Αλλάζει σελίδα το λιμάνι Ηρακλείου με την εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου από τον ιταλικό Όμιλο Grimaldi . Οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα του νέου επενδυτή αλλά και του δημοσίου, που θα τονώσουν την λειτουργική δραστηριότητα του λιμένα, περιγράφονται στη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού του Ηρακλείου στον ιταλικό όμιλο Grimaldi . Η σύμβαση κατατέθηκε ήδη προς επεξεργασία στις επιτροπές της Βουλής για την ακρόαση φορέων, ενώ στη συνέχεια θα συζητηθεί και αναμένεται να ψηφιστεί από την Ολομέλεια.
Σημειώνεται ότι για τους χώρους του λιμένα που δεν παραχωρούνται θα δημιουργηθεί Λιμενικό Ταμείο με τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, ενώ ο ιδιώτης επενδυτής θα πρέπει να προχωρήσει και σε υποχρεωτικές επενδύσεις που περιλαμβάνουν κτίρια για το Λιμενικό Σώμα και την πλοηγική υπηρεσία.
Επίσης θα δίνεται η δυνατότητα στους εργαζομένους του λιμένα μετάταξής τους σε άλλο νομικό πρόσωπο του δημοσίου τομέα.
Το 67% των μετοχών του λιμένα Ηρακλείου θα περιέλθει στον Όμιλο Grimaldi (Grimaldi Euromed SpA – Μινωικές Γραμμές), έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με το θέμα των ανταποδοτικών λιμενικών τελών ο νέος επενδυτής θα μπορεί να επιβάλλει και να εισπράττει για θέματα υποδομών και υπηρεσιών αλλά πάντα με τις αρχές της αντικειμενικότητας και της μη διάκρισης.
Σχετικά με την παροχή υπηρεσιών επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων εσωτερικών γραμμών τα τέλη λιμενικών υπηρεσιών θα μπορούν να αυξηθούν μόνο με έγγραφη συγκατάθεση του αρμόδιου κυβερνητικού φορέα .
Τα τέλη για οποιαδήποτε λόγο θα μπορούν να αναθεωρηθούν μόνο μία φορά ετησίως κατόπιν έγγραφης ειδοποίησης του κυβερνητικού φορέα και μέχρι ποσοστού που θα ισούται με την ποσοστιαία μεταβολή (αύξηση) του δείκτη τιμών καταναλωτή του μήνα αναπροσαρμογής η τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.
Επίσης το ποσοστό της αύξησης δεν θα πρέπει υπερβαίνει το 3% σε σχέση με τα αντίστοιχα τέλη που ίσχυαν προηγουμένως όπου αναπροσαρμόζονται με βάση τον τιμάριθμο.
Τυχόν βεβαιωμένα ή καταλογισθέντα σε βάρος της Ο.Λ.Η. Α.Ε. ποσά για ανταποδοτικά τέλη ή φόρο ηλεκτροδοτούμενων εκτάσεων ή ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας πριν από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της Σύμβασης Παραχώρησης, βαρύνουν το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι συνδυασμένες πωλήσεις περιλαμβάνουν τα ενοποιημένα έσοδα του ΟΛΗ και το αριθμητικό άθροισμα των ακαθάριστων εσόδων με κάθε πρόσωπο που έχει συμφωνηθεί υποπαραχώρηση για την παροχή υπηρεσιών. Προβλέπεται επίσης η καταβολή στο Δημόσιο πρόσθετου ανταλλάγματος παραχώρησης , ίσου με ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) επί οποιωνδήποτε περιοδικών ταμειακών ροών σε σχέση με το Έτος Αύξησης εάν στη λήξη του ο Δείκτης Εσωτερικής Απόδοσης του Προτιμητέου Επενδυτή υπερβεί το είκοσι τοις εκατό (20%)
Η αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ Α.Ε.) εντάσσεται στο ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο αναβάθμισης των υποδομών της Κρήτης, ενώ από την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης για τον Λιμένα Ηρακλείου από τη Βουλή εξαρτάται και η ολοκλήρωση των συναλλαγών που προβλέπονται στη Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών (ΣΑΜ) μεταξύ της ΟΛΗ Α.Ε. και της «ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΛΙΜΕΝΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», από την οποία, σύμφωνα με στοιχεία του αρμόδιου υπουργείου, θα προκύψουν έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο ύψους 80 εκατ. ευρώ.
Στο φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα του ιταλικού ομίλου για το λιμάνι του Ηρακλείου με στόχο την αξιοποίηση της στρατηγικής θέσης του λιμένα στην Ανατολική Μεσόγειο είχε αναφερθεί, κατά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Grimaldi Euromed SpA, Emanuele Grimaldi.
Έχει επισημάνει ότι στους σχεδιασμούς του ομίλου περιλαμβάνεται η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, των εμπορικών ροών, για επιβάτες και εμπορεύματα, αλλά και της μεταφοράς νέων οχημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο εμπορικό κομμάτι του λιμένα αναμένεται να δημιουργηθεί car terminal.
Επίσης, μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σχεδιάζει να καταστήσει το λιμάνι του Ηρακλείου ένα πραγματικά πράσινο λιμάνι.
Ο ιταλικός όμιλος, με έδρα τη Νάπολη, διαθέτει στόλο άνω των 130 πλοίων και απασχολεί περίπου 17.000 άτομα. Αποτελείται από επτά ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ διαχειρίζεται περισσότερους από 20 λιμενικούς τερματικούς σταθμούς σε 12 χώρες σε όλο τον κόσμο.