flamis.gr

Γιώργος Τελώνης: Η πανδημία …γονάτισε τον τουρισμό, αλλά θα επιβιώσει και θα ανακάμψει

«Ο τουρισμός θα επιβιώσει και θα ανακάμψει, μόνο που ίσως χρειαστεί να έχουμε μεγάλη και κυρίως, δημιουργική υπομονή. Να βρούμε ποια θα είναι τα νέα δεδομένα του τουριστικού τομέα και να χτίσουμε πάνω σε αυτά τη νέα πολιτική μας» εκτιμά ο επίτιμος Πρόεδρος Συλλόγου Ναυτιλιακών Πρακτόρων Πάτρας, ιδιοκτήτης και διευθύνων σύμβουλος της Ferry Center Γιώργος Τελώνης.

Η πανδημία έχει επιφέρει αλλαγές τόσο στην αγορά, όσο και στους περισσότερους τομείς της ζωής. Στον τομέα του τουρισμού οι επιπτώσεις ήταν πολύ μεγάλες, πώς το βιώσατε;

Αλλαξε η ζωή μας, άλλαξε ο τρόπος δουλειάς μας, άλλαξαν σχεδόν όλα. Απ’ τη μια στιγμή στην άλλη. Ξαφνικά, απρόβλεπτα και βίαια. Δεν θα ήμουν διόλου υπερβολικός, απεναντίας θα ήμουν απολύτως ρεαλιστικός, αν σας έλεγα ότι στον δικό μας τομέα η κατάσταση που προκάλεσε ο covid μάς γονάτισε. Τη βιώσαμε πολύ έντονα, με μεγάλη διάρκεια, με πρωτοφανή σφοδρότητα στο πρώτο κύμα της πανδημικής κρίσης. Η κίνηση ελαχιστοποιήθηκε. Σε αριθμούς, για να έχετε μια σφαιρική εικόνα, η κίνηση το 2020 μόλις που έφτασε το 20% της αντίστοιχης του 2019. Και πριν προλάβουμε να σταθούμε στα πόδια μας, να πάρουμε μια στιγμιαία ανάσα παρηγοριάς το καλοκαίρι, ήρθε και το δεύτερο κύμα. Και επειδή η διάρκεια του δεύτερου κύματος είναι πιο μεγάλη, η κατάσταση για τους περισσότερους, αν όχι όλους, τομείς του τουριστικού προϊόντος παραμένει τραυματική. Γιατί οι πληγές που άφησε ως τώρα η κρίση είναι βαθιές. Σε καθαρά πρακτικό επίπεδο, να σας πω ότι σημειώθηκε δραματική μείωση στο κομμάτι των μεταφορών, σε ό,τι αφορά επιβάτες, οχήματα και λεωφορεία. Είτε οδικώς, είτε αεροπορικώς, είτε ακτοπλοϊκώς. Το προφίλ των επισκεπτών-τουριστών διαφοροποιήθηκε θεαματικά. Μαζί και οι απαιτήσεις τους, οι ανάγκες τους. Και φυσικά, όπως ήταν αναμενόμενο, ελαχιστοποιήθηκαν τα επαγγελματικά ταξίδια, για προφανείς λόγους, όπως και τα πάσης φύσεως συνέδρια κάθε θεματικής ενότητας.

Παρά τις δυσκολίες θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως ευκαιρία;

«Πρέπει να αποδεχτούμε ότι το πλήγμα θα είναι βραχυπρόθεσμα μεγάλο, κατά συνέπεια είμαστε υποχρεωμένοι να προσαρμοστούμε σε μια νέα πραγματικότητα, να επανασχεδιάσουμε τις προτεραιότητές μας και να ανακαλύψουμε νέες προκλήσεις στο αντικείμενό μας. Δεν ωφελεί να μείνουμε σε αυτά που χάνουμε και να μεμψιμοιρούμε, αλλά να εστιάσουμε σε αυτά που μπορούμε να κερδίσουμε. Ο τουρισμός θα επιβιώσει και θα ανακάμψει, μόνο που ίσως χρειαστεί να έχουμε μεγάλη και κυρίως, δημιουργική υπομονή. Να βρούμε ποια θα είναι τα νέα δεδομένα του τουριστικού τομέα και να χτίσουμε πάνω σε αυτά τη νέα πολιτική μας. Η πανδημία του κορωνοϊού επισπεύδει ραγδαία τις νέες τάσεις που θα προκύψουν στον χώρο μας. Θα σας αναφέρω μερικά ενδεικτικά και χαρακτηριστικά παραδείγματα για να καταλάβετε απολύτως τι εννοώ.

– Θα μπουν στο κάδρο της νέας πραγματικότητας νέοι προορισμοί, που πιθανά ως τώρα είτε ήταν άγνωστοι, είτε απόμακροι, είτε όχι και τόσο δημοφιλείς. Θα αποκτήσουν δημοφιλία προορισμοί που θα εγγυώνται αποφυγή πολυκοσμίας και εξερεύνηση πιο αυθεντικών και δυσεύρετων τοπίων.

– Θα προκύψουν με πολύ μεγαλύτερη συχνότητα εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

– Θα αραιώσει πολύ για τα επόμενα δύο χρόνια τουλάχιστον, για ευνόητους λόγους φυσικά, ο μαζικός και οργανωμένος τουρισμός. Θα βλέπουμε πολύ πιο συχνά περιορισμένα σε αριθμό ατόμων γκρουπάκια και παρέες. Και κάποιες εκδρομές θα προγραμματίζονται σε μήνες εκτός αιχμής.

– Οι τουριστικοί πάροχοι κάθε είδους θα αναγκαστούν να διαμορφώσουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες και παροχές τους προς το ποιοτικότερο, προς το ασφαλέστερο. Ειδικά για ένα μεγάλο κομμάτι της νεολαίας οι διακοπές τους θα είναι ολοένα και πιο εναρμονισμένες με το σεβασμό προς το περιβάλλον και τη φύση.

– Εάν η τηλεργασία καθιερωθεί σε μεγάλο βαθμό και μονιμοποιηθεί για καιρό ακόμα, αυτό τουριστικά μεταφράζεται σε ευκαιρία για προσέλκυση επισκεπτών με διάστημα παραμονής στον προορισμό τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό,τι στο παρελθόν, αφού θα μπορούν να συνδυάζουν τις διακοπές τους με δουλειά, από τον χώρο διακοπών τους.

– Ο τομέας της υγείας θα καταστεί πλέον καταλυτικός ακόμα και για την επιλογή προορισμού. Ο επισκέπτης θα θέλει να γνωρίζει εκ των προτέρων κατά πόσο το σύστημα υγείας της χώρας που πρόκειται να επισκεφτεί είναι αξιόπιστο.

– Θα δοθεί ακόμη περισσότερη έμφαση σε ψηφιακή διαφήμιση, η οποία επιτρέπει στόχευση σε συγκεκριμένες περιοχές και σε συγκεκριμένες ηλικίες με συγκεκριμένα ενδιαφέροντα.

Τι θεωρείτε ότι πρέπει να κάνουν οι πληττόμενες επιχειρήσεις για να μείνουν όρθιες; Υπάρχουν κάποιες καλές πρακτικές;

«Η επανεκκίνηση του κλάδου δεν είναι εύκολη υπόθεση. Για την ώρα, εκτιμώ πως βαδίζουμε σε θολό περιβάλλον, απόρροια της άγνοιας για το πόσο θα διαρκέσει ακόμα η υγειονομική κρίση. Δεν μπορούμε, όμως, να μένουμε απλοί θεατές της κατάστασης με σταυρωμένα χέρια. Πρέπει να φροντίσουμε ώστε όταν απαλλαγούμε, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο από τις δαγκάνες του κορωνοϊού, να είμαστε πανέτοιμοι να ριχτούμε στη μάχη της ανατροπής. Το brand “Ελλάδα” ήταν και παραμένει πανίσχυρο, αλλά δεν αρκεί. Θα χρειαστεί πλέον μια πιο επιθετική τακτική εκ μέρους μας. Και παράλληλα ενδελεχές ψάξιμο. Να εντοπίσουν, αρχικά, και να αξιοποιήσουν, στη συνέχεια, οι επιχειρήσεις πόρους που διατί- θενται, μέσω προγραμμάτων, για την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό τους, αλλά οι οποίοι παραμένουν είτε αναξιοποίητοι. Επίσης, και το θεωρώ ιδιαίτερα καίριο, να προχωρήσουν άμεσα σε ψηφιοποίηση και πιστοποίηση των υπηρεσιών που προσφέρουν, καθώς και να εστιάσουν, μετά από έρευνα, σε νέες αγορές, από τις οποίες θα αντλήσουν κι ένα καινούργιο κοινό, επενδύοντας σε θεαματικά διαφοροποιημένες μορφές τουρισμού και υπηρεσιών».

Την επομένη της πανδημίας, σε ποιους κλάδους της οικονομίας πρέπει να δοθεί το βάρος της ανάπτυξης;

«Έχω τη βεβαιότητα ότι η μετά κορωνοϊό εποχή θα είναι για όλους μας μια καινούργια και σε μεγάλο βαθμό αχαρτογράφητη πραγματικότητα. Η μηχανή της ανάπτυξης δεν μπορεί να ξαναπάρει μπρος με το πάτημα ενός κουμπιού. Η χώρα έχει ανάγκη πλέον ένα διαφορετικό σχέδιο ανασυγκρότησης. Αισιοδοξώ όμως, ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Έχοντας υποστεί και αντιμετωπίσει μια δεκαετή οικονομική κρίση, είμαστε θεωρητικά πιο έτοιμοι να διακρίνουμε το δάσος χωρίς να εστιάζουμε στο δέντρο. Όσον αφορά πιο συγκεκριμένα τώρα.

– Ο τουρισμός, έστω και κατά πολύ διαφοροποιημένος, και ρίχνοντας το βάρος του σε πιο εξατομικευμένες και προσωποποιημένες υπηρεσίες, πρέπει δικαιωματικά να παραμείνει βασικός πυλώνας της οικονομίας μας και στη μετά covid εποχή, γιατί η παρεμβατικότητά του θα εξακολουθήσει να είναι καταλυτική.

– Καθολικός ψηφιακός μετασχηματισμός. Έρχονται σαρωτικές αλλαγές σε τεχνολογία και καινοτομία, οπότε η ανάγκη ψηφιοποίησης και μετάλλαξης του τρόπου λειτουργίας του κράτους καθίσταται πλέον αναγκαία.

– Άνοιγμα του πεδίου για εναλλακτικές μορφές ενέργειας και «πράσινη ανάπτυξη».

– Αγροδιατροφή, ένας τομέας που θεωρώ ότι μπορεί για την Ελλάδα να αποτελέσει, και σύντομα μάλιστα, τον υπ’ αριθμόν δύο πυλώνα της οικονομίας μας, εφόσον συνεργαστούν όπως αρμόζει, Πολιτεία και ιδιώτες.

Η οικονομία, και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πλέον επ’ αυτού, θα προχωρήσει ακουμπώντας σε καινούργια θέματα, σε νέους τομείς και με νέους κλάδους που θα εμφανιστούν και θα που θα αναζητούν εργαζόμενους με διαφορετικού τύπου εκπαίδευση».

Comments are closed.