Η τέχνη και η μόδα είναι αλληλένδετες από τις αρχές του 20ού αιώνα, όταν ο Salvador Dalí και η Elsa Schiaparelli συνεργάστηκαν σε σχέδια που χαλάρωσαν τα όρια μεταξύ των δύο δημιουργικών τομέων. Το 1965, ο Yves Saint Laurent βρήκε έμπνευση από την τέχνη του Piet Mondrian, χρησιμοποιώντας τόσο τα γεωγραφικά του μοτίβα όσο και το color blocking για μια ολόκληρη συλλογή. Και μία λαμπερή ποπ συλλογή του οίκου Versace, το 1991, περιλάμβανε μοτίβα της τέχνης του Andy Warhol, συμπεριλαμβανομένου του φορέματος Marilyn που φόρεσε η Naomi Campbell.
Αυτές οι συνεργασίες κέρδισαν ακόμη μεγαλύτερο έδαφος στα τέλη της δεκαετίας του ’90, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια που ο Marc Jacobs ήταν δημιουργικός διευθυντής του οίκου Louis Vuitton. Ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου που οι λεγόμενες “It Bags” έγιναν περιζήτητες, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στη μόδα. Τα επόμενα χρόνια, οι τσάντες που αντανακλούσαν την αστική κουλτούρα και μετέδιδαν μια αίσθηση εξέγερσης και ατομικότητας, διαδόθηκαν ευρέως και επικράτησαν ως άλλη μία νέα τάση (βλ. Stephen Sprouse και Supreme).
Stephen Sprouse x Louis Vuitton, 2001
Το 2001, ο σχεδιαστής Marc Jacobs ζήτησε από τον Aμερικανό σχεδιαστή και καλλιτέχνη, Stephen Sprouse, τον οποίο θαύμαζε πολύ, να σχεδιάσει κάποια prints για τις τσάντες του οίκου. Σε συνέντευξή του ο σχεδιαστής αποκάλυψε ότι η έμπνευσή του προήλθε από το θράσος του καλλιτέχνη Marcel Duchamp, ο οποίος το 1919 έκανε μια φαινομενικά εφηβική φάρσα πάνω σε μία καρτ ποστάλ, προσθέτοντας μουστάκι στο πρόσωπο της Mona Lisa. «Η ιδέα είναι να πάρεις κάτι που είναι εμβληματικό και αξιοσέβαστο, να το παραποιήσεις και να δημιουργήσεις κάτι νέο, κάπως επαναστατικό και κάπως πανκ», τόνισε ο σχεδιαστής.
Οι τσάντες του Sprouse παρουσιάζουν την χαρακτηριστική τολμηρή γραφή, που χρησιμοποιούσε ο ίδιος στις συλλογές του, συνδυαστικά με το αναγνωρίσιμο όνομα του οίκου. Το αποτέλεσμα ήταν να εμποτιστούν τα παραδοσιακά μοντέλα με μία φρέσκια ενέργεια που γοήτευσε το νεανικό κοινό του brand. Η συνεργασία επανακυκλοφόρησε στα τέλη της δεκαετίας, μετά τον θάνατο του Sprouse και θεωρείται μέχρι σήμερα φαβορί από τους λάτρεις της μόδας. Ο θρίαμβος αυτής της συνεργασίας άνοιξε κι άλλο τον δρόμο για την καλλιτεχνική ελευθερία του Jacobs, βάζοντας τα θεμέλια για μια σειρά από μελλοντικές συνεργασίες με καταξιωμένους καλλιτέχνες.
Takashi Murakami x Louis Vuitton, 2003
Η επιτυχία της συλλογής του Stephen Sprouse ήταν μόνο η αρχή για τον οίκο Louis Vuitton. Από τότε ξεκίνησε μία μακρά ιστορία συνεργασιών με αναγνωρισμένους καλλιτέχνες, όπως η περίπτωση του Takashi Murakami. Η πρώτη του συλλογή, το 2003, ήταν μία από τις πιο εμβληματικές και τα σχέδιά της είναι πλέον μερικά από τα πιο περιζήτητα και αναγνωρίσιμα στην vintage αγορά. Στην τσἀντα με το όνομα Multicolore, ο Murakami αναθεώρησε το εμβληματικό λογότυπο Louis Vuitton με τη χαρακτηριστική πολύχρωμη παλέτα του, κερδίζοντας αναγνώριση και στον κόσμο της μόδας. Μερικά από τα σχέδιά του περιείχαν χαρακτήρες με έμπνευση την τεχνοτροπία των manga, δίπλα στο κλασικό μονόγραμμα LV, μια τέλεια αναπαράσταση της τάσης του καλλιτέχνη να συνδυάζει την υψηλή τέχνη με την ποπ κουλτούρα. Η επιτυχία έφερε κι άλλες συνεργασίες, μεταξύ του καλλιτέχνη και του οίκου και από τις συλλογές ξεχώρισαν, μεταξύ άλλων, οι διάσημες πλέον τσάντες Cherry Blossom και Monogramouflage.
Αυτός ο συνδυασμός ήταν μία ακόμη επιτυχημένη προσπάθεια ανανέωσης της εικόνας του οίκου Louis Vuitton και το αποτέλεσμα τόσο ωφέλιμο που η συλλογή συνέχιζε να υπάρχει στα καταστήματα μέχρι το καλοκαίρι του 2015, έχοντας ξεπεράσει σε μακροζωία και ζήτηση σχεδόν όλες τις άλλες συνεργασίες καλλιτεχνών με τον οίκο.
Tracey Emin x Longchamp, 2004
Με αφορμή την επέτειο για τα δέκα επιτυχημένα χρόνια της τσάντας Le Pliage, το γαλλικό brand Longchamp κάλεσε την καλλιτέχνιδα Tracey Emin για να δημιουργήσει μια limited edition σειρά. Κατά τη δημιουργία της η Emin ενσωμάτωσε μερικές από τις τεχνικές-σήμα κατατεθέν της, όπως την αποδόμηση και την ανακατασκευή υφασμάτων, το patchwork, το κέντημα και τη ζωγραφική, καθώς την ενδιέφερε να δημιουργήσει μια πραγματικά αναγνωρίσιμη συλλογή, η οποία εξαντλήθηκε μόλις κυκλοφόρησε.
Από αυτή τη συνέργεια προέκυψε η συλλογή International Woman, με 200 μοναδικές τσάντες και weekender bags που διηγούνταν την ιστορία μιας ερωτευμένης γυναίκας ανά τον κόσμο. Κάθε τσάντα έφερε μια ροζέτα, πάνω στην οποία σχεδιάστηκε από την Emin το λογότυπο Longchamp, πλάι στο χειρόγραφο όνομα ενός δρόμου, μιας πόλης ή ενός ξενοδοχείου που θύμιζε στην καλλιτέχνιδα μια ρομαντική στιγμή ή μια συνάντηση από τη ζωή της. Κάθε ροζέτα ήταν πρωτότυπη, με προσωπικά στοιχεία και μνήμες της ίδιας και βεβαίως υπογεγραμμένη από την καλλιτέχνιδα.
Yayoi Kusama x Louis Vuitton, 2012
Κατά τη διάρκεια της 16χρονης θητείας του ως δημιουργικός διευθυντής του οίκου Louis Vuitton, ο Marc Jacobs δημιούργησε αξιοσημείωτες συνεργασίες με καλλιτέχνες. Μια από αυτές, που προκάλεσε το ενδιαφέρον των θαυμαστών της τέχνης και της μόδας, ήταν αυτή με την μοναχική καλλιτέχνιδα Yayoi Kusama. Ο σχεδιαστής συνάντησε για πρώτη φορά την Kusama το 2006, όταν την επισκέφτηκε το στούντιό της στο Τόκιο. Έξι χρόνια αργότερα κυκλοφόρησε η πρώτη συλλογή της συνεργασίας τους: μια σειρά από τσάντες, ρούχα και αξεσουάρ με την πουά υπογραφή και την πολύχρωμη αισθητική της καλλιτέχνιδας. Η συλλογή Dots Infinity ήταν τότε η πιο εκτεταμένη συνεργασία του Louis Vuitton με κάποιον καλλιτέχνη και ο οίκος ήταν επιπλέον χορηγός της αναδρομικής έκθεσης της Kusama στο μουσείο Whitney, την ίδια χρονιά.
Η πρώτη τους συνεργασία διασταυρώνει την σύγχρονη τέχνη με την υψηλή μόδα και τονίζει τη συμβιωτική σχέση μεταξύ της καλλιτεχνικής έκφρασης και των ειδών πολυτελείας. Από τη συνέργεια αυτή ξεχωρίζει η Pumpkin bag, εμπνευσμένη από τα γλυπτά κολοκύθας της Kusama. Με αφορμή την ένταξη της Kusama στην λίστα των 100 πιο επιδραστικών ανθρώπων στον κόσμο, του περιοδικού Time, ο Marc Jacobs έγραψε ένα εγκωμιαστικό άρθρο στο περιοδικό, τονίζοντας μεταξύ άλλων τα εξής: «Έχει μία αμετανόητη αφοσίωση στην τέχνη της. Δεκαετίες από τώρα, όταν οι άνθρωποι ανατρέξουν στη δουλειά της, θα δουν ότι η ιδέα της για τη δημιουργία και το άπειρο έχει μια αιώνια αντοχή».
Jeff Koons x Louis Vuitton, 2017
Ήταν θέμα χρόνου να πραγματοποιηθεί η συνεργασία του Jeff Koons με τον οίκο Louis Vuitton. Η συλλογή δικαίωσε τον τίτλο Masters, καθώς περιλάμβανε αναπαραγωγές αριστουργημάτων από μεγάλα ονόματα του κόσμου της τέχνης – Da Vinci, Titian, Rubens, Fragonard, Boucher και van Gogh, μεταξύ άλλων. Επιλέγοντας εμβληματικά έργα που αποτελούν μέρος της συλλογικής μνήμης, η σειρά Masters προσπάθησε να δώσει μια φρέσκια οπτική σε αυτά τα αριστουργήματα, μεταφέροντάς τα έξω από το μουσείο, στον κόσμο. Η capsule συλλογή είναι εμπνευσμένη από τη σειρά “Gazing Ball” του Koons, στην οποία ανακατασκευάζει εμβληματικά κομμάτια τέχνης σε συνδυασμό με μια μεταλλική μπάλα στο μπροστινό μέρος, δίνοντας στον θεατή μια νέα οπτική για το έργο τέχνης. Επιπλέον, ο Koons κατάφερε να αφήσει το δικό του στίγμα δίπλα σε αυτούς τους θρύλους: για πρώτη φορά στην ιστορία του οίκου επετράπη στον καλλιτέχνη να αναδιαμορφώσει το μονόγραμμα του brand ώστε να φέρει τα δικά του αρχικά, πλάι στο διάσημο λογότυπο LV.
Οι τιμές της συλλογής κυμαίνονταν μεταξύ 538 έως 3.685 ευρώ και η συνεργασία θεωρήθηκε ευρέως επιτυχημένη, τόσο για τις κριτικές που έλαβε όσο και εμπορικά.
Yayoi Kusama x Louis Vuitton, 2023
Δέκα χρόνια μετά την τελευταία τους συνεργασία, δύο από τα μεγαλύτερα ονόματα της τέχνης και της μόδας αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για άλλη μια φορά. Από την τελευταία συνεργασία του οίκου Louis Vuitton με την Yayoi Kusama υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Nicolas Ghesquière, προέκυψε η συλλογή Creating Infinity, η οποία περιείχε επαναλήψεις ατελείωτων μοτίβων και κουκκίδων και μία αφθονία φωτεινών χρωμάτων από την ιέρεια της υπνωτικής και πολύχρωμης τέχνης. Tόσο για τους συλλέκτες όσο και για τους θαυμαστές της Kusama, η συλλογή προσέφερε άλλη μια ευκαιρία να αποκτήσουν οι λάτρεις ειδών πολυτελείας, προϊόντα με το άγγιγμα της καλλιτέχνιδας. Η εκτεταμένη συλλογή περιείχε περισσότερα από 400 κομμάτια, με πολλά διαφορετικά μοντέλα από τσάντες, οι οποίες προσφέρονταν σε διάφορους χρωματικούς συνδυασμούς. Ωστόσο, η συνεργασία προκάλεσε έντονες διαμάχες, τόσο από κριτικούς όσο και από την καλλιτεχνική κοινότητα, καθώς δόθηκε προτεραιότητα στην πώληση των προϊόντων παρά στην επίδειξη της καινοτομίας της καλλιτέχνιδας. Μία άλλη ότι ο οίκος Louis Vuitton βασίστηκε στη φήμη της Kusama για να δώσει περαιτέρω ώθηση στη δική του φήμη, και αντί να δημιουργεί νέα και καινοτόμα σχέδια που αναδεικνύουν τη φρέσκια πρωτοτυπία, τόσο της καλλιτέχνιδας όσο και του οίκου μόδας, η συλλογή φάνηκε να παρουσιάζει παρόμοια σχέδια από τη συνεργασία του 2012.
Επιπλέον, λόγω της επιμονής του brand σε μια διαδραστική καλλιτεχνική εμπειρία με ένα γιγάντιο αντίγραφο της καλλιτέχνιδας να αιωρείται πάνω από το κατάστημα της Champs-Élysées στο Παρίσι και ένα αληθοφανές κινούμενο ρομπότ της Kusama στις βιτρίνες των καταστημάτων, τα ερωτήματα σχετικά με το ποιος επωφελείται από τη συμφωνία ήταν πολλά.