Αρχική Blog Σελίδα 20928

    Απιστία: Οι απατημένοι σύντροφοι έχουν κοινά χαρακτηριστικά – Ποια είναι αυτά

    Η απιστία σε ένα ζευγάρι θεωρείται η απόλυτη προδοσία. Έρευνες σχετικά με την απιστία έχουν κατά καιρούς διερευνήσει πολλές πτυχές της, όπως το πόσο συχνά συμβαίνει, στοιχεία της σχέσης που μπορεί να οδηγούν σε αυτό, αλλά και χαρακτηριστικά των ατόμων που είναι πιο πιθανό να απατήσουν τον σύντροφό τους.

    Μέχρι σήμερα, όμως, οι σχετικές έρευνες έχουν αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό το άτομο που υφίσταται την απιστία. Παρόλο που η συμπεριφορά του συντρόφου τους σίγουρα δεν είναι δικό τους λάθος, η κατανόηση πιθανών παραγόντων που μπορεί να σχετίζονται με την απιστία είναι σημαντική, καθώς η έρευνα αποφαίνεται ξεκάθαρα: Η απιστία βλάπτει τις σχέσεις. Όσα περισσότερα μαθαίνουμε, λοιπόν, για τους παράγοντες που συμβάλλουν σε μια τέτοια συμπεριφορά, τόσο περισσότερες είναι και οι πιθανότητες να ελαχιστοποιήσουμε την επικράτηση και τις επιπτώσεις της απιστίας.

    Στην πρόσφατα μελέτη της, η Meghna Mahambrey από το Πανεπιστήμιο του Οχάιο αναζητά την απάντηση στην ερώτηση: «Ποιος είναι αυτός που υφίσταται την απιστία στη σχέση;». Συγκεκριμένα, διερεύνησε τις πτυχές της προσωπικότητας των ανθρώπων που τους καθιστούν πιο ευάλωτους στην απιστία του συντρόφου ή του συζύγου τους.

    Οι συμμετέχοντες στη μελέτη αποτελούσαν ένα εθνικά αντιπροσωπευτικό δείγμα, με την ανάλυση να επικεντρώνεται σε 1.577 άτομα, εκ των οποίων οι 898 ήταν έγγαμοι μεσήλικες. Από το συνολικό δείγμα, το 19% ανέφερε ότι είχε πέσει θύμα απιστίας κάποια στιγμή στη ζωή του.

    Οι ερευνητές συγκέντρωσαν πληροφορίες σχετικά με την προσωπικότητα των συμμετεχόντων, ρωτώντας τους πόσο καλά τους περιέγραφαν πέντε χαρακτηριστικά προσωπικότητας:

    • Η ανοικτότητα (π.χ. περιπετειώδης, περίεργος, έξυπνος).
    • Η ευσυνειδησία (π.χ. υπεύθυνος, εργατικός, οργανωτικός).
    • Η εξωστρέφεια (π.χ. φιλικός, κοινωνικός, ομιλητικός).
    • Η τερπνότητα (π.χ. φροντιστικός, μαλακός, συμπονετικός).
    • Ο νευρωτισμός (π.χ. κυκλοθυμικός, νευρικός, ανήσυχος).

    Για να μετρήσουν την απιστία, έφτιαξαν επίσης μία λίστα με διάφορες εμπειρίες ζωής και κάλεσαν τους συμμετέχοντες να ελέγξουν αν ισχύει κάτι από όλα αυτά, συμπεριλαμβανομένης της «συζυγικής/συντροφικής απιστίας».

    Τα ευρήματα
    Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι πολλά στοιχεία παίζουν ρόλο στην απιστία, εκτός από την προσωπικότητα, η ερευνήτρια συμπεριέλαβε και παράγοντες όπως η ηλικία, η μόρφωση, το φύλο, η εθνικότητα και η θρησκεία. Μετά την στατιστική προσαρμογή των στοιχείων σε αυτούς τους παράγοντες, διαπίστωσε ότι, από όλο το δείγμα, εκείνοι που ήταν πιο ευσυνείδητοι (περισσότερο φροντιστικοί, λιγότερο εργατικοί και οργανωτικοί) ήταν πιο πιθανό να έχουν ένα σύντροφο που τους απατά.

    Όταν έκανε παρόμοια ανάλυση για το υποδείγμα των παντρεμένων ατόμων, η Δρ. Mahambrey παρατήρησε το ίδιο μοτίβο όσον αφορά στην ευσυνειδησία, αλλά διαπίστωσε, επίσης, ότι και οι άνθρωποι που ήταν πιο ευπροσήγοροι (θερμοί και βοηθητικοί) ήταν πιο πιθανό να βιώσουν την απιστία.

    Τι σημαίνουν τα αποτελέσματα
    Αρχικά, τα ευρήματα αυτά δεν θα πρέπει να ληφθούν ως δικαιολογία για να κατηγορηθεί το θύμα, καθώς σε κάθε περίπτωση αυτός που απιστεί είναι εκείνος που διαρρηγνύει την εμπιστοσύνη στη σχέση.

    Παρόλα αυτά, ενώ το να είναι κάποιος δεκτικός είναι σε γενικές γραμμές ένα επιθυμητό χαρακτηριστικό, στο πλαίσιο της απιστίας είναι πιθανό η ύπαρξη ενός τέτοιου ατόμου να ενθαρρύνει τον άπιστο σύντροφο καθώς τον κάνει να αισθάνεται ότι μπορεί η πράξη του να συγχωρεθεί. Η μειωμένη ευσυνειδησία θα μπορούσε, επίσης, να δημιουργήσει προβλήματα. Όπως εξηγεί η ερευνήτρια, «ένας αναξιόπιστος, ανώριμος ή τεμπέλης σύντροφος μπορεί να αυξήσει το στρες και τις συγκρούσεις για τις υποχρεώσεις της καθημερινότητας, όπως οι δουλειές του σπιτιού, η πληρωμή των λογαριασμών, κ.α». Τίποτα από αυτά δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ως δικαιολογία για την απιστία, αλλά άλλες έρευνες δείχνουν ότι όταν οι συμμετέχοντες περιέγραφαν τον σύντροφό τους ως ασυνείδητο και ακατάδεκτο, ανέφεραν μειωμένη συζυγική ικανοποίηση.

    Γνωρίζουμε, ακόμη, ότι άτομα που δεν είναι ευσυνείδητοι και δεκτικοί είναι πιο πιθανό να απατήσουν και οι ίδιοι. Είναι λογικό τα ίδια χαρακτηριστικά να παίζουν ρόλο και στον πιστό σύντροφο. Οι άνθρωποι που υφίστανται την απιστία μοιράζονται χαρακτηριστικά με τους ανθρώπους που είναι λιγότερο πιθανό να απατήσουν στη σχέση τους. Η μελέτη αυτή βρήκε ότι οι άνθρωποι που είναι πολύ ευσυνείδητοι και δεκτικοί, αλλά λιγότερο ανοιχτοί, τείνουν να μην διαπράττουν απιστία. Συνδυαστικά, οι μελέτες αυτές δείχνουν την σημασία της ευσυνειδησίας και της δεκτικότητας στη δυναμική της σχέσης.

    Σημαντικό είναι να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης αφορούν μόνο συμμετέχοντες που γνώριζαν ότι ο σύντροφός τους τούς έχει απατήσει και ότι το συνολικό ποσοστό απιστίας του 19% είναι μάλλον υποτιμημένο. Υπογραμμίζεται, επίσης, ότι δεν είχε οριστεί ο τύπος της απιστίας, επομένως οι ερευνητές βασίστηκαν στον εκάστοτε ορισμό των συμμετεχόντων, που θα μπορούσε να περιλαμβάνει από τη συναισθηματική απιστία μέχρι τη σεξουαλική πράξη.

    Συμπερασματικά, παρόλο που η ευσυνειδησία δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να εξασφαλίσει ότι ένας σύντροφος δεν θα απιστήσει, η μεγαλύτερη υπευθυνότητα, αυτοπειθαρχία και βοήθεια μπορεί πράγματι να ωφελήσει μια σχέση.

    Κορωνοϊός – Βρετανία: Και η βασίλισσα Ελισάβετ θα εμβολιαστεί με το εμβόλιο της Pfizer

    Η βασίλισσα της Αγγλίας Ελισάβετ θα εμβολιαστεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες με το εμβόλιο της Pfizer-BioNTech κατά της Covid-19, το οποίο ενέκριναν οι βρετανικές υγειονομικές αρχές, ανέφερε το Σάββατο το βράδυ ο βρετανικός Τύπος.

    Η 94χρονη βασίλισσα και ο σύζυγός της πρίγκιπας Φίλιππος, 99 ετών, θα εμβολιαστούν και οι δύο κατά προτεραιότητα λόγω της ηλικίας τους και όχι λόγω ιδιαίτερης μεταχείρισης, ανέφερε η κυριακάτικη Mail.

    Σύμφωνα με την εφημερίδα, το βασιλικό ζεύγος θα δημοσιοποιήσει τον εμβολιασμό του για να «ενθαρρύνει όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους να εμβολιαστούν», καθώς οι αρχές φοβούνται ότι οι αποκαλούμενοι αρνητές εμβολίων θα σπείρουν αμφιβολίες στον πληθυσμό.

    Τα Ανάκτορα του Μπάκιγχαμ δεν απάντησαν άμεσα σε αιτήματα του Γαλλικού Πρακτορείου για σχόλιο.

    Η Daily Mirror τόνισε ότι πολλές διασημότητες στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν δεσμευτεί δημόσια ότι θα εμβολιαστούν για να υποστηρίξουν αυτήν την εκστρατεία εμβολιασμού.

    Η Βρετανία έδωσε την περασμένη εβδομάδα το πράσινο φως στο εμβόλιο κατά του νέου κορωνοϊού που αναπτύχθηκε από τη γερμανική BioNTech και την Pfizer κατά της Covid-19. Οι πρώτες δόσεις αναμένεται να χορηγηθούν την Τρίτη, με την βρετανική Εθνική Υπηρεσία Υγείας (NHS) της Αγγλίας να δίνει προτεραιότητα στον εμβολιασμό ανθρώπων άνω των 80 ετών, των εργαζομένων στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης και σε μονάδες φροντίδας.

    Σκυλακάκης: «Τα επόμενα χρόνια θα έχουμε έκρηξη επενδύσεων στην Ελλάδα»

    Ως τα τέλη του μήνα η κυβέρνηση θα παρουσιάσει τα πρώτα υποψήφια έργα για χρηματοδότηση, δηλώνει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης που έχει βάλει τη «σφραγίδα» του στο σχέδιο της χώρας για την απορρόφηση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μιλώντας στο newmoney.gr, αναφέρει ότι σε κάθε περίπτωση θα αρχίσει η υλοποίησή τους με εθνικούς πόρους από τις αρχές του 2021, σημειώνοντας ότι είναι σε εξέλιξη πυρετώδεις διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν με στόχο την ένταξη όσο το δυνατόν περισσότερων σχεδίων στο Ταμείο.

    Επισημαίνει ότι λόγω της πανδημίας, η οικονομία μπαίνει αναγκαστικά σε δεύτερη μοίρα – αλλά υπογραμμίζει ότι με την επικείμενη έλευση των εμβολίων θα υπάρξει περιορισμός της ζημιάς από την άνοιξη ή τις αρχές του καλοκαιριού. Παράλληλα, εξηγεί ότι έχουν προβλεφθεί συνολικά 7 δισ. ευρώ για στήριξη των κλάδων που πλήττονται καίρια από την επιδημία και τα lockdown.

    Ο κ. Σκυλακάκης υποστηρίζει ότι η κυβέρνηση περιμένει έκρηξη επενδύσεων στη χώρα μας μετά τη λήξη της πανδημίας και εκφράζει την εκτίμηση ότι η κρίση πρέπει να αξιοποιηθεί ως ευκαιρία για την επάνοδο της χώρας σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Αυτό που είναι σημαντικό για τον υπουργό επίσης είναι να αποφευχθεί από εδώ και πέρα το ενδεχόμενο να ανοίγει και να κλείνει η οικονομία με διαδοχικά κύματα του Covid-19, καθώς ο κύκλος «ανοίγω-κλείνω» έχει σοβαρό κόστος μεταξύ άλλων στις επιχειρήσεις και στις προσδοκίες των καταναλωτών. Με τη συνέντευξή του ο υπουργός απαντά στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης, αποκαλύπτει τη φράση του Κ. Μητσοτάκη που δεν ξεχνά και τοποθετείται σχετικά με έναν δομικό ανασχηματισμό.

    Κύριε υπουργέ, είναι πασιφανές ότι ο δρόμος για την επιστροφή στην κανονικότητα με την πλήρη άρση των μέτρων για την αναχαίτιση της πανδημίας είναι μακρύς. Καταρχάς, εσείς προσωπικά τάσσεστε υπέρ της «συντηρητικής γραμμής» που αποφεύγει τα ρίσκα και παραπέμπει εκ των πραγμάτων σε διατήρηση του απαγορευτικού μέχρι να μειωθούν αισθητά οι σχετικοί υγειονομικοί δείκτες;

    Η άποψή μου είναι ότι πρέπει να πάρουμε τις αποφάσεις μας όπως είπε και ο πρωθυπουργός, με βάση τα στοιχεία και τα δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μας. Αυτό που είναι σημαντικό να αποφευχθεί από εδώ και πέρα είναι να ανοίγει και να κλείνει η οικονομία με διαδοχικά κύματα του Covid-19, ιδίως τώρα που πλησιάζουμε στην έναρξη των εμβολίων. Δεν μιλώ από υγειονομικής πλευράς που είναι προφανώς αρμοδιότητα άλλων, αλλά από οικονομικής. Ο κύκλος «ανοίγω – κλείνω» έχει σοβαρό κόστος στις επιχειρήσεις -κυρίως στην εστίαση και τις εμπορικές- , σε ό,τι αφορά αγορές αποθεμάτων, προετοιμασίες κ.λπ., ενώ υπάρχει και ένα πολύ σημαντικό κόστος σε ό,τι αφορά τις προσδοκίες των επιχειρήσεων και των καταναλωτών.

    Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί λέγοντας ότι θα μπορούσε να αποφευχθεί το δεύτερο lockdown. Έγιναν λάθη μέσα στο καλοκαίρι π.χ. με το άνοιγμα του τουρισμού;

    Αν παρατηρήσετε, οι περιοχές που είχαν ιδιαίτερη έξαρση σ’ αυτό το δεύτερο κύμα του Covid-19 δεν έχουν καμία σχέση με τον τουρισμό. Αντιθέτως, οι τουριστικές περιοχές βιώνουν πολύ καλύτερα το δεύτερο κύμα σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα. Δείτε το χρώμα στο χάρτη υγειονομικού κινδύνου που καταγράφει τον αριθμό κρουσμάτων, που έχουν η Κρήτη, η Ρόδος, η Ζάκυνθος ή η Κέρκυρα. Επίσης θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι lockdown και μάλιστα διαρκείας υπάρχει σχεδόν παντού στην Ευρώπη. Lockdown έκανε και το Ισραήλ που είχε κλειστά σύνορα. Ο χειρισμός της πανδημίας είναι μία εξαιρετικά δύσκολη και πολύπλοκη υπόθεση, τόσο στο υγειονομικό, όσο και στο οικονομικό κομμάτι. Ευθαρσώς μπορώ να σας πω ότι στο οικονομικό κομμάτι που χειριζόμαστε, προφανώς έχουν υπάρξει και αδυναμίες, πιθανότατα και σφάλματα. Αυτά είναι συνυφασμένα με την ανθρώπινη δράση, το μέγεθος και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Όταν θα τελειώσει με το καλό αυτή η πάρα πολύ δύσκολη περίοδος, μπορεί κανείς να εξετάσει το πως αυτή αντιμετωπίστηκε. Τότε η κυβέρνηση θα αναλάβει τις ευθύνες που έχει και ο λαός θα την κρίνει. Στη διάρκεια της κρίσης όμως καλό είναι να μην γίνεται κριτική για την κριτική. Πρέπει η κριτική να στηρίζεται στην αντικειμενική αποτύπωση των στοιχείων. Σας θυμίζω και όλη την συζήτηση για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Δεν έχω ακούσει π.χ. κανείς να εξηγεί γιατί η Αττική που έχει την μεγαλύτερη πυκνότητα μέσων μαζικής μεταφοράς στην Ελλάδα πηγαίνει πολύ καλύτερα στην αντιμετώπιση της πανδημίας από μεγάλες επαρχιακές πόλεις της Βορείου Ελλάδος που δεν χρησιμοποιούν παρά ελάχιστα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

    Και τώρα: η παράταση της παράτασης τι σημαίνει; Πώς, κατά την άποψή σας, λειτουργεί η μάχη προστασίας της δημόσιας υγείας στο «σώμα» της οικονομίας;

    Η οικονομία αναγκαστικά έρχεται σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με την υγεία. Αυτό που κάνουμε στις δικές μας, προσωπικές ζωές όταν κάποιος αρρωστήσει, ισχύει και για την κοινωνική ζωή.

    Και πώς το εμβόλιο επιδρά στον ευρύτερο σχεδιασμό σας; Ποιο είναι το καλό και κακό σενάριο;

    Το εμβόλιο σαφώς και είναι καθοριστικός παράγοντας. Προτάσσοντας στον εμβολιασμό τις πιο ευάλωτες ομάδες, αλλά και τις ομάδες που κινούνται μέσα στις κρίσιμες δομές, είναι πιθανό -το ελπίζω τουλάχιστον- να μειωθεί η πίεση στο σύστημα υγείας, αλλά και η φονικότητα του ιού, από την πρώτη φάση, των εμβολιασμών. Παράλληλα με την σχολαστική τήρηση των μέτρων για τους επόμενους μήνες και καθώς θα προχωράει ο εμβολιασμός, θα μπορέσουμε να περιορίσουμε το οικονομικό κόστος της πανδημίας το 2021 και από την άνοιξη ή τις αρχές του καλοκαιριού του επόμενου χρόνου, με τη βοήθεια και της εποχής, να πάρουμε πίσω τις ζωές μας και να γυρίσουμε επιτέλους σελίδα.

    Αλλάζουν λόγω της παράτασης εντός του Δεκέμβρη οι προβλέψεις για την ύφεση του 2020 και άλλα βασικά μεγέθη του προϋπολογισμού;

    Η παράταση προφανώς έχει επιπτώσεις. Ευτυχώς όμως με βάση τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας, η ύφεση στο πρώτο εξάμηνο του 2020 ήταν μικρότερη από αυτή που αρχικά προβλεπόταν. Στο πρώτο τρίμηνο μάλιστα αντί για ύφεση είχαμε μικρή ανάπτυξη 0,4%, ενώ στο δεύτερο τρίμηνο είχαμε μία μονάδα μικρότερη ύφεση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η οικονομία είχε δυναμική ανόδου τόσο σημαντική ώστε δεν μπήκε σε ύφεση, παρά το γεγονός ότι τον μισό Μάρτιο είχαμε lockdown. Το γεγονός αυτό αντισταθμίζει -πιθανόν και με το παραπάνω- την επέκταση του lockdown τον Δεκέμβριο. Ο προϋπολογισμός θα επηρεαστεί, αλλά όχι με αξιόλογο τρόπο.

    Έχετε ήδη κάνει δυσοίωνες προβλέψεις για την εξέλιξη του χρέους και της ύφεσης εξαιτίας της πανδημίας. Φταίει μόνο η πανδημία;

    Προφανώς. Η πανδημία, μόνο από τον τουρισμό, μας έχει στερήσει σχεδόν 15 δισεκατομμύρια ευρώ πλούτο, συν δύο lockdown. Για να έχετε τέλος την πλήρη εικόνα, προσθέστε σ’ αυτά και την εξασθένηση του διεθνούς εμπορίου, δηλαδή τη μείωση των εξαγωγών μας και την παρεμπόδιση των επενδύσεων λόγω της κρίσης.

    Η ανάπτυξη το 2021 που θα κινηθεί κατά την εκτίμησή σας; Υπάρχει κλειδί για την ενίσχυσή της;

    Εκτίμηση για την ανάπτυξη υπάρχει στον προϋπολογισμό. Η εκτίμηση αυτή είναι συντηρητική στο βαθμό που η πανδημία θα τελειώσει μέχρι το καλοκαίρι. Το κρίσιμο για να πάμε πιο γρήγορα είναι η ταχύτερη απορρόφηση των κάθε είδους ευρωπαϊκών κονδυλίων, ιδίως αυτών του Ταμείου Ανάκαμψης, που είναι πολύ σημαντικά για το 2021 και η αποφασιστική προώθηση των μεταρρυθμίσεων.

    Η χώρα βαδίζει, όπως έχετε δηλώσει, σε τεντωμένο σκοινί. Δηλαδή…

    …δηλαδή πρέπει να ισορροπούμε μεταξύ των τεράστιων αναγκών που έχουν τόσο η κοινωνία, όσο και η οικονομία, προπαντός δε η εργασία και οι επιχειρήσεις, εξαιτίας της κρίσης και του πολύ μεγάλου δημόσιου χρέους, το οποίο έχει μεν σωστή δομή ώστε να είναι βιώσιμο, όμως αποτελεί ένα πολύ ευαίσθητο μέγεθος. Ιδίως μέχρι η χώρα να κερδίσει την επενδυτική βαθμίδα. Αντιλαμβάνεστε ότι εξαιτίας της πανδημίας θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για την επενδυτική βαθμίδα, οπότε στο ενδιάμεσο διάστημα θα πρέπει να διατηρήσουμε στο πολύ καλό επίπεδο που έχουμε σήμερα, την πρόσβαση στις αγορές.

    Είναι σχεδόν παγιωμένη η εικόνα που θέλει τη χώρα μας «διαχρονικά» να μην μπορεί να απορροφήσει εγκαίρως ευρωπαϊκά κονδύλια. Πως θα γίνει διαφορετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης;

    Υπάρχουν τρεις λόγοι για τους οποίους το Ταμείο Ανάκαμψης αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού. Ο πρώτος είναι ο χρόνος. Δεν σου δίνει καθόλου χρόνο για να «καλύψεις» τις αδυναμίες και τις καθυστερήσεις σου. Οπότε τρέχεις.

    Ο δεύτερος είναι ότι σου δίνει τη δυνατότητα και σε ενθαρρύνει κιόλας να χρησιμοποιήσεις εκτεταμένα συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, είτε με τη μορφή ΣΔΙΤ, είτε με τη μορφή συγχρηματοδότησης ιδιωτικών επενδύσεων. Αυτές οι μορφές, αν κινηθείς σωστά, έχουν πολύ ταχύτερους χρόνους υλοποίησης, ως ιδιωτικές επενδύσεις.

    Ο τρίτος λόγος είναι ότι το Ταμείο συνδυάζει επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις. Λέει για παράδειγμα, κάντε δημόσια έργα και ταυτόχρονα αλλάξτε το νόμο για τα δημόσια έργα και επενδύστε μεγάλα ποσά στην επιτάχυνση της δικαιοσύνης, η οποία μεταξύ άλλων θα επιταχύνει και τα δημόσια έργα. Οι μεταρρυθμίσεις που βάζουμε στο Ταμείο και που είναι αναγκαστικές σε ό,τι αφορά τις πληρωμές των έργων, αποτελούν την καλύτερη εγγύηση ότι το Ταμείο και το σχέδιο ανάκαμψης θα πετύχουν.

    Υπάρχει φως να ξεκινήσουν έργα πριν από τον Ιούνιο; Πριν από τη ροή από το Ταμείο Ανάπτυξης;

    Τα έργα θα ξεκινήσουν από τις αρχές του χρόνου. Το Ταμείο μας δίνει τη δυνατότητα να εντάξουμε έργα και επενδύσεις που έχουν γίνει από τον Φεβρουάριο του 2020. Θα την αξιοποιήσουμε στο έπακρο χρησιμοποιώντας με δικό μας ρίσκο εθνικούς πόρους. Γι’ αυτό και προχωρούμε πυρετωδώς στις διαπραγματεύσεις με την ευρωπαϊκή επιτροπή ώστε να έχουμε μία αίσθηση για το ποια έργα έχουν καλή υποδοχή, ώστε να βάλουμε μπροστά όσα περισσότερα μπορούμε. Σημειώστε εδώ ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα παρουσιάσουμε τα πρώτα έργα που θα είναι υποψήφια για το Ταμείο Ανάκαμψης, τα οποία και θα ξεκινήσουν άμεσα. Το Ταμείο Ανάκαμψης θα ξεκινήσει με δικούς μας πόρους από τον Ιανουάριο του 2021.

    Έχετε προβλέψει επιπλέον στήριξη για όλους όσοι επλήγησαν κυρίως από το δεύτερο κύμα;

    Ναι, υπάρχουν 3 δισ. ευρώ στο αποθεματικό για το 2021, τα οποία αφορούν αποκλειστικά στον Covid-19. Ταυτόχρονα έχουμε βάλει άλλα 4 δισ. προσδιορισμένες δαπάνες που αφορούν στην στήριξη όσων επλήγησαν από τον Covid-19.

    Ένα τρίτο κύμα πανδημίας μετά τις γιορτές τι σημαίνει «αντανακλαστικά» για τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας;

    Οι στιγμές είναι πολύ δύσκολες. Αν υπάρξει τρίτο κύμα θα γίνουν δυσκολότερες. Επειδή όμως αυτές οι δύσκολες στιγμές δεν θα αφορούν μόνο εμένα, αλλά θα αφορούν όλη τη χώρα, είναι κρίσιμος τόσο ο εμβολιασμός, όσο και η σχολαστική τήρηση των μέτρων. Πρέπει να δώσουμε όλοι μαζί τη μάχη ως κοινωνία για να μην υπάρξει τρίτο κύμα.

    Ποια είναι η φράση του Κυριάκου Μητσοτάκη που δεν ξεχνάτε έχοντας μπροστά σας την υλοποίηση του σχεδιασμού;

    Είναι η φράση του «μας έτυχαν πολλά μαζεμένα, αλλά είναι πολύ σημαντικό σε καμία περίπτωση να μην ανασταλεί το μεταρρυθμιστικό έργο της κυβέρνησης».

    Ο πρωθυπουργός ποντάρει στο κλίμα μετά το εμβόλιο για την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων. Εσείς, είστε αισιόδοξος;

    Δεν είμαι απλώς αισιόδοξος, είμαι βέβαιος ότι θα έχουμε στα επόμενα χρόνια μία έκρηξη επενδύσεων στην Ελλάδα. Αυτή θα είναι μία ευκαιρία μοναδική και ανεπανάληπτη για να βγούμε από την παγίδα της ασθενικής ανάπτυξης και να αλλάξουμε την οικονομική πορεία της χώρας μας. Να ανατρέψουμε την πάγια πρόβλεψη του ΔΝΤ που μιλά για ανάπτυξη 1% για πολλές δεκαετίες.

    Με λίγες λέξεις, το κράμα της πολιτικής που ακολουθείτε είναι…

    Πρώτα από όλα, η επιτυχής αντιμετώπιση των συνεπειών του Covid-19 και η βοήθεια στην εργασία και στις επιχειρήσεις για να ελαχιστοποιήσουμε την καταστροφή που επιφέρει η πανδημία στον παραγωγικό ιστό. Στη συνέχεια, το κράμα της πολιτικής μας περιλαμβάνει κάλυψη επενδυτικού κενού, μείωση του φορολογικού και μη φορολογικού κόστους της εργασίας, στροφή στην εξωστρέφεια, την παραγωγικότητα, την έρευνα και την καινοτομία. Τέλος, αλλαγή του κράτους και των θεσμών, ώστε να υποστηρίζουν αντί να παρεμποδίζουν την οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία όλων μας.

    Οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι συμπεριλαμβάνουν συντάξεις, μισθούς κ.λπ.;

    Δημοσιονομικοί κίνδυνοι πάντα υπάρχουν με την πολιτική μας, όμως είμαι βέβαιος ότι θα αποτραπούν. Γιατί υπάρχει σωφροσύνη και σύνεση. Σκεφθείτε που θα ήμασταν αν είχαμε εξαντλήσει όλους τους πόρους μας στο πρώτο τρίμηνο της κρίσης, όπως μας πρότεινε η αντιπολίτευση. Η συνετή δημοσιονομική πολιτική που εφαρμόζουμε είναι η ασπίδα προστασίας που βάζουμε στους μισθούς και τις συντάξεις.

    Ένας δομικός ανασχηματισμός θα διευκόλυνε την υλοποίηση του σχεδιασμού με φόντο το Ταμείο Ανάκαμψης;

    Ο ανασχηματισμός είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του πρωθυπουργού.

    Ασύλληπτο: Δαχτυλίδι με 12.638 διαμάντια (!) μπήκε στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες [εικόνες & βίντεο]

    Μια θέση στο βιβλίο των ρεκόρ Guiness κατέκτησε ένα περίτεχνο δαχτυλίδι σε σχήμα λουλουδιού με 12.638 διαμάντια, αλλά ο Ινδός δημιουργός του δεν έχει ακόμη αποφασίσει να το πουλήσει.

    Το «Μarigold – Δαχτυλίδι της ευημερίας», όπως αποκαλείται, ζυγίζει ελάχιστα παραπάνω από 165 γραμμάρια και «είναι άνετο και μπορεί άνετα να φορεθεί«, σύμφωνα με τον 25χρονο Χαρσίτ Μπανσάλ, που είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι συνέλαβε την ιδέα της δημιουργίας του διαμαντένιου αριστουργήματος όταν σπούδαζε σχέδιο κοσμηματοποιίας στην πόλη Σουράτ της Ινδίας. «Ο στόχος μου ήταν πάντα να περιλάβω πάνω από 10.000 διαμάντια. Πέταξα πολλά σχέδια και ιδέες στα σκουπίδια προτού καταλήξω τελικά σ’ αυτό εδώ», λέει.

     

    https://www.instagram.com/renanijewels/?utm_source=ig_embed

    Διαδικτυακό φεστιβάλ από την Εθνική Λυρική Σκηνή -Με πέντε ξεχωριστές ταινίες

    Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει το 3ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ της με τίτλο «Η μουσική του λόγου», σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το οποίο απαρτίζεται από πέντε ιδιαίτερες ιστορίες μικρού μήκους.

    Οι προβολές των βίντεο του Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθούν από τις 9 Δεκεμβρίου 2020 έως τις 6 Ιανουαρίου 2021 και θα παραμείνουν διαθέσιμες για το κοινό για 30 μέρες μετά την πρεμιέρα τους.

    Οι προβολές θα πραγματοποιούνται από το nationalopera.gr, και μέσω των σελίδων της ΕΛΣ σε Facebook και YouTube, καθώς και από τον ιστότοπο του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού digitalculture.gov.gr.
    Το Φεστιβάλ υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ.

    Πέντε ταινίες στο διαδικτυακό φεστιβάλ της Λυρικής
    Οι πέντε ταινίες μικρού μήκους που θα προβληθούν στο πλαίσιο του 3ου Διαδικτυακού Φεστιβάλ της ΕΛΣ συνδυάζουν την τέχνη της εικόνας με τη δύναμη της μουσικής και του αφηγηματικού λόγου μέσα από νέες αναγνώσεις μουσικών έργων. Το όνειρο και η φαντασίωση της Εξαϋλωμένης νύχτας του Άρνολντ Σαίνμπεργκ συναντούν τις εξομολογήσεις ανθρώπων σε εγκαταλελειμμένα κτίρια στην υπνωτική σύνθεση Mich nicht του Νίκου Ιωακείμ και τις αναμνήσεις της Γυναίκας με τα Μαύρα στο μονόδραμα Η κυρία του σεληνόφωτος του Γιώργου Σισιλιάνου. Το νανούρισμα του Ταρκουίνιο Μέρουλα που ψελλίζεται από διαφορετικές μητέρες στη σύγχρονη Αθήνα μπλέκεται με τις Μουσικές ΚαλημέρΕΛΣ όπου το λυρικό τραγούδι κυριεύει ένα πρωινό τηλεοπτικό μαγκαζίνο. Μέσα από αυτά τα έργα, το Φεστιβάλ ανακαλύπτει ευφάνταστους τρόπους όπου η μουσική και ο λόγος αποκτούν άλλη υπόσταση μέσω της εικόνας, προτείνοντας νέες οπερατικές φιλμικές εμπειρίες με έμπνευση, χιούμορ και μια ειλικρινή διάθεση αυτοσαρκασμού. Την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ υπογράφει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης.

    O Γιώργος Κουμεντάκης σημειώνει: «Μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσαν το 1ο και το 2ο Διαδικτυακό μας Φεστιβάλ (Μάιος-Ιούνιος 2020, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2020), συγκεντρώνοντας δεκάδες χιλιάδες θεάσεις από όλο τον κόσμο, συνεχίζουμε δυναμικά με την πραγματοποίηση του 3ου Διαδικτυακού Φεστιβάλ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

    Το νέο Φεστιβάλ έχει τίτλο Η μουσική του λόγου και περιλαμβάνει πέντε βίντεο, πέντε ταινίες μικρού μήκους, όπου η μουσική και ο αφηγηματικός λόγος αποκτούν μια άλλη διάσταση μέσα από την τέχνη της εικόνας. Επιλέξαμε πέντε μουσικά έργα διαφορετικής θεματολογίας και αισθητικής προσέγγισης, τα οποία εξελίσσουν τον τρόπο με τον οποίο η μουσική περνάει μέσα από την ψηφιακή της μορφή σε μια άλλη πραγματικότητα. Το Διαδικτυακό Φεστιβάλ μάς επιτρέπει να είμαστε δημιουργικά ζωντανοί, όχι μόνο εν μέσω πανδημίας, αλλά και στη συνέχεια, καθώς αυτή η προσέγγιση των μουσικών έργων θα έχει ακόμη μεγαλύτερη παρουσία στο μέλλον. Από τις 9 Δεκεμβρίου έως τις 6 Ιανουαρίου, σας προσκαλούμε να απολαύσετε αυτές τις πέντε ξεχωριστές ιστορίες μικρού μήκους από την οθόνη του υπολογιστή σας, το τάμπλετ ή το κινητό σας».

    Οι ταινίες που παρουσιάζει η Λυρική
    Εξαϋλωμένη νύχτα, έργο 4 του Άρνολντ Σαίνμπεργκ / Πρεμιέρα: 9 Δεκεμβρίου 2020 στις 21.30 | Θα παραμείνει online έως 9/1
    Μich nicht του Νίκου Ιωακείμ / Πρεμιέρα: 16 Δεκεμβρίου 2020 στις 21.30 | Θα παραμείνει online έως 16/1
    Προσευχή πάνω σε ένα νανούρισμα του Ταρκουίνιο Μέρουλα / Πρεμιέρα: 23 Δεκεμβρίου 2020 στις 21.30 | Θα παραμείνει online έως 23/1
    Μουσικές καλημέρΕΛΣ / Πρεμιέρα: 30 Δεκεμβρίου 2020 στις 21.30 | Θα παραμείνει online έως 30/1
    Η κυρία του σεληνόφωτος, έργο 41 του Γιώργου Σισιλιάνου / Πρεμιέρα: 6 Ιανουαρίου 2021 στις 21.30 | Θα παραμείνει online έως 6/2
    Μέγας δωρητής ΕΛΣ / Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org]

    Εξαϋλωμένη νύχτα, έργο 4 του Άρνολντ Σαίνμπεργ
    Εξαϋλωμένη νύχτα, έργο 4 του Άρνολντ Σαίνμπεργκ
    Για σεξτέτο εγχόρδων σε ένα μέρος, εμπνευσμένο από το ομώνυμο ποίημα του Ρίχαρντ Ντέμελ/ Πρεμιέρα: 9 Δεκεμβρίου 2020 στις 21.30

    Μουσική διεύθυνση: Στάθης Σούλης / Δραματουργία – Σκηνοθεσία: Θέμελης Γλυνάτσης / Σκηνικά – Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη
    Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου / Οπτικά εφέ, animation: Μάριος Γαμπιεράκης, Χρυσούλα Κοροβέση
    Κινηματογράφηση: Απόστολος Κουτσιανικούλης, Γιώργος Παναγόπουλος, Κατερίνα Χαραλάμπους (blæc cinematography)

    Γυναίκα: Μαρία Παρασύρη / Άνδρας: Θανάσης Δόβρης
    Άγνωστος άνδρας: Θέμελης Γλυνάτσης / Παιδί: Μιχάλης Δόβρης
    Ερμηνεύουν οι μουσικοί: Αργυρώ Σειρά, Στέλλα Καρυτινού (βιολί), Ηλίας Σδούκος, Πάτρικ Έβανς (βιόλα), Μαρίνα Κολοβού, Αλέξανδρος Μποτίνης (τσέλο)

    Η Εξαϋλωμένη νύχτα (Verklärte Nacht) του Άρνολντ Σαίνμπεργκ (έργο 4, 1899) είναι ίσως το δημοφιλέστερο, αν και όχι το πιο αντιπροσωπευτικό, έργο του συνθέτη. Γραμμένο στην ευρέως γνωστή ως «μεταρομαντική περίοδο» του Σαίνμπεργκ, και πριν την επινόηση του δωδεκαφθογγισμού, η Εξαϋλωμένη νύχτα είναι ένα από τα σημαντικότερα δείγματα «προγραμματικής» μουσικής του 20ού αιώνα, μιας και βασίζεται στο ποίημα του Ρίχαρντ Ντέμελ, χωρίς παρ’ όλα αυτά να χρησιμοποιεί το κείμενο ως μέρος της σύνθεσης. Παρότι ο Σαίνμπεργκ ακολούθησε τα έξι μέρη του ποιήματος στον τρόπο που έγραψε το σεξτέτο, δεν επιτρέπει καμία παύση από το ένα στο άλλο, δίνοντας στον ακροατή την αίσθηση μιας αδιάκοπης σύνθεσης.

    Το ποίημα του Ντέμελ, με γνώριμα πρωτοεξπρεσιονιστικά χαρακτηριστικά, περιγράφει έναν άνδρα και μια γυναίκα να διασχίζουν ένα δάσος μέσα σε μια αφύσικα λαμπρή νύχτα, όπου η γυναίκα αποκαλύπτει στον σύντροφό της πως είναι έγκυος από άλλον άνδρα. Παρά τις ενοχές και την ντροπή της, ο άνδρας την καθησυχάζει και αποδέχεται το αγέννητο παιδί, οδηγώντας το ποίημα σε μια εκστατική κορύφωση. Η σύνθεση του Σαίνμπεργκ, πέραν του ιδιοφυούς συνδυασμού της συνθετικής παράδοσης των μοτιβιστικών μεταμορφώσεων του Μπραμς και της αέναης συνθετικής γραμμής του Βάγκνερ (οι παραπομπές του Σαίνμπεργκ στην όπερα του Βάγκνερ Τριστάνος και Ιζόλδη είναι πάμπολλες), είναι εν μέρει και ένα αυτοβιογραφικό ντοκουμέντο της ερωτικής σχέσης του Σαίνμπεργκ με την αδελφή του δασκάλου μουσικής του, του επίσης γνωστού συνθέτη Αλεξάντερ φον Τσεμλίνσκι, την οποία εντέλει παντρεύτηκε.

    Ο σκηνοθέτης Θέμελης Γλυνάτσης, σε μια απόπειρα που ισορροπεί ανάμεσα σε παράσταση και στο animation, μετατρέπει την εξπρεσιονιστική αφηγηματική γραμμή του ποιήματος του Ντέμελ και της σύνθεσης του Σαίνμπεργκ σε υλικό για τη δραματουργία ενός εφιάλτη, ο οποίος σταδιακά δίνει τη θέση του σε μια μυστηριώδη ψυχική μεταμόρφωση και μια τελική συνύπαρξη, κατά την οποία τα οικεία σώματα παύουν να είναι τερατώδη και πλημμυρίζουν από τρυφερότητα. Ένα οικογενειακό δράμα, δηλαδή, και μια ερωτική ιστορία, που απαιτούν τη γενναία κατάφαση από τα πρόσωπα ώστε να απεμπλακούν από την επανάληψη και την ενοχή. Βασικό μοτίβο της δραματουργίας είναι η φύση, που αρχικά φαντάζει εκδικητική και ανοίκεια αλλά που σταδιακά μετατρέπεται σε τόπο εξιλέωσης.

    Μich nicht του Νίκου Ιωακείμ
    Μich nicht του Νίκου Ιωακείμ / Πρεμιέρα: 16 Δεκεμβρίου 2020 στις 21.30

    Σύνθεση – Κείμενο: Νίκος Ιωακείμ
    Σκηνοθεσία – Σύλληψη: Ζωή Ξανθοπούλου
    Ενδυματολογική επιμέλεια: Ιφιγένεια Νταουντάκη

    Τραγούδι: Μάριος Σαραντίδης, μπασοβαρύτονος
    Αφήγηση: Ντάβιντ Ντόκιτς / Ερμηνεύουν οι μουσικοί: Μπάμπης Καρασαββίδης, Καλλιόπη Μητροπούλου (βιολί, φωνή), Στέλιος Παπαναστάσης (βιόλα, φωνή), Μαρίνα Κολοβού (τσέλο, φωνή), Γιάννης Καραγιαννίδης (κλαρινέτο)

    Το Μich nicht (Όχι εμένα) είναι μια ταινία μικρού μήκους σε σύλληψη και σκηνοθεσία της Ζωής Ξανθοπούλου, η οποία βασίζεται πάνω στο έργο mich nicht. in den fremden städten (2014) του συνθέτη Νίκου Ιωακείμ. Ασπρόμαυρα μονοπλάνα, πορτρέτα ανθρώπων σε ένα σκηνικό εγκαταλελειμμένων χώρων και παράλληλες ιστορίες μέσα από ποιήματα του Έντγκαρ Άλλαν Πόε και ένα διήγημα του Γκυ ντε Μωπασσάν συνθέτουν ένα ιδιαίτερο φιλμ για τον πόλεμο και την απώλεια.

    Το έργο mich nicht. in den fremden städten (όχι εμένα. στους ξένους τόπους) γράφτηκε το 2014 για αφηγητή, μασκοφόρο τραγουδιστή με μοναστηριακά κουδούνια, κλαρινέτο και κουαρτέτο εγχόρδων, πάνω σε ποιήματα του Έντγκαρ Άλλαν Πόε (The City In the Sea, The Sleeper) και ένα διήγημα του Γκυ ντε Μωπασσάν (Deux Amis). Το έργο παρουσιάστηκε στη Γάνδη του Βελγίου ύστερα από παραγγελία με αφορμή τη συμπλήρωση των εκατό χρόνων από το ξέσπασμα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. «Ο βαρύτονος, στον ρόλο του κλητευτή των νεκρών, τραγουδάει στίχους του Πόε, ενώ ο αφηγητής, σε ένα παράλληλο σύμπαν, διαβάζει σε άλλη γλώσσα αποσπάσματα από το διήγημα του Μωπασσάν. Οι μουσικοί συμμετέχουν κι αυτοί με τον λόγο και δημιουργείται έτσι ένα μουσικοθεατρικό μωσαϊκό, ένα ελλειπτικό σενάριο πάνω στον θάνατο και την απώλεια. Ο τίτλος παραπέμπει στην Όπερα της πεντάρας των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ, ορόσημο μιας εποχής πολύ όμοιας με τη δική μας – ακούμε το σήμα κινδύνου; Το έργο ηχογραφήθηκε πρόσφατα ειδικά για τη δημιουργία της ταινίας Mich nicht της Ζωής Ξανθοπούλου», σημειώνει ο Νίκος Ιωακείμ.

    «Ο αρχικός τίτλος του έργου mich nicht. in den fremden städten, αναφορά στην Όπερα της πεντάρας του Μπρεχτ, έγινε η αφορμή να ξεκλειδώσει μέσα μου ένας κόσμος από εικόνες με ανθρώπους που πορεύονται προς ένα σημείο συνάντησης όπου ο καλλιτέχνης-γητευτής τούς οδηγεί σε μια υπαρξιακή αποθέωση που θα γίνει συλλογική μνήμη. Ένας νέος κόσμος γεννιέται μέσα από συνειρμούς κι αναφορές στον Μακίθ από την ταινία Όπερα της πεντάρας του 1931 (σκηνοθ. Γκέοργκ Βίλχελμ Παμπστ) και την Πόλλυ ως νύφη, στον προσωπικό τόνο του Πόε και την υποκειμενικότητά του, στα τρυφερά αισθήματα που λεηλατούνται όπως στα κείμενα του Γκυ ντε Μωπασάν, στους “ψεύτικους” ουρανούς του Μελιές, σε ένα φελινικό τοπίο ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό, σε μορφές εξπρεσιονισμού που μέσω της τέχνης προσφέρoυν διέξοδο από τις φρικαλεότητες των κοινωνικοπολιτικών γεγονότων. Όλα τα παραπάνω αντλούν την έμπνευσή τους μέσα από τα στοιχεία του μουσικού έργου», υπογραμμίζει η σκηνοθέτρια Ζωή Ξανθοπούλου.

    Προσευχή πάνω σε ένα νανούρισμα του Ταρκουίνιο Μέρουλα
    Προσευχή πάνω σε ένα νανούρισμα του Ταρκουίνιο Μέρουλα
    Πρεμιέρα: 23 Δεκεμβρίου 2020 στις 21.30

    Σκηνοθεσία: Ηλίας Μαδούρος / Ελεύθερη απόδοση πρόζας στα ελληνικά: Αναστασία Κότσαλη, Γκουίντο ντε Φλάβιις / Διεύθυνση φωτογραφίας: Νικόλας Καρανικόλας

    Ερμηνεύουν: Aναστασία Κότσαλη (μεσόφωνος), Γκουίντο ντε Φλάβιις (σαξόφωνο), Σπύρος Τζέκος (κλαρινέτο)
    Αφήγηση: Γκουίντο ντε Φλάβιις, Σπύρος Τζέκος
    Συμμετέχουν: Μαργαρίτα Αμαραντίδη (ηθοποιός-σκηνοθέτρια), Μαρία Αρβανίτη (βιολόγος), Μικέτα Αρβανίτη (προγραμματίστρια), Καίτη Γιουβάνου (συνταξιούχος), Νανά Δημάκου (δικηγόρος), Ίρις Κάραγιαν (χορογράφος), Ελένη Κατσαμά (συγγραφέας), Ελένη Κεχαγιόγλου (επιμελήτρια εκδόσεων), Ιωάννα Κοκολοπούλου (σχεδιάστρια κοσμημάτων), Nαταλία Μαντά (εικαστικός), Αναΐ Ρικέλμε (παιδαγωγός), Ελένη Σταμίδου (λυρική τραγουδίστρια), Σαινάμπου Τιάνγκ (ελεύθερη επαγγελματίας)

    Το έργο Canzonetta spirituale sopra alla nanna του Ιταλού συνθέτη, οργανίστα και βιολονίστα της πρώιμης μπαρόκ εποχής Ταρκουίνιο Μέρουλα (1595-1665) είναι ένα συγκινητικό τραγούδι για τον φόβο του θανάτου, την ελπίδα και την αγάπη. Προσωπικότητα πληθωρική, ελευθερίων ηθών, με ανυπότακτο πνεύμα, ο Ταρκουίνιο Μέρουλα κινείται συνθετικά στην κόψη του ξυραφιού, εκπλήσσοντας και τον σημερινό ακροατή με την τόλμη και την πρωτοτυπία των έργων του.

    Στο έργο του Ταρκουίνιο Μέρουλα Canzonetta spirituale sopra alla nanna ο χρόνος είναι γραμμικός, φθίνει και ξαναξεκινά, σαν ένα παραμύθι χωρίς τέλος. Η ανησυχία για το αναπότρεπτο μέλλον, η επουλωτική δύναμη της μουσικής, η προσδοκία και η ελπίδα. Το νανούρισμα του 16ου αιώνα, με τη λιτή, μινιμαλιστική του φόρμα, συνομιλεί με σύγχρονα μουσικά ρεύματα. Μια γυναικεία φωνή και δύο πνευστά εξερευνούν μπαρόκ αποχρώσεις και μοντέρνες δυναμικές βουτώντας στο παλίμψηστο των γυναικείων συναισθημάτων. Μultiphonics και αυτοσχεδιασμοί γεφυρώνουν τη θαρραλέα συνθετική ματιά του Ταρκουίνιο Μέρουλα, εξαιρετικά τολμηρή για την εποχή της, με την αισθητική της νέας μουσικής, σε μια εντελώς πρωτότυπη ενορχηστρωτική προσέγγιση.

    Ο φακός κινηματογραφεί πρόσωπα γυναικών, Ελληνίδων και ξένων, περιδιαβαίνοντας δωμάτια ιστορικών κτιρίων της πόλης, αίθουσες χορού και μεσοπολεμικά σαλόνια. Επικεντρώνεται στο βουβό, προσωπικό τους αφήγημα. Δαιδαλώδεις διαδρομές ενός αστικού παραμυθιού, σπαραχτικά βιώματα κρυμμένα πίσω από βλέμματα, ταπισερί και υφάσματα. Η υβριδική όψη της Αθήνας γίνεται ο συναρπαστικός καμβάς για να ξετυλιχτούν στην πραγματική ζωή ιστορίες πόνου, κάματου και ελπίδας.

    Μουσικές ΚαλημέρΕΛΣ
    Μουσικές ΚαλημέρΕΛΣ / Πρεμιέρα: 30 Δεκεμβρίου 2020 στις 21.30, στο nationalopera.gr, στο Facebook και το YouTube της ΕΛΣ, καθώς και στο digitalculture.gov.gr | Θα παραμείνει online έως 30/1

    Σύλληψη – Δραματουργία: Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Δημήτρης Δημόπουλος
    Κείμενα: Δημήτρης Δημόπουλος / Σκηνοθεσία: Μιχάλης Ασθενίδης
    Πιάνο: Νίκος Βασιλείου

    Παρουσιαστής, Επιστημονικός συνεργάτης: Δημήτρης Δημόπουλος
    Σεφ, Αστρολόγος, Δημοσιογράφος, Μεγάλη ντάμα της σκηνής: Μαργαρίτα Συγγενιώτου / Τηλεφωνική παρέμβαση: Δημήτρης Πακσόγλου

    Ένα ανάλαφρο τηλεοπτικό μαγκαζίνο έρχεται να ταράξει την πρωινή ζώνη και να σας κρατήσει παρέα με πρωτότυπες στήλες που θα σας ενημερώνουν και θα σας ψυχαγωγούν συνάμα. Μαγειρική, παιχνίδια με πλούσια δώρα, αστρολογία αλλά και αναπάντεχες συνεντεύξεις με πρόσωπα διάσημα και αγαπημένα υπόσχονται να σας συντροφεύσουν και να σας ταξιδέψουν για λίγη ώρα μακριά από τα προβλήματα και τις σκοτούρες της καθημερινότητας.

    Η μουσική, φυσικά, δεν θα μπορούσε να λείψει από ένα τέτοιο ταξίδι, πιστός συνοδοιπόρος στις αναμνήσεις ενός γλυκού (αλλά και παιχνιδιάρικου!) παρελθόντος και στις ελπίδες και τα όνειρα ενός καλύτερου μέλλοντος. Προς το παρόν όμως, συντονιστείτε και μοιραστείτε τη χαρά, το κέφι και το μπρίο των συντελεστών και των προσκεκλημένων μας που μόνο οι Μουσικές ΚαλημέρΕΛΣ μπορούν να σας χαρίσουν!

    Βασισμένο σε μια ιδέα της μετζοσοπράνο Μαργαρίτας Συγγενιώτου και σε κείμενα του σταντ-απ κωμικού και λιμπρετίστα Δημήτρη Δημόπουλου, οι Μουσικές ΚαλημέρΕΛΣ εμπνέονται από την υπερβολή της παρουσίασης ενός πρωινάδικου και την πληθωρικότητα της οπερατικής σκηνής, δημιουργώντας ένα υβρίδιο μουσικής και λόγου που επανασυστήνει προϋπάρχοντα μουσικοθεατρικά έργα σε ένα νέο, κωμικό πλαίσιο.

    Η κυρία του σεληνόφωτος, έργο 41 του Γιώργου Σισιλιάνου
    Μονόδραμα για μεσόφωνο, αφηγητή, κλαρινέτο, βιόλα και κιθάρα βασισμένη στο ποίημα Η σονάτα του σεληνόφωτος του Γιάννη Ρίτσου Πρεμιέρα: 6 Ιανουαρίου 2021 στις 21.30

    Μουσική διεύθυνση – Αφήγηση: Νίκος Τσούχλος
    Σκηνοθεσία: Κώστας Αθουσάκης
    Σενάριο: Καλλιόπη Μπρεδολόγου
    Διεύθυνση φωτογραφίας: Σίμος Σαρκετζής GSC
    Μοντάζ: Δημήτρης Πολυδωρόπουλος
    Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου
    Ερμηνεία –Χορογραφία: Έλενα Τοπαλίδου
    Ήχος: Στέφανος Ευθυμίου

    Τραγούδι: Ρόζα Πουλημένου-Καπόν, μεσόφωνος
    Ερμηνεύουν οι μουσικοί: Γιάννης Σαμπροβαλάκης (κλαρινέτο), Ίρις Λουκά (βιόλα), Κορίνα Βουγιούκα (κιθάρα)

    Συμμετέχουν οι χορευτές: Χρυσούλα Δημάκη, Λουκάς Θεοδοσόπουλος, Μαρίτα Νικολίτσα, Αναστασία Παττελάκη, Μιχάλης Πίνος, Στάθης Τζουβάρας

    Δραματικός μονόλογος για μεσόφωνο, αφηγητή, κλαρινέτο, βιόλα και κιθάρα, η Κυρία του σεληνόφωτος (1977) συγκαταλέγεται, τεχνικά και εκφραστικά, στα σπουδαιότερα επιτεύγματα του ανεκτίμητου έργου του Γιώργου Σισιλιάνου (1920-2005), αδιαμφισβήτητα ενός από τους σοβαρότερους εκπροσώπους της ελληνικής μεταπολεμικής μουσικής πρωτοπορίας. Η Εθνική Λυρική Σκηνή συμμετέχει με την παραγωγή αυτή στον εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννηση του συνθέτη.

    Βασισμένη στο ποίημα Η σονάτα του σεληνόφωτος από την Τέταρτη διάσταση του Γιάννη Ρίτσου, η Κυρία του σεληνόφωτος αποτελεί την «άχρηστη εξομολόγηση» μιας ηλικιωμένης γυναίκας, ντυμένης στα μαύρα, προς έναν αμίλητο (κι ανάλγητο) νέο σε ένα παλιό, φεγγαρόλουστο δωμάτιο – καθώς και μια συνταρακτική διαπραγμάτευση της παρέλευσης του χρόνου, της φθοράς, της επιθυμίας και της ναρκισσιστικής φαντασίωσης.

    Στο απόγειο της αισθητικής και στοχαστικής του ωριμότητας, ο Σισιλιάνος μετουσιώνει ποιητικά το κείμενο του Ρίτσου σε ένα σχολαστικά δουλεμένο κράμα μελωδικού λυρισμού και απαγγελτικής γραφής που συνδυάζει τα εργαλεία της σειραϊκής μουσικής με έναν βαθύ και μελαγχολικό ρομαντισμό – καθώς και, κάπου στο βάθος, τη διακριτική (όσο και θεατρικά ακαταμάχητη) ανάμνηση της Σονάτας του σεληνόφωτος του Μπετόβεν.

    Με αφετηρία τον αυθεντικό τίτλο της Σονάτας του σεληνόφωτος του Μπετόβεν, «Sonata quasi una fantasia», η σκηνοθεσία του Κώστα Αθουσάκη και το σενάριο της Καλλιόπης Μπρεδολόγου ακολουθούν τη δομή του έργου του Σισιλιάνου και τον σπαρακτικό, ενίοτε παραληρηματικό, μονόλογο της ηρωίδας του Ρίτσου, αποτυπώνοντας με τα εργαλεία του κινηματογράφου τις αναμνήσεις, τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες και τις φαντασιώσεις της Γυναίκας με τα Μαύρα.

    Η σκηνοθεσία αποτολμά μια μείξη νατουραλιστικής παρατήρησης και αισθητικής παραδοξότητας, στο φως της ημέρας και με σκηνικό τον εξωτερικό χώρο μιας παραθαλάσσιας, παρηκμασμένης βίλας. Εκεί, η ηρωίδα επιδίδεται σε «ασκήσεις ενδοσκόπησης» με τη σύμπραξη έξι χορευτών, καλώντας τον θεατή να βάλει σε τάξη τις εικόνες που κατακλύζουν τον λόγο της «με τον τρόπο της φαντασίας».

    Μια εκ βαθέων εξομολόγηση, απολογισμός μιας ζωής που η ηρωίδα έζησε μακριά απ’ τη ζωή, με επωδό τον απόηχο της φράσης: «Άφησέ με να ’ρθω μαζί σου…».

    3ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ Εθνικής Λυρικής Σκηνής Η μουσική του λόγου, Ιστορίες μικρού μήκους / 9 Δεκεμβρίου 2020 – 6 Ιανουαρίου 2021

    Πηγή: iefimerida.gr – https://www.iefimerida.gr/politismos/diadiktyako-festibal-apo-tin-ethniki-lyriki-skini

    Μαραντόνα: Ο Ρονάλντο εξηγεί γιατί ο Αργεντινός θρύλος φορούσε δύο ρολόγια

    Για τη σχέση του με τον Ντιέγκο Μαραντόνα και τις αναμνήσεις που έχει από εκείνον, μίλησε ο Βραζιλιάνος σταρ του ποδοσφαίρου, Ρονάλντο.

    Μετά τον θάνατο του Αργεντίνου θρύλου την περασμένη εβδομάδα, πολλοί σταρ και μη, μοιράστηκαν ιστορίες με πρωταγωνιστή τον Μαραντόνα.

     

    Ο Ρονάλντο, που είναι τώρα πρόεδρος του ισπανικού συλλόγου Ρεάλ Βαγιαδολίδ, μίλησε με συγκινητικά λόγια για τον Ντιέγκο Μαραντόνα σε συνέντευξη Τύπου την Τρίτη, και φαίνεται ότι οι δύο τους ήταν πολύ κοντά.

    «Ο Ντιέγκο άφησε μια απίστευτη κληρονομιά στο ποδόσφαιρο. Είναι πολύ δύσκολο να αποδεχτώ την απώλεια του. Τα νέα με σόκαραν και με άφησαν πολύ λυπημένο. Θέλω να στείλω την αγάπη μου στην οικογένειά του. Άλλαξε τη ζωή πολλών ανθρώπων και θα είμαι πάντα αιώνια ευγνώμων για την έμπνευση που μου έδωσε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

    Ο Ρονάλντο αποκάλυψε επίσης, μια άγνωστη λεπτομέρεια για τον Ντιέγκο Μαραντόνα, εξηγώντας γιατί ο θρύλος του ποδοσφαίρου, φορούσε δύο ρολόγια, ένα σε κάθε καρπό.

    Ο Ντιέγκο Μαραντόνα συνήθιζε να φορά δυο ρολόγια, ένα σε κάθε χέρι / Φωτογραφία: AP Photo/Lionel Cironneau
    «Μία από τις πρώτες φορές που ήρθε να με επισκεφτεί στη Μαδρίτη είχαμε δείπνο. Ο Ντιέγκο φορούσε δύο ρολόγια και είπε ότι δεν πήγαινε πουθενά χωρίς και τα δύο. Τον ρώτησα γιατί φορούσε δύο και είπε ότι η κόρη του, του τα είχε δώσει ως δώρο και έκτοτε δεν τα είχε βγάλει ποτέ», είπε ο Ρονάλντο.

    «Στο τέλος του γεύματος, έβγαλε το ένα και μου το έδωσε ως δώρο. Δεν ήθελα να το δεχτώ, αλλά θύμωσε και δεν είχα άλλη επιλογή. Θα το προσέχω για το υπόλοιπο της ζωής μου, ως υπενθύμιση της γενναιοδωρίας και της φιλίας του», πρόσθεσε ο Ρονάλντο.

     

    Βρούτσης: Πώς θα καταβληθεί το Δώρο Χριστουγέννων

    Óýóêåøç ôïõ õðïõñãïý Åñãáóßáò ÃéÜííç Âñïýôóç êáé ôïõ õöõðïõñãïý Âáóßëç ÊåãêÝñïãëïõ ãéá ôçí êáôáðïëÝìçóç ôçò áíáóöÜëéóôçò åñãáóßáò ôçí Ôñßôç 30 Éïõëßïõ 2013. Óôç óýóêåøç óõììåôåß÷áí óôåëÝ÷ç áðü ôï Óþìá Åðéèåùñçôþí Åñãáóßáò, ôçí ÏéêïíïìéêÞ Áóôõíïìßá êáé ôçí ÅéäéêÞ Õðçñåóßá ÅëÝã÷ïõ ÁóöÜëéóçò ôïõ ÉÊÁ. (EUROKINISSI/ÔÁÔÉÁÍÁ ÌÐÏËÁÑÇ)

    Τον τρόπο καταβολής του Δώρου Χριστουγέννων στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα καθορίζει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννης Βρούτσης.

    Με δήλωσή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, επισημαίνει ότι η μισθολογική διαχείριση του 2020 ολοκληρώνεται με την τελευταία μεγάλη υποχρέωση καταβολής του Δώρου Χριστουγέννων.

    Όπως σημειώνει, «η κυβέρνηση και εδώ με τον ίδιο υπεύθυνο και αποτελεσματικό τρόπο φροντίζει η καταβολή του Δώρου Χριστουγέννων να φτάσει νωρίς στην τσέπη όλων των εργαζομένων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία, λαμβάνοντας υπόψη και τις δυσκολίες που παρουσιάζει ο τελευταίος μήνας του χρόνου, ο Δεκέμβριος και το δύσκολο προσδιορισμό επιχειρήσεων που θα ανοίξουν και που θα κλείσουν».
    Βρούτσης: Κανονικά το Δώρο των Χριστουγέννων
    Συγκεκριμένα, ο κ. Βρούτσης αναφέρει ότι το Δώρο Χριστουγέννων θα καταβληθεί κανονικά σε όλους τους εργαζόμενους από όλες τις επιχειρήσεις της χώρας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου.

    Προχωρώντας σε περαιτέρω διευκρινίσεις, ο αρμόδιος υπουργός τονίζει ότι, αναγνωρίζοντας και το βάρος που σηκώνουν, οι επιχειρήσεις θα αναλάβουν να καταβάλουν το τμήμα του Δώρου Χριστουγέννων για το διάστημα εκείνο κατά το οποίο οι εργαζόμενοι εργάστηκαν κανονικά και στο ύψος του πραγματικού μισθού που κατέβαλαν. «Από την άλλη, το υπουργείο Εργασίας θα καταβάλει από τις 21 Δεκεμβρίου το τμήμα του Δώρου που αναλογεί στους επτά από τους οκτώ μήνες – από Μάιο έως και Νοέμβριο – και σε αντιστοιχία με το ύψος της αποζημίωσης ειδικού σκοπού 534 ευρώ και 800 ευρώ για το μήνα Νοέμβριο, καθώς στο Πληροφοριακό Σύστημα “ΕΡΓΑΝΗ” διαθέτουμε με ακρίβεια τα στοιχεία για τους επτά αυτούς μήνες (Μάιος έως Νοέμβριος) και για κλειστές και πληττόμενες επιχειρήσεις και τους εργαζομένους τους» υπογραμμίζει ο κ. Βρούτσης, προσθέτοντας ότι το τμήμα του Δώρου Χριστουγέννων που αφορά μόνο έναν από τους οκτώ μήνες – το μήνα Δεκέμβριο – θα καταβληθεί με εμβόλιμη πληρωμή μέσα στον Ιανουάριο και «η επιδίωξή μας είναι από τις 12 Ιανουαρίου».

     

    Διευκρινίζει δε ότι επιχειρήσεις οι οποίες λειτούργησαν κανονικά όλο αυτό το διάστημα χωρίς αναστολές συμβάσεων εργασίας θα πληρώσουν κανονικά το Δώρο Χριστουγέννων εμπρόθεσμα, μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου. Η υπουργική απόφαση με τις λεπτομέρειες και παραδείγματα αναμένεται να εκδοθεί τη Δευτέρα από το υπουργείο Εργασίας.

     

    ΠΑΤΡΑ: Γιόρτασε χθες ο Άγιος Σάββας

    Την μνήμη του Αγίου Σάββα του Ηγιασμένου, ο οποίος θεωρείται προστάτης των καρκινοπαθών τίμησε χθες η η Εκκλησία μας. Στην Πάτρα η εικόνα του βρίσκεται στον Ιερό Ναό Αγίας Βαρβάρας, ενώ έχει ανεγερθεί εκκλησάκι αφιερωμένο στη μνήμη του στο Αραχωβίτικα.

    Ο Αγιος Σάββας καταγόταν από το χωριό Μουταλάσκη της Καππαδοκίας και ήταν γιος ευσεβών γονέων, του Ιωάννη και της Σοφίας.

    Από πολύ νωρίς γνώρισε τις θείες βουλές και αποφάσισε να αφιερωθεί στο μοναστικό βίο. Είχε τόση πίστη που κάποτε μπήκε σε ένα κλίβανο πυρός από τον οποίο βγήκε αβλαβής με τη βοήθεια του Θεού.

    Ο Άγιος Σάββας κατά την παραμονή του στο κοινόβιο έλαμψε λόγω του χαρακτήρα του και των αρετών του. Μάλιστα ήταν τόσο σοβαρός και ηθικός – παρά το νεαρόν της ηλικίας – που προσαγορεύτηκε παιδαριογέροντας από τον Μέγα Ευθύμιο.

    Ο Άγιος Σάββας, όσο μεγάλωνε τροφοδοτούσε όλο και περισσότερο το πνεύμα του, γι’ αυτό και τιμήθηκε με το χάρισμα της θαυματουργίας. Το χάρισμα αυτό, το επιστράτευσε στην υπηρεσία των φτωχών και των ασθενών και έτσι επιτέλεσε σημαντικότατα έργα.

    Η Καλομοίρα μιλάει για την καραντίνα στην Αμερική (video)

    Η Καλομοίρα τα τελευταία χρόνια ζει στην Αμερική μαζί με την οικογένεια της. Η αγαπημένη τραγουδίστρια μιλάει στην κάμερα του «Ευτυχείτε» και την Κατερίνα Καινούριου για τη ζωή εκεί, περιγράφοντας πως είναι η κατάσταση λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και στέλνει το δικό της θετικό μήνυμα στην Ελλάδα.