«Μπορεί να είμαστε κοινωνικά διαταραγμένοι, όμως δεν μπορείτε να ρίξετε την ευθύνη μόνο σε εμάς». Αυτό λέει ο Ερικ Μενέντεζ παίζοντας το παιχνίδι του θύτη – θύματος ενώ κοιτάζει κατάματα τον φακό σε ένα μακρύ, αδυσώπητα αληθινό πλάνο στο 5ο επεισόδιο της νέας μεγάλης επιτυχίας του Netflix «Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story», της νέας σειράς εννέα επεισοδίων που ανασύρει στην επικαιρότητα μία από τις πιο ακραίες περιπτώσεις γονεοκτονίας στις ΗΠΑ. Και φέρνει ξανά στη δημόσια σφαίρα πληθώρα προβληματισμών για το τι οδηγεί τα παιδιά να φτάνουν στο έσχατο σημείο: να δολοφονούν τους ίδιους τους γονείς τους. Η πράξη αυτή είναι τόσο παλιά όσο και οι πρώτοι μύθοι των ανθρώπων.
Δείτε το τρέιλερ της σειράς του Netflix «Monsters:
Ηδη από την ελληνική μυθολογία η δολοφονία των γονέων έχει εξέχουσα θέση στην εξέλιξη της αφήγησης, καθώς ο Ουρανός ευνουχίστηκε από τον γιο του Κρόνο, ενώ και αυτός κατέπεσε στα Τάρταρα για να επικρατήσει ο Δίας. Η πατροκτονία ως το πρωταρχικό έγκλημα της ανθρωπότητας πέρασε από το αρχαίο δράμα στη σύγχρονη εποχή, από τον Ορέστη στον Ιβάν Καραμαζόφ του Ντοστογιέφσκι και από εκεί στην ψυχανάλυση και τον Φρόιντ, για να φτάσει στις οθόνες του Netflix. Παρ’ όλη αυτή τη μεγάλη διαδρομή, η πατροκτονία και η μητροκτονία παραμένουν δύο αρχετυπικά μυστήρια της ανθρώπινης περιπέτειας, εκεί όπου τα ορμέμφυτα κυριαρχούν αδιαφορώντας πεισματικά για τους αιώνες πολιτισμικής εξέλιξης και το παγκόσμιο σοκ από το τηλεοπτικό τρεντάρισμα ενός λαϊκού θεάματος.
H πολύκροτη υπόθεση
Εκείνο το ζεστό βράδυ στις 20 Αυγούστου του 1989 τίποτα δεν προμήνυε όσα θα ακολουθούσαν στην πολυτελή βίλα της οικογένειας Μενέντεζ, χτισμένη σε περίοπτη θέση του Μπέβερλι Χιλς, στα περίχωρα του Λος Αντζελες. Ενα αυτοκίνητο που παρκάρει στην είσοδο του σπιτιού αργά το βράδυ δεν κινεί υποψίες, καθώς επιβάτες του είναι τα δύο αγόρια της οικογένειας, ο Ερικ και ο Λάιλ Μενέντεζ. Κινούμενοι αθόρυβα και με γρήγορες κινήσεις ανασύρουν δύο σάκους από το πορτμπαγκάζ. Στη συνέχεια μπαίνουν στο σπίτι και φτάνουν στο καθιστικό όπου συναντούν τους γονείς τους οι οποίοι βλέπουν τηλεόραση στον καναπέ.
Βγάζουν από τους σάκους δύο καραμπίνες και χωρίς να προλάβει κανείς να αντιδράσει ξεκινούν το μακελειό. Πυροβολούν με μανία τόσο τον πατέρα τους Χοσέ όσο και τη μητέρα τους Κίτι. Τους πυροβολούν αδιακρίτως σε όλο το σώμα, με τις σφαίρες να διαλύουν το κρανίο του πατέρα και τη μητέρα να πέφτει αιμόφυρτη στο δάπεδο. Για να μην αφήσουν κανένα ίχνος, γεμίζουν και πάλι τα όπλα και αφού ρίξουν τη χαριστική βολή στη μητέρα, μαζεύουν τους κάλυκες, αλλάζουν ρούχα και αναχωρούν προς κάποια πολυσύχναστα σημεία της πόλης ώστε να εξασφαλίσουν το άλλοθι που χρειάζονται. Λίγο αργότερα επιστρέφουν στο σπίτι και στις 11.47 τηλεφωνούν στην Αστυνομία κλαίγοντας και γεμάτοι απόγνωση. Οταν καταφτάνουν οι αστυνομικοί βρίσκονται μπροστά σε ένα σοκαριστικό θέαμα. Η πρώτη εκτίμηση, λόγω και της οικονομικής επιφάνειας της οικογένειας αλλά και των πυροβολισμών στα γόνατα, οδηγούν τις τοπικές αρχές προς κάποιο ξεκαθάρισμα λογαριασμών με τη Μαφία. Οι δύο νεαροί μιλούν στα ΜΜΕ και εκφράζουν με διάφορους τρόπους -κάποιους όχι και τόσο εύσχημους- τη λύπη τους για τον χαμό των γονιών τους. Και δείχνουν τη Μαφία ως υπεύθυνη για το φριχτό έγκλημα. Η υπόθεση της δολοφονίας του ζεύγους Μενέντεζ έχει μόλις ξεκινήσει ξεσηκώνοντας πρωτοφανές ενδιαφέρον απ’ άκρη σ’ άκρη των ΗΠΑ.
Ο πατέρας Χοσέ Μενέντεζ είχε έρθει πολύ μικρός από την Κούβα ως ένας από τους πρώτους που δραπέτευσαν από το καθεστώς του Κάστρο. Γνωρίστηκε με τη Μαίρη-Λουίζ Αντερσον ή Κίτι, όπως ήθελε να την αποκαλούν, στο κολέγιο και αρκετά νεαροί παντρεύτηκαν. Ο Χοσέ ασχολήθηκε με τον κόσμο του θεάματος, κυρίως στον επιχειρηματικό τομέα και τη χρηματοδότηση παραγωγών. Σύντομα η οικονομική του επιφάνεια έγινε ιδιαίτερα μεγάλη, κάτι που τον έφερε στο Χόλιγουντ όπου απολάμβανε μια υψηλού προφίλ ζωή. Μέσα σε αυτό τον πλούτο μεγάλωσαν τα δύο αγόρια της οικογένειας, ο Ερικ και ο Λάιλ, με τον πρώτο να ασχολείται επαγγελματικά με το τένις και τον δεύτερο να φοιτά στο διάσημο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον. Πίσω όμως από τη γυαλιστερή βιτρίνα μιας αγαπημένης και επιτυχημένης οικογένειας κρυβόταν ένα ασύλληπτο δράμα.
Ο Χοσέ ήταν απίστευτα χειριστικός και τυραννικός χρησιμοποιώντας κάθε είδους βία, σωματική και ψυχική, στους γιους του και τη σύζυγό του. Η κατάσταση μερικές φορές ξέφευγε από κάθε έλεγχο, με τα δύο παιδιά να ζουν μονίμως κάτω από ένα καθεστώς φόβου και τη μαμά Κίτι να έχει αποστασιοποιηθεί από όλα αυτά, βυθισμένη στα χάπια και το αλκοόλ. Ζώντας σε αυτή την απάνθρωπη κατάσταση και έχοντας αναπτύξει διάφορα συμπλέγματα, τα δύο αγόρια είχαν μπει για τα καλά στην επικράτεια του «συνδρόμου του κακοποιημένου ατόμου». Και για να ξεφύγουν από αυτό έφτασαν στην έσχατη απόφαση: να βγάλουν από τη μέση την αιτία του κακού και να απελευθερωθούν.
Η αποκάλυψη
Από την επόμενη κιόλας ημέρα του φονικού ξεκίνησαν να ζουν κανονικά τη ζωή τους παίζοντας θέατρο όταν βρίσκονταν μπροστά σε κοινό, ενώ παράλληλα έκαναν όλες τις απαραίτητες κινήσεις για να σφετεριστούν την περιουσία του πατέρα τους. Μάλιστα από τα πρώτα πράγματα που έκαναν ήταν να αλλάξουν τα αυτοκίνητά τους με άλλα πιο πολυτελή. Ολα έδειχναν ότι τα δύο αδέλφια είχαν κάνει το τέλειο έγκλημα. Ωστόσο, οι Ερινύες που ως άλλον Ορέστη βασάνιζαν τον Ερικ τον οδήγησαν να επισκεφτεί τον ψυχολόγο του Ζερόμ Οζιελ. Ο γιατρός έμεινε έκπληκτος με όσα άκουσε, ενώ είχε προνοήσει να καταγράψει σε κασετόφωνο τις αποκαλύψεις.
Δείτε το βίντεο: Η πραγματική ιστορία και η σειρά του Netflix:
Στις 8 Μαρτίου του 1990 ο Ερικ συνελήφθη ύστερα από πληροφορία που έφτασε στην Αστυνομία από την Τζούνταλον Σμιθ, η οποία διατηρούσε εξωσυζυγική σχέση με τον γιατρό. Οι κασέτες χρησιμοποιήθηκαν ως αποδεικτικά στοιχεία, αφού το απόρρητο μεταξύ ασθενούς και γιατρού είχε πάψει να ισχύει, καθώς ο ψυχολόγος είχε δεχτεί απειλές για τη ζωή του από τον Λάιλ. Ο τελευταίος συνελήφθη λίγες ημέρες αργότερα. Η δίκη ξεκίνησε το 1993 με δύο χωριστά σώματα ενόρκων. Τα δύο αδέλφια κατέθεσαν ότι ήταν θύματα σεξουαλικής, σωματικής και συναισθηματικής κακοποίησης. Τον Ιανουάριο του 1994 ολοκληρώθηκε η πρώτη δίκη χωρίς να παρθεί απόφαση. Η δίκη επαναλήφθηκε το 1995, με κοινό πλέον κατηγορητήριο, χωρίς κάμερες αυτή τη φορά, και τους δύο κατηγορούμενους να καταδικάζονται σε ισόβια κάθειρξη χωρίς δυνατότητα αναστολής.
Η ανάδειξη της υπόθεσης από το Netflix στη σειρά που ξεκίνησε να προβάλλεται στις 19 Σεπτεμβρίου και από την πρώτη μέρα ανέβηκε στο Νο 1 της πλατφόρμας επαναφέρει στη δημοσιότητα την υπόθεση υπό μια διαφορετική οπτική στα πρόσωπα και τις καταστάσεις. Πρόκειται για το δεύτερο μέρος της σειράς «Monsters», μετά την τεράστια επιτυχία που σημείωσε η πρώτη ιστορία για τον serial killer Τζέφρι Ντάμερ. Στα 9 επεισόδια της μιας ώρας εκτυλίσσεται το δράμα της οικογένειας Μενέντεζ μέσα από μια αφήγηση που, πέρα από την τεχνική της αρτιότητα, δείχνει να πλατιάζει και να επαναλαμβάνεται.
Εχει όμως και εξαιρετικές κορυφώσεις, όπως ο συγκλονιστικός μονόλογος του Ερικ στο 5ο επεισόδιο (σίγουρη υποψηφιότητα για Emmy ο Κούπερ Κοχ) και οι σκληρές αναφορές του στη σεξουαλική κακοποίηση από τον πατέρα του. Το casting είναι εξαιρετικό, με τον Χαβιέ Μπαρδέμ στον ρόλο του πατέρα να είναι για άλλη μία φορά καθηλωτικός και τους δύο νεαρούς ηθοποιούς στον ρόλο των αδελφών να αποδίδουν πιστά την ταραγμένη τους ψυχοσύνθεση.
Το προφίλ των δραστών
Η γονεοκτονία είναι μια ειδική περίπτωση δολοφονιών που συχνά συνδυάζεται με μια δραματική πράξη λύτρωσης από την πλευρά των τέκνων απέναντι στους γεννήτορές τους. Η πατροκτονία και η μητροκτονία δεν συγκαταλέγονται στις κυρίαρχες εγκληματικές δραστηριότητες, γι’ αυτό και σοκάρουν έντονα όταν έρχονται στο φως της δημοσιότητας. Η στατιστική στις ΗΠΑ δείχνει ότι τέτοια περιστατικά αντιπροσωπεύουν μόλις το 2% της εγκληματικής δραστηριότητας, όταν οι υπόλοιπες ανθρωποκτονίες εντός της οικογένειας φτάνουν στο 15%. Η στατιστική ανάλυσή τους δείχνει επίσης ακόμα μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία, όπως ότι οι δράστες στη μεγάλη πλειονότητά τους (άνω του 85%) είναι άνδρες, με θύμα κατά κύριο λόγο τον πατέρα. Πολύ μικρό είναι το ποσοστό των γυναικών που προχωρούν σε τέτοιες πράξεις και από αυτές ελάχιστες έχουν στόχο τη μητέρα τους. Η συνήθης ηλικία των δραστών είναι μεταξύ 18-30 ετών και ένα μεγάλο ποσοστό έχει ιστορικό ψυχικής ασθένειας.
Οι πέντε δολοφονίες γονέων που σόκαραν την Ελλάδα
1. Φονιάς για να σώσει τα αδέλφια του
Στα τέλη Μαΐου του 2018 ένα περιστατικό πατροκτονίας συγκλόνισε όλη την Ελλάδα. Δράστης ένας 26χρονος κάτοικος της Ζακύνθου, ο οποίος είχε σκοτώσει τον πατέρα του έχοντας στήσει καρτέρι σε κάποιο απόμερο σημείο του δρόμου που ενώνει την πρωτεύουσα του νησιού με τις Βολίμες. Εχοντας καλύψει το πρόσωπό του και φορώντας γάντια τον πλησίασε από πίσω και σχεδόν εξ επαφής τον πυροβόλησε τρεις φορές, στο πρόσωπο, στην καρδιά και τον ώμο. Μετά προσπάθησε να καλύψει τα ίχνη του, όμως οι άνδρες της Ασφάλειας τον έβαλαν αμέσως στο στόχαστρο και μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα κατάφεραν να του αποσπάσουν την ομολογία της πράξης του. Από εκεί και πέρα άρχισε να ξετυλίγεται ένα απίστευτο κουβάρι αποκαλύψεων για την κακοποιητική συμπεριφορά του πατέρα, όχι μόνο απέναντι στον ίδιο, αλλά και στα δύο μικρότερα αδελφάκια του που είχε αποκτήσει με την τρίτη του σύζυγο, ένα κοριτσάκι 10 ετών και ένα 7χρονο αγοράκι.
Οι περιγραφές των όσων περνούσε η οικογένεια -με αρκετά περιστατικά να έχουν κατά καιρούς γίνει γνωστά στις Αρχές- έκαναν τους κατοίκους του νησιού να ξεσπάσουν και να σταθούν ομόθυμα στο πλευρό του 26χρονου πατροκτόνου. Στη δίκη που έγινε τον Ιούλιο του 2019 ακούστηκαν ασύλληπτες ιστορίες για τη σεξουαλική και σωματική κακοποίηση που βίωναν τόσο ο 26χρονος όσο και τα άλλα παιδιά του βάναυσου πατέρα. Το δικαστήριο τον έκρινε ένοχο για ανθρωποκτονία από πρόθεση σε ήρεμη ψυχική κατάσταση και του επέβαλε ποινή κάθειρξης οκτώ ετών. Εξω από το δικαστήριο πάντως το πλήθος που είχε συγκεντρωθεί συνέχισε να τον υποστηρίζει και να αναγνωρίζει το δίκιο της πράξης του.
2. Σκότωσε τον πατέρα του με 20 μαχαιριές
Ενα από τα πιο χαρακτηριστικά εγκλήματα πατροκτονίας στη χώρα μας ήταν αυτό που έγινε το βράδυ της Παρασκευής 22 Δεκεμβρίου του 2023 στα Καλύβια. Εκεί ο 16χρονος γιος είχε στήσει καρτέρι στον πατέρα του κρατώντας δύο μαχαίρια με τα οποία τον τραυμάτισε θανάσιμα με τουλάχιστον 20 χτυπήματα. Ο ίδιος, αμέσως μετά την πράξη του, παραδόθηκε στις Αρχές. Εκεί εξήγησε ότι όλα έγιναν γιατί ο 71 ετών πατέρας του ήταν ιδιαίτερα κακοποιητικός τόσο ως προς τον ίδιο όσο και προς τη μητέρα του και τον 19χρονο αδελφό του. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, η οικογένειά του υπέφερε από τη συμπεριφορά του πατέρα, κάτι που οδηγούσε σε συχνές προστριβές, γεγονός που επιβεβαίωσαν και οι γείτονες.
Η μητέρα και ο μεγαλύτερος αδελφός είχαν φύγει από το σπίτι για να γλιτώσουν, όμως ο 16χρονος είχε μείνει μαζί του υπομένοντας την τυραννική συμπεριφορά του. Εκείνη την ημέρα είχε προηγηθεί έντονος καβγάς από το τηλέφωνο, με αποτέλεσμα ο 16χρονος να φτάσει εκτός εαυτού στο σπίτι του πατέρα του, όπου ακολούθησε η αιματηρή επίθεση με τα μαχαίρια. Ο 16χρονος συνελήφθη και του ασκήθηκε ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση. Στις 27 Δεκεμβρίου αφέθηκε ελεύθερος χωρίς καν να του επιβληθούν περιοριστικοί όροι, καθώς το δικαστήριο έκανε αποδεκτά τα δεκάδες στοιχεία κακοποίησης που παρουσιάστηκαν. Στο δικαστήριο κατέθεσαν μάρτυρες υπεράσπισης άνθρωποι του φιλικού περιβάλλοντός του, μαζί με τη μητέρα και τον αδελφό του. Ο ίδιος δήλωσε ότι μετανιώνει για την πράξη του, αλλά όπως είπε χαρακτηριστικά: «Αισθάνομαι ανακούφιση, απελευθερώθηκα. Πλέον δεν φοβάμαι για μένα και την οικογένειά μου».
3. Μητροκτονία για μια παρατήρηση
Η δολοφονία μιας μητέρας και μάλιστα από τον γιο της είναι κάτι ιδιαίτερα σπάνιο στα παγκόσμια εγκληματολογικά δεδομένα. Μια τέτοια υπόθεση έγινε γνωστή το 2013 στο χωριό Αγιος Κωνσταντίνος στο Αγρίνιο. Εκεί ζούσε ο 17χρονος Βασίλης με την οικογένειά του. Ο νεαρός, όπως μαθεύτηκε εκ των υστέρων, ήταν πολύ κλειστός χαρακτήρας, με ελάχιστες παρέες και μοναδικό ενδιαφέρον τα video games. Μαθητής της Γ’ Λυκείου, ο Βασίλης ετοιμαζόταν για τις εξετάσεις, κάτι που τον είχε πιέσει ακόμα περισσότερο. Το βράδυ της 22ας Μαΐου του 2013, παραμονή της εξέτασης του πρώτου μαθήματος των Πανελλαδικών, ο Βασίλης σηκώθηκε μέσα στη νύχτα και άνοιξε την τηλεόραση. Η μητέρα του τον αντιλήφθηκε γύρω στις 3.30 τα ξημερώματα και του ζήτησε να πάει για ύπνο για να ξεκουραστεί για τις εξετάσεις.
Ο Βασίλης, χωρίς να πει κάποια κουβέντα, σηκώθηκε από τον καναπέ και χτυπώντας με τρεις μαχαιριές την 51χρονη μητέρα του την άφησε να ψυχορραγεί στο πάτωμα. Οταν ξύπνησε και ο πατέρας του, η άτυχη γυναίκα είχε ήδη χάσει τη ζωή της. Οι αστυνομικοί που έφτασαν επί τόπου συνέλαβαν τον νεαρό και τον οδήγησαν στον ανακριτή. Αυτός αποφάσισε ότι ο 17χρονος έπρεπε να περάσει από ψυχιατρική εξέταση.
Οι γιατροί στο Δημόσιο Ψυχιατρείο Αθηνών συμπέραναν ότι επρόκειτο για επικίνδυνο άτομο το οποίο έπασχε από σχιζοφρένεια.
Παράλληλα, προς έκπληξή τους, διαπίστωσαν ότι ο νεαρός έπαιρνε φαρμακευτική αγωγή η οποία τον έκανε πολύ πιο επιθετικό και είχε εντελώς αντίθετα αποτελέσματα από τα επιθυμητά. Λόγω αυτής της λανθασμένης φαρμακευτικής αγωγής, ο νεαρός μητροκτόνος αθωώθηκε και αφέθηκε ελεύθερος, κάτω όμως από στενή ιατρική παρακολούθηση.
4. Λουτρό αίματος με υποψία κανιβαλισμού
Ενα από τα πιο αποτρόπαια εγκλήματα στα χρονικά της ελληνικής εγκληματολογίας αφορά πατροκτονία που έγινε το 2001 σε διαμέρισμα του 4ου ορόφου στην οδό Βολονάκη 5 στους Αμπελοκήπους. Εκεί ζούσαν αποκομμένοι από τον έξω κόσμο ο 75χρονος πατέρας Σ.Π. και ο 31 ετών γιος του Βασίλης. Ο πατέρας ήταν κυριαρχικός πάνω στη ζωή του γιου του περιορίζοντας στο ελάχιστο τις εξόδους του από το διαμέρισμα και έχοντας πλήρη έλεγχο στην κοινωνική ζωή του.
Τα όσα διαδραματίζονταν μέσα στο διαμέρισμα δεν γίνονταν γνωστά στον έξω κόσμο, καθώς η μόνη επαφή που είχε ο Βασίλης ήταν οι φευγαλέες συναντήσεις με τη θυρωρό τις πολυκατοικίας. Ωσπου τα ξημερώματα εκείνης της ημέρας ένα τηλεφώνημα από τον Βασίλη στην Αμεση Δράση έφερε τους άνδρες της Αστυνομίας μπροστά σε ένα θέαμα που ακόμα και σήμερα περιγράφεται ως το πιο αποκρουστικό που έχει καταγραφεί. Ολόκληρο το διαμέρισμα, από τους τοίχους έως τα ταβάνια, ήταν πνιγμένο στο αίμα του πατέρα, ο οποίος είχε κατακρεουργηθεί σε βαθμό που το σώμα του δεν μπορούσε να αναγνωριστεί. Η αγριότητα της δολοφονίας ήταν τέτοια που είχαν διασκορπιστεί τα όργανα του νεκρού στο σπίτι, είχαν κοπεί τα γεννητικά του όργανα, ενώ υπήρχαν υπόνοιες ότι υπήρξε και κανιβαλισμός. Ο Βασίλης βρισκόταν καθισμένος απαθής σε μια γωνιά του μπάνιου.
Το ίδιο απαθής και χαμένος στον δικό του κόσμο παρέμεινε και στη δίκη που έγινε, όπου καταδικάστηκε σε ισόβια και κλείστηκε στο Ψυχιατρικό Τμήμα των Φυλακών Κορυδαλλού. Αυτό που άφησε πίσω του, πέρα από την εικόνα ενός από τα πιο φρικιαστικά εγκλήματα της σύγχρονης Ελλάδας, ήταν και η μοναδική φράση που κατάφερε να ξεστομίσει: «Σκότωσα τον διάβολο».
5. Πατροκτόνος για χάρη της μητέρας του
Μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις πατροκτονίας η οποία αντιμετωπίστηκε ευνοϊκά από την κοινωνία και τη Δικαιοσύνη συντάραξε την Αθήνα τον Φεβρουάριο του 1998. Στην περιοχή του Ζωγράφου ένας 18χρονος μαθητής της Γ’ Λυκείου σκότωσε τον πατέρα του για να γλιτώσει τη μητέρα του από τις κακοποιητικές επιθέσεις που δεχόταν. Εκείνο το βράδυ ο 47χρονος σύζυγος παρενοχλούσε φορτικά τη σύζυγό του, η οποία αρνιόταν τις επίμονες σεξουαλικές επιθυμίες του. Ο νεαρός άκουσε τις φωνές της μητέρας του και ζήτησε από τον πατέρα του να σταματήσει ό,τι έκανε. Εκείνος συνέχισε και ο 18χρονος επέστρεψε με ένα σφυρί, με το οποίο κατάφερε πολλά χτυπήματα στο κεφάλι και την πλάτη του πατέρα του. Η μεταφορά του δε στον «Ευαγγελισμό» δεν είχε κάποιο αποτέλεσμα καθώς εξέπνευσε μετά από λίγες ώρες.
Η πατροκτονία στου Ζωγράφου έγινε πρωτοσέλιδο και απασχόλησε για πολλές ημέρες την κοινή γνώμη σε όλη την Ελλάδα. Ο εισαγγελέας άσκησε ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση, όμως με τη συνδρομή των φίλων του και τη γενικευμένη συμπάθεια που εκφράστηκε προς τον ίδιο αποφυλακίστηκε υπό όρους. Στη δίκη που έγινε στη Λιβαδειά το 2000 η κατηγορία μετατράπηκε σε ανθρωποκτονία εν βρασμώ ψυχής, ενώ του αναγνωρίστηκαν και πολλά σημαντικά ελαφρυντικά. Το Εφετείο δύο χρόνια αργότερα τον αντιμετώπισε με ακόμα μεγαλύτερη επιείκεια και αφέθηκε ελεύθερος ικανοποιώντας το κοινό περί δικαίου αίσθημα που παρέμεινε αταλάντευτα στο πλευρό του.