Μπαχ με ακρίβεια, αλλά και συναισθηματική ένταση

    Ημερομηνία:

    Είναι γνωστή στους ειδήμονες η ικανότητα του Αγγλου αρχιμουσικού σερ Τζον Ελιοτ Γκάρντινερ να αποδίδει θρησκευτικά έργα με αυστηρότητα αλλά και με συναίσθημα – ειδικά εκείνα που ανήκουν στη λεγόμενη πρώιμη μουσική και στην μπαρόκ περίοδο. Ισως είναι μια ικανότητα που του καλλιεργήθηκε όταν ακόμα ήταν μικρός και μαζί με την οικογένειά του τραγουδούσε στην εκκλησιαστική χορωδία του χωριού Φόντμελ Μάγκνα όπου γεννήθηκε, ίσως όμως πάλι να την απέκτησε αργότερα, το 2000 για την ακρίβεια, όταν μαζί με τη Χορωδία Μοντεβέρντι και τους Αγγλους μπαρόκ σολίστες ανέλαβε και έφερε εις πέρας ένα εγχείρημα επιεικώς δύσκολο: να ερμηνεύσει και τις 52 εκκλησιαστικές καντάτες του Μπαχ, στην προβλεπόμενη κατά το εκκλησιαστικό ημερολόγιο ημερομηνία, σε διάφορες τοποθεσίες της Ευρώπης και της Αμερικής.

    Είναι γνωστά και στους εγχώριους λάτρεις της θρησκευτικής μουσικής τα παραπάνω. Ο Γκάρντινερ έχει εμφανιστεί στο παρελθόν στο Μέγαρο Μουσικής, ενώ τον ερχόμενο Ιούνιο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, θα διευθύνει στο Ηρώδειο τη Monteverdi Choir και τους English Baroque Soloists, σε έργα Μπαχ αλλά και των «προαγγέλων» του, Χάινριχ Σιτς και Γιόχαν Σάιν. Μέχρι τότε το κοινό του μπορεί να απολαύσει τον Αγγλο αρχιμουσικό και τα δύο σύνολά του σε μια ηχογράφηση που κυκλοφόρησε πρόσφατα, στο πνεύμα των ημερών: πρόκειται για το ορατόριο «Τα Κατά Ιωάννην Πάθη» του Μπαχ, σε έκδοση που περιλαμβάνει δύο CD και έναν δίσκο Blu-ray, ο οποίος αποτυπώνει τη «μια κι έξω» ηχογράφηση του έργου στο θέατρο Sheldonian του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

    Το οπτικό κομμάτι έχει τη σημασία του. Μπορεί κανείς να δει ότι οι μουσικοί και οι χορωδοί είναι τοποθετημένοι με αποστάσεις μεταξύ τους, επιβεβλημένες από τα υγειονομικά μέτρα κατά της πανδημίας – η ηχογράφηση έγινε πέρυσι, τη Μεγάλη Παρασκευή. Εχει γραφτεί (και διαπιστώνεται με μερικές ακροάσεις) ότι οι αποστάσεις έχουν επηρεάσει το ηχητικό αποτέλεσμα, καθώς οι ισορροπίες μεταξύ των φωνών και των οργάνων, που έχουν χάσει την οργανική εγγύτητά τους, επιτυγχάνονται πλέον στο στούντιο, με τεχνική βοήθεια.

    Το σημαντικότερο βέβαια είναι ότι μια τέτοια διάταξη, που βρίσκει τους χορωδούς και τους σολίστ άλλους ψηλά και άλλους χαμηλότερα, αποτυπώνει την αίσθηση ενός δικαστηρίου, όπου ο Χριστός βρίσκεται ενώπιον του Πόντιου Πιλάτου και το πλήθος διψάει για αίμα. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Γκάρντινερ και οι συνεργάτες του κάνουν αυτό που γνωρίζουν καλύτερα: ερμηνεύουν ένα οικείο τους έργο (το έχουν ηχογραφήσει άλλες δύο φορές στο παρελθόν), με συγκριτικά μεγαλύτερη εκφραστικότητα και πάθος και με μια ακρίβεια που στην περίπτωση των μονωδών Νικ Πρίτσαρντ, Ουίλιαμ Τόμας, Αλεξ Ασγουορθ, Τζούλια Ντόιλ κ.ά. αποτυπώνεται ακόμα και στην εκφορά των λέξεων.

    Μπαχ με ακρίβεια, αλλά και συναισθηματική ένταση-1

    B-side

    Περισσότεροι από 2,8 εκατ. θεατές αναμένεται να παραβρεθούν το 2022 σε συναυλίες συγκροτημάτων της δημοφιλέστατης πλέον κορεατικής ποπ (K-pop), που θα πραγματοποιηθούν σε χώρες εκτός της Νότιας Κορέας, σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας επενδύσεων HMS. Συγκροτήματα όπως οι BTS, οι TXT και οι Enhypen αναμένεται να προσελκύσουν περίπου το μισό του εκτιμώμενου αριθμού θεατών, το σύνολο του οποίου αντιστοιχεί ενδεικτικά στο 43% της παγκόσμιας προσέλευσης σε συναυλίες το 2019.

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    Μνήμη ελέφαντα 100 ετών αποκτά με το νέο Taxis η εφορία

    Για περισσότερες από τρεις γενεές θα διατηρεί τα στοιχεία...

    Ρωσία: Τέσσερις πολίτες μεταξύ των νεκρών – Εξουδετερώθηκαν πέντε δράστες

    Συνολικά 19 άνθρωποι, μεταξύ των οποίων τέσσερις πολίτες, σκοτώθηκαν...

    Μεταγραφή-βόμβα Ελένης Μενεγάκη: Αυτό το σόου θα παρουσιάσει στον ΑΝΤ1

    Πολλές ήταν οι εκπλήξεις μετά το ρεπορτάζ της εκπομπής...