Ποιες κάμερες στα e-meetings; Με την τεχνολογία Mesh και τα 3D avatars που θα χρησιμοποιεί το Microsoft Teams, ο χρήστης θα έχει την επιλογή είτε να εμφανιστεί σε μία διαδικτυακή σύσκεψη ο ίδιος, είτε να «στείλει» την ψηφιακή του περσόνα/avatar.
Λίγες μέρες μετά το rebranding με τη μετονομασία του facebook σε «Μeta», την οποία ανακοίνωσε η εταιρεία που έχει το Facebook, το Instagram και το WhatsApp, η Microsoft ανακοίνωσε τους εικονικούς χώρους για καταναλωτές και επιχειρήσεις, με την ονομασία Mesh.
Πρόκειται για μία συνεργατική πλατφόρμα εικονικών εμπειριών, η οποία θα ενσωματωθεί στο Microsoft Teams από το 2022 και αποτελεί μία προσπάθεια συνδυασμού των projects επαυξημένης πραγματικότητας της εταιρίας με meetings και βιντεοκλήσεις, στις οποίες μπορεί κανείς να συμμετέχει με τη χρήση animated avatar.
Η Microsoft φαίνεται να «κοντράρει» το Facebook ανακοινώνοντας ότι φέρνει το metaverse μέσα στο Teams, τη δική της εκδοχή του Zoom, η οποία έχει ενσωματωθεί και στα Windows 11.
Σε πρώτη φάση, οι χρήστες θα μπορούν από την ερχόμενη χρονιά να εμφανίζονται σαν ζωντανά καρτούν ή τρισδιάστατες ψηφιακές προσωπικότητες («avatars») στα online chats μεταξύ τους, αλλά και να επισκέπτονται και να μοιράζονται εικονικούς χώρους εργασίας, χωρίς να χρειάζεται να φοράνε στο κεφάλι κάποια ειδική συσκευή VR (Virtual Reality). Ωστόσο, σε περίπτωση που κάποιος χρησιμοποιεί κάτι τέτοιο, η ψηφιακή εμπειρία θα είναι ακόμη πιο εμπλουτισμένη.
Η πρόσφατη κίνηση της Microsoft να μπει στην “κούρσα” του metaverse δείχνει ότι, αφενός πλέον οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας παίρνουν στα σοβαρά το “όραμα” του online “μετασύμπαντος”, στο οποίο φυσικός και ψηφιακός κόσμος θα γίνονται ένα, αφετέρου αποδεικνύει ότι οι εταιρίες δεν προτίθενται να αφήσουν τη Facebook -που σκοπίμως άλλαξε το όνομα της σε Meta- να μονοπωλήσει αυτή την εξέλιξη.
Σημειώνουμε ότι το metaverse με την ευρύτερη έννοια, δεν αναφέρεται μόνο σε εικονικούς κόσμους, αλλά και στο διαδίκτυο συνολικά, συμπεριλαμβανομένου ολόκληρου του φάσματος της επαυξημένης πραγματικότητας. Ένας virtual υπερ-κόσμος δηλαδή, στον οποίο οι άνθρωποι/χρήστες θα μπορούν να συμμετέχουν σε video games, να εργάζονται, να ταξιδεύουν ή απλά να έχουν κοινωνικές επαφές ως avatars.
Τεχνολογία Mesh & 3D avatars: To Microsoft Teams μπαίνει στο metaverse
Το Microsoft Teams θα προσφέρει 3D avatars – χωρίς να υπάρχει ανάγκη χρήσης VR headset – μέσω των οποίων οι χρήστες της πλατφόρμας θα συμμετέχουν σε meetings. Μάλιστα, δεν θα υπάρχει καν η ανάγκη για κάμερα, αφού η Microsoft θα χρησιμοποιήσει τεχνητή νοημοσύνη για να αναλύει τη φωνή και να κινεί το avatar, έτσι ώστε να φαίνεται ότι οι χρήστες/συμμετέχοντες στη συζήτηση είναι παρόντες. Θα υπάρχουν επίσης emojis που θα μπορούν να επιλέγονται για αντίστοιχες εκφράσεις προσώπου.
Η Microsoft γνωστοποίησε ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022, τόσο οι εργαζόμενοι όσο και άλλοι χρήστες της πλατφόρμας Teams, θα μπορούν να μη φαίνονται ως φυσικά πρόσωπα, αλλά ως ψηφιακά/υβριδικά πρόσωπα (=avatars), τα οποία θα παίρνουν μέρος σε συσκέψεις που θα γίνονται σε εικονικά γραφεία.
Το σχέδιο της αμερικανικής εταιρείας βασίζεται στη νέα τεχνολογία Mesh, η οποία επιτρέπει τη διαχείριση πολύπλοκων αλληλεπιδράσεων στο virtual πεδίο σε διαφορετικές συσκευές, από υπολογιστές ως «κράνη» εικονικής πραγματικότητας που φοριούνται στο κεφάλι.
Με δεδομένη τη σταδιακή επικράτηση της «υβριδικής» εργασίας -aka τηλεργασία- η Microsoft “βλέπει” με τα μάτια του μέλλοντος ότι αυτή θα είναι η επόμενη μεγάλη τάση στον κόσμο της εργασίας: Οι εργαζόμενοι θα αλληλοεπιδρούν στο μέλλον ολοένα συχνότερα μέσα σε περιβάλλοντα εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, χωρίς να χρειάζεται να εμφανίζονται οι ίδιοι μπροστά στην κάμερα.
Ο χρήστης θα έχει την επιλογή είτε να εμφανιστεί σε μία διαδικτυακή σύσκεψη ο ίδιος, είτε να «στείλει» στο e-meeting την ψηφιακή περσόνα του.
Όπως ανέφερε ο επικεφαλής του Teams, Jared Spataro: «με 250 εκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο να χρησιμοποιούν το Teams, η εισαγωγή των αβατάρ θα είναι το πρώτο στοιχείο του metaverse που θα φαίνεται πραγματικό».
Παρουσιάσεις PowerPoint στο metaverse
Όπως αναφέρουν διεθνή δημοσιεύματα, η Microsoft σκοπεύει να ενσωματώσει και άλλο λογισμικό της στη νέα εικονική πραγματικότητα, δίνοντας, για παράδειγμα, τη δυνατότητα στους εργαζόμενους χρήστες του Teams να κάνουν παρουσιάσεις PowerPoint στο metaverse.
Η εταιρεία θα χρησιμοποιήσει επίσης τεχνητή νοημοσύνη, ώστε, αφού ακούσει πρώτα τη φωνή του χρήστη, το avatar να κουνάει τα χείλη του σαν να λέει πραγματικά τις λέξεις με τη φωνή του ανθρώπου, ενώ παράλληλα θα προστεθούν στα avatars οι κατάλληλες -για κάθε περίσταση- εκφράσεις προσώπου και χειρονομίες.
Σε επόμενο στάδιο αναμένεται να προστεθεί και η υποστήριξη μετάφρασης, προκειμένου να μπορεί να επικοινωνεί κάποιος μέσω του εικονικού χώρου του Teams με ανθρώπους από όλον τον κόσμο χωρίς γλωσσικά εμπόδια. Οι επιχειρήσεις θα μπορούν να δημιουργούν η κάθε μία τους δικούς της εικονικούς χώρους, κάτι σαν ξεχωριστά metaverses μέσα στο Teams.
Με τη Microsoft να οραματίζεται ένα νέο εργασιακό περιβάλλον πλήρους εικονικής πραγματικότητας, είναι σαφές ότι οι δύο τεχνολογικοί κολοσσοί (Facebook – Microsoft) θα παίξουν με ανταγωνισμό στην εποχή του metaverse.
Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Gartner, η Microsoft αποτελεί ήδη το No2 στην αγορά υπηρεσιών cloud παγκοσμίως, μετά την Amazon Web Services.