flamis.gr
Ενημερωτικό Portal, Πάτρα, Αχαΐα

Αισθάνεστε εξαντλημένοι; 7 τρόποι να γεμίσετε ενέργεια

Αισθάνεσθε τη διάθεσή σας κάπως πεσμένη; Δυσκολεύεστε να εστιάσετε στη δουλειά σας, να ολοκληρώσετε τις υποχρεώσεις σας ή ακόμη και να βάλετε τις σκέψεις σας σε μία λογική σειρά;

Τα παραπάνω σημάδια ίσως μαρτυρούν ότι οι πνευματικές σας αντοχές έχουν αρχίσει να εξαντλούνται.

Η ψυχική ενέργεια περιγράφει την ικανότητά μας να συμμετέχουμε σε δραστηριότητες που απαιτούν τη σκέψη. Ορισμένοι ειδικοί την περιγράφουν ως μια διάθεση παραγωγικότητας, κινήτρου και ετοιμότητας να αντεπεξέλθετε σε διάφορες δραστηριότητες. Η έλλειψή της, λοιπόν, μπορεί να σημαίνει ότι δεν νιώθετε καθόλου ικανοί για δράση, ακόμη και όταν δεν είστε σωματικά κουρασμένοι.

Η ψυχική ενέργεια μπορεί να επηρεάσει δραστηριότητες, όπως:

  • να προγραμματίζετε και να λαμβάνετε αποφάσεις
  • να δίνετε προσοχή
  • να απορροφάτε, να επεξεργάζεστε και να αξιολογείτε λεπτομέρειες
  • να θυμάστε πληροφορίες
  • να διαχειρίζεστε τα συναισθήματά σας

Γι’ αυτό το λόγο, η έλλειψή της μπορεί εύκολα να προκαλέσει και πτώση της σωματικής σας ενέργειας. Και, μπορεί η σωματική δραστηριότητα να μην έχει την ίδια ανάγκη για διανοητική δραστηριότητα, ωστόσο απαιτεί εγκεφαλική δύναμη. Εάν, δηλαδή, αισθάνεσθε τον εγκέφαλό σας εξαντλημένο, το σώμα σας, κατ’ επέκταση, μπορεί να προσφέρει λίγα.

Αν, λοιπόν, νιώθετε τα αποθέματα της ψυχικής σας ενέργειας να εξαντλούνται, ακολουθούν 8 συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να… επαναφορτίσετε τις πνευματικές σας μπαταρίες.

1. Ακολουθήστε σωστή διατροφή

Ο εγκέφαλός σας αντλεί ενέργεια από το φαγητό που τρώτε, όπως και το υπόλοιπο σώμα σας. Επομένως, αν δεν λαμβάνετε τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, αυτό ενδεχομένως να έχει μεγάλο αντίκτυπο τόσο στην ψυχική, όσο και στη σωματική σας ενέργεια και, κατ’ επέκταση, στη συνολική σας διάθεση.

Οι λεγόμενες «τροφές για τον εγκέφαλο» μπορούν πραγματικά να κάνουν τη διαφορά. Εάν αισθάνεστε ψυχικά εξαντλημένοι, δοκιμάστε να προσθέσετε τις ακόλουθες τροφές στα καθημερινά σας γεύματα:

  • λιπαρά ψάρια, (π.χ τόνος, πέστροφα, σολομός)
  • ξηρούς καρπούς, ιδιαίτερα καρύδια
  • φυλλώδη πράσινα λαχανικά (π.χ ρόκα, μποκ τσόι, σπανάκι, λάχανο, σέσκουλα)
  • ακτινίδια και εσπεριδοειδή
  • δημητριακά ολικής άλεσης και ψωμί
  • αυγά, γιαούρτι και τυρί
  • άπαχη πρωτεΐνη όπως κοτόπουλο, γαλοπούλα και προϊόντα από κιμά σόγιας

Επιπλέον, αν αναζητάτε μία άμεση ώθηση στην ενέργειά σας, ένα γρήγορο σνακ μπορεί να βοηθήσει. Δοκιμάστε:

  • σπόρους κολοκύθας
  • μαύρη σοκολάτα
  • μούρα
  • πορτοκαλί, κόκκινα και πράσινα λαχανικά
  • μπανάνες

Επιπλέον, μην ξεχνάτε να πίνετε νερό. Η ενυδάτωση είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου.

2. Καταναλώστε ένα φλιτζάνι καφέ ή τσάι

Μια χαμηλή έως μέτρια δόση καφεΐνης μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην τόνωση της πνευματικής ενέργειας.

Σύμφωνα με έρευνες μία μέση ποσότητα καφεΐνης μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση:

  • της επαγρύπνησης
  • της προσοχής και της εγρήγορσης
  • του χρόνου αντίδρασης

Μπορεί, επιπλέον, να συμβάλλει στη βελτίωση της κριτικής ικανότητας, της μνήμης και της ικανότητας λήψης αποφάσεων, αν και η επίδρασή της μπορεί να είναι παροδική.

Ωστόσο, δεν «θεραπεύει» τη στέρηση ύπνου. Αντιθέτως, η κατανάλωση καφεΐνης το απόγευμα ή το βράδυ θα μπορούσε να διαταράξει τον ύπνο σας, ειδικά αν είστε ευαίσθητοι στην επίδρασή της.

3. Σηκωθείτε και κινηθείτε

Η σωματική δραστηριότητα είναι γνωστός σύμμαχος στην ανάταση της εγκεφαλικής σας λειτουργίας.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία (APA), τα στοιχεία δείχνουν σταθερά ότι η άσκηση ωφελεί τη λειτουργία του εγκεφάλου. Πέρα από τη βελτίωση της σωματικής σας υγείας, η τακτική άσκηση μπορεί να ωφελήσει πολλές διανοητικές διεργασίες, όπως:

  • τη διάθεσή σας
  • τη μνήμη και τη διαδικασία σκέψης
  • τη συνολική ψυχική και συναισθηματική σας ευεξία

Οι έρευνες αποκαλύπτουν ότι η  άσκηση μπορεί να οδηγήσει σε πολλά μακροπρόθεσμα οφέλη για τον εγκέφαλο, όπως:

  • αυξημένη φαιά ουσία
  • μεγαλύτερη πλαστικότητα του εγκεφάλου
  • μειωμένο κίνδυνο για την εμφάνιση της γνωστικής έκπτωσης που σχετίζεται με την ηλικία

Ένας σύντομος περίπατος, το τζόκινγκ ή μία βόλτα με ποδήλατο θα μπορούσε να οδηγήσει σε μία πνευματική επαναφορά. Αν δεν έχετε τη δυνατότητα να βγείτε έξω, δοκιμάστε διατάσεις ή γιόγκα.

4. Δοκιμάστε τον διαλογισμό

Η προσθήκη του διαλογισμού στην καθημερινότητά σας θα διευκολύνει την πνευματική επαναφόρτιση και θα ανανεώσει αποτελεσματικά την ενέργεια σε μυαλό και σώμα.

Μεταξύ άλλων, τα οφέλη του διαλογισμού είναι:

  • αυξημένη ευαισθητοποίηση
  • μεγαλύτερη ικανότητα εστίασης στο παρόν
  • βελτιωμένη διάθεση
  • αυξημένη προσοχή
  • αυξημένη ροή αίματος στον εγκέφαλο

Εν ολίγοις, ο διαλογισμός μπορεί να δημιουργήσει έναν διανοητικό χώρο, όπου ο εγκέφαλός σας θα μπορεί να ξεκουράζεται και να ανανεώνεται, βελτιώνοντας την πνευματική ενέργεια παράλληλα με τη συνολική ευεξία.

5. Αλλάξτε σκηνικό

Η ενέργειά σας μπορεί να εξαντληθεί αρκετά γρήγορα, όταν τη διοχετεύετε σε απαιτητικές εργασίες. Ανεξάρτητα από το πόσο σκληρά προσπαθείτε να συγκεντρωθείτε, όταν αισθάνεσθε κουρασμένοι, προσπαθήστε να κάνετε ένα διάλειμμα, αλλάζοντας τοποθεσία για τουλάχιστον 20 με 30 λεπτά.

Ιδανικά, προτιμήστε ένα μέρος που σας κάνει να νιώθετε ήρεμοι και αναζωογονημένοι, όπως:

  • Ένας χώρος πρασίνου
  • Ένα πάρκο, ένα φυσικό καταφύγιο ή οπουδήποτε μπορείτε να δείτε και να ακούσετε πουλιά και άλλα ζώα
  • Μια παραλία, μια λίμνη ή μία οποιαδήποτε τοποθεσία κοντά σε νερό

Ο χρόνος που περνάμε στη φύση προσφέρει πολλά οφέλη στον εγκέφαλο, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης της διάθεσης και της πνευματικής μας ενέργειας.

Επιπλέον, το ηλιακό φως προκαλεί την απελευθέρωση σεροτονίνης, η οποία συμβάλλει στη βελτίωση της διάθεσης, αλλά και της ικανότητάς μας να εστιάσουμε. Ακόμη και λίγα λεπτά στο ηλιακό φως είναι ευεργετικά.

6. Επανεξετάστε τη λίστα των υποχρεώσεών σας

Δεν αποτελεί έκληξη το γεγονός ότι το άγχος μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ψυχική μας ενέργεια. Και μόνο η σκέψη ότι έχουμε πολλά να κάνουμε αρκεί για να αισθανθούμε κόπωση.

Το άγχος απελευθερώνει την ορμόνη κορτιζόλη, η οποία επηρεάζει την ικανότητά μας να λάβουμε αποφάσεις, να συγκεντρωθούμε ή ακόμη και να θυμόμαστε πληροφορίες.

Επομένως, θα ήταν καλό να επανεξετάσουμε το πρόγραμμα της καθημερινότητάς μας και να εντοπίσετε τι μας προκαλεί άγχος. Φυσικά, είναι αδύνατο να αγνοήσουμε όλες τις υποχρεώσεις μας. Μπορούμε, ωστόσο, να αναβάλουμε κάποιες λιγότερο επείγουσες δουλειές, καθώς αν επιβαρύνουμε τον εαυτό μας, ενδεχομένως να βρεθούμε αντιμέτωποι με μία ψυχική εξάντληση.

Ζητήστε τη βοήθεια ενός κοντινού σας προσώπου. Οι δικοί σας άνθρωποι μπορεί να αφαιρέσουν σημαντικά βάρη από πάνω σας. Αυτό θα σας βοηθήσει να νιώσετε ανακουφισμένοι, απαλλαγμένοι από το περιττό άγχος και ψυχικά δυνατοί να διαχειριστείτε τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σας.

7. Κοιμηθείτε αρκετά

Ο εγκέφαλος απαιτεί μία συγκεκριμένη ποσότητα ποιοτικού ύπνου για να λειτουργεί σωστά. Οι περισσότεροι ενήλικες χρειάζονται από 7 έως 9 ώρες ύπνου κάθε βράδυ, αν και οι ανάγκες μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο.

Η σωστή ποσότητα ύπνου δεν είναι σημαντική μόνο για τη σωματική υγεία. Ο ύπνος δίνει, επίσης, στον εγκέφαλό μας το χρόνο που χρειάζεται για να αποθηκεύσει πληροφορίες, να απαλλαγεί από τα απόβλητα και να πραγματοποιήσει άλλες σημαντικές διαδικασίες του σώματος.

Η ψυχική ενέργεια θα αρχίσει να εξαντλείται αν δεν κοιμόμαστε αρκετά. Επιπλέον, πέρα ​​από μια βραχυπρόθεσμη πτώση της ψυχικής ενέργειας, η στέρηση ύπνου μπορεί, σε βάθος χρόνου, να έχει πιο σοβαρές συνέπειες για την ψυχική και σωματική μας ευεξία.

Αν παρατηρείτε ότι παρουσιάζετε τακτική δυσκολία στον ύπνο, δοκιμάστε αυτές τις λύσεις:

  • Δημιουργήστε ένα ήρεμο περιβάλλον ύπνου
  • Αποφύγετε το μπλε φως τις βραδινές ώρες
  • Αναπτύξτε μια βραδινή ρουτίνα πριν τον ύπνο
  • Εξασκηθείτε στην καλή υγιεινή του ύπνου
  • Εντάξτε την άσκηση στην καθημερινότητά σας

Οι παραπάνω συμβουλές μπορούν να αποτελέσουν την αρχή για την επιστροφή της ψυχικής σας ενέργειας σε παραγωγικά και ωφέλιμα για εσάς επίπεδα.