Πρώτη είδηση την περασμένη εβδομάδα τα «κόλπα» ιδιοκτητών πρατηρίων υγρών καυσίμων σε 8 περιοχές στην Ελλάδα (όχι στην Πάτρα), οι συλλήψεις και ο τζίρος – κλέψιμο των 3 εκατομμυρίων ευρώ! Στην αχαϊκή πρωτεύουσα, οι αποκαλύψεις υπαλλήλων ορισμένων πρατηρίων υγρών καυσίμων «σοκάρουν»: «Δούλευα σε πρατήριο στον βόρειο τομέα της πόλης και από τις πρώτες ημέρες ο ιδιοκτήτης μου εξήγησε… το πώς κλέβει. Φυσικά κανείς δεν μπορεί να μιλήσει ανοιχτά, καθώς φοβάται τα χειρότερα, ακόμη και για το αν θα του στείλουν μπράβους» δηλώνει στην «Πολιτεία» η πρώην υπάλληλος.
Το φαινόμενο αποτελεί πραγματική μάστιγα. Το κέρδος είναι τεράστιο, καθώς η απάτη βασίζεται σε μικρές αλλά συνεχόμενες αποκλίσεις στις ενδείξεις των αντλιών. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περιορίζουν χρόνο με τον χρόνο τη συνολική κατανάλωση βενζίνης και ντίζελ. Τα σύγχρονα υβριδικά και τα νέα χαμηλής κατανάλωσης αυτοκίνητα έχουν μειώσει τις ποσότητες καυσίμου που αγοράζουν οι οδηγοί. Την ίδια στιγμή, η βαριά φορολογία που επιβάλλεται στα καύσιμα αφήνει στους πρατηριούχους μηδαμινά περιθώρια κέρδους. Ετσι αποφασίζουν… να κλέψουν, ώστε να διατηρήσουν τα καταστήματα τους.
Ετσι επιλέγουν την «λύση» των παράνομων λογισμικών που επιτρέπουν την κλοπή καυσίμων!

ΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΤΗΣ «ΑΓΓΛΙΑΣ»
Το «λογισμικό της Αγγλίας» που έχει αρχίσει να εμφανίζεται και σε πρατήρια στην Δυτική Ελλάδα, είναι στην πραγματικότητα ένα παράνομο σύστημα παρέμβασης στις αντλίες. Δεν είναι ένα μεμονωμένο πρόγραμμα που κατεβάζει κανείς σε έναν υπολογιστή, αλλά ένας συνδυασμός τροποποιημένου λογισμικού και μικρών ηλεκτρονικών παρεμβάσεων στην πλακέτα ελέγχου της αντλίας. Φυσικά και πρέπει να εγκατασταθεί από… ειδικό. Το λογισμικό είναι εγκατεστημένο στον μικροϋπολογιστή που ελέγχει τη ροή του καυσίμου και την ένδειξη στην οθόνη. Ενώ η αντλία δείχνει ότι έχουν τρέξει π.χ. 20 λίτρα, στην πραγματικότητα έχουν περάσει 15 ή 10. Η αντλία διαθέτει μετρητή (ροόμετρο) που στέλνει σήματα για το πόσο καύσιμο πέρασε. Το λογισμικό «κόβει» αυτά τα σήματα, δίνοντας λιγότερα pulses στον υπολογιστή. Έτσι, στην οθόνη φαίνεται κανονικά η ποσότητα που «αγοράζει» ο πελάτης, αλλά το καύσιμο που φτάνει στο ρεζερβουάρ είναι λιγότερο.

ΤΟ ΡΥΘΜΙΖΟΥΝ
Τα περισσότερα τέτοια προγράμματα είναι ρυθμιζόμενα. Ο πρατηριούχος μπορεί να ορίσει π.χ. να «κόβει» 3%, 5% ή και 20% από κάθε γέμισμα. Αυτό το κάνει για να μη γίνεται εύκολα αντιληπτό. Έτσι, σε ένα ρεζερβουάρ 50 λίτρων μπορεί να λείπουν 2-3 λίτρα χωρίς ο οδηγός να το προσέξει. Το λογισμικό μπορεί να είναι κρυφό και να ενεργοποιείται μόνο όταν ο πρατηριούχος το επιλέξει, π.χ. σε συγκεκριμένες αντλίες ή σε συγκεκριμένες ώρες. Έτσι, αν έρθει έλεγχος από τη ΔΙΜΕΑ ή το Υπουργείο Ανάπτυξης, ο μετρητής δείχνει κανονικά. Ακόμα και μικρές αποκλίσεις αποφέρουν μεγάλη παράνομη κερδοφορία. Αν ένα πρατήριο πουλά 10.000 λίτρα την ημέρα και «κόβει» 5%, τότε έχει κλέψει 500 λίτρα – δηλαδή το ημερήσιο καθαρό κέρδος του από τα καύσιμα υπερδιπλασιάζεται.
Ο ΟΔΗΓΟΣ – ΘΥΜΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ ΤΟ ΚΛΕΨΙΜΟ
Ο οδηγός το αντιλαμβάνεται μόνο αν μετρήσει την απόδοση του αυτοκινήτου σε σχέση με τα λίτρα που φαίνονται στην αντλία. Ακόμα και τότε, είναι δύσκολο να το αποδείξει, γιατί η κατανάλωση εξαρτάται και από άλλους παράγοντες (π.χ. οδήγηση, κυκλοφορία, βάρος). Με λίγα λόγια, μιλάμε για ένα λογισμικό που πειράζει τη μέτρηση της αντλίας, χωρίς να αλλοιώνει την οθόνη που βλέπει ο πελάτης. Ουσιαστικά η βενζίνη δεν φεύγει από την αντλία, αλλά παραμένει στις δεξαμενές του πρατηρίου.