον κίνδυνο απώλειας ρύθμισης λόγω λάθους ή άγνοιας. Το κράτος επιδιώκει όχι απλώς να ρυθμίσει χρέη, αλλά να δημιουργήσει ένα πλαίσιο πραγματικής ανάσας και επανένταξης στην οικονομική δραστηριότητα για όσους δυσκολεύτηκαν τα προηγούμενα χρόνια» καταλήγουν.
Ρεκόρ ρυθμίσεων
Μόνο τον Οκτώβριο καταγράφηκε νέο ρεκόρ με 2.440 επιτυχείς ρυθμίσεις για οφειλές άνω των 600 εκατ. ευρώ, ενώ η εγκρισιμότητα από τράπεζες και funds αγγίζει πλέον το 82%.
Συνολικά, από την αρχή λειτουργίας του θεσμού πάνω από 46.000 οφειλέτες έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους σε κατά μέσο όρο 200 δόσεις, ενώ ένας στους δύο πέτυχε «κούρεμα» άνω του 30% στα τραπεζικά χρέη. Προς το Δημόσιο, το μέσο ποσοστό διαγραφής φτάνει το 17%.


