flamis.gr

Η πανδημία απειλεί το μέλλον της Rolls Royce

Επειτα από 114 χρόνια ιστορίας, η Rolls Royce, το κόσμημα της βρετανικής βιομηχανίας και μία από τις τέσσερις μεγαλύτερες στον κόσμο που κατασκευάζουν κινητήρες αεροσκαφών, αντιμετωπίζει λόγω πανδημίας προβλήματα. Πάντως, κατόρθωσε τον Νοέμβριο να εξασφαλίσει πίστωση χρόνου με αύξηση κεφαλαίου 5 δισ. στερλινών (6,8 δισ. δολαρίων), ώστε να αντεπεξέλθει στην παγκόσμια καθήλωση αεροσκαφών, αλλά προειδοποιεί ότι η φετινή χρονιά θα αποβεί πολύ πιο δύσκολη από όσο προέβλεπε. Προ του Νοεμβρίου,  οι αναλυτές είχαν αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να επέμβει το βρετανικό δημόσιο για να στηρίξει τη Rollς Royce – άλλωστε, η τελευταία κατασκευάζει ηλεκτροπαραγωγικούς σταθμούς για τα πυρηνικά υποβρύχια της χώρας, όπως αναφέρει το Ρόιτερς. Ο δε πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον προσπάθησε να κατευνάσει τους προβληματισμούς, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση θα συνεργαστεί μαζί της για «να διασφαλίσει το μέλλον της ως μιας πολύ μεγάλης βρετανικής εταιρείας», αφότου οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης αναθεώρησαν προς τα κάτω την κατάταξή της ως προς τη δανειοληπτική της ικανότητα στη βαθμίδα
των «σκουπιδιών».

Είναι πρόδηλο πόσο μεγαλύτερη σημασία αποκτά ο βιομηχανικός όμιλος ενόψει της μετάβασης στην περίοδο μετά την έξοδο της Βρετανίας από την Ε.Ε., όταν η χώρα θα πρέπει να συνάπτει μεμονωμένες εμπορικές συμφωνίες με τρίτους. Βέβαια, υπάρχουν ήδη χρόνια προβλήματα στη Rolls Royce, όπως εκείνο με τις λεπίδες των κινητήρων της τύπου Trent 1000. Σε αυτό προστίθεται και η οικονομική της δυσπραγία, η οποία λειτουργεί ως τροχοπέδη στον συγκεκριμένο κλάδο με τις δεκαετούς διάρκειας συμφωνίες. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες πληρώνουν μόνον όταν πετoύν. Το μέλλον της κατασκευάστριας κινητήρων, που προμηθεύει τις Airbus και Boeing, εξαρτάται από το πότε θα ανακάμψουν τα δρομολόγια με τα ευρέος ατράκτου διηπειρωτικά τζετ τους και θα εγγράψει ώρες πτήσης ο κινητήρας τους. «Οταν αγοράζεις ένα αεροπλάνο, πρόκειται για επένδυση ετών. Εάν η κατασκευάστρια του κινητήρα του μετασχηματισθεί ή εξαφανιστεί, τότε η μελλοντική αξία του πρώτου υποχωρεί», επισημαίνει στέλεχος αεροπορικής εταιρείας. Ολα αυτά προβληματίζουν ιδιαίτερα την ευρωπαϊκή αεροναυπηγική Airbus, διότι προμηθεύεται από τη Rolls Royce κινητήρες για τα ευρέος ατράκτου αεροσκάφη της, ενώ οι δικές της πελάτισσες αεροπορικές της ζητούν διαβεβαιώσεις  και για τους κινητήρες και για την οικονομική κατάσταση του βρετανικού ομίλου.

Εν τω μεταξύ, αναφορικά με την αμερικανική αεροναυπηγική Boeing, πολλά από τα αεροσκάφη της τύπου 787s έπρεπε να καθηλωθούν λόγω προβλήματος στον κινητήρα τους Τrent 1000. Η επισκευή του, κατά την κατασκευάστρια Rolls Royce, θα κόστιζε 2,1 δισ. στερλίνες το διάστημα 2017-2023, δηλαδή ακριβώς τότε που η ζήτηση για ταξίδια ενισχυόταν και δεν είχε ακόμα ξεσπάσει η πανδημία. Οπως είχε δηλώσει ο Γουόρεν Ιστ, επικεφαλής της Rolls Royce μετά την αύξηση κεφαλαίου, «μπορούμε τώρα να ατενίζουμε με εμπιστοσύνη το μέλλον, έχοντας επαρκή ρευστότητα να περάσουμε διά μέσου της κρίσης, ανεξαρτήτως του πόσο θα διαρκέσει». Εάν δεν υπάρξει αποκατάσταση των ωρών πτήσης των κινητήρων, τότε ο βρετανικός όμιλος θα δυσκολευθεί να αποκομίσει έσοδα και να αποκαταστήσει τον ισολογισμό του, κάτι προαπαιτούμενο για επενδύσεις σε νέα μη ρυπογόνο τεχνολογία, ώστε να πειστούν επενδυτές και πελάτες πως διευθέτησε τα προβλήματά του. Τα περισσότερα πηγάζουν από τη θραύση λεπίδων στους κινητήρες Trent 1000, που χρησιμοποιούνται σε τζετ διπλών διαδρόμων, αλλά και στο ότι η Rolls Rοyce δεν έχει παρουσία στα βραχείας ατράκτου και μονού διαδρόμου μοντέλα, τα οποία και θα βοηθήσουν τους αερομεταφορείς  να εξέλθουν της πανδημικής κρίσης.

Comments are closed.