
Η BYD παρουσίασε την αναβάθμιση στα ηλεκτρικά της οχήματα σε εκδήλωση στις 17 Μαρτίου στην Κίνα. Η λεγόμενη Super e-Platform διαθέτει μπαταρίες flash-charge, ηλεκτροκινητήρα 30.000 rpm και νέα τσιπ ισχύος καρβιδίου του πυριτίου.
Με απλά λόγια αυτό σημαίνει ότι τα αυτοκίνητά της μπορούν να επιτύχουν ισχύ φόρτισης ενός μεγαβάτ και μέγιστη ταχύτητα φόρτισης δύο χιλιομέτρων ανά δευτερόλεπτο, καθιστώντας -όπως ισχυρίζεται η BYD- το ταχύτερο σύστημα του είδους του για οχήματα μαζικής παραγωγής και επιτρέποντας 400 km εμβέλειας σε μόλις πέντε λεπτά φόρτισης. Χρόνος παρόμοιος με αυτόν που χρειάζεται για να έναν ανεφοδιασμό βενζίνης.
Το είδος της ταχύτητας που η BYD λέει ότι μπορεί να επιτύχει καθιστά «νάνους» ακόμη και τους Superchargers της Tesla, οι οποίοι μπορούν να προσθέσουν 275 km σε 10 λεπτά. Άλλοι αντίπαλοι, όπως η επερχόμενη αμιγώς ηλεκτρική CLA της Mercedes-Benz, μπορούν να επιτύχουν 325 km με φόρτιση 10 λεπτών.
Για την BYD, ο πραγματικός ανταγωνισμός βρίσκεται περισσότερο στην εσωτερική αγορά από τις αντίπαλες κινεζικές μάρκες. Η Li Auto, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί μια μπαταρία από την CATL που προσφέρει 500 km αυτονομίας από φόρτιση 12 λεπτών.
Για να καταφέρει τέτοιου είδους ταχύτητες φόρτισης, η BYD έχει αναπτύξει εσωτερικά ένα τσιπ ισχύος καρβιδίου πυριτίου επόμενης γενιάς. Το τσιπ έχει ονομαστική τάση έως 1.500 V, την υψηλότερη μέχρι σήμερα στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Υπάρχει επίσης ένας ηλεκτροκινητήρας 30.000 rpm. Ο Luo Hongbin, ανώτερος αντιπρόεδρος της BYD, δήλωσε ότι ο κινητήρας «όχι μόνο αυξάνει σημαντικά την ταχύτητα του οχήματος αλλά επίσης έχει σημαντικά μειωμένο μέγεθος και βάρος, ενισχύοντας την πυκνότητα ισχύος».
Προκύπτει βέβαια το ερώτημα της ασφάλειας. Σε εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση μπορεί να υπάρξει κάποια επίδραση στην ασφάλεια μιας μπαταρίας και στην αντοχή της καθ ‘όλη τη διάρκεια ζωής της. Οι παλαιότερες μπαταρίες ενδέχεται να μην είναι κατάλληλες για τόσο γρήγορη φόρτιση. Ταυτόχρονα, τα μεγάλα ρεύματα φόρτισης μπορούν να οδηγήσουν σε σοβαρή υπερθέρμανση.

Θα μπορούσε επίσης να υπάρξει πρόσθετο κόστος. Η Guotai Junan Securities Co. έχει εκτιμήσει ότι η αναβάθμιση ενός EV από αρχιτεκτονική 400 σε 800 volt μπορεί να προσθέσει κόστος περίπου 550 δολαρίων ανά όχημα. Η εν λόγω πλατφόρμα της BYD φτάνει τα 1.000 V.
Εκτός από αυτό, τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας ενδέχεται να μην είναι σε θέση να διατηρήσουν το φορτίο από τόσο υψηλή τάση, πράγμα που σημαίνει ότι αυτοί οι εξαιρετικά γρήγοροι σταθμοί φόρτισης -η BYD λέει ότι σχεδιάζει να κατασκευάσει περισσότερους από 4.000 από αυτούς στην Κίνα- μπορεί να μην είναι σε θέση να αντλήσουν ενέργεια απευθείας από το δίκτυο.
Ορισμένοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η Xpeng, η οποία εργάζεται επίσης σε τεχνολογίες υπερταχείας φόρτισης, διαθέτουν μονάδες αποθήκευσης ενέργειας στους σταθμούς φόρτισης για να βοηθήσουν στη διαχείριση της αυξημένης ζήτησης ισχύος.
Ο πρόεδρος της BYD, Wang Chuanfu, παραδέχτηκε ότι παρά τις προόδους στην τεχνολογία EV, το «άγχος φόρτισης» εξακολουθεί να αποτελεί σημαντική ανησυχία. Οι άνθρωποι δεν θέλουν να περιμένουν για ώρες ενώ το αυτοκίνητό τους φορτίζει, ή ακόμα χειρότερα, να οδηγούν σε ένα σημείο φόρτισης μόνο για να το βρουν χαλασμένο ή κατειλημμένο.
Επομένως τα αυτοκίνητα υπερταχείας φόρτισης της BYD θα μπορούσαν να συμβάλουν σημαντικά στην αντιμετώπιση της μάστιγας του άγχους φόρτισης. Οι μπαταρίες γρήγορης φόρτισης είναι «ένα ακόμη βήμα προς τη μείωση της διστακτικότητας των καταναλωτών για τα ηλεκτρικά οχήματα», δήλωσε ο Vincent Sun, αναλυτής της Morningstar. Ωστόσο, πρόσθεσε ότι «οι απαιτήσεις υψηλής τάσης στους πόλους φόρτισης δεν υποστηρίζονται ακόμη ευρέως».
Προς το παρόν, το σύστημα θα είναι διαθέσιμο μόνο στην Κίνα. Τα πρώτα μοντέλα που θα διαθέτουν την Super e-Platform της BYD θα είναι τα Han L και Tang L. Αυτά τα μοντέλα έχουν ξεκινήσει επίσημα τις προπωλήσεις στην Κίνα και πρόκειται να κυκλοφορήσουν τον Απρίλιο.
Τι γίνεται με άλλες τεχνολογίες μπαταριών, όπως οι στερεάς κατάστασης; Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θεωρούνται γενικά ασφαλέστερες από τις παραδοσιακές μπαταρίες ιόντων λιθίου επειδή χρησιμοποιούν στερεό ηλεκτρολύτη αντί για ηλεκτρολύτη υγρού ή πηκτής.
Υπάρχει χαμηλότερος κίνδυνος σχηματισμού δενδρίτη (μεταλλικές δομές λιθίου που μοιάζουν με βελόνες που μπορούν να σχηματιστούν με την πάροδο του χρόνου και να τρυπήσουν τον διαχωριστή μεταξύ των ηλεκτροδίων, προκαλώντας βραχυκύκλωμα), οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης λειτουργούν με μεγαλύτερη ασφάλεια σε υψηλότερες θερμοκρασίες, μειώνοντας τον κίνδυνο υπερθέρμανσης και υπάρχει μικρότερος κίνδυνος διαρροής, περιορίζοντας τον κίνδυνο έκθεσης σε επικίνδυνες χημικές ουσίες.
Ωστόσο, οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης έχουν πολύ υψηλότερο κόστος κατασκευής, οδηγώντας σε προβλήματα με την επεκτασιμότητα και τη μαζική παραγωγή και αρκετά πρωτότυπα εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν ρωγμές και υποβάθμιση εξαιτίας των επαναλαμβανόμενων κύκλων φόρτισης. Τα κύτταρα στερεάς κατάστασης έχουν επίσης περιορισμένη απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες, καθιστώντας τα προβληματικά σε περιοχές που είναι πραγματικά κρύες κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
