Πάνω κατά 10% σε όλα τους τα είδη θα πρέπει να προχωρήσουν οι επιχειρήσεις εστίασης, αν θέλουν να παραμείνουν βιώσιμες, μετά από αυτό το κύμα ακρίβειας που έχει πλήξει τα τρόφιμα, τις πρώτες ύλες, τα καύσιμα, το ρεύμα και την ενέργεια γενικότερα.
Αυτό τονίζει ο επιμελητηριακός σύμβουλος για τα θέματα εστίασης και πρώην πρόεδρος του ΣΚΕΑΝΑ Σπύρος Στεργίου, θέλοντας να δείξει με αυτόν τον τρόπο τις τεράστιες αυξήσεις που έχουν γίνει σε όλες τις πτυχές που αφορούν την λειτουργία μιας επιχείρησης.
«Οι ανατιμήσεις που έχουμε δει να γίνονται σε όλα τα είδη είναι τεράστιες και δεν είναι δυνατόν να απορροφηθούν από τα μαγαζιά. Δεν θα μιλήσω για την ενέργεια, ούτε για το ρεύμα και τα καύσιμα.
Όλες οι πρώτες ύλες για τα είδη που προσφέρει μια επιχείρηση, από τον καφέ μέχρι και το πιτόγυρο και από την μακαρονάδα έως και μία μπριζόλα, έχουν ανέβει και έχουν πάρει διπλάσιες σχεδόν τιμές από αυτές που είχαν πριν έναν χρόνο.
Πώς είναι δυνατόν να αντέξει μία επιχείρηση έτσι; Κανονικά κρίνοντας από τις μεγάλες ανατιμήσεις που έχουν γίνει κάθε επιχείρηση θα έπρεπε να βάλει μία αύξηση σε όλα της τα είδη κατά 10% πάνω.
Αν θέλει να παραμείνει βιώσιμη». Όμως όπως υποστηρίζει ο ίδιος ούτε αυτό μπορεί να φέρει την χρυσή λύση για έναν επιχειρηματία. «Η άνοδος των τιμών αποδεδειγμένα μειώνει ακόμα περισσότερο την αγοραστική δύναμη ενός καταστήματος.
Ο κόσμος δεν έχει χρήματα και ζει στο ίδιο οικονομικό περιβάλλον που προσπαθεί να ζήσει και μία επιχείρηση. Ο μισθός των 700 ευρώ με την τόση ακρίβεια που υπάρχει στις μέρες μας δεν φτάνει. Η αξία του πλέον έχει πέσει κάτω από τα 500 ευρώ. Πώς μπορεί οπότε ο κάθε μισθωτός να πάει για ένα φαγητό ή για ένα ποτό το βράδυ;
Η πλειοψηφία των καταστημάτων απευθύνεται σε μια τέτοια κατηγορία πελατών. Κάθε κατάστημα που έχει προχωρήσει έστω και σε μία μικρή αύξηση των τιμών του που είναι απόλυτα δικαιολογημένη, έχει αντιμετωπίσει σοβαρό πρόβλημα με τους πελάτες του και έχει μειωθεί η κίνηση του ακόμα περισσότερο. Είναι εμπειρική και κοινή διαπίστωση αυτό».
Οπότε τι γίνεται για έναν επαγγελματία, κάτω από αυτές τις καταστάσεις; «Υπάρχει μια γενικότερη τάση για προσωρινές αναστολές λειτουργίας επιχειρήσεων και μια ακόμα μεγαλύτερη για πωλήσεις επιχειρήσεων. Οι επαγγελματίες βλέποντας ότι δεν μπορούν να κάνουν κάτι για να αντιμετωπίσουν αυτές τις πρωτόγνωρες καταστάσεις ψάχνουν να πωλήσουν τα μαγαζιά τους» καταλήγει ο κ. Στεργίου.