Μεγάλο μέρος της ανησυχίας σχετικά με την εκτόπιση θέσεων εργασίας από την τεχνητή νοημοσύνη έχει μέχρι στιγμής προέλθει από ανθρώπους που βρίσκονται στο νεότερο άκρο του εργατικού δυναμικού. Κάποια από αυτά πηγάζουν από την πεποίθηση ότι η τεχνητή νοημοσύνη ωφελεί τους εργαζόμενους με μεγαλύτερες ευθύνες βάσει καθηκόντων σε σχέση με τις ευρύτερες επαγγελματικές ευθύνες των εργαζομένων υψηλότερου επιπέδου (με πολλούς ειδικούς να λένε ότι η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκεται σχεδόν στο επίπεδο ενός καλού ασκούμενου). Κάποια από αυτά οφείλονται στο γεγονός ότι ο πληθυσμός αυτός έχει περισσότερο χρόνο στο εργατικό δυναμικό – και από αυτή την άποψη, έχει περισσότερα να χάσει καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται με την πάροδο του χρόνου.
Παρόλα αυτά, το 30% των εργαζομένων ανώτερου επιπέδου φοβούνται ότι θα απολυθούν λόγω έλλειψης δεξιοτήτων AI, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της εταιρείας διαδικτυακής διδασκαλίας Preply που επικαλείται το cnbc. Αλλά είναι ρεαλιστική αυτή η ανησυχία;
«Στο βαθμό που οι άνθρωποι είναι επιλέξιμοι για συνταξιοδότηση, εάν υπάρχει μεγάλο κενό δεξιοτήτων, μπορεί να βρείτε ανθρώπους που επιλέγουν να συνταξιοδοτηθούν ή απλώς να βρουν εντελώς διαφορετική εργασία», δήλωσε ο Steve Preston, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Goodwill Industries International, κορυφαίου μη κερδοσκοπικού παρόχου υπηρεσιών που σχετίζονται με την εκπαίδευση και το εργατικό δυναμικό. Αλλά δεν ανήκουν όλοι οι εργαζόμενοι σε ανώτερες θέσεις σε αυτό το στρατόπεδο, λέει – ούτε οι εταιρείες που απασχολούν αυτούς τους ανθρώπους θέλουν να παραιτηθούν.
«Μια από τις πιο καταστροφικές μορφές αποχώρησης εργαζομένων είναι όταν χάνεις τη θεσμική γνώση και τη γνώση των πελατών”, δήλωσε ο Preston. “Θέλετε οπωσδήποτε να διατηρήσετε αυτούς τους ανθρώπους και θέλετε να τους βοηθήσετε να είναι πιο παραγωγικοί».
Παρά το γενικό στερεότυπο ότι οι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας (που συχνά αποτελούν το ανώτερο κλιμάκιο) δυσκολεύονται περισσότερο να προσαρμοστούν στη νέα τεχνολογία, η Preston αναγνωρίζει ότι αυτοί είναι οι εργαζόμενοι για τους οποίους η AI έχει μοναδικά πλεονεκτήματα. «Εάν μια εργασία απαιτεί ενασχόληση με την AI, στην πραγματικότητα πιστεύω ότι ορισμένοι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας θα είναι καλύτερα σε θέση να την αξιοποιήσουν για να αποκτήσουν γνώσεις», δήλωσε, «τόσο από την άποψη της αποτελεσματικότερης αναζήτησης της AI όσο και από την άποψη της λήψης των αποτελεσμάτων της εργασίας που υποστηρίζεται από την AI και της δυνατότητας να εφαρμόσουν κρίση σε αυτά».
Με άλλα λόγια, κάποιος με μια πιο σύνθετη κατανόηση της επιχείρησης είναι πιο αποτελεσματικός στην εφαρμογή των εισροών και στην αξιολόγηση των εκροών, χρησιμοποιώντας γνώσεις και δεξιότητες που η AI δεν έχει κατακτήσει (τουλάχιστον όχι ακόμη).
Ο Jeetu Patel, εκτελεστικός αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής ασφάλειας και συνεργασίας της Cisco, λέει ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν αντικαθιστά ακόμη ολόκληρες, πολύπλοκες θέσεις εργασίας, αλλά μάλλον καθήκοντα. «Με την πάροδο του χρόνου, θα γίνει καλή στο να κάνει δουλειές; Απολύτως», δήλωσε. «Αλλά κανείς δεν γνωρίζει πραγματικά ποιο θα είναι το χρονικό πλαίσιο για αυτό».
Για το εργατικό δυναμικό ανώτερου επιπέδου, ο Patel λέει ότι τα επόμενα χρόνια θα αφορούν περισσότερο την επαύξηση έναντι οποιουδήποτε είδους εκτόπισης ή αντικατάστασης – δεδομένου, βέβαια, ότι οι εργαζόμενοι αυτοί είναι πρόθυμοι να συναντήσουν τους εργοδότες τους στη μέση και να βελτιώσουν τις σκληρές και τις κοινωνικές δεξιότητές τους στο πλαίσιο ενός χώρου εργασίας με βάση την τεχνητή νοημοσύνη.
«Τελικά, κάθε εταιρεία είναι μια συλλογή εργαζομένων, οι οποίοι είναι όλοι άνθρωποι, και πρέπει να τους αγγίζουμε και να τους παρακινούμε με έναν πολύ ανθρώπινο τρόπο», δήλωσε ο Nikhil Arora, CEO της Epignosis (μητρική εταιρεία της TalentLMS). Αυτό είναι κάτι που η ανώτερη διοίκηση θα πρέπει να έχει κατά νου σε ένα σύγχρονο πλαίσιο, καθώς οι καθημερινοί ρόλοι σε όλη την αρχιτεκτονική της απασχόλησης αλλάζουν.
Η ανάγκη για αντίστροφη καθοδήγηση είναι μεγάλη
Μια άλλη στρατηγική που πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι εργαζόμενοι υψηλότερου επιπέδου, λέει ο Arora, είναι η αντίστροφη καθοδήγηση, μια διαδικασία κατά την οποία η ανώτερη διοίκηση αναζητά την προοπτική των λιγότερο έμπειρων εργαζομένων.
«Πολλοί νέοι άνθρωποι που ουσιαστικά μεγαλώνουν με την AI, γι’ αυτούς είναι δεύτερη φύση, ενώ πολλοί ανώτεροι ηγέτες ίσως τώρα μαθαίνουν την AI. Είναι σχεδόν ανάποδα», δήλωσε ο Arora. Πιστεύει πολύ στο να έχετε πάντα δύο ομάδες μεντόρων, «έναν που είναι ίσως πιο έμπειρος από εσάς και έναν που είναι πολύ νεότερος, επειδή είναι πιο κοντά στις ανατρεπτικές τεχνολογίες και στο πώς θα συμπεριφέρονται οι πελάτες της νέας εποχής».
Με τους νεότερους εργαζόμενους να είναι σχεδόν εγγενείς χρήστες της AI, η δημιουργία καθοδήγησης με βάση την αρχαιότητα θα μπορούσε να επιτρέψει στον οργανισμό να καινοτομήσει με πολύ ταχύτερη ταχύτητα από ό,τι μια στρατηγική από πάνω προς τα κάτω. Σε αυτό το σημείο, σχεδόν οι μισοί (47%) εργαζόμενοι δηλώνουν ότι εξακολουθούν να μην χρησιμοποιούν δεξιότητες AI στη δουλειά τους, σύμφωνα με την έκθεση 2024 State of Upskilling and Reskilling Report από την TalentLMS και την Workable.
Εν τω μεταξύ, οι μισοί συμφωνούν ότι η εργασία τους θα ωφεληθεί από αυτήν. Ορισμένοι οργανισμοί ξεκινούν δομημένα εκπαιδευτικά ταξίδια για τα μέλη του εργατικού δυναμικού και του πελατολογίου τους (η Goodwill, για παράδειγμα, έλαβε ένα μέρος του AI Opportunity Fund της Google ύψους 75 εκατομμυρίων δολαρίων ως επιχορήγηση για τη διάδοση της εκπαίδευσης σε θέματα AI στις κοινότητες που εξυπηρετεί).
Παραγωγική ΤΝ και αυτοματοποιημένες ώρες
Η πραγματικότητα είναι ότι σχεδόν το ένα τρίτο των ωρών εργασίας στις ΗΠΑ θα μπορούσε να αυτοματοποιηθεί από τη γενεσιουργό AI, αλλάζοντας δυνητικά τον τρόπο με τον οποίο πολλοί επαγγελματίες των επιχειρήσεων -συμπεριλαμβανομένων των στελεχών και των ανώτερων διευθυντών- κάνουν τη δουλειά τους. Οι ηγέτες σε εταιρείες όπως η IBM και η Duolingo έχουν εκφράσει την άποψη ότι θα αντικαταστήσουν ορισμένους ανθρώπους με τεχνητή νοημοσύνη.
Στην κούρσα προς την AI, η εκφόρτωση των λάθος ανθρώπων θα μπορούσε να έχει απρόβλεπτες συνέπειες, όπως η απώλεια θεσμικών γνώσεων που μπορούν να λειτουργήσουν σε πολύπλοκα, διαπροσωπικά περιβάλλοντα.
«Θα ήταν εύκολο να διαγράψουμε τους ηλικιωμένους εργαζόμενους και να πούμε ότι αυτό θα είναι πολύ δύσκολο γι’ αυτούς, ότι δεν πρόκειται να προσαρμοστούν», δήλωσε ο Πρέστον. «Ας στηριχθούμε στην αξία της τεχνητής νοημοσύνης για να βοηθήσουμε στην αξιοποίηση των θέσεων εργασίας του μέλλοντος για τους εργαζόμενους μεγαλύτερης ηλικίας, αντί να υποθέσουμε ότι για κάποιο λόγο θα τους αφήσει πίσω».