flamis.gr
Ενημερωτικό Portal, Πάτρα, Αχαΐα

Τι είναι η χρονοδιατροφή και πώς ο κιρκάρδιος ρυθμός μας βοηθά να χάσουμε βάρος

Ο σεφ Ανδρέας Λαγός και η Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Ιωάννα Κατσαρόλη, μίλησαν στο «Όλα για τη Ζωή μας» και στον Μιχάλη Κεφαλογιάννη για την χρονοδιατροφή και το κατά πόσο ο κιρκάρδιος ρυθμός θα μας βοηθήσει να χάσουμε βάρος αλλά και να ρυθμίσουμε σημαντικούς δείκτες υγείας.

Ο τρόπος που ζούμε σήμερα δεν διαταράσσει μόνο το βιολογικό ρολόι του ύπνου μας, αλλά και άλλα ρολόγια στον οργανισμό μας, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους και αποτελούν τον κιρκάδιο ρυθμό του οργανισμού μας.

«Μου πήρε πάρα πολλά χρόνια, για να έχω ένα σταθερό πρόγραμμα καθημερινής διατροφής, πάνω από 20 χρόνια για να το καταλάβω, μιας και είμαι καθημερινά σε μία κουζίνα. Τα τελευταία χρόνια έχω μπει σε μία διαδικασία να προσέχω τι τρώω και τι ώρα το τρώω. Το «τρώω χωρίς πρόγραμμα» σημαίνει ότι είμαι σε μία δουλειά πολύ αγχωτική για 15-16 ώρες και απλώς τσιμπάω, και γυρνώντας στο σπίτι θα φάω junk food. Και είναι και ό,τι χειρότερο γιατί μετά πέφτεις και για ύπνο και αυτό είναι απαγορευτικό», ανέφερε αρχικά ο γνωστός σεφ.

«Συνειδητοποίησα ότι δεν κοιμόμουν καλά, δεν είχα ενέργεια κατά το πρωινό ξύπνημα. Πολλές φορές έτρωγα και στο κρεβάτι, κάτι το οποίο προσπαθώ να κόψω. Η αλλαγή θέλει χρόνο υπομονή και επιμονή. Ξεκίνησα να πίνω περισσότερο νερό, να έχω καλύτερο ύπνο, μείωσα το ελαιόλαδο γιατί έτρωγα πάρα πολύ. Έχω χάσει 15 κιλά με τη διαλειμματική νηστεία και θέλω να χάσω άλλα 10. Μαθαίνω ένα νέο τρόπο ζωής και σε συνδυασμό με την άσκηση μου έχει αλλάξει τη ζωή», πρόσθεσε.

Η Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Ιωάννα Κατσαρόλη ανέλυσε τον όρο «χρονοδιατροφή».

«Είναι ένας σχετικά νέος όρος στην επιστήμη της διατροφής, μέχρι πριν από 15 χρόνια αυτό που αξιολογούσαμε ήταν η ενεργειακή πρόσληψη και κατανάλωση, παρόλα αυτά πλέον γνωρίζουμε ότι για κάποια νοσήματα, όπως η παχυσαρκία και ο σακχαρώδης διαβήτης, δεν φταίει μόνο το τι τρώμε ή πόσο καίμε. Εδώ μπαίνει και το κομμάτι της χρονικής λήψης του φαγητού είναι κομβικής σημασίας. Ο κύριος συντονιστής του ρολογιού που έχει το κάθε όργανο και όλα πρέπει να συντονίζονται μεταξύ τους. Το κεντρικό μας ρολόι είναι ο ήλιος, οπότε εάν κάτι ταράξει κάποιο από τα επιμέρους ρολόγια τότε, θα διαταραχθεί για παράδειγμα το κομμάτι της διατροφής», επεσήμανε χαρακτηριστικά.

«Η μεσογειακή διατροφή είναι μία διατροφή εξ ορισμού βασισμένης σε λίπος λόγω του ελαιόλαδου. Έχουν αλλάξει και οι συστάσεις, το αγαπάμε περισσότερο σε σχέση με τον υδατάνθρακα. Το σώμα είναι κατασκευασμένο να λειτουργεί με τη ροή του ήλιου και όσο πέφτει ο ήλιος τότε πρέπει να πέφτει και η πρόσληψη  θερμίδων. Η λήψη φαγητού κοντά στην ώρα έκκρισης μελατονίνης, συσχετίζεται με αυξημένο σωματικό βάρος», συνέχισε η κ. Κατσαρόλη μιλώντας για το βιολογικό ρολόι.

«Το πρωί ξεκινούν όλες οι διαδικασίες και ο οργανισμός ετοιμάζεται για να υποδεχτεί το φαγητό. Οι ορμόνες μας προειδοποιούν για την πορεία που θα ακολουθήσουμε. Το σώμα προσαρμόζεται προκειμένου να μπορέσει να αξιοποιήσει όσες θερμίδες του δίνουμε μέσα στην ημέρα. Τα άτομα με αυξημένο σωματικό βάρος, έχουν αντίσταση στην λεπτίνη και διαταραχή του κιρκάρδιου ρυθμού», τόνισε.

«Δεν είχαμε βάλει στο τραπέζι του πότε να τρώμε, αλλά μόνο το τι να τρώμε. Το σώμα αγαπά την συνέπεια κα την σταθερότητα. Πρέπει να επιμείνουμε σε ένα σταθερό ωράριο που τρώμε. Πρέπει να τρώμε λίγο πριν αρχίσουμε να πεινάμε πάρα πολύ, είναι διαφορετική η συναισθηματική πείνα από τη βιολογική. Η βιολογική πείνα περιμένει ενώ η συναισθηματική πρέπει να καλυφθεί άμεσα. Όποιος έχει αυτή τη σταθερότητα που λέμε μπορεί να καταλάβει εάν πεινάει μόνο και μόνο εάν κοιτάξει το ρολόι του.