Ο Τάσος Τέλλογλου εξηγεί με μελέτες και απτά παραδείγματα πως η Σαντορίνη αποτελεί “κοιτίδα υπερτουρισμού” και πως το φαινόμενο συνιστά εν πολλοίς μια απειλή.
Φυσικά είναι υποχρέωση των εμβληματικών προσώπων της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας να υπερασπιστούν το ελληνικό τουριστικό προϊόν, όπως έκανε ο Γιάννης Ρέτσος με ανάρτηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναφέροντας τα εξής:
“Με λύπη μου διαπιστώνω τελευταία, από αυτά που βλέπω και διαβάζω στα social media και στα εγχώρια και διεθνή ηλεκτρονικά μέσα, να είναι σε εξέλιξη μία καλά οργανωμένη αντιτουριστική καμπάνια, η οποία απευθύνεται στο θυμικό των ανθρώπων και δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα, αφού συνδέει άμεσα τη φθίνουσα ποιότητα της καθημερινότητας των ντόπιων, με την αυξημένη παρουσία τουριστών. Και το φαινόμενο αυτό δεν είναι ελληνικό, αλλά παρουσιάζεται το ίδιο εμφατικά σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου. Τη στιγμή μάλιστα που εδώ και χρόνια στη χώρα μας, οι επίσημες φωνές του ιδιωτικού τουριστικού τομέα, διακυρήσσουν σε κάθε τόνο πως δεν μπορούν να υπάρξουν ευχαριστημένοι τουρίστες, σε περιοχές που δεν είναι πρώτα ευχαριστημένοι οι κάτοικοί τους. Στις 13 Μαΐου, με άρθρο μου στην Καθημερινή της Κυριακής, επιχείρησα με πραγματικά νούμερα και γεγονότα, να αναδείξω αλήθειες και να καταρρίψω μύθους. Με σκληρή αυτοκριτική, γιατί κανείς δεν μπορεί να αποποιηθεί των ευθυνών του, προσπάθησα να πω τι πρέπει να κάνει ο ιδιωτικός τομέας, αλλά και πώς πρέπει να κινηθεί το κράτος, σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο, για να μην οδηγηθούμε από την κορυφή, στη φθορά και την απαξίωση. Ως λαός έχουμε μία μοναδική ικανότητα: ό,τι με κόπο και θυσίες κτίζουμε, να το αποδομούμε και να το δαιμονοποιούμε με συνοπτικές διαδικασίες. Ας μην επαναλάβουμε το ίδιο λάθος. Ο τουρισμός είναι χρήσιμος για την οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες. Έχει όμως και πολλές αδυναμίες. Ας επικεντρωθούμε στο πώς θα τις βελτιώσουμε και όχι στο πώς θα τις μεγεθύνουμε και θα τις αναδείξουμε διεθνώς, πυροβολώντας ακόμα μία φορά τα πόδια μας…”
Ο κ. Ρέτσος και ο ΣΕΤΕ του οποίου είχε διατελέσει Πρόεδρος είχαν υποδείξει ότι πρέπει να βελτιωθούν οι υποδομές και ότι πρέπει να βελτιωθεί το προϊόν, όταν λένε ότι κάποιες μέρες τον χρόνο παρουσιάζεται υπερτουρισμος στην Καλντέρα.
Είμαι σίγουρος ότι ο Γιάννης Ρέτσος έχει πάει κάποιο μεσημέρι του καλοκαιριού στα Φηρά ή ακόμα καλύτερα στο Αμμουδιές και είμαι βέβαιος ότι η εμπειρία που αντίκρυσε εκεί δεν είναι εκείνη που προσφέρει στους πελάτες του.
Αλλά, δεν είναι μόνο οι επιχειρηματίες που τα βάζουν με τον… καθρέφτη τους.
Σε μία πρόσφατη επίσκεψη του στη Σαντορίνη, ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος, είπε σε έναν κλειστό κύκλο ξενοδόχων ότι δεν θέλει να ακούει τη λέξη “υπερτουρισμός”. Κι όμως, η μελέτη που παρέλαβε ο κ. Μητσοτάκης για την φέρουσα ικανότητα του νησιού λέει ότι η αναλογία είναι 1 μόνιμος κάτοικος : 3,5 επισκέπτες κι αυτό συνιστά υπερτουρισμό.
Επειδή γνωρίζω τον Γιάννη Ρέτσο, πιστεύω ότι και εκείνος δέχεται τέτοιου είδους μετρήσεις, πιθανολογώ όμως ότι θα τις ξεπερνάει, λέγοντας ότι αυτοί οι αριθμοί εμφανίζονται σε κάποια σημεία του νησιού. Ξέρετε πόσα τετραγωνικά είναι η Σαντορίνη; Και ο κ. Ρέτσος το ξέρει.
Τον Ιούνιο είχε αποκαλυφθεί ότι στο οδικό δίκτυο του νησιού κινούνται χιλιάδες ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και τα περίφημα transfers, αυτή η μάστιγα. Ο αδελφός μου έχει έναν φίλο Περουβιανό, τον Μπελισάριο. Πήγε στη Σαντορίνη, πλήρωσε 1.000 ευρώ τη νύχτα και έχασε το αεροπλάνο εξαιτίας της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Είπε ότι δεν θα ξαναπατήσει στο νησί! Πιστεύετε ότι αν ο δρόμος προς το αεροδρόμιο είχε τις διπλάσιες λωρίδες η εμπειρία του θα ήταν καλύτερη (σημ: ο δρόμος έχει κατασκευαστεί τελευταία).
Τελικά, είναι σε όφελος των καλών ξενοδόχων του νησιού αυτό το χάλι;