Μερικά πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ. Ή σχεδόν ποτέ αφού αυτό το Lada Niva, ένα από τα πιο εμβληματικά 4×4 του πλανήτη παράγεται αδιάλειπτα από το 1977, συνεχίζει να αποτελεί μια συμφέρουσα λύση.
Κάτι που ισχύει εδώ και 45 ολόκληρα χρόνια, αρχικά για τους τότε Σοβιετικούς και λίγο αργότερα και για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Οι οποίοι έπρεπε να περιμένουν αρκετά για να παραλάβουν ένα 4×4 σε τιμή ευκαιρίας και που είχε κορυφαίες εκτός δρόμου δυνατότητες και τη ρεζέρβα δίπλα στο μοτέρ. Και για να μην το ξεχνάμε ήταν και το πρώτο SUV παγκοσμίως με αυτοφερόμενο αμάξωμα.
Τεχνολογικά ο χρόνος και οι εξελίξεις κυλούσαν πάντα πολύ (μα πολύ) αργά για το Niva που αρχικά είχε κάποια εξαρτήματα κινητήρα από Fiat. Άλλωστε όλα ξεκίνησαν τη δεκαετία του ’60 από μία συνεργασία της Fiat με την τότε ΕΣΣΔ, με την ονομασία Avtovaz. Το 1973 η νέα μάρκα ονομάστηκε Lada.
Το 1994 απέκτησε έναν τετρακύλινδρο 1.700άρη της GM. Ίσως να θυμάστε το κλειδί με το ξεχωριστό immobilizer, ενώ χαρακτηριστικό ήταν πως ο ηλεκτρονικός ψεκασμός πολλαπλών σημείων μπήκε το 2004. Όσο για τις επιδόσεις, απλά ήταν επαρκείς με το 0-100 χλμ./ώρα να διαρκεί καμιά 20αριά δευτερόλεπτα και την τελική να είναι χαμηλότερη ακόμα και από Matiz.
Από το 2016 η Lada έχει περάσει εξ ολοκλήρου στη Renault, αλλά χρειάστηκε μία πενταετία για να υπάρξει μία πολύ σημαντική ανακοίνωση. Γιατί τώρα;
Επειδή πολύ απλά όλοι οι κατασκευαστές στρέφονται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εγκαταλείποντας αυτά με τους συμβατικούς κινητήρες. Το μεγάλο αυτό κενό που θα προκύψει θα καλύψουν εταιρίες όπως η Dacia και η Lada, δίχως αυτό να σημαίνει πως δεν θα δούμε και εξηλεκτρισμένα ή και ηλεκτρικά μοντέλα με τα σήματα τους. Ήδη η Dacia έχει λανσάρει το Spring.
Και ήδη στην ρωσική εταιρία έχουν βάλει μπροστά ώστε το Niva να μπει σε νέα «χωράφια» (Niva στα ρωσικά σημαίνει χωράφι) με τη συνεργασία της Dacia και τις ευλογίες της «μαμάς» Renault. Βασικά, η Dacia θα είναι αυτή που θα βοηθήσει την Lada να έχει έτοιμο το ολοκαίνουργιο Niva μέχρι το 2025.
Σταδιακά η Lada που θα αποκτήσει μια νέα σύγχρονη γκάμα βασισμένη στην πλατφόρμα CMF-B. Πάνω σε αυτή βασίζονται διάφορα μοντέλα, από το Renault Clio μέχρι το Nissan Juke. Μα, είναι τρελοί οι Γάλλοι; Όχι και τόσο, αφού πιθανότατα οι επόμενες γενιές των Renault και Nissan να βασίζονται σε πιο προηγμένες πλατφόρμες για υβριδικά και ηλεκτρικά συστήματα πρόωσης.
Θα μπορούσε να πει κανείς πως η Renault θα δώσει στις Dacia και Lada ότι έχει εξελιχθεί μέχρι τώρα σε θερμικούς κινητήρες προκειμένου και η γαλλική εταιρία και η Nissan να προχωρήσουν ηλεκτρικά μετά το 2030.
Όσο για τη Dacia, αυτή θα αναβαθμιστεί ελαφρώς διατηρώντας ένα value for money προφίλ, αλλά δίχως να ξεφύγει ούτε σε τιμή αλλά ούτε και σε ποιοτικά στάνταρ (όπως π.χ. συνέβη με την Skoda). Άλλωστε, τα νέα Sandero και Duster πουλάνε τρελά, έστω και με τα σκληρά τους πλαστικά και τις χαμηλής ποιότητας γραφικά στις οθόνες τους.
Όσο για τη Lada, προφανώς και το άλμα θα είναι τεράστιο αλλά η εταιρία θα διατηρήσει τις χαμηλές τιμές πώλησης προσφέροντας αυτοκίνητα με τις βασικές προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας. Πιο προσεγμένο από όλα τα Lada θα είναι το Niva, το οποίο ενδεχομένως να έχει μια πιο εξελιγμένη τετρακίνηση (ξεχάστε την κλασική με το κεντρικό διαφορικό) τιμώντας την παράδοση.
Με απλά λόγια αυτό που θα δούμε στα επόμενα χρόνια να συμβαίνει θα είναι: α) η Dacia να έχει κάποια περισσότερα στοιχεία από Renault και β) η Lada να χτίζεται ως η νέα Dacia. Σας ακούγεται παράξενο; Μέχρι το 2025 θα το συνηθίσουμε…
Εκτός και αν ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχιστεί και αλλάξει τα πάντα για την Lada και την Ρωσία. Κάτι που απεύχεται κάθε λογικός άνθρωπος…