Με τις συνέπειες της ψηφιοποίησης των συναλλαγών του πολίτη με το Δημόσιο να είναι ήδη ορατές, ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης μαζί με τους συναρμόδιους υπουργούς επιδιώκει να περάσουν στην επόμενη «πίστα» του εγχειρήματος. Να μειωθεί δηλαδή ο αριθμός των διαδικασιών που απαιτούνται για να ολοκληρωθεί μια συναλλαγή με στόχο την εξοικονόμηση πολύτιμων πόρων. Είναι ενδεικτικό ότι οι περίπου 1,2 δισ. συναλλαγές με το Δημόσιο που πραγματοποιήθηκαν ψηφιακά το 2022 επέτρεψαν σε κάθε πολίτη να αποφύγει 100 επισκέψεις σε γκισέ. Υπολογίζεται ακόμη ότι οι περισσότερες από 13.200 μεταβιβάσεις οχημάτων που πραγματοποιήθηκαν από τις 14 Ιουλίου 2022 μέσω του gov.gr, συνεπάγονται εξοικονόμηση περίπου 20 ευρώ και δύο ωρών σε χρόνο μετακίνησης και αναμονής ανά συναλλαγή.
Με σκοπό την περαιτέρω μείωση της γραφειοκρατίας, χθες, σε ειδική εκδήλωση, ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών Λεωνίδας Χριστόπουλος παρουσίασε την πλατφόρμα www.diadikasies.gov.gr που αποτελεί προϊόν της εθνικής πολιτικής διοικητικών διαδικασιών. Επιδιώκεται να λειτουργήσει ως πύλη ενημέρωσης για τις δράσεις που υιοθετούνται για τη μείωση της γραφειοκρατίας, ενώ μέσω αυτής πολίτες και επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν διαδικασίες που κρίνουν ότι πρέπει να απλοποιηθούν.
Μέσω της πλατφόρμας www.diadikasies.gov.gr, πολίτες και επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν διαδικασίες που κρίνουν ότι πρέπει να απλοποιηθούν.
Για παράδειγμα, όπως γίνεται γνωστό μέσω της πλατφόρμας, αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη βρίσκεται η απλούστευση 44 διαδικασιών, όπως η χορήγηση ειδικών σημάτων λειτουργίας και η χωροθέτηση των τουριστικών λιμένων. Για αρκετές, όπως η σύσταση ατομικής επιχείρησης, που είναι δυνατή μέσω της εφαρμογής atomiki.gov.gr, η απλούστευση έχει ολοκληρωθεί. Οπως σημείωσε χθες ο κ. Πιερρακάκης, η ίδρυση μιας ατομικής επιχείρησης απαιτούσε περισσότερες από πέντε επισκέψεις, μεταξύ των οποίων σε ΕΦΚΑ και ΓΕΜΗ.
«Επρεπε να πηγαίνεις σε μια σειρά από γκισέ για να πάρεις συγκεκριμένα πιστοποιητικά για να μπορέσεις να ιδρύσεις μια ατομική επιχείρηση. Οι πέντε επισκέψεις γίνονται πέντε λεπτά και η επίσκεψη είναι πλέον ψηφιακή μέσω του gov.gr», σημείωσε ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Μια ακόμη διαδικασία που συντομεύθηκε περιλαμβάνει την έκδοση ενιαίου πιστοποιητικού δικαστικής φερεγγυότητας προσώπου ή νομικής οντότητας, που απαιτούσε 25 έγγραφα και έχουν περιοριστεί σε μόλις ένα. Υπολογίζεται ότι από τον Απρίλιο του 2020 μέχρι σήμερα, οι περισσότερες από 1 εκατ. αιτήσεις για την έκδοση του συγκεκριμένου πιστοποιητικού περιόρισαν το διοικητικό βάρος κατά 89% για τους πολίτες και κατά 18% για το Δημόσιο ή κατά περίπου 8 εκατ. ευρώ. «Στο τέλος της επόμενης τετραετίας ο στόχος είναι, με κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις, όλες οι αλληλεπιδράσεις μας με το Δημόσιο να είναι ψηφιακές», είπε ο κ. Πιερρακάκης.
Εκτός από το εθνικό πρόγραμμα απλούστευσης διαδικασιών, μέσω του οποίου ανασχεδιάζονται οι διοικητικές διαδικασίες, το εθνικό μητρώο διοικητικών διαδικασιών «Μίτος» και το Παρατηρητήριο γραφειοκρατίας συμπληρώνουν τα «όπλα» για την πάταξη της γραφειοκρατίας. Μέσω του «Μίτος» αποτυπώνονται λεπτομερώς τα βήματα και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για να ολοκληρωθεί μια συναλλαγή με το Δημόσιο, ενώ προσεχώς οι πολίτες και οι επιχειρήσεις θα μπορούν να λαμβάνουν ειδοποιήσεις (π.χ. μέσω e-mail) για τις αλλαγές που υιοθετούνται σε μια διαδικασία (π.χ. απαλοιφή κάποιων βημάτων). Μέσω του Παρατηρητηρίου μετριέται η επίδραση σε κόστος και χρόνο της απλοποίησης των διαδικασιών.
To κόστος για ένα συνεργείο οχημάτων
Η λειτουργία συνεργείων οχημάτων είναι μια από τις απλοποιημένες διαδικασίες για την οποία το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας έχει πραγματοποιήσει μελέτη μέτρησης του διοικητικού βάρους. Βάσει δηλαδή του προηγούμενου καθεστώτος, ο ενδιαφερόμενος έπρεπε να υποβάλει αίτηση για αναγγελία έναρξης δραστηριότητας και λειτουργίας της επιχείρησης στην κατά τόπους αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών, για να εξασφαλίσει αντίστοιχη βεβαίωση συνδρομής νόμιμων προϋποθέσεων λειτουργίας.
Σε πέντε ημέρες η υπηρεσία, αφότου ολοκλήρωνε τον τυπικό έλεγχο πληρότητας του φακέλου, είτε ενημέρωνε εγγράφως τον ενδιαφερόμενο για συμπλήρωση ενδεχόμενων ελλείψεων είτε του χορηγούσε βεβαίωση υποβολής αναγγελίας έναρξης λειτουργίας. Στη συνέχεια, σε ένα μήνα, η αρμόδια υπηρεσία προχωρούσε σε ουσιαστικό έλεγχο των κατατεθειμένων δικαιολογητικών και εξέταζε τη συνδρομή των νόμιμων προϋποθέσεων για την έναρξη λειτουργίας. Τέλος, εφόσον συνέτρεχαν όλες οι προϋποθέσεις, χορηγούσε τη βεβαίωση νόμιμης λειτουργίας. Μετά την ψήφιση του άρθρου 9 του ν. 4796/2021, η λειτουργία των συνεργείων οχημάτων έχει ενταχθεί σε καθεστώς γνωστοποίησης, η οποία πραγματοποιείται μέσω της πύλης gov.gr (notifybusiness.gov.gr), μέχρι να ενεργοποιηθεί το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα άσκησης δραστηριοτήτων και ελέγχων (ΟΠΣ-ΑΔΕ). Τα μέχρι πρότινος έξι βήματα περιορίστηκαν σε ένα, οδηγώντας στη μείωση κατά 32,5%, σε 155.400 ευρώ του ετήσιου διοικητικού βάρους. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 7.400 ώρες ενασχόλησης του προσωπικού, με μέσο κόστος ανά ώρα τα 21 ευρώ.