Προπαρασκευαστικά της συνάντησης μεταξύ Κυριάκου Μητσοτάκη και Βλαντιμίρ Πούτιν, που θα γίνει στις 8 Δεκεμβρίου, λειτούργησε η 13η σύνοδος της Μεικτής Διυπουργικής Επιτροπής για την Οικονομική, Βιομηχανική, Επιστημονική και Τεχνολογική Συνεργασία που έλαβε χώρα τις προηγούμενες ημέρες στη Μόσχα μεταξύ των δύο επιτροπών με επικεφαλής από τη μία τον αν. υπουργό Εξωτερικών Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και τον Ρώσο υπουργό Μεταφορών Βιτάλι Σαβέλιεφ. Η επιτροπή κινήθηκε σε συγκεκριμένους άξονες, οι οποίοι αφορούσαν κατά κύριο λόγο την κατάσταση και τις προοπτικές της ελληνορωσικής οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας.
Το ουκρανικό ζήτημα, το Δίκαιο της Θάλασσας και η «γέφυρα» της 13ης συνόδου της Μεικτής Διυπουργικής Επιτροπής Ελλάδας – Ρωσίας.
Η επιτροπή έφερε ένα θετικό αποτέλεσμα, το οποίο αποτελεί προοίμιο για τη συνάντηση της επόμενης εβδομάδας μεταξύ των δύο ηγετών, συνάντηση ωστόσο που έρχεται σε μια χρονική συγκυρία δύσκολη λόγω της έξαρσης του ουκρανικού ζητήματος. Το Μαξίμου γνωρίζει πως ο πρόεδρος της Ρωσίας έχοντας απέναντι έναν ηγέτη χώρας-μέλους της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ είναι πιθανόν να θίξει ζητήματα που μπορεί να αποτελέσουν λεπτή άσκηση ισορροπίας για τον κ. Μητσοτάκη. Την ίδια ώρα, ένα θέμα που αναμένεται να απασχολήσει την ατζέντα στο Σότσι είναι η κατάσταση στην Ανατ. Μεσόγειο, με την ελληνική πλευρά να προβάλλει διαχρονικά και παγίως την πίστη της Ρωσίας στο Δίκαιο της Θάλασσας, που είναι και η ελληνική γραμμή άμυνας έναντι της Τουρκίας.
Κατά τη 13η σύνοδο της Μεικτής Διυπουργικής Επιτροπής, μεταξύ των δύο πλευρών υπεγράφησαν συμφωνίες της λεγόμενης «ήπιας πολιτικής», με στόχο την ενίσχυση των διμερών σχέσεων. Ανάμεσα σε άλλα, οι δύο πλευρές συμφώνησαν στην υπογραφή: α) Μνημονίου κατανόησης επί της συνεργασίας στο πεδίο της ανάπτυξης και εκμετάλλευσης εγκαταστάσεων λέιζερ ισχύος πεταβάτ και εξαβάτ μεταξύ του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας και του υπουργείου Επιστήμης και Ανώτατης Εκπαίδευσης της Ρωσικής Ομοσπονδίας, β) του κοινού προγράμματος δράσης μεταξύ των υπουργείων Τουρισμού των δύο χωρών για την περίοδο 2022-2024, γ) του μνημονίου κατανόησης για την τεχνική συνεργασία στον τομέα της φορολογικής διοίκησης μεταξύ της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Ομοσπονδιακής Φορολογικής Υπηρεσίας της Ρωσίας, δ) του πρωτοκόλλου περί τροποποίησης της συμφωνίας μεταξύ της κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της κυβέρνησης της Ενωσης Σοβιετικών Σοσιαλιστικών Δημοκρατιών για την αποτροπή περιστατικών στη θάλασσα, πέραν των ορίων της αιγιαλίτιδας ζώνης, από 10 Απριλίου 1991. Με αυτή την απόφαση ουσιαστικά διευκολύνεται η διέλευση ρωσικών πλοίων στα διεθνή ύδατα του Αιγαίου, ένα πάγιο αίτημα της ρωσικής προς την ελληνική πλευρά, που αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγματεύσεων των δύο πλευρών για αρκετά χρόνια.
Η ενέργεια
Ελλάδα και Ρωσία ασχολήθηκαν εκτενώς με την ενέργεια και εστίασαν την προσοχή τους στο ότι, στο εγγύς μέλλον, για τη διατήρηση της ισορροπίας των ενεργειακών συστημάτων, θα αυξηθεί ο ρόλος του φυσικού αερίου ως μεταβατικού ορυκτού καυσίμου με το χαμηλότερο «αποτύπωμα άνθρακα». Παράλληλα, συμφώνησαν πως στο μέλλον, μαζί με την ανάπτυξη τεχνολογιών για τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα, καθώς και ως πρώτη ύλη για τη χημική βιομηχανία, το φυσικό αέριο θα συνεχίσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη. Επιπλέον, τονίστηκε πως η PJSC Gazprom αποτελεί σημαντικό στρατηγικό προμηθευτή φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά μέσω συμβάσεων για την προμήθεια φυσικού αερίου με Ελληνες εισαγωγείς, εκ των οποίων η ΔΕΠΑ κατέχει το σημαντικότερο μερίδιο. Οσον αφορά την παρούσα συγκυρία με την αύξηση των τιμών, οι δύο χώρες κάλεσαν τις εμπορικές εταιρείες των δύο χωρών να καταλήξουν σε μια αμοιβαία αποδεκτή, δίκαιη και ισομερή συμφωνία για μακροπρόθεσμες προμήθειες φυσικού αερίου, με ειδική μέριμνα για το 2022. Επίσης, συζητήθηκαν θέματα συνεργασιών στον τομέα των μεταφορών, με κυριότερη τη συζήτηση για διεύρυνση της συνεργασίας όσον αφορά την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής υποδομής στις δύο χώρες, καθώς και των διατροπικών μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας με συμμετοχή των σιδηροδρομικών μεταφορών. Στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών, οι δύο πλευρές χαιρέτισαν την αύξηση των τακτικών δρομολογίων, εκφράζοντας, παράλληλα, την ελπίδα πως η αεροπορική κίνηση μεταξύ των δύο χωρών θα αποκατασταθεί και το 2022 θα επανέλθει στα επίπεδα του 2019.