Με το «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου να κατακτά τρία βραβεία στις κατηγορίες Σκηνογραφίας, Κομμώσεις-Μακιγιάζ και Σχεδιασμό Κοστουμιών ολοκληρώθηκε η 96η ετήσια απονομή των Όσκαρ στο Χόλιγουντ. Η Έμα Στόουν έκανε τέσσερα τα βραβεία για την ταινία του Έλληνα σκηνοθέτη, καθώς κέρδισε το Όσκαρ Α Γυναικείου Ρόλου. Ωστόσο η ταινία που σάρωσε τα βραβεία ήταν το «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν το οποίο κατέκτησε 7, μεταξύ των οποίων καλύτερης ταινίας, βραβείο ερμηνείας για τους Κίλιαν Μέρφι και Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ και καλύτερης σκηνοθεσίας για τον Κρίστοφερ Νόλαν.
Το «Oppenheimer» ήταν η ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες: 13. Ακολουθούσε το «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου με 11 υποψηφιότητες. Το «Killers of the Flower Moon» του Μάρτιν Σκορσέζε με 10 και τέλος το «Barbie» της Γκρέτα Γκέργουιγκ με 8.
Ο Τζίμι Κίμελ, ο οποίος ανέλαβε για 4η φορά την παρουσίση της μεγάλης βραδιάς, άνοιξε το σόου με ένα σύντομο, προηχογραφημένο σκετς με την πρωταγωνίστρια της «Barbie» Μάργκοτ Ρόμπι και στη συνέχεια ανέβηκε στη σκηνή καταχειροκροτούμενος. Ο παρουσιαστής συμπεριέλαβε τον Μέσι, τον σκύλο από την ταινία «Anatomy of a Fall», στον μονόλογό του για τα Όσκαρ και η κάμερα στράφηκε προς το ζώο που καθόταν δίπλα στο αφεντικό του.
Μάλιστα η ταινία «Anatomy of a Fall» κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου. Το δικαστικό δράμα με σκηνικό ακροαματική διαδικασία όπου συγγραφέας βρίσκεται κατηγορούμενη για τη δολοφονία του συζύγου της. Η Ζιστίν Τριέ, που σκηνοθέτησε την ταινία, μοιράζεται το βραβείο με τον σύντροφό της Αρτίρ Αραρί, με τον οποίο συνυπέγραψαν το σενάριο—που δημιούργησαν εν μέσω της πανδημίας. Το φιλμ, που έλαβε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, ανατέμνει την διάλυση ενός γάμου κι αφήνει πάντα να πλανώνται αμφιβολίες για την αλήθεια.
Το πρώτο της αγαλματίδιο κέρδισε και η ταινία του Λάνθιμου το Poor Things για τα καλύτερα χτενίσματα και μέικ απ, ενώ ακολούθησαν Οσκαρ και στις κατηγορίες σκηνογραφία και σχεδιασμός κοστουμιών.
Το Όσκαρ για τον καλύτερο σχεδιασμό κοστουμιών το έδωσε ο Τζον Σίνα ο οποίος εμφανίστηκε στη σκηνή όπως τον γέννησε η μητέρα του, με τον φάκελο να κρύβει το επίμαχο σημείο.
Η Έμα Στόουν κέρδισε το Όσκαρ Α΄Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνία της στην ταινία «Poor Things». Ήδη βραβευμένη για τον ρόλο της στην ταινία «La La Land», η 35χρονη Αμερικανίδα ηθοποιός αυτή τη φορά ενσάρκωσε μια αυτόχειρα την οποία επαναφέρει στη ζωή εκκεντρικός επιστήμονας εμφυτεύοντάς της εγκέφαλο αγέννητου εμβρύου και ξεκινά να ανακαλύπτει τη ζωή από την αρχή, χωρίς αιδώ ή προκαταλήψεις. Επικράτησε των Λίλι Γκλάντστοουν («Δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»), Σάντρα Χούλερ («Ανατομία μιας πτώσης»), Κάρι Μάλιγκαν («Maestro») και Ανέτ Μπένινγκ («Nyad»)
Η Ντιβάιν Τζόι Ράντολφ κέρδισε το πρώτο βραβείο της βραδιάς: το Όσκαρ β’ γυναικείου ρόλου για την ενσάρκωση της πενθούσας μαγείρισσας στη χριστουγεννιάτικη ταινία «Τα παιδιά του χειμώνα» («The Holdovers», σε σκηνοθεσία Αλεξάντερ Πέιν). Η ερμηνεία της 37χρονης αφροαμερικανίδας ηθοποιού στον ρόλο της Μέρι Λαμ της χάρισε την επικράτηση έναντι βαρύτερων ονομάτων: το βραβείο διεκδικούσαν επίσης η Τζόντι Φόστερ («Nyad»), η Αμέρικα Φερέρα («Μπάρμπι»), η Έμιλι Μπλαντ («Οπενχάιμερ»), και η Ντανιέλ Μπρουκς («The Color Purple»)..
Το Όσκαρ Α Ανδρικού Ρόλου κέρδισε ο Κίλιαν Μέρφι για την ερμηνία του στην ταινία «Οπενχάιμερ», το πορτρέτο του πατέρα της ατομικής βόμβας, ταινία η οποία έλαβε διθυραμβικές κριτικές και γνώρισε επίσης εμπορική επιτυχία. Ο 47χρονος Ιρλανδός ηθοποιός, που ερμηνεύει με τον παράδοξα εύθραυστο τρόπο του τον φυσικό που ανέτρεψε την ιστορία, επικράτησε των Πολ Τζιαμάτι («Τα παιδιά του χειμώνα»), Μπράντλι Κούπερ («Maestro»), Τζέφρι Ράιτ («American Fiction») και Κόλμαν Ντομίνγκο («Rustin»).
Αυτό ήταν το 5ο αγαλματίδιο, ενώ λίγο αργότερα ανακοινώθηκε και το 6ο βραβείο με τον Κρίστοφερ Νόλαν να κερδίζει αυτό του Καλύτερου Σκηνοθέτη.
Το μάλλον απρόβλεπτο, ραφιναρισμένο μπλοκμπάστερ, το οποίο έσπασε το φράγμα του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων στο παγκόσμιο box office, είχε μετατρέψει ήδη τον 53χρονο αμερικανοβρετανό σκηνοθέτη στο φαβορί των βραβείων. Επικράτησε των Μάρτιν Σκορσέζε («Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»), Ζιστίν Τριέ («Ανατομία μιας πτώσης»), Γιώργου Λάνθιμου («Poor Things») και Μπράντλι Κούπερ («Maestro»).
Το Όπενχάιμερ πήρε και το βραβείο Καλύτερης Ταινίας, φτάνοντας τα 7 συνολικά μέσα στη βραδιά.
Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ κέρδισε το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για την ταινία «Οπενχάιμερ», στον ρόλο του γραφειοκράτη που μετατρέπεται σε νέμεση του κεντρικού ήρωα. Η παρουσία του στο πορτρέτο του πατέρα της ατομικής βόμβας το οποίο φιλοτέχνησε ο Κρίστοφερ Νόλαν είναι καθοριστική για την ταπείνωση του επιστήμονα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Επέτρεψε στον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιοτ να επικρατήσει των άλλων διεκδικητών του βραβείου, των Ράιαν Γκόσλινγκ («Μπάρμπι»), Ρόμπερτ ντε Νίρο («Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»), Μαρκ Ράφαλο («Poor things») και Στέρλινγκ Κ. Μπράουν («American Fiction»)..
H ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν πήρε και το αγαλματίδιο για το καλύτερο μοντάζ, την καλύτερη φωτογραφία και την καλύτερη μουσική επένδυση.
Το «American Fiction» κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου. Ο συγγραφέας Cord Jefferson ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο.
Το Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους απονεμήθηκε στο «War is Over! Εμπνευσμένο από τη μουσική των John & Yoko.
Το φιλμ «Το αγόρι και ο ερωδιός», το πιο πρόσφατο έργο του Ιάπωνα μετρ του μάνγκα Χαγιάο Μιγιαζάκι, κέρδισε το βραβείο Όσκαρ καλύτερης ταινίας ανιμέισον. Η ταινία φαντασίας, πιθανόν η τελευταία του 83χρονου δημιουργού, έκανε την έκπληξη, επικρατώντας του φαβορί, που ήταν η ταινία «Spider-Man: Across the Spider-Verse». Οι άλλες τρεις ταινίες που διεκδικούσαν το αγαλματίδιο ήταν οι «Nimona», «Στο στοιχείο τους» («Elemental», στούντιο Pixar) και «Robot dreams».
Όσκαρ για τα καλύτερα οπτικά εφέ πήρε ο «Godzilla Minus One», δηλαδή η 37η ταινία της με το διάσημο τέρας, το οποίο προτάθηκε πρώτη φορά για βραβείο στην 70χρονη ιστορία του franchise.
Το βρετανικό φιλμ «Η Ζώνη του Ενδιαφέροντος» (The Zone of Interest, σκηνοθεσία Τζόναθαν Γκλέιζερ) έλαβε Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας και καλύτερου ήχου: πρόκειται για το σουρεαλιστικό χρονικό της ανέμελης ζωής μιας οικογένειας ναζί σε βίλα πλάι στο στρατόπεδο συγκέντρωσης-εξόντωσης Άουσβιτς.
Η ταινία θίγει τη φρίκη του Ολοκαυτώματος, που βρίσκεται στην άλλη πλευρά του φράκτη του οικογενειακού κήπου, αλλά ποτέ δεν εμφανίζεται. Αυτή η αφήγηση της κοινοτοπίας του κακού επικράτησε των άλλων ταινιών που διαγωνίζονταν, των «Io Capitano» (Ιταλία), «Perfect Days» (Ιαπωνία), «Στο γραφείο των καθηγητών» (Γερμανία) και «Society of the Snow» (Ισπανία).
Το «The Wonderful Story of Henry Sugar», σε σκηνοθεσία Γουές Άντερσον, κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας μικρού μήκους ζωντανής δράσης. Αυτό ήταν το πρώτο Όσκαρ για τον Άντερσον μετά από οκτώ υποψηφιότητες. Δεν ήταν στο Dolby Theatre για να παραλάβει το βραβείο.
Ακολουθούν αναλυτικά οι υποψηφιότητες και με BOLD οι νικητές:
Καλύτερη Ταινία
American Fiction
Anatomy of a Fall
Barbie
The Holdovers
Killers of the Flower Moon
Maestro
Past Lives
Poor Things
The Zone of Interest
Oppenheimer
Σκηνοθεσία
Ζυστίν Τριέτ, Anatomy of a Fall
Μάρτιν Σκορσέζε, Killers of the Flower Moon
Γιώργος Λάνθιμος, Poor Things
Τζόναθαν Γκλέιζερ, The Zone of Interest
Κρίστοφερ Νόλαν, Oppenheimer
Α’ Αντρικός Ρόλος
Μπράντλεϊ Κούπερ, Maestro
Κόλμαν Ντομίνγκο, Rustin
Πολ Τζιαμάτι, The Holdovers
Τζέφρι Ράιτ, American Fiction
Κίλιαν Μέρφι, Oppenheimer
Α’ Γυναικείος Ρόλος
Ανέτ Μπένινγκ, Nyad
Λίλι Γκλάντστοουν, Killers of the Flower Moon
Σάντρα Χούλερ, Anatomy of a Fall
Κάρεϊ Μάλιγκαν, Maestro
Έμα Στόουν, Poor Things
Β’ Αντρικός Ρόλος
Στέρλιγνκ Κ. Μπράουν, American Fiction
Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Killers of the Flower Moon
Ράιαν Γκόσλινγκ, Barbie
Μαρκ Ράφαλο, Poor Things
Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Oppenheimer
Β’ Γυναικείος Ρόλος
Έμιλι Μπλαντ, Oppenheimer
Ντανιέλ Μπρουκς, The Color Purple
Αμέρικα Φερέρα, Barbie
Τζόντι Φόστερ, Nyad
Ντιβάιν Τζόι Ράντολφ, The Holdovers
Πρωτότυπο Σενάριο
The Holdovers
Maestro
May December
Past Lives
Anatomy of a Fall
Διασκευασμένο Σενάριο
Barbie
Oppenheimer
Poor Things
The Zone of Interest
Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
The Boy and the Heron
Elemental
Nimona
Robot Dreams
Spider-Man: Across the Spider-Verse
American Fiction
Διεθνής Ταινία
Io Capitano (Ιταλία)
Perfect Days (Ιαπωνία)
Society of the Snow (Ισπανία)
The Teachers’ Lounge (Γερμανία)
The Zone of Interest (Aγγλία)
Ντοκιμαντέρ
Bobi Wine: The People’s President
The Eternal Memory
Four Daughters
To Kill a Tiger
20 Days in Mariupol
Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ
The ABCs of Book Banning
The Barber of Little Rock
Island in Between
Nai Nai & Wai Po
The Last Repair Shop
Μικρού Μήκους Ταινία
The After
Invincible
Knight of Fortune
Red, White, and Blue
The Wonderful Story of Henry Sugar
Όσκαρ Καλύτερης Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
Στο Στοιχείο τους
Nimona
Robot Dreams
Spider-Man: Ακροβατώντας στο Αραχνο-Σύμπαν
Το Αγόρι και ο Ερωδιός
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους
Letter to a Pig
Ninety-Five Senses
Our Uniform
Pachyderme
WAR IS OVER! Inspired by the Music of John & Yoko
Καλύτερη Μουσική Επένδυση
American Fiction
Indiana Jones and the Dial of Destiny
Killers of the Flower Moon
Poor Things
Oppenheimer
Τραγούδι
“The Fire Inside”, Flamin’ Hot
“I’m Just Ken”, Barbie
“It Never Went Away”, American Symphony
“Wahzhaze (A Song for My People), Killers of the Flower Moon
What Was I Made For?, Barbie
Ήχος
The Creator
Maestro
Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One
Oppenheimer
The Zone of Interest
Σχεδιασμός Παραγωγής
Barbie
Killers of the Flower Moon
Napoleon
Oppenheimer
Poor Things
Διεύθυνση Φωτογραφίας
El Conde
Killers of the Flower Moon
Maestro
Poor Things
Oppenheimer
Μακιγιάζ και Κομμώσεις
Golda
Maestro
Oppenheimer
Society of the Snow
Poor Things
Σχεδιασμός Κουστουμιών
Barbie
Killers of the Flower Moon
Napoleon
Oppenheimer
Poor Things
Μοντάζ
Anatomy of a Fall
The Holdovers
Killers of the Flower Moon
Poor Things
Oppenheimer
Οπτικά Εφέ
The Creator
Guardians of the Galaxy Vol. 3
Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One
Napoleon
Godzilla Minus One