Παραδοσιακά το Αγιον Ορος διατηρεί καλές σχέσεις με το εκτός Αθω «γκουβέρνο» και ουδέποτε η οργανωμένη μοναστική κοινωνία έχει παρέμβει, ή και εμπλακεί, στα πολιτικά δρώμενα της κοσμικής – εμφανώς τουλάχιστον.
Οι μοναχοί, εκ του άγραφου ιερού νόμου της ασκητικής, δεν κομματίζονται, δεν πολιτικολογούν, αδιαφορούν για τα εγκόσμια. Σπανίως, δε, κάποιος εξ αυτών εξέρχεται του Αθω για να ψηφίσει σε εκλογές, αν και εφόσον διαθέτει εκλογικό βιβλιάριο. Σε τούτες τις εκλογές, όμως, για πρώτη φορά επιχειρείται η απροκάλυπτη εμπλοκή της κοινωνίας του ράσου στην πολιτική εξίσωση. Σε σημείο μάλιστα που να αιωρείται στη δημόσια σφαίρα το ερώτημα εάν υπάρχει πράγματι αγιορείτικη παράμετρος που να μπορεί να διαμορφώσει συσχετισμούς στην κάλπη.
Ολα ξεκίνησαν από τον προεκλογικό ισχυρισμό του επικεφαλής του κόμματος Νίκη, δασκάλου και αποφοίτου της Θεολογικής Δημητρίου Νατσιού, ότι στην πορεία προς την κάλπη ο σχηματισμός του έχει (και) την «πνευματική κάλυψη» του Αγίου Ορους. Οπερ στο ακροατήριό του ερμηνεύθηκε ότι η Νίκη έχει την ευλογία του Ορους, και σε κάποιους ότι είναι η πολιτική του έκφραση εκτός του Αθω.
Η αλήθεια είναι πως μολονότι η Ιερά Κοινότης μεταδίδει σε όλους του τόνους ότι το Ορος ουδεμία σχέση έχει με τον συγκεκριμένο σχηματισμό, όπως άλλωστε και με κανέναν άλλο, ο κ. Νατσιός και το κόμμα του έχουν αναπτύξει δίκτυο επαφών στη φονταμενταλιστική πτέρυγα της αθωνικής πολιτείας, τις οποίες τώρα εργαλειοποιούν και εκλογικά.
Ποια είναι τα μοναστήρια-κλειδιά – «Βλάπτουν την εικόνα του Αγίου Ορους όλοι αυτοί. Το Ορος δεν αναμει- γνύεται» στις εκλογές, λέει στην «Κ» μέλος της Ιεράς Κοινότητος.
Ενα μπλοκ φιλορωσικών και αντιπατριαρχικών μοναστηριών (Φιλόθεου, Καρακάλλου, Κωνσταμονίτου, Ξηροποτάμου), στα οποία κυριαρχεί ο θρησκευτικός φανατισμός, και στην επιδημία είχαν κλείσει τις πόρτες τους στους εμβολιασμένους προσκυνητές, φέρεται να ενισχύει ποικιλοτρόπως την προεκλογική εκστρατεία της Νίκης, οι απόψεις του ηγέτη της οποίας συμπίπτουν με εκείνες των ζηλωτών στον Αθω.
Στο πλευρό του κ. Νατσιού φέρεται να πορεύεται και μια ιδιαίτερα γνωστή στις παρεκκλησιαστικές οργανώσεις φιγούρα, ο μοναχός Ευθύμιος της Καψάλας, ο οποίος εγκαταβιοί σε κελί κοντά στις Καρυές από όπου μεταδίδει, μέσω φανατικών οπαδών του αλλά και του Διαδικτύου, χρησμούς στην έξωθεν κοινωνία των πιστών.
Εργαλείο επιρροής
Ο γεροντισμός λειτουργεί ως ένα πρώτης τάξεως αποτελεσματικό εργαλείο για την επιρροή και χειραγώγηση της συνείδησης των πιστών, όπως εν προκειμένω το αγιορείτικο «κανάλι» ψηφοθηρίας του κ. Νατσιού.
«Ο μοναχός έχει δικαίωμα να απευθύνεται στους πιστούς μόνο πνευματικά. Οποιαδήποτε άλλη πρακτική αποτελεί βεβήλωση της πνευματικής σχέσης. Το πράγμα ξέφυγε στην περίοδο της επιδημίας κατά την οποία αντιεμβολιστές καλόγεροι μετέφεραν στους απλούς ανθρώπους, μέσω πνευματικών παιδιών που έρχονταν για προσκύνημα, με επιστολές και τηλεφωνήματα, “επιθυμία” του γέροντα να μην εμβολιάζονται. Γι’ αυτούς τους ανθρώπους η “επιθυμία” του γέροντα σημαίνει υπακοή. Δυστυχώς τώρα με τον ίδιο τρόπο κάποιοι κάνουν ψηφοθηρία υπέρ ενός κόμματος, μεταφέροντας δήθεν ευλογία του γέροντα. Βλάπτουν την εικόνα του Αγίου Ορους, όλοι αυτοί. Το Ορος δεν αναμειγνύεται στην πολιτική», σχολίασε στην «Κ» μέλος της Ιεράς Κοινότητας.
Πληροφορίες ανέφεραν ότι οι ίδιοι κύκλοι, εντός και εκτός Αθω, με αφορμή τη μεταφορά της εικόνας του Αξιον Εστί από τις Καρυές στην Αθήνα, πίεζαν ώστε κατά την επιστροφή της οδικώς να γίνει στάση στο σημείο του δυστυχήματος στα Τέμπη και να τελεσθεί επιτόπου μνημόσυνο για τους νεκρούς από τα μέλη της Ιεράς Κοινότητας που τη συνόδευαν. Μάλιστα είχαν τεθεί σε ετοιμότητα παρεκκλησιαστικές και άλλες κοσμικές οργανώσεις από όλη την επικράτεια, ώστε να μετατρέψουν την τελετή σε αντικυβερνητική συγκέντρωση παραμονές των εκλογών.