Πιθανότατα υποχρεωτική θα είναι από την μεθεπόμενη εβδομάδα η συμπερίληψη τουλάχιστον ενός επώνυμου προϊόντος από τις κατηγορίες ρύζι, όσπρια, αλεύρι, ζυμαρικά, στιγμιαίος καφές και γάλα στο «καλάθι του νοικοκυριού».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, στην περίπτωση που την επόμενη εβδομάδα δεν υπάρξει συμφωνία μεταξύ υπουργείου, αλυσίδων σούπερ μάρκετ και βιομηχανίας τροφίμων για την αύξηση του αριθμού των επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι», τότε θα προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση και θα επιβάλλει την ένταξη τουλάχιστον ενός επώνυμου προϊόντος από τις κατηγορίες που προαναφέρθηκαν σε αυτό.
Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση κρίνει ως επιτυχημένη την πρωτοβουλία που «τρέχει» πλέον για 12 εβδομάδες (τέθηκε σε εφαρμογή στις 2 Νοεμβρίου), εντούτοις δεν κρύβει τον προβληματισμό της για την «αχνή» παρουσία στο καλάθι και επώνυμων προϊόντων.
Η εξέλιξη αυτή, έχει ως αποτέλεσμα να εμφανίζει την πρωτοβουλία, δηλαδή το καλάθι, ότι αφορά μόνο τους οικονομικά αδύναμους καταναλωτές, κάτι το οποίο, δεν είναι ο αποκλειστικός στόχος.
Και αυτό, διότι η πρόθεση είναι να μπει ένα φρένο στις ραγδαίες αυξήσεις των τιμών και ειδικά στα τρόφιμα αλλά και να ελαφρυνθεί ένα ευρύτερο τμήμα της κοινωνίας συμπεριλαμβανομένου και αυτού που επιλέγει στις αγορές του επώνυμα προϊόντα.
Για να υπάρξει όμως νομοθετική παρέμβαση, χρειάζεται και η σχετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού η οποία ήδη έχει ζητηθεί και αναμένεται εντός των επομένων ημερών.
Βέβαια, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων εκτιμά ότι τιμές των επωνύμων προϊόντων που θα μπουν στο καλάθι, σίγουρα θα είναι υψηλότερες από τις τιμές των αντίστοιχων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Ωστόσο, αυτό δεν μπορεί να είναι αποτρεπτικό στοιχείο, καθώς οι τιμές των επωνύμων προϊόντων θα παρακολουθούνται πλέον σε εβδομαδιαία βάση, κάτι το οποίο θα οδηγήσει είτε στη συγκράτηση (των τιμών) για όσο χρονικό διάστημα υπάρχει το καλάθι, ή ακόμα και να μειωθούν, όπως άλλωστε δείχνει η εμπειρία με τα προϊόντα που υπάρχουν στο καλάθι.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι το τελευταίο διάστημα οι βιομηχανίες τροφίμων, επιδιώκουν να μπουν τα προϊόντα τους στο καλάθι καθώς οι κωδικοί που συμμετέχουν σε αυτό, καταγράφουν πλέον και τις περισσότερες πωλήσεις.
Όμως αυτή την περίοδο, τον πρώτο λόγο έχουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που επιδιώκουν κάθε εβδομάδα να έχουν το φθηνότερο καλάθι, κάτι το οποίο αποτελεί διαφήμιση για αυτές.
Συνεπώς αν αυτοβούλως (τα σούπερ μάρκετ) δεν προχωρήσουν στην ένταξη και επώνυμων προϊόντων στο καλάθι, τότε θα υποχρεωθούν εκ νόμου να τα συμπεριλάβουν.