Το φετινό καλοκαίρι για την αγορά του παγωτού μάλλον σε… δροσερό εξελίσσεται. Από τη μία οι ανατιμήσεις που πλέον αρχίζουν να καθιστούν ακριβό ακόμα και το βιομηχανικό παγωτό και από την άλλη ο άστατος καιρός που επικράτησε σε πολλές τουριστικές περιοχές της χώρας φρέναραν την κατανάλωση. Ως αποτέλεσμα οι προβλέψεις και τα στοιχήματα ότι κατά τη φετινή χρονιά ο τζίρος στη λιανική θα ξεπεράσει για πρώτη φορά, έπειτα από 15 και πλέον χρόνια, τα 250 εκατ. ευρώ αρχίζουν πλέον να θολώνουν. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον οι μεγάλοι παίκτες του βιομηχανικού παγωτού, που το 2022 είχαν μεν αύξηση πωλήσεων -κυρίως λόγω των ανατιμήσεων- αλλά ιδιαίτερα πιεσμένα περιθώρια κέρδους λόγω και της κρίσης του γάλακτος, μάχονται για να κερδίσουν περισσότερα μερίδια. Κι αυτό διότι η αγορά μπορεί να είναι πτωτική, εν τούτοις με τη σημαντική υποχώρηση του κόστους των πρώτων υλών (σ.σ.: η τιμή του αγελαδινού γάλακτος έχει υποχωρήσει πάνω από 20% από πέρυσι το φθινόπωρο), της ενέργειας, της συσκευασίας κ.ο.κ., σε συνδυασμό με τον τελευταίο γύρο ανατιμήσεων που πέρασαν στις αρχές της χρονιάς, αφήνει κέρδη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που διέθεσε η NielsenIQ στο «business stories», φέτος οι πωλήσεις στην αγορά παγωτού σε όλα τα κανάλια του οργανωμένου λιανεμπορίου (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, ψιλικά, περίπτερα κ.ο.κ.) εμφανίζονται μειωμένες τόσο σε επίπεδο αξίας όσο και όγκου. Συγκεκριμένα, από την αρχή της χρονιάς ως τις 2 Ιουλίου, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, ο όγκος των πωλήσεων εμφανίζεται μειωμένος κατά 20,2% (σ.σ.: 13.595.082 κιλά από 17.040.832 κιλά το αντίστοιχο διάστημα το 2022) και η αξία των πωλήσεων κατά 9% αφού οι τελευταίες σημαντικές ανατιμήσεις κάλυψαν σημαντικό μέρος της απώλειας. Αυτό μεταφράστηκε σε περίπου 106,77 εκατ. ευρώ έναντι 117,34 εκατ. ευρώ περίπου ένα χρόνο πριν. Στοιχεία που συγκλίνουν περίπου με τους δείκτες της ΕΛΣΤΑΤ, που υπολογίζουν ότι ο ετήσιος πληθωρισμός για την ευρύτερη κατηγορία των παγωτών και των γλυκών εξελίσσεται με ρυθμό +11%.
Σημειωτέον ότι το 2022 η αξία των πωλήσεων έφθασε μια ανάσα από τα 250 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, είχαν αυξηθεί κατά 10% φθάνοντας στα 246,79 εκατ. ευρώ περίπου, από 224,26 εκατ. ευρώ το 2021. Μία επίδοση βέβαια που στηρίχθηκε κυρίως στις ανατιμήσεις που είχαν γίνει με δεδομένο ότι ο όγκος των πωλήσεων ήταν σχεδόν σταθερός (σ.σ.: μειώθηκε 1,2%, υποχωρώντας στα 35.507.327 κιλά από 35.947.068 κιλά το 2021).
Επίσης, αξιοσημείωτη ως τάση της αγοράς είναι η στροφή του καταναλωτικού κοινού στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία έχουν ως κύριο κανάλι πώλησης τα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με την NielsenIQ φέτος, ως τις 2 Ιουλίου, είχαν καταφέρει να αυξήσουν το μερίδιό τους στο 20,9% όταν την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι ήταν στο 19,1%, ενώ για το σύνολο του 2021, πριν ξεκινήσει το μεγάλο πληθωριστικό κύμα, είχαν 17,4%. Αντίστοιχα και σε επίπεδο όγκου. Από το 38,3% της αγοράς το 2021 πλέον κινείται στα επίπεδα του 41,4%.
Από τα παραπάνω βέβαια προκύπτει ότι πλέον η ιδιωτική ετικέτα από μόνη της είναι ένας μεγάλος παίκτης στην αγορά. Κατά τα λοιπά, τρεις είναι οι βασικοί παίκτες στην αγορά του βιομηχανοποιημένου παγωτού σήμερα. Ο πρώτος είναι είναι η Froneri Hellas, η ελληνική θυγατρική της πολυεθνικής κοινοπραξίας Nestle και R&R. Ο δεύτερος είναι η θυγατρική της Unilever, Ελαϊς Unilever, και ο τρίτος πόλος είναι η Κρι Κρι. Εμμέσως στο ολιγομελές club θα μπορούσε να προστεθεί και η EMFI (πρώην ΕΒΓΑ) της οικογένειας Κυριάκου Φιλίππου με δεδομένο ότι ουσιαστικά παράγει φασόν τα προϊόντα της Unilever, αλλά και άλλες ιδιωτικές ετικέτες, ενώ από πέρυσι επιχειρεί να επιστρέψει και η ίδια στην αγορά της μικρής λιανικής μέσω του brand Menne, αν και τα οικονομικά προβλήματα δεν της επιτρέπουν μεγάλες κινήσεις.
Δημήτρης Κοντογεώργος, Froneri Hellas Ice Cream: Αυξάνει κέρδη και μερίδια
Το λανσάρισμα της νέας κατηγορίας παγωτών Nuii και οι υψηλότερες πωλήσεις σε βασικές κατηγορίες έπαιξαν καταλυτικό ρόλο ώστε η Froneri Hellas, η εξέλιξη της παλιάς ΔΕΛΤΑ Παγωτού που εξαγόρασε η Nestle για να μετονομαστεί τελικά σε Froneri στον απόηχο του παγκόσμιου μετασχηματισμού του κλάδου παγωτού της πολυεθνικής, να σημειώσει πέρυσι ρεκόρ οικονομικών επιδόσεων, παρά τις μεγάλες αυξήσεις στις τιμές για την αγορά εμπορευμάτων παγωτού από τα εργοστάσια του ομίλου. Ενα ρεκόρ που η διοίκηση υπό τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Δημήτρη Κοντογεώργο ευελπιστεί ότι θα σπάσει και φέτος λόγω της δυναμικής εκκίνησης που έκανε η φετινή χρονιά σημειώνοντας ένα +7,4% στο τετράμηνο Ιανουάριος – Απρίλιος. Κρίσιμη λεπτομέρεια, που εξηγεί εν μέρει και το γεγονός ότι η εταιρεία κατάφερε όχι μόνο να διαχειριστεί την κρίση με την αύξηση του κόστους πέρυσι αλλά και να βελτιώσει τη θέση της, το γεγονός ότι εδώ και χρόνια έχει παύσει κάθε παραγωγική δραστηριότητα, βάζοντας λουκέτο στο έως τότε μεγαλύτερο εργοστάσιο παγωτού στην Ελλάδα, και έχει επικεντρωθεί στο χονδρεμπόριο.
Σύμφωνα με τις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις που κοινοποίησε η εταιρεία, οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 42,17 εκατ. ευρώ (+18,39% σε σχέση με το 2021), τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 3,281 εκατ. ευρώ (+38,84%), τα ταμειακά διαθέσιμα είναι στα 15,456 εκατ. ευρώ (+34%), ενώ αύξησε και τα περιθώρια κέρδους της κατά μία μονάδα.
Στο αποτέλεσμα αυτό φαίνεται να βοήθησε και το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα που είχε τρέξει από ποτέ, με νέα ψυγεία στα τελικά σημεία πώλησης. Συγκεκριμένα, επένδυσε 3,097 εκατ. ευρώ -κοντά έξι φορές περισσότερα χρήματα έναντι του 2021 και το υψηλότερο ποσό από ιδρύσεώς της-, με το μεγαλύτερο μέρος αυτών των κεφαλαίων να έχουν κατευθυνθεί στην αγορά ψυγείων. Η ενίσχυση των οικονομικών μεγεθών συνοδεύτηκε επίσης με αύξηση στο μερίδιο αγοράς κατά 2,4%. Σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία, το συνολικό μερίδιό της στη χρονιά-ρεκόρ πέρυσι είχε φθάσει το 33,7%, γεγονός που την κατατάσσει στην πρώτη θέση της αγοράς.
Από εμπορικής σκοπιάς, φέτος φρόντισε να κάνει νέα λανσαρίσματα βάζοντας στα ψυγεία της το χωνάκι FAMILIA Hit. Παράλληλα, πρόσθεσε στο χαρτοφυλάκιο του Nuii δύο γεύσεις (Nuii Caramel White Chocolate & Texan Pecan, Nuii Milk Chocolate & Italian Roasted Hazelnut) και κυκλοφόρησε το Kit Kat, το χωνάκι OREO σε πολυσυσκευασία των τεσσάρων τεμαχίων των 100 ml, το NIRVANA Brownies & Salted Caramel.
Αντριου Κένεντι, Ελαϊς – Unilever Hellas: Ποντάρει στην εξάλειψη της εποχικότητας
Η νέα στρατηγική που υλοποιεί η Unilever μέσα από τη μεγάλη αναδιάρθρωση που έκανε παγκοσμίως εστιάζει στην εξάλειψη της εποχικότητας στην αγορά του παγωτού. Μία στρατηγική που χτίζεται βήμα-βήμα τα τελευταία δύο χρόνια και απαιτεί νέα προσέγγιση της αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό είναι σε εξέλιξη μια πιο επιθετική διείσδυση στην αγορά μέσα από προσφορές και στενές συνεργασίες που κάνει η πολυεθνική με αλυσίδες εστίασης, αλλά και με τις δημοφιλείς ψηφιακές πλατφόρμες delivery. Οι συνεργασίες αφορούν κυρίως τα δύο από τα τρία βασικά σήματα της Unilever στην αγορά παγωτού, το ΕΒΓΑ και τα Ben & Jerry’s. Τα παγωτά Algida, σημειωτέον, εξακολουθούν να έχουν μεγαλύτερα μερίδια και πωλήσεις στην αγορά. Και με τα τρία αυτά brands, πάντως, η Ελαΐς Unilever επί δέκα και πλέον χρόνια (σ.σ.: ιδίως μετά την εξαγορά του σήματος ΕΒΓΑ το 2010) κατείχε τον τίτλο του leader της αγοράς. Σύμφωνα με πηγές από την εταιρεία, η συγκεκριμένη στρατηγική ήδη φέρνει αποτελέσματα στην κατεύθυνση της αύξησης των πωλήσεων αλλά και ενίσχυσης της κερδοφορίας. Υπενθυμίζεται πως τα προϊόντα παγωτού της ελληνικής θυγατρικής τα παράγει φασόν η EMFI της οικογένειας Φιλίππου, όπως είχε συμφωνηθεί εξάλλου μετά το deal στο οποίο είχαν φτάσει οι δύο πλευρές όταν είχε ξεκινήσει η κρίση στη χώρα. Επίσης, αν και η Ελαΐς Unilever υπέστη μία σημαντική αναδιάρθρωση λόγω των αλλαγών και των νέων προτεραιοτήτων στην πολυεθνική πουλώντας μεταξύ άλλων τις δραστηριότητες ελαιολάδου, μαργαρίνης και τομάτας, το παγωτό εξακολουθεί να παραμένει στον πυρήνα των προϊόντων της.
Παράλληλα η Ελαΐς Unilever έχει λάβει πλέον από τη μητρική έναν πιο περιφερειακό ρόλο και έχει καταστεί κέντρο διοίκησης του σκέλους της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Ελλάδα, Κύπρος, Αλβανία, Κόσοβο, Βόρεια Μακεδονία). Παράλληλα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής θυγατρικής Αντριου Κένεντι, εκτός του ότι τοποθετήθηκε επικεφαλής του συγκεκριμένου σκέλους, έχει αναλάβει και την ευθύνη του σκέλους Νοτιοκεντρικής Ευρώπης, που σημαίνει ότι είναι υπεύθυνος για κάθε δραστηριότητα της πολυεθνικής σε Ρουμανία, Βουλγαρία, Μολδαβία και Σερβία, ενώ είναι αρμόδιος και για τη μεγάλη κατηγορία της προσωπικής φροντίδας για το σύνολο της Ανατολικής Ευρώπης, από τις χώρες της Βαλτικής έως την Κύπρο.
Σε ό,τι αφορά την Ελαΐς-Unilever Hellas, οι τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις υπογραμμίζουν πως «από την 1/1/2022 έγινε αλλαγή στο μοντέλο λειτουργίας της σε πλήρη εναρμόνιση με το επιχειρησιακό μοντέλο λειτουργίας του ομίλου Unilever στην Ευρώπη, και πλέον θα πωλεί απευθείας στους πελάτες της τα αγοραζόμενα εμπορεύματα, τα οποία προμηθεύεται αποκλειστικά από συνδεδεμένες της εταιρείες, χωρίς να διατηρεί η ίδια αποθέματα εμπορευμάτων». Το αποτέλεσμα της αλλαγής αυτής ακόμα δεν έχει φανεί δημοσίως καθότι η εταιρεία δεν έχει κοινοποιήσει ακόμα τα οικονομικά αποτελέσματα του 2022. Για την ιστορία, το 2021, χρονιά κατά την οποία έγινε η πώληση της δραστηριότητας τομάτας (Pummaro, Πελαργός), ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στο ποσό των 352,7 εκατ. ευρώ, τα EBITDA στα 38,5 εκατ. ευρώ και τα κέρδη μετά τους φόρους στα 20,79 εκατ. ευρώ.
Παναγιώτης Τσινάβος, Κρι Κρι: Premium παγωτά και επέκταση δικτύου
Από τους μεγάλους του κλάδου η τελευταία αμιγώς ελληνική επιχείρηση που έχει παραμείνει στην αγορά είναι η Κρι Κρι της οικογένειας του κ. Παναγιώτη Τσινάβου. Η εταιρεία, αν και είναι ιδιαίτερα εξωστρεφής κυρίως με αιχμή την ιδιωτική ετικέτα, καθώς παράγει για σειρά γνωστών αλυσίδων σούπερ μάρκετ του εξωτερικού παγωτά, εξακολουθεί να δίνει μεγάλη βαρύτητα και στην εγχώρια μέσω της επέκτασης του δικτύου των σημείων με ψυγεία Κρι Κρι, αλλά και με νέες προϊοντικές προτάσεις και συνεργασίες, όπως λ.χ. με την ΙΟΝ ή την Μπισκότα Παπαδοπούλου για τις ομώνυμες σειρές παγωτών. Η διοίκηση της εταιρείας περίμενε ότι η ανοδική τάση του 2022 θα διατηρηθεί και φέτος χάρη στην τουριστική κίνηση και την επέκταση του δικτύου πωλήσεων, συμπεριλαμβανομένων των περίφημων κίτρινων ψυγείων της μάρκας αλλά και του λανσαρίσματος της σειράς premium παγωτών Master Rich. Σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία, το 2022 πέτυχε αύξηση πωλήσεων 14,7% στην Ελλάδα με μερίδιο 15,6% σε όγκο και 15,8% σε αξία. Για να ενισχύσει τη θέση της στην αγορά παγωτού, η Κρι Κρι δίνει έμφαση στην αύξηση των σημείων διανομής, ειδικά σε τουριστικές περιοχές της Ελλάδας. Επιπλέον προωθεί εξαγωγές με αιχμή του δόρατος τη σειρά παγωτών Greek Frozen Yogurt που συνδυάζει την απόλαυση που προσφέρει το παγωτό με τις αξίες της υγιεινής διατροφής που προσφέρει το γιαούρτι.
Σημειωτέον ότι το 2022 η Κρι Κρι είχε αύξηση στον κύκλο εργασιών κατά 27,7%, φθάνοντας τα 171,88 εκατ. ευρώ. Οι πωλήσεις παγωτού αυξήθηκαν κατά 19,7% και διαμορφώθηκαν σε 35,82 εκατ. Αντίστοιχα, η μεταβολή τους σε όγκο ήταν +12,0%.
Ακόμα πιο δυναμική ήταν η επίδοση κατά το α’ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης όπου η εταιρεία είδε τον κύκλο εργασιών να αυξάνεται κατά 49,3%, στα 45,90 εκατ., και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους να φθάνουν τα 6,68 εκατ. ευρώ, έναντι 0,448 εκατ. ευρώ στο α’ τρίμηνο του 2022. Στον κλάδο του παγωτού, οι πωλήσεις εσωτερικού διαμορφώθηκαν σε 3,49 εκατ. ευρώ από 1,93 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν και στο εξωτερικό στο 1,479 εκατ. ευρώ έναντι 1,276 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία, όπως ανακοίνωσε, λόγω της ανάπτυξης που εμφανίζουν τα μεγέθη της προγραμματίζει εντός του έτους επενδύσεις σε παραγωγικό εξοπλισμό ύψους 20 εκατ. ευρώ, ενώ έχει ήδη προχωρήσει στην πρόσληψη 100 επιπλέον εργαζομένων.