Ημέρα γιορτής θα είναι η 30ή Νοεμβρίου για την πόλη της Θεσσαλονίκης, αφού τότε προβλέπεται να γίνει η παράδοση της κύριας γραμμής του μετρό, 18 ολόκληρα χρόνια μετά την οδύσσεια του πολύπαθου έργου.
«Η καλύτερη επιβεβαίωση ότι το μετρό έχει τελειώσει είναι η σημερινή εικόνα του έργου, στο οποίο δεν υπάρχουν πουθενά εργοτάξια», ανέφερε πρι μερικές εβδομάδες από τον σταθμό Αγία Σοφία στο κέντρο της Θεσσαλονίκης ο διευθύνων σύμβουλος της Ακτωρ Αλέξανδρος Εξάρχου, δίνοντας το σήμα της έναρξης της εμπορικής λειτουργίας του έργου, σε πείσμα, όπως είπε, όσων αμφισβητούσαν τις περσινές δεσμεύσεις της κατασκευαστικής εταιρείας για παράδοση του έργου τον φετινό Νοέμβριο. Σήμερα, παρά τις δυσκολίες, τα εμπόδια, τις αστοχίες, τα λάθη και τις παραλείψεις, το μετρό της Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα που θα φέρει μια μεγάλη επανάσταση στις μετακινήσεις.
Ο επικεφαλής του ομίλου Ιntrakat, αναφερόμενος στην εξέλιξη της σύμβασης, μίλησε για τους παράγοντες που συνετέλεσαν στην επιτυχή ολοκλήρωση του έργου αλλά και στην υποδειγματική συνεργασία μεταξύ αναδόχου και Δημοσίου. Χωρίς αυτό, είπε, δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το μεγάλο έργο, υποστηρίζοντας ότι το παράδειγμα του μετρό της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να αποτελέσει πρότυπο εκτέλεσης έργων και στο μέλλον, αλλά και ένα σημαντικό μάθημα για το «τι δεν πρέπει και τι πρέπει» να γίνεται στα δημόσια έργα.
Ο ίδιος εξήρε την τεχνική επάρκεια της Ακτωρ λέγοντας ότι η ολοκλήρωση της σύμβασης επιβεβαίωσε την ικανότητα της εταιρείας να κατασκευάζει μεγάλα έργα και επεσήμανε ότι η έγκαιρη παράδοση του έργου από τη στιγμή που η ιστορική κατασκευαστική εταιρεία πέρασε στον όμιλο της Ιntrakat πριν από έναν χρόνο απέδειξε ότι ξύπνησε το… θεριό των κατασκευών.
Το μετρό σε αριθμούς
Το μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι το πιο σύγχρονο μέσο σταθερής τροχιάς που έχει εγκαινιαστεί στην Ελλάδα, επιφυλάσσοντας μια μεγάλη έκπληξη για τους Θεσσαλονικείς, που δεν είναι άλλη από τον σταθμό της Βενιζέλου. Στον επίμαχο σταθμό που υπήρξε για χρόνια σημείο αναφοράς του έργου και αιτία καθυστερήσεων και μικροκομματικής εκμετάλλευσης θα στεγαστεί όλος ο αρχαιολογικός πλούτος της πόλης. Ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος δήλωσε τις προηγούμενες ημέρες ότι η Βενιζέλου είναι η απόδειξη της επιμονής της κυβέρνησης «και μετρό και αρχαία», τονίζοντας ότι θα είναι ο ωραιότερος σταθμός του μετρό, τον οποίο η Ελληνικό Μετρό κρατάει ως έκπληξη για να παρουσιάσει στους Θεσσαλονικείς στις 30 Νοεμβρίου όταν οι συρμοί του μέσου θα διασχίσουν την πόλη.
Το μετρό διαθέτει 18 υπερσύγχρονους συρμούς με τον μέσο χρόνο απόκρισης το πρώτο διάστημα να είναι 2,5 λεπτά. Ο χρόνος αυτός αναμένεται να πέσει στο 1,5 λεπτό με την προσθήκη των νέων συρμών στο δίκτυο.
254.000 επιβάτες
Η κύρια γραμμή του μετρό θα εξυπηρετεί καθημερινά συνολικά 254.000 επιβάτες στους οποίους θα προστεθούν και 87.000 από την επέκταση προς Καλαμαριά που θα παραδοθεί ύστερα από έναν χρόνο. Η μεταφορική ικανότητα του έργου είναι 18.000 επιβάτες ανά ώρα και ανά κατεύθυνση. Οπως τόνισαν τις προηγούμενες ημέρες στελέχη της Ελληνικό Μετρό, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η δεύτερη σύμβαση προμήθειας 15 επιπλέον συρμών που θα καλύψουν και την επέκταση προς Καλαμαριά.
Σχετικά με τα οφέλη της πόλης από την παράδοση του μετρού, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας κατά την πρόσφατη παρουσίαση του έργου στους εκπροσώπους του Τύπου έκανε λόγο για αύξηση του ποσοστού χρήσης των δημόσιων συγκοινωνιών από 15% που είναι σήμερα σε 50%, καθώς επίσης και αύξηση της μέσης ταχύτητας μετακίνησης στο δίκτυο των μέσων μαζικής μεταφοράς από 15 χλμ. την ώρα σε 26 χλμ. την ώρα. Στα πρόσθετα οφέλη είναι η μείωση των καθυστερήσεων ιδιαίτερα στην κεντρική περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.
Αυτοματοποιημένα συστήματα
Η κίνηση των τρένων του μετρό θα ελέγχεται με ασύρματη μετάδοση μέσα από ένα υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου που έχει εγκατασταθεί στο αμαξοστάσιο του μετρό και διαθέτει ακρίβεια θέσης κάθε τρένου περίπου 1 μέτρου, με το μέγιστο επίπεδο ασφάλειας λειτουργίας και πιθανότητας σφάλματος.
Τα δεδομένα λειτουργίας κάθε συρμού όπως η θέση, το προφίλ, η ταχύτητα, οι συναγερμοί, οι αστοχίες και τα λοιπά δεδομένα μεταδίδονται ασύρματα μέσω του ενιαίου συστήματος μετάδοσης.
Σε ιδιώτες η λειτουργία
Η καινοτομία της νέας γραμμής του μετρό είναι ότι οι συρμοί λειτουργούν αυτόματα χωρίς οδηγό, κάτι που θα συμβεί και στη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, αποτελώντας το πρώτο έργο που με την ολοκλήρωσή του δεν θα περάσει στο Δημόσιο, αλλά σε ιδιωτική εταιρεία λειτουργίας. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελληνικό Μετρό κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού έχει αναθέσει με σύμβαση ΣΔΙΤ στη Thessaloniki Metro Automatic (TheMA Α.Ε.) τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης για 11 χρόνια. Πρόκειται για μια κοινοπραξία στην οποία συνασπίζονται εταιρείες όπως η Azienda Trasporti Milanesi (ATM SpA) και η Egis Projects SAS με μεγάλη εμπειρία σε λειτουργία αντίστοιχων έργων μετρό χωρίς οδηγό, έχοντας εγκατεστημένα συστήματα στην Κοπεγχάγη, στο Μιλάνο κ.α.
Αντικείμενο της σύμβασης είναι η παροχή των βασικών υπηρεσιών του έργου όπως η λειτουργία, η συντήρηση, ο καθαρισμός, η φύλαξη και η συλλογή κομίστρου.
Το ύψος του εισιτηρίου για το μετρό της συμπρωτεύουσας αναμένεται να διαμορφωθεί γύρω στο 1 ευρώ εξυπηρετώντας την πολιτική του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το οποίο έχει αναλάβει και ολοκλήρωσε πρόσφατα η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, InDigital και Amco. Η τελευταία βρίσκεται σε στενή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς προκειμένου να ενταχθεί στην πλατφόρμα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και το μετρό της Θεσσαλονίκης μέχρι το ορόσημο της 30ής Νοεμβρίου.