Με τμηματική παράδοση αν δεν υπάρχει νεότερος σχεδιασμός θα δοθεί σε εμπορική λειτουργία ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος, ολοκληρώνοντας την παραχώρηση της Ολυμπίας οδού με καθυστέρηση ετών.
Το Πάτρα- Πύργος ύψους 295 εκατ. ευρώ αποτελεί τον οδικό άξονα που συζητείται την τελευταία εικοσαετία, μολονότι αποτελεί ένα κομβικής σημασίας έργο της Δυτικής Πελοποννήσου, καθώς θα συνδέσει την Πάτρα με τον Πύργο. Το έργο πέρασε δια πυρός και σιδήρου καθώς κατά την οικονομική κρίση το 2013, αφαιρέθηκε από την σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού ως ένα τμήμα μη εμπορικό (χαμηλών διελεύσεων), στην οποία επέστρεψε το 2020 και αφού είχε βαλτώσει λόγω οικονομικών και πολιτικών αστοχιών με αποκορύφωμα τον τεμαχισμό του σε οκτώ εργολαβίες το 2016.
Αυτός ήταν και ο κυριότερος λόγος που πήγε πίσω η κατασκευή καθώς το υπουργείο προχώρησε στην έκπτωση των τεχνικών εταιριών που είχαν αναλάβει τις εργολαβίες (όμιλος Καλογρίτσα και GD Infrastrutture -Εμφιετζόγλου) και αποφάσισε να υλοποιήσει με νέο σχεδιασμό εντάσσοντας το έργο ξανά στην Ολυμπία Οδό.
Το χρονοδιάγραμμα παράδοσης
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ανακοινώσει ήδη κάποια χρονοδιαγράμματα στην παράδοση του έργου. Με βάση αυτά στις 31 Ιουλίου θα παραδοθεί το τμήμα Κάτω Αχαγιά -Πύργος και στις 30 Νοεμβρίου το κομμάτι από την περιμετρική της Πάτρας μέχρι την κάτω Αχαγιά. Ωστόσο το χρονοδιάγραμμα αυτό μένει να επιβεβαιωθεί καθώς είναι σε εξέλιξη προχωρημένες συζητήσεις μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της Ολυμπίας Οδού προκειμένου να υπογραφεί η τελική συμφωνία ολοκλήρωσης όπως έγινε αντίστοιχα με τις συμβάσεις του Ε65 και του αεροδρομίου στο Καστέλι. Στη σύμβαση αυτή θα ενσωματωθούν οι τελικές ημερομηνίες παράδοσης αλλά και οι αποζημιώσεις για τυχόν καθυστερήσεις που θα έχει επικυρώσει ο ανεξάρτητος μηχανικός, με υπαιτιότητα του Δημοσίου.
Μια δεύτερη εκκρεμότητα για το Πάτρα-Πύργος αποτελεί η διαιτησία με το Ελληνικό Δημόσιο για αναπροσαρμογή του προϋπολογισμού του έργου εξαιτίας της εκτίναξης του κόστους κατασκευής.
Η σύνδεση με την Ολυμπία Οδό
Η σύνδεση του Πάτρα-Πύργος με τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο θα γίνει στο Μιντιλόγλι στο σημείο που σήμερα τερματίζει ο κλειστός άξονας μετά την ευρεία παράκαμψη της Πάτρας.
Το πάνω χέρι στην κατασκευή του έργου έχει η ΤΕΡΝΑ η οποία έχει υλοποιήσει σχεδόν το 90% της εργολαβίας της από την Γαστούνη ως τον Πύργο. Τον τελευταίο χρόνο έχουν επιταχυνθεί σημαντικά οι ρυθμοί και στο τμήμα Καράικα -Γαστούνη που κατασκευάζει η ΑKTOR, υλοποιώντας μέχρι στιγμής περίπου το 65%, ενώ το τμήμα Μιντιλόγλι-Καράικα που κατασκευάζει η ΑΒΑΞ ξεπερνά επίσης το 63%.
Στο υπουργείο διερευνάται η δυνατότητα χρηματοδότησης του έργου μέχρι την Τσακώνα στην οποία προβλεπόταν να πάει ο δρόμος από τον αρχικό σχεδιασμό της υπουργίας Σουφλιά. Ταυτόχρονα έχει ζητηθεί από την Ολυμπία Οδό η υποβολή προτάσεων για την κατασκευή του τμήματος Πύργος –Κόμβος Αλφειού –Καλό Νερό –Τσακώνα.
