«Εσύ, κύριε Lamborghini, ασχολείσαι με τρακτέρ, άσε τα αυτοκίνητα σε εμάς». Η συνάντηση μεταξύ των δύο από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είχε εξελιχθεί καλά. Ο ήδη διάσημος για τα αυτοκίνητα του Enzo Ferrari αντιμετώπισε με αλαζονεία τον κατασκευαστή τρακτέρ Ferrucio Lamborghini, όταν ο δεύτερος τον είχε επισκεφθεί να παραπονεθεί για κάποια μηχανικά προβλήματα στις Ferrari που είχε αγοράσει. Ο Ferrucio θίχτηκε βαθιά. Και το έβαλε γινάτι: Όχι μόνο να κατασκευάσει αυτοκίνητα, αλλά να ξεπεράσει ακόμα και την Ferrari.

Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ
Η Broad Arrow Auctions θα διαθέσει την Pregunta στη δημοπρασία Zoute Concours στο Βέλγιο στις 10 Οκτωβρίου, με εκτιμώμενη τιμή μεταξύ 3-4 εκατ. δολαρίων.
Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ

Κάτι που έκανε με τον πιο αποστομωτικό τρόπο, με το πρώτο αυτοκίνητο της Lamborghini, την θρυλική Miura, η οποία θεωρείται από όλους ως η ιδρυτική διακήρυξη των σύγχρονων supercars. Η αντιπαλότητα με τη Ferrari δεν περιορίστηκε μόνο σε τεχνικό επίπεδο, γρήγορα μετατράπηκε σε σχεδιαστικό και αισθητικό ανταγωνισμό χωρίς έλεος. Ο Ferruccio, με έντονη προσωπικότητας και έμφυτη την ιταλική αίσθηση του θεαματικού, ήθελε τα αυτοκίνητά του να ξεχωρίζουν όχι μόνο για τις επιδόσεις, αλλά και για την τολμηρή τους εμφάνιση. Αυτό το όραμα έφερε την Lamborghini σε συνεργασία με κορυφαίους σχεδιαστές, δίνοντας ζωή σε μοντέλα που έμοιαζαν με έργα τέχνης και έθεταν νέα πρότυπα για την αιχμηρή, δυναμική και συχνά προκλητική αισθητική τους.

Η φιλοσοφία αυτή της Lamborghini -συνδυασμός τεχνολογικής πρωτοπορίας και σχεδιαστικής τρέλας- καθιέρωσε την εταιρεία ως τον απόλυτο εκφραστή του «παντρέματος» της Ιταλικής δεξιοτεχνίας με την αδυσώπητη επιθυμία για υπερβολή. Τα αυτοκίνητά της κέρδιζαν τον θαυμασμό, γέμιζαν με όνειρα την φαντασία όλου του πλανήτη, όμως το επιχειρηματικό πλάνο δεν ακολουθούσε τα ίδια βήματα. Στα μέσα της δεκαετίας του ’90, η Lamborghini βρέθηκε βυθισμένη σε μία σχεδόν προδιαγεγραμμένη οικονομική δίνη. Και λίγο πριν κατεβάσει ρολά, ως ο από μηχανής θεός εμφανίζεται η Audi και την αγοράζει. Η εταιρεία γλιτώνει από την καταστροφή, όμως πρέπει όλα να προσαρμοστούν στο γερμανικό πνεύμα. Εκεί, πάνω σε αυτή την τόσο δραματική όσο και σωτήρια αλλαγή, η Lamborghini δίνει στο πιστό κοινό της την τελευταία παράσταση της παλιάς εποχής: Την Pregunta. Ένα one-off πρωτότυπο που ανακεφαλαίωνε όλα όσα πρέσβευε η εταιρεία μέχρι εκείνη την στιγμή, και έβαζε υποθήκη για όσα θα έρχονταν τα επόμενα χρόνια.

Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ

Με έμπνευση από stealth jet
Η λέξη Pregunta σημαίνει «ερώτηση» στα ισπανικά. Και πράγματι, το πρωτότυπο αυτό έμοιαζε περισσότερο με ερώτηση προς το μέλλον παρά με απάντηση: Ποια θα είναι η ταυτότητα της Lamborghini στον 21ο αιώνα; Μπορεί η εταιρεία από την Sant’ Agata να συνεχίσει να πειραματίζεται με σχεδιαστικές υπερβολές και αεροδυναμικά όνειρα ή θα πρέπει να γίνει πιο ρεαλιστική; Πάνω σε αυτή την λεπτή γραμμή, κάνει την εμφάνισή του αυτό εδώ το αυτοκίνητο. Η Pregunta δεν σχεδιάστηκε εσωτερικά στη Lamborghini. Ήταν το προϊόν συνεργασίας με τον γαλλικό οίκο Heuliez, ο οποίος είχε ήδη μακρά παράδοση σε ιδιαίτερα projects. Η Heuliez ήθελε να δείξει στον κόσμο την τεχνολογική της δεινότητα, παίρνοντας ως βάση την Lamborghini Diablo και δημιουργώντας κάτι εντελώς αλλόκοτο: ένα πρωτότυπο που θύμιζε μαχητικό αεροσκάφος.

Η Pregunta βασίστηκε στο σασί και τον V12 κινητήρα της Diablo, αλλά η εμφάνισή της ήταν κάθε άλλο παρά συμβατική. Η καμπίνα θύμιζε κόκπιτ αεροπλάνου, με οθόνες και όργανα εμπνευσμένα από την αεροπορική βιομηχανία. Οι γραμμές του αμαξώματος ήταν αιχμηρές, με επιρροές από μαχητικά stealth και concept cars των ’90s. Στο πίσω μέρος, οι εξατμίσεις εξείχαν θεατρικά, σαν τουρμπίνες αεροσκάφους σε φάση μετάκαυσης. Οι αναδιπλούμενοι προβολείς και το ακραίο χαμήλωμα έδιναν την αίσθηση ότι το αυτοκίνητο ήταν έτοιμο να απογειωθεί. Στην πραγματικότητα δεν ήταν ένα σπορ αυτοκίνητο. Ήταν ένα ακόμα «πείραμα» πάνω στις δυνατότητες του σχεδιασμού από αυτές που η Lamborghini αγαπούσε να φθάνει έως τα άκρα.

Το αμάξωμα της Pregunta είναι κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από carbon fiber, βαμμένο σε ματ σκούρο γκρι, εμπνευσμένο από το γαλλικό μαχητικό Dassault Rafale. Η σύνδεση με την αεροπορία δεν περιορίζεται στην αισθητική αλλά είχαν και λειτουργική αξία. Οι καθρέπτες αντικαταστάθηκαν από κάμερες που απεικονίζονταν σε οθόνες LCD, η καμπίνα διαθέτει αναδιπλούμενα πάνελ από πολυκαρβονικό, και οι πόρτες τύπου «ψαλίδι» μιμούνται τη γυάλινη καλύπτρα ενός μαχητικού. Η ομοιότητα με την εμπειρία της πτήσης συνεχίζεται στο εσωτερικό, όπου τα καθίσματα τύπου cockpit καλύπτονται με μπλε Alcantara και μαύρες λεπτομέρειες, ενώ η τεχνολογία για την εποχή ήταν εντυπωσιακή: ψηφιακός πίνακας οργάνων εμπνευσμένος από τη Formula 1, σύστημα πλοήγησης GPS, ατμοσφαιρικός φωτισμός με οπτικές ίνες, ηχοσύστημα Alpine και ζώνες τεσσάρων σημείων.

Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ
Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ
Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ
Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ
Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ
Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ
Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ
Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ

Επιδόσεις και αισθήσεις στα όρια
Κάτω από το αεροδυναμικό καπό, η Pregunta διατηρούσε τον θρυλικό V12 των 5,7 λίτρων της Diablo, με ισχύ που ξεπερνούσε τους 530 ίππους. Η τελική ταχύτητα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εποχής, άγγιζε τα 333 km/h, ενώ η επιτάχυνση 0-100 km/h ολοκληρωνόταν σε περίπου 3,9 δευτερόλεπτα. Αριθμοί που την έβαζαν κατευθείαν στην κορυφή των υπεραυτοκινήτων εκείνων των ημερών. Η εξάτμιση από ανοξείδωτο ατσάλι, ένα γλυπτό μοντέρνας τέχνης στην όψη του, χωρίς καταλύτη, δημιουργούσε έναν ήχο αδυσώπητο, αντάξιο της έμπνευσης από τα μαχητικά αεροσκάφη.

Η Pregunta παρουσιάστηκε το 1998 στο Παρίσι, σε μια εποχή που η Lamborghini περνούσε στην κυριότητα της Audi. Και εκεί βρίσκεται το κλειδί: η Audi ήθελε να εκσυγχρονίσει και να εξορθολογήσει την ιταλική φίρμα, εξασφαλίζοντάς της χρηματοδότηση και σταθερότητα. Η Pregunta, όσο εντυπωσιακή κι αν ήταν, δεν ταίριαζε σε αυτό το πλάνο. Ήταν υπερβολικά εκκεντρική, υπερβολικά αεροπορική, υπερβολικά… Lamborghini. Παρά το ότι δεν πέρασε ποτέ στην παραγωγή, η Pregunta έμεινε στη μνήμη των φίλων της μάρκας. Ήταν το τελευταίο concept της «παλιάς» Lamborghini, πριν η Audi επιβάλει την πιο πειθαρχημένη σχεδιαστική γλώσσα που θα βλέπαμε στα μεταγενέστερα μοντέλα. Από εκείνη την πρώτη της παρουσίαση έκανε σποραδικές εμφανίσεις σε εκδηλώσεις και εκθέσεις αυτοκινήτων, και από το 2021 φιλοξενείται στο Automobili Lamborghini Museum, ως σημείο αναφοράς στη διαδρομή της μάρκας.

Lamborghini Pregunta: Το Rafale των δρόμων και των 4 εκατομμυρίων ευρώ

Το «ιερό δισκοπότηρο» σε δημοπρασία
Αυτό όμως σύντομα θα αποτελέσει παρελθόν, καθώς το εμβληματικό one-off μοντέλο αναζητά νέο «σπίτι». Η Broad Arrow Auctions θα διαθέσει την Pregunta στη δημοπρασία Zoute Concours στο Βέλγιο στις 10 Οκτωβρίου, με εκτιμώμενη τιμή μεταξύ 3 και 4 εκατομμυρίων δολαρίων, υπερβαίνοντας κατά πολύ την αξία οποιασδήποτε άλλης Diablo στην αγορά. Η μοναδικότητα του μοντέλου το καθιστά ανεπανάληπτο, ένα πρωτότυπο που συνδυάζει ιστορική σημασία, σχεδιαστική τόλμη και τεχνολογική καινοτομία, προσφέροντας σε όποιον το αποκτήσει την εμπειρία ενός ζωντανού κομματιού της εξέλιξης του αυτοκινήτου στον 20ό αιώνα.

Η Pregunta δεν είναι απλώς ένα concept car, είναι σύμβολο μιας εποχής που η Lamborghini τόλμησε να αψηφήσει τα όρια της σχεδίασης, να ενσωματώσει τεχνολογία αιχμής και να προσομοιώσει την αίσθηση ενός μαχητικού Rafale στο δρόμο. Για τους συλλέκτες, αντιπροσωπεύει το ιερό δισκοπότηρο της πρώτης και πιο αγνής εποχής της Lamborghini, ένα έργο που δεν πρόκειται ποτέ να επαναληφθεί. Μα πάνω από όλα αποτελεί την πληρωμένη απάντηση σ’ εκείνη την προτροπή του Enzo Ferrari προς τον Ferruccio Lamborghini, να παραμείνει στα τρακτέρ του και να αφήσει τα αυτοκίνητα για άλλους. Ευτυχώς για εκείνον, αλλά και για όσους αγαπούν τα αυτοκίνητα, ο επίμονος Ferruccio έκανε το δικό του.

Φωτογραφίες: Courtesy of Broad Arrow Auctions
www.broadarrowauctions.com