Το βασικό σενάριο που εξετάζουν τώρα (σε συνδυασμό με πιθανά ανθρώπινα λάθη), είναι αυτό του καιρικού φαινομένου «downburst», όπως δήλωσε το πρωί του Σαββάτου σε συνέντευξη Τύπου ο αναπληρωτής εισαγγελέας του Τερμίνι Ιμερέζε, Ραφαέλε Καμαράνο.
«Επόκειτο για μια πολύ σοβαρή τραγωδία. Από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, είδαμε εξαιρετικό επαγγελματισμό και θάρρος. Προς το παρόν έχουμε ανοίξει δικογραφία κατά αγνώστων για ναυάγιο από αμέλεια και ανθρωποκτονία από αμέλεια» είπε ο εισαγγελέας, προσθέτοντας για όσα έγιναν το μοιραίο βράδυ της Δευτέρας: «Αναρωτιέμαι γιατί ο υπεύθυνος της γέφυρας δεν είδε την καταιγίδα να έρχεται. Ερευνούμε επίσης γιατί το πλήρωμα σώθηκε ανεβαίνοντας στη σωσίβια λέμβο, ενώ οι υπόλοιποι επισκέπτες βρίσκονταν στο κύτος. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι το γεγονός ήταν πραγματικά ξαφνικό και απροσδόκητο. Το ιστιοφόρο χτυπήθηκε από downburst: οι ριπές του ανέμου μπορούν να φτάσουν ταχύτητες άνω των 100 χιλιομέτρων την ώρα. Τα θύματα παρέμειναν πίσω, στο ιστιοφόρο, επειδή κοιμούνταν. Προσπαθούμε να το εξακριβώσουμε αυτό, διασταυρώνοντας τις μαρτυρίες και επαληθεύοντας ό,τι προκύπτει».
Τι είναι το φαινόμενο «downburst»
Υπήρξαν εικασίες αυτή την εβδομάδα, βασισμένες σε μαρτυρίες, ότι το Bayesian βυθίστηκε από έναν υδροστρόβιλο, έναν τύπο ανεμοστρόβιλου που σχηματίζεται πάνω από το νερό.
Ωστόσο, οι εισαγγελείς πιστεύουν τώρα ότι μπορεί να φταίει ένα διαφορετικό καιρικό φαινόμενο: μια καταιγίδα τύπου «downburst».
Οι καταιγίδες αυτές είναι ισχυρά, πολύπλοκα και ταραχώδη φαινόμενα, με τον αέρα μέσα σε ένα σύννεφο καταιγίδας να κινείται ταχύτατα προς τα πάνω και προς τα κάτω.
Ένα «downburst» συμβαίνει όταν ο αέρας κινείται προς τα κάτω από τη βάση του σύννεφου, παράγοντας μια ισχυρή ριπή ανέμου που φυσάει προς το έδαφος. Όταν φτάνει στο έδαφος, ο άνεμος εξαπλώνεται, φυσώντας απρόβλεπτα προς τα έξω προς διάφορες κατευθύνσεις.
Οι γρήγορες αλλαγές της ταχύτητας και της κατεύθυνσης του ανέμου στο πλαίσιο των καταιγίδων είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για την αεροπορία. Έχουν κατηγορηθεί για πολλά αεροπορικά δυστυχήματα κατά τη διάρκεια των ετών, αν και ο κίνδυνος τείνει να προβλέπεται επαρκώς από τους μετεωρολόγους, επιτρέποντας στους πιλότους να τα αποφεύγουν.
Δεν έχουν γίνει ακόμα drug τεστ ή αλκοοτέστ σε πλήρωμα και επιβάτες
Στη διάρκεια της σημερινής ενημέρωσης, έγινε γνωστό πως, προς το παρόν η εισαγγελία δεν έχει πραγματοποιήσει τεστ ναρκωτικών ή αλκοτέστ στο πλήρωμα και τους επισκέπτες: «Εκείνη τη στιγμή ήταν τραυματισμένοι και σε κατάσταση σοκ», ανέφερε ο Καμαράνο, συνεχίζοντας: «Όταν έπρεπε να καταλάβουμε τι είχε συμβεί, επικεντρωθήκαμε στη φροντίδα αυτών των ατόμων. Όσον αφορά τη συμπεριφορά τους, εξετάζονται όχι μόνο οι επιβάτες αλλά και τα μέλη του πληρώματος».
Μεταξύ άλλων οι εισαγγελείς υπογράμμισαν, επίσης, πόσο σημαντικό είναι να ανελκυστεί το ναυάγιο από τον βυθό. «Αν δεν συμβεί αυτό, θα είναι δύσκολο θα διερευνηθεί πλήρως η βύθιση του Bayesian» είπαν χαρακτηριστικά. Όπως αποκάλυψαν, δεν έχουν πραγματοποιηθεί ακόμα νεκροψίες στις σορούς που ανασύρθηκαν από το ναυάγιο, το οποίο παραμένει σε 50 μέτρα βάθος.
Σύμφωνα με την Daily Mail, η πρόκληση ναυαγίου αποτελεί ξεχωριστό αδίκημα σύμφωνα με τον ιταλικό ποινικό κώδικα και επισύρει ποινή φυλάκισης έως και 12 ετών.
Πάνω από 4.500 λεπτά καταδύσεων για την ανάσυρση των σορών
Ο διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Τζιρολάμο Μπεντιβόλιο μίλησε από την πλευρά του για τη διαδικασία ανάσυρσης των σορών από το ευρισκόμεν ο σε βάθος 50 μέτρων σκάφος: «Βρήκαμε τα πτώματα όλα στην πλευρά του σκάφους που βλέπει στην επιφάνεια, την αριστερή πλευρά. Όλοι έψαχναν για σωτηρία, στις τελευταίες φυσαλίδες αέρα. Κάναμε 4.670 λεπτά κατάδυσης σε 123 καταδύσεις, δύο κάθε φορά».
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής των λιμενικών αρχών του Παλέρμο, Ραφαέλε Μακάουντα, είπε πως «αμέσως μετά το περιστατικό, ο διοικητής μας είπε: έχουμε 12 άτομα στη θάλασσα. Εκείνη τη στιγμή δεν γνωρίζαμε ότι υπήρχαν επιβάτες μέσα στο σκάφος. Αρχίσαμε να ψάχνουμε για 7 ανθρώπους ζωντανούς».