«Κλείδωσε», όπως όλα δείχνουν, παρά τις μεγάλες αντιδράσεις, η θέσπιση του μέγιστού ορίου ταχύτητας στα αστικά κέντρα στα 30 χιλιόμετρα την ώρα. Η ρύθμιση περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), στον οποίο μπήκαν οι τελευταίες πινελιές από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε στη συνέχεια το κείμενο να αποσταλεί και στα συναρμόδια υπουργεία.
Στόχος είναι έως τα τέλη του μήνα να αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση διάρκειας ενός μήνα και εντός του Νοεμβρίου να κατατεθεί και να ψηφιστεί από τη Βουλή. Το όριο των 30 χλμ. στις πόλεις, δε θα ισχύει στους μεγάλους και κεντρικούς οδικούς άξονες, στους οποίους η ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα θα παραμείνει στα 50 χλμ. την ώρα για λόγους κυκλοφορίας. Να σημειωθεί ότι το μέτρο εφαρμόζεται εδώ και χρόνια σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους σε χώρες όπως η Ελλάδα με αυξημένο αριθμό ευάλωτων χρηστών λόγω και της υψηλής χρήσης δικύλου, η μείωση της ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ/ώρα δεν είναι επιλογή αλλά ανάγκη. Κι αυτό καθώς έχει αποδειχτεί ότι όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ/ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού του ευάλωτου χρήστη, δηλαδή του πεζού, του χρήστη μοτοσυκλέτας, ποδηλάτου ή ηλεκτρικού πατινιού σε περίπτωση ατυχήματος είναι 20%, ενώ εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ/ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού ξεπερνά το 80%!
ΟΙ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ
Αυτό που αλλάζει σημαντικά στον νέο ΚΟΚ είναι η φιλοσοφία, καθώς καταρτίστηκε ώστε να τιμωρεί τον παραβάτη οδηγό και όχι το αυτοκίνητο. Ως αποτέλεσμα θα μειωθούν δραστικά οι παραβάσεις, στις οποίες θα υπάρχει αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος και πλέον σε πολλές περιπτώσεις θα αφαιρείται μόνο η άδεια οδήγησης. Με τον τρόπο αυτό η τιμωρία θα βαρύνει μόνο τον παραβάτη οδηγό και δε θα τίθεται εκτός κυκλοφορίας και το όχημα, με το οποίο μπορεί να εξυπηρετούνται και άλλα μέλη της ίδιας οικογένειας.
Συγκεκριμένα:
σε αυτές που θεωρουνται υψηλής επικινδυνότητας για την πρόκληση σοβαρού ατυχήματος (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ),
στις παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας και στις παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας (διοικητικές) . Στην κατηγορία αυτή αναμένεται να ενταχθεί για παράδειγμα η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα.