Η κορεατική κουλτούρα, λόγω και δημοφιλών ταινιών, όπως τα βραβευμένα με Οσκαρ «Παράσιτα», και τηλεοπτικών σειρών, κερδίζει με γοργούς ρυθμούς έδαφος στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με τις κορεατικές επενδύσεις, οι οποίες παραμένουν, σε πολλές περιπτώσεις, ασκήσεις επί χάρτου. Βέβαια, οι επιχειρηματικοί δεσμοί μεταξύ Ελλάδας και Νότιας Κορέας, ιδίως σε τομείς όπως η ναυτιλία, είναι ισχυροί, με τις κυβερνήσεις να επιδιώκουν, διαχρονικά, να τους συσφίξουν. Ως εκ τούτου, η επίσκεψη προ ημερών στην Αθήνα και τη Σαντορίνη του ανώτατου αντιπροέδρου της διεύθυνσης Οικονομικών της Hyundai Corporation Τζούνσιγκ Κιμ, έστω κι αν ήταν για προσωπικούς λόγους, ενεργοποίησε τη διπλωματία της φιλοξενίας και της… κουζίνας. Κατά τη διαμονή του στην Αθήνα, σύμφωνα με πληροφορίες, το ανώτατο στέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας συνοδευόταν από τον σύμβουλο επιχειρήσεων Γιάννη Χορόζογλου και τον Θωμά Φιλίππου, διευθύνοντα σύμβουλο της συμβουλευτικής εταιρείας για ενεργειακά έργα Eneres CPM.
Με στόχο τη διερεύνηση ευκαιριών δραστηριοποίησης στην ελληνική αγορά, πέρυσι το καλοκαίρι στελέχη της Hyundai Corporation, που ελέγχει η Hyundai Motors, και εκπρόσωποι μερικών ακόμη κορεατικών βιομηχανιών είχαν βρεθεί στην Ελλάδα. Τότε είχαν συναντήσει εκπροσώπους ελληνικών ενεργειακών ομίλων, δεδομένου ότι η ενέργεια είναι ένα από τα πεδία με επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τους Κορεάτες. «Κλειδί» για την είσοδο των κορεατικών επιχειρήσεων στην ελληνική αγορά είναι η στρατηγική συνεργασία (joint venture) με τοπικούς, αξιόπιστους παίκτες. Η Νότια Κορέα, που σε σχέση με την Κίνα έχει πολύ μικρότερη διείσδυση στις αγορές της Ελλάδας και της Ευρώπης, επιδιώκει τα τελευταία χρόνια να ενισχύσει τις επενδύσεις της. Είναι ενδεικτικό ότι για την Τσεχία, την Πολωνία και τη Σλοβακία η Κορέα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους μη Ευρωπαίους επενδυτές.
Στην Ελλάδα, οι τομείς που ενδιαφέρουν τους Κορεάτες επενδυτές περιλαμβάνουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), την ηλεκτροκίνηση, αλλά και την εφοδιαστική αλυσίδα. Οι ΑΠΕ, που έχουν προσελκύσει ήδη πολύ μεγάλες επενδύσεις, παρουσιάζουν ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης, δεδομένου του στόχου για μείωση της εξάρτησης από τον λιγνίτη. Η ηλεκτροκίνηση, παρά την υποχώρηση, διεθνώς, της ζήτησης για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αποτελεί «μαγνήτη» επενδύσεων. Στο συγκεκριμένο πεδίο μεγάλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες (π.χ. XPeng, BYD) έχουν ήδη παρουσία στην Ελλάδα, σε συνεργασία με ελληνικές εταιρείες. H εφοδιαστική αλυσίδα, λόγω της γεωγραφικής θέσης της χώρας, προσφέρει υψηλές αποδόσεις και συνδέεται με την ιδιαίτερα ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία της Νότιας Κορέας. Σημειώνεται ότι πυλώνας της ναυπηγικής δραστηριότητας της Νότιας Κορέας είναι οι Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι τα τελευταία 20 χρόνια έχει υπολογιστεί ότι παραλαμβάνουν ένα πλοίο κάθε πέντε ημέρες από τα ναυπηγεία της ασιατικής χώρας. Αντίστοιχα, ισχυρό είναι το ενδιαφέρον της Νότιας Κορέας για επενδύσεις σε ελληνικά λιμάνια, με στόχο η χώρα να αποκτήσει πρόσβαση στις αγορές της Νοτιοανατολικής και της Κεντρικής Ευρώπης.
Επίσης, πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται το σενάριο της πραγματοποίησης τακτικών απευθείας πτήσεων μεταξύ Αθήνας και Σεούλ ενδεχομένως από την επόμενη άνοιξη. Ηδη η νοτιοκορεατική Asiana Airlines συνέδεε απευθείας, μέσω ναυλωμένων πτήσεων, την Αθήνα με τη Σεούλ κατά το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου. Ολα βέβαια θα εξαρτηθούν από το πώς θα διαμορφωθεί το πτητικό πρόγραμμα του νέου σχήματος Asiana – Korean Air, που προέκυψε από τη συγχώνευση των δύο αεροπορικών. Ο «γάμος» των δύο εταιρειών, των οποίων τα συστήματα θα ενοποιηθούν στις αρχές του 2025, έχει δημιουργήσει τον δέκατο μεγαλύτερο αερομεταφορέα παγκοσμίως.
Η υψηλή τεχνολογία (ημιαγωγοί, μνήμες, έξυπνες οθόνες) είναι ακόμη ένας τομέας όπου η Νότια Κορέα πρωταγωνιστεί, με τεχνολογικές εταιρείες της ασιατικής χώρας να δίνουν το «παρών» στη χώρα μας. To 2017 η Innoetics, που εξειδικεύεται στις τεχνολογίες φωνής, περιήλθε στον έλεγχο της Samsung Electronics έναντι τιμήματος που ξεπέρασε τα 20 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2006 από ερευνητές του Ινστιτούτου Επεξεργασίας του Λόγου του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά».