Αρχική Blog Σελίδα 21370

    Διάκριση για ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Πατρών στο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Αρχιτεκτονικής

    “Μετά από διαγωνιστική διαδικασία με υποψηφιότητες από ερευνητικές ομάδες από όλον τον κόσμο, απονεμήθηκε σε διαδικτυακή τελετή στις 2 Δεκεμβρίου σε ερευνητική ομάδα με επιστημονική υπεύθυνο την Καθηγήτρια του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών, κ. Αικατερίνη Λιάπη, τo  Water Research Prize, στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Φεστιβάλ Αρχιτεκτονικής (World Architecture Festival, WAF) του 2020.

    Τα άλλα μέλη της ερευνητικής ομάδας είναι ο κ. Ιωάννης Συμπέθερος, Καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΠΑΔΑ  και η  κ. Κύρα Παπανικολάου, υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πατρών. Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 στερλινών, με χορηγό τη GROHE,  ως υποστήριξη της υλοποίησης της  ερευνητικής πρότασης.

    Το αντικείμενο της πρότασης ήταν η ανάπτυξη ενός αναρτώμενου, αρθρωτού και ελαφρού συστήματος όψης κτιρίων για δροσισμό μέσω εξάτμισης, με τη χρήση αποθηκευμένου νερού βροχής (a suspended, modular and lightweight building facade system for evaporative cooling, using harvested rainwater). Μερικά από τα σχόλια των κριτών ήταν: «… η βραβευθείσα πρόταση χρησιμοποιεί ένα έξυπνο συνδυασμό περιβαλλοντικού σχεδιασμού και σχεδιασμού προϊόντος, και προωθεί με ουσιαστικό τρόπο τη βιωσιμότητα σε πυκνά αστικά περιβάλλοντα», «..αποφασίσαμε ως κριτική επιτροπή ότι αυτή η πρόταση ήταν άξιος νικητής επειδή εκμεταλλεύεται τον πολύτιμο υδατικό πόρο με δημιουργικό τρόπο και προωθεί τη βιωσιμότητα μέσω μιας οπτικά εντυπωσιακής όψης».

    Η παραπάνω ερευνητική ομάδα ασχολείται γενικότερα με θέματα βιώσιμης διαχείρισης νερού βροχής σε αστικά οικοδομικά τετράγωνα με στόχο τη βελτίωση του αστικού υδρολογικού κύκλου και μικροκλίματος, προωθώντας σχεδιαστικές προτάσεις που οδηγούν σε πόλεις που σέβονται το νερό (water sensitive cities), με χρηματοδότηση από το  ΕΛΙΔΕΚ και το Ίδρυμα Ωνάση.

    Περισσότερες πληροφορίες για το βραβείο στην ακόλουθη διεύθυνση: https://researchprogramme.worldarchitecturefestival.com/2020-winner

    Η Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Πατρών συγχαίρει την ερευνητική ομάδα για την σημαντική αυτή διάκριση, η οποία αποτελεί αναγνώριση του επιστημονικού έργου που πραγματοποιείται στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών και προβάλλει με τον καλύτερο τρόπο το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών και το Πανεπιστήμιο Πατρών στο Διεθνή Επιστημονικό χώρο”.

    ΠΑΤΡΑ: “Εφυγε” ο Βασίλης Σταθέλος

    Πέθανε ο Βασίλης Σταθέλος, πατέρας ωφελούμενης του ΚΔΑΠ ΜΕΑ του Δήμου Πατρέων.

    “Ο Πρόεδρος του Κοινωνικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων (ΚΟΔΗΠ), Θόδωρος Τουλγαρίδης, το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού, οι εργαζόμενοι και τα παιδιά του ΚΔΑΠ ΜΕΑ “ΚΟΜΑΙΘΩ” εκφράζουν τη μεγάλη τους θλίψη για τον θάνατο του Βασίλη Σταθέλου, πατέρα της Ευδοξίας, ωφελούμενης του ΚΔΑΠ ΜΕΑ, και απευθύνουν τα θερμά τους συλλυπητήρια στα μέλη της οικογένειας, στους συγγενείς και στους οικείους του εκλπιπόντος.”

    Κατασκευαστικές σε θέση μάχης για δημόσια έργα 13,6 δισ. ευρώ

    Eργα συνολικού προϋπολογισμού 13,6 δισ. ευρώ σκοπεύει να έχει σε εξέλιξη εντός της επόμενης τριετίας το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο κατά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο αποδύθηκε σε μία προσπάθεια να λυθούν χρονίζοντα προβλήματα, να δημιουργηθεί ένα νέο καθαρό πλαίσιο για τα δημόσια έργα και να δρομολογήσει νέα μεγάλα έργα. Αθροιστικά τα έργα αυτά μπορούν να προσθέσουν περί τις 27 ποσοστιαίες μονάδες στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν κατά την επόμενη τριετία, εκτιμούν οι οικονομολόγοι, που υπολογίζουν με πολλαπλασιαστή 2 το όφελος για την οικονομία από την κατασκευαστική δραστηριότητα. Υπό αυτό το πρίσμα γίνονται και ευκολότερα αντιληπτοί οι λόγοι της όψιμης εντονότατης κινητικότητας στον ελληνικό κατασκευαστικό τομέα με την έλευση ξένων επενδυτών αλλά και την επιστροφή μεγάλων πολυσχιδών ομίλων στις κατασκευές. Είναι αυτή η πίτα των έργων που ίσως αποτελεί πρόσθετο θέλγητρο για το ολλανδικό επενδυτικό κεφάλαιο Reggeborgh Invest, το οποίο αφού έχει πάρει σημαντική θέση στη ΓΕΚ ΤEΡΝΑ, τώρα αξιολογεί την απόκτηση ελέγχου και στην Ελλάκτωρ. Ομοίως, οι προοπτικές αυτών των δημόσιων έργων ενθαρρύνουν δίχως άλλο τον όμιλο Μυτιληναίο να στρέψει εκ νέου την προσοχή του στον κλάδο των κατασκευών. Οπως και την Αβαξ, την οποία οι βασικοί μέτοχοι, κατόπιν γενναίων αυξήσεων κεφαλαίου, ανατάσσουν σε διεκδικητή πρωταγωνιστικού ρόλου στον κλάδο.

    Ο αγώνας για την πίτα αυτή θα δοθεί σε όλο το φάσμα των κατασκευών, οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, κτιριακά, έργα αποκαταστάσεων από φυσικές καταστροφές και μάλιστα σε ένα νέο περιβάλλον, αφού μεταρρυθμίζεται το πλαίσιο ανάθεσης και εκτέλεσής τους, προκειμένου να αποφευχθούν τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις του παρελθόντος.

    «Η Ελλάδα μπορεί να ανακτήσει τη χαμένη αξιοπιστία της. Σε αυτή την κρίσιμη περίοδο, για να μπει ξανά η οικονομία σε υγιείς βάσεις, είναι αναγκαίο να γίνουν επενδύσεις στους παραγωγικούς τομείς που έχουν μεγάλο πολλαπλασιαστή για τη χώρα, όπως ο τομέας των υποδομών. Για την επόμενη μέρα μετά την κρίση, έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που περιλαμβάνει έργα πάνω από 13 δισ. ευρώ», εξηγεί μιλώντας στην «Κ» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

    Με την ύφεση που έχει φέρει η πανδημία να έχει θέσει την οικονομία σε κρίσιμη καμπή, η επανεκκίνηση των μεγάλων έργων υποδομής, που είχαν βαλτώσει είτε λόγω απραξίας είτε εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών, αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για την ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας και την επαναφορά της χώρας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

    Οι περιπτώσεις έργων, που χρειάστηκαν αλλεπάλληλες παρεμβάσεις προς όλα τα μέτωπα προκειμένου να προχωρήσουν, είναι πολλές. Είναι πασίγνωστο άλλωστε πως στον χώρο των δημοσίων έργων ο επιχειρηματικός ανταγωνισμός είναι σκληρός και δημιουργεί συχνά ζητήματα στην πολιτική ηγεσία.

    Πρώτη και πιο σημαντική περίπτωση είναι η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό, συμβατικής δαπάνης 1,2 δισ., μια εκκρεμότητα που έθετε σε κίνδυνο το μεγαλύτερο νέο δημόσιο έργο της Ευρώπης αυτή τη στιγμή, που θα εξυπηρετήσει πάνω από 2 εκατομμύρια Αθηναίους.

    Επίσης, σημαντική ήταν η παρέμβαση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επαναφορά της κατασκευής του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 310 εκατ., στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού, χωρίς να παραβιάζεται το κοινοτικό δίκαιο, καταργώντας στην πράξη τη σαλαμοποίηση ενός έργου που μπορεί να μην ολοκληρωνόταν ποτέ, όπως λέγεται στην αγορά.

    Πριν από λίγες ημέρες, την 30ή Νοεμβρίου, υπεγράφη η σύμβαση του έργου κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Ακτιο – Αμβρακία, συνολικής αξίας 91 εκατ. Ενός ακόμα ταλαιπωρημένου έργου, μπλεγμένο και αυτό σε δικαστικές διαμάχες, που μπαίνει επιτέλους σε τροχιά υλοποίησης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του 2023.

    Ρεαλιστική τεχνική λύση δόθηκε και στο μετρό Θεσσαλονίκης –και ειδικότερα στον σταθμό Βενιζέλου όπου επί χρόνια δεν υπήρχε καμία πρόοδος και είχε μεταβληθεί σε σημείο αντιπαράθεσης–, η οποία εξασφαλίζει και την ολοκλήρωση του έργου και την ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων. Για πρώτη φορά έπειτα από χρόνια, κυβέρνηση, τοπικοί φορείς και Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο εμφανίζονται με κοινή θέση, και το επόμενο διάστημα το θέμα αναμένεται να κριθεί οριστικά στο ΣτΕ.

    «Με σαφείς όρους και ξεκάθαρους κανόνες, δουλεύουμε συστηματικά για να αποτελέσει ο κατασκευαστικός τομέας βασικό πυλώνα της ανάπτυξης της χώρας και κυρίως για να προσφέρουμε στην πατρίδα μας τα έργα που έχει ανάγκη», σημειώνει μιλώντας στην «Κ» ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης. Το υπουργείο προωθεί ένα νέο μοντέλο σύλληψης και ωρίμανσης νέων έργων υποδομών, μέσω πρότυπων προτάσεων, ή αλλιώς οι λεγόμενες προτάσεις καινοτομίας, που θα υποβάλλονται από τον ιδιωτικό τομέα, κάτι που αποτελεί μια ακόμη καινοτομία για την υλοποίηση των έργων. Στόχος του υπουργείου είναι να δοθεί κίνητρο στον ιδιωτικό τομέα για την υποβολή πρότυπων τεχνικών λύσεων όσον αφορά την κατασκευή των έργων, που θα ελέγχονται από το έμπειρο στελεχικό δυναμικό του υπουργείου εξασφαλίζοντας την ταχύτερη μετάβαση σε μια νέα εποχή.

    Αλλάζουν όλα σε αναθέσεις, μελέτες και παρακολούθηση εργασιών

    kataskeyastikes-se-thesi-machis-gia-dimosia-erga-13-6-dis-eyro0
    Θεσμοθετείται η ιδιωτική επίβλεψη έργων και μελετών.

    Πριν από λίγες ημέρες κατατέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου υλοποίησης των δημόσιων συμβάσεων έργων (ν. 4412/16), που αποτελούσε από την ημέρα που ψηφίστηκε το 2016, παράγοντα καθυστέρησης και υποπαραγωγής στον χώρο. Χαρακτηρίστηκε από πολλές πλευρές αναχρονιστικό, ένα νομικό πλαίσιο διατάξεων που ίσχυε για διάστημα 45 και πλέον ετών στην Ελλάδα, χωρίς να εισάγει καμία ουσιαστική καινοτομία σε μία αγορά που, με την πάροδο τόσων ετών, είχε αλλάξει και είχε εξελιχθεί. «Στο υπουργείο προχωράμε γρήγορα, εργαζόμαστε εντατικά και με συνέπεια για την ταχύτερη παράδοση και ολοκλήρωση κρίσιμων υποδομών, που εκτείνονται σε όλο το φάσμα του κατασκευαστικού αντικειμένου. Αναθεωρώντας όπου χρειάζεται τον ν. 4412 και σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε το restart της ελληνικής οικονομίας να γίνει με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα, με τα έργα υποδομών σε κομβικό ρόλο», εξηγεί ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

    Ηδη από τον Νοέμβριο του 2019 είχε συγκροτηθεί ομάδα εργασίας, αποτελούμενη από υπηρεσιακούς, νομικούς και εκπροσώπους της αγοράς, με μεγάλη εμπειρία και γνώση στις δημόσιες συμβάσεις, προκειμένου να καταγραφούν τα προβλήματα του νόμου και να καθοριστούν οι κατευθυντήριες αρχές τροποποίησής του. Η συζήτηση κατέληξε και οι προτεινόμενες τροποποιήσεις έχουν αναφορά τόσο στο πεδίο της ανάθεσης, όσο και σε αυτό της εκτέλεσης των δημόσιων έργων και μελετών. Πιο συγκεκριμένα, οι βασικότερες μεταρρυθμίσεις που προτείνονται με το νέο νομοσχέδιο, είναι:

    1. Η ενίσχυση του συστήματος μελέτη – κατασκευή, ώστε να μπορεί να εκκινεί η διαδικασία δημοπράτησης των έργων αμεσότερα απ’ ό,τι ισχύει σήμερα. Ενισχύοντας το σύστημα μελέτη – κατασκευή εκτιμάται πως καλύπτεται το κενό που εμφανίζεται, σχεδόν πάντα, ανάμεσα στις εγκεκριμένες μελέτες και στην πραγματικότητα που καλείται ο εκάστοτε εργολάβος να αντιμετωπίσει.

    2. Η αντιμετώπιση των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών στα έργα, που είχαν ως αποτέλεσμα τη δυσκολία ολοκλήρωσής τους. Με την προτεινόμενη τροποποίηση, αποφεύγονται φαινόμενα που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια, με την αποδεδειγμένη αδυναμία ολοκλήρωσης των έργων, λόγω υπερβολικών εκπτώσεων από αναδόχους.

    3. Η θεσμοθέτηση της ιδιωτικής επίβλεψη έργων και μελετών, δίνοντας τη δυνατότητα να ασκηθεί επίβλεψη και από πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα (φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων), ο οποίος θα διαθέτει τις αναγκαίες εξειδικευμένες γνώσεις. Ιδιαίτερα για τις συμβάσεις μελετών, θα μπορούν να προσλαμβάνονται ιδιώτες εξειδικευμένοι μηχανικοί (checkers) στο στάδιο της παραλαβής.

    4. Η ίδρυση ενιαίου συστήματος τεχνικών προδιαγραφών και τιμολόγησης τεχνικών έργων και μελετών. Με τη δημιουργία του νέου θεσμικού πλαισίου διασφαλίζεται η ενοποιημένη διαχείριση ως προς την τεχνική και οικονομική διαχείριση των δημόσιων έργων, αποφεύγοντας στρεβλώσεις που επέτρεπαν διαφοροποιήσεις ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές και την τιμολόγηση ομοειδών έργων.

    5. Ο εκσυγχρονισμός και η ψηφιοποίηση διαδικασιών. Ειδικότερα, καθιερώνεται η υποχρεωτική τήρηση από τον ανάδοχο ηλεκτρονικού ημερολογίου του έργου, σε ελεύθερο λογισμικό ευρείας χρήσης. Με την εισαγωγή των νέων διαδικασιών επιτυγχάνεται η εναρμόνιση με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας που αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα. Εκσυγχρονίζοντας θεσμοθετημένες διαδικασίες, δίνεται η δυνατότητα της απομακρυσμένης ενημέρωσης του ημερολογίου του εκάστοτε έργου, οποιαδήποτε χρονική στιγμή απαιτηθεί.

    Με την υιοθέτηση του νέου θεσμικού πλαισίου, που αναμένεται να ψηφιστεί ώς το τέλος του χρόνου, επιδιώκεται μεγάλη επιτάχυνση στην κατασκευή ποιοτικότερων έργων, με προστασία του δημόσιου συμφέροντος και των πόρων που δαπανώνται, χωρίς να γίνεται καμία έκπτωση σε επίπεδο διαφάνειας, εμπλέκοντας όμως τον ιδιωτικό τομέα σε όλα τα στάδια παραγωγής έργων, σημειώνει ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.

    MHTΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ: Ανοίξτε τις εκκλησίες

    Επιστολή προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη απέστειλε ο Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος.

    Στην επιστολή του, ο κ. Χρυσόστομος μεταφέρει το αίτημα του ποιμνίου της Πάτρας για τον εορτασμό των Χριστουγέννων με τις εκκλησίες ανοικτές.

    Όπως επισημαίνει ο Προκαθήμενος της Πατραΐκής Εκκλησίας, ήδη οι πιστοί έχουν μείνει μακριά από τους ιερούς ναούς την περίοδο του Πάσχα.

    Η λειτουργία των εκκλησιών χωρίς πιστούς, τις άγιες ημέρες των Χριστουγέννων θα είναι για εκείνους ένα πλήγμα δυσβάσταχτο.

    Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση που εξέδωσε η Ιερά Μητρόπολη Πατρών:

    Ἐπιστολή, διά τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος στόν ἐξοχώτατο Πρωθυπουργό τῆς Ἑλλάδος κ. Κυριάκο Μητσοτάκη ἀπέστειλε, μετά τήν Ἑορτή τοῦ Πολιούχου τῶν Πατρῶν, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ. Χρυσόστομος, στήν ὁποία μεταξύ τῶν ἄλλων, ἀναφέρεται στό θέμα τοῦ Ἑορτασμοῦ τῶν Χριστουγέννων.

    Στήν ἐπιστολή του ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης ἀναφέρεται στό ὅλο βαρύ κλῖμα τό ὁποῖο ἐπικρατεῖ ἕνεκα τής νόσου τοῦ κορωνοϊοῦ, μνημονεύει τήν ὀδύνη τῶν κλειστῶν Ἐκκλησίων τό Πάσχα καί ἐπισημαίνει ὅτι ὁ Ὀρθόδοξος Ἑλληνικός Λαός δέν θά ἀντέξῃ ἕνα τέτοιο ἑορτασμό τῶν Ἑορτῶν τῶν Χριστουγέννων.

    Ὁ Σεβασμιώτατος μεταφέρει τό αἴτημα τοῦ Λαοῦ του, τό ὅποῖο εἶναι καί γενικώτερο αἴτημα, ὥστε τηρουμένων τῶν μέτρων γιά τήν ἀντιμετώπιση τῆς ἐπιδημίας, νά λειτουργήσουν οἱ Ναοί μέ συμμετοχή πιστῶν.

    Παρόμοια ἐπιστολή ἔχει ἀποσταλῆ ἀπό τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πατρῶν καί στόν Ὑπουργό Προστασίας τοῦ Πολίτη κ. Χρυσοχοΐδη, ὅπου καί ἐγγράφως διατυπώνονται τά ὅσα εἶπαν στήν συνάντησή τους στήν Πάτρα καί περί τῆς ἀνάγκης ἑορτασμοῦ τῶν ἁγίων ἡμερῶν τῶν Χριστουγέννων, μέ τήν συμμετοχή πιστῶν στούς Ἱερούς Ναούς.

    Αναζητώντας θεραπεία για τη «ρετσινιά» που αφήνει ο ιός

    Ο Αργύρης Βλάχος θυμάται πολύ καθαρά τη στιγμή που έμαθε πως έχει κορωνοϊό. Δεκάδες διαφορετικές σκέψεις πέρασαν από το μυαλό του ή μάλλον δεκάδες άνθρωποι: οι δικοί του, οι υπάλληλοι στον οικογενειακό τους φούρνο, οι πελάτες του. Μπορεί να είχε κολλήσει κάποιον; Και ο ίδιος; Μπορεί να χειροτέρευε; Να κινδύνευε; Το μόνο που δεν μπορούσε να φανταστεί με τίποτα εκείνη τη στιγμή είναι πως ο γολγοθάς που μόλις ξεκινούσε ελάχιστα θα είχε να κάνει με τη νόσο αλλά με το στίγμα που θα άφηνε αυτή στην επιχείρησή του.

    Οταν πήρε το αποτέλεσμα εκείνο το βράδυ, για περίπου τρεις ώρες ήταν στα τηλέφωνα κάνοντας μόνος του ιχνηλάτηση και προσπαθώντας να καταλάβει τι ακριβώς έπρεπε να κάνει με τον φούρνο τους στα Καμίνια. Από τον ΕΟΔΥ του έλεγαν πως οι υπάλληλοί του θα έπρεπε να μείνουν για τέσσερα 24ωρα καραντίνα και να ξαναπιάσουν δουλειά με αρνητικό τεστ – στην Πολιτική Προστασία ήταν κάθετοι πως έπρεπε να μείνουν όλοι καραντίνα για 14 ημέρες.

    Την επόμενη κανόνισε όσοι υπάλληλοι είχαν έρθει σε επαφή μαζί του να κάνουν πρωί πρωί το τεστ και οι υπόλοιποι να καλύψουν τα κενά ώστε να εξυπηρετηθούν οι πελάτες – κυρίως τα δεκάδες εστιατόρια τα οποία προμηθεύει. Παράλληλα ξεκίνησε τις διαδικασίες για να κλείσει ο φούρνος αλλά και το εργαστήριο. Ακόμα και εάν όλα εκείνα τα τεστ έβγαιναν αρνητικά, θα έπρεπε έστω και για λίγες ημέρες να κλείσουν. Μέχρι το βράδυ και αφού είχαν στα χέρια τους άλλα πέντε θετικά τεστ ανακοίνωσαν στους πελάτες την απόφαση να αναστείλουν τη λειτουργία  για τουλάχιστον 14 ημέρες. «Πολλοί μου είπαν πως αυτό ήταν το μεγάλο μου λάθος: Το να πω τον λόγο που κλείσαμε. Θεωρούσα όμως πως ήταν το αυτονόητο. Ακόμα πιστεύω πως έκανα το σωστό», λέει σήμερα ο κ. Βλάχος στην «Κ».

    Το επόμενο διάστημα κανόνισε και έγιναν τρεις απολυμάνσεις. «Μία από αυτές που κάνουν στα νοσοκομεία και μετά δύο “απλές” με χλώριο». Το προσωπικό (21 άτομα) δεν υπήρχε η δυνατότητα να μπει τότε σε αναστολή (δεν είχε ξεκινήσει η καραντίνα) και ο λογιστής υπολόγισε πρόχειρα πως αυτές οι δύο εβδομάδες θα τους κόστιζαν 60.000 ευρώ. Για καλή τους τύχη όμως κανείς δεν νόσησε βαριά, οπότε όταν μετά 14 ημέρες και με όλα τα τεστ αρνητικά ήταν έτοιμοι να ανοίξουν ξανά, η ανακούφιση ήταν μεγάλη. Κρέμασαν αφίσες για να υπενθυμίζουν τη σημασία της μάσκας (με σύνθημα: «Πες αλεύρι, η μάσκα σε γυρεύει») και έστειλαν το εξής μήνυμα στους πελάτες τους: «Επειτα από 14 ολόκληρες ημέρες ανησυχίας φόβου και άγχους… επιστρέφουμε (…) Ανυπομονούμε να σας δούμε», έγραφαν.

    Μόνο που εκείνες τις πρώτες ημέρες στον φούρνο δεν έμπαινε ψυχή. Εβλεπαν κάποιους πελάτες να περνάνε απέξω, να τους χαιρετάνε από απόσταση αλλά να μην πλησιάζουν. Οταν ο κ. Βλάχος το συζήτησε με διάφορους γνωστούς στην περιοχή έμαθε το… κοινό μυστικό: Ο φούρνος είχε στιγματιστεί. «Μα ήταν λάθος σου που το είπες αλλά και που έκλεισες», επέμειναν όλοι ανεξαιρέτως οι συνομιλητές του, δίνοντάς του παραδείγματα από μία σειρά άλλων επιχειρήσεων στην περιοχή που κινήθηκαν τελείως διαφορετικά: «Με το που μάθαινε κάποιος υπάλληλος πως είχε κορωνοϊό, υπήρχε άγραφος κανόνας να μην το πει πουθενά. Ο υπάλληλος έπαιρνε αναρρωτική άδεια και η λειτουργία συνεχιζόταν κανονικά», του εξηγούσαν.
    Ο κ. Βλάχος, που μέχρι πολύ πρόσφατα έβλεπε καθημερινά 50% πτώση στις πωλήσεις, δεν μετανιώνει για το πώς το χειρίστηκε, αλλά προσπαθεί σε ένα μαγαζί που λειτουργεί 22 χρόνια στην ίδια γειτονιά να ξαναχτίσει την εμπιστοσύνη από την αρχή και να ξεπεράσει αυτό που χαρακτηρίζει «τη ρετσινιά του κορωνοϊού».

    «Δεν σε θέλουμε εδώ»

    Μια αντίστοιχη εμπειρία κοινωνικού αποκλεισμού είχε βιώσει και η Κυριακή, ένα 24χρονο κορίτσι που νόσησε το καλοκαίρι. Είχε μόλις επιστρέψει από τη Θεσσαλονίκη όπου σπούδαζε, στο νησί καταγωγής της για τις καλοκαιρινές διακοπές. Με έναν επίμονο πονόλαιμο πήγε στο γενικό νοσοκομείο του νησιού να κάνει το τεστ, παρότι οι δικοί της θεωρούσαν πως υπερέβαλλε. Οταν το τεστ βγήκε θετικό, πανικοβλήθηκε κυρίως γιατί είχε συναντηθεί με αρκετό κόσμο, φίλους και συγγενείς. Αμέσως μάζεψε μερικά πράγματα από το δωμάτιό της, απομονώθηκε σε έναν ξεχωριστό χώρο του σπιτιού και ξεκίνησε να ενημερώνει όλους όσοι είχε έρθει σε επαφή. Ηταν από τα πρώτα κρούσματα στο νησί και από ό,τι έμαθε αργότερα το νέο κυκλοφόρησε με ταχύτατα φωτός.

    Προσπαθούσε όσο μπορούσε η αυστηρή καραντίνα να μην την παίρνει από κάτω – διάβαζε, χάζευε στο Ιντερνετ, έβλεπε ταινίες, μέχρι που ένα μεσημέρι έλαβε ένα μήνυμα στο κινητό της και σε μια στιγμή άλλαξε η ψυχολογία της: Κάποιοι, άγνωστοι σε εκείνη, την κατηγορούσαν πως είχε φέρει τον κορωνοϊό στον τόπο τους: «Δεν σε θέλουμε εδώ. Φύγε από το νησί», της έγραφαν μεταξύ άλλων. Εκείνη τα έχασε, μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχε νιώσει ποτέ πως φταίει που είχε κολλήσει, τώρα ξαφνικά ένιωθε εκτός από απομονωμένη και στιγματισμένη.

    Ακολούθησε και άλλο αντίστοιχο μήνυμα και αναστατωμένη είπε τι είχε συμβεί στους γονείς της. Αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά μιλώντας με τη δικηγόρο τής οικογένειας αποφάσισε να καταθέσει μηνυτήρια αναφορά. «Αντί να την επιβραβεύσουν που είπε την αλήθεια για να προστατεύσει τους γύρω της, στοχοποιήθηκε», εξηγεί στην «Κ» η Κατερίνα Γιαννίου-Αθανασίου, δικηγόρος της νεαρής κοπέλας. «Είναι και ένα μήνυμα αφύπνισης, γιατί τέτοιου είδους συμπεριφορές κοινωνικού ρατσισμού, μπορούν να οδηγήσουν κάποιους άλλους στο να μην πουν στους γύρω τους ότι νοσούν και αυτό θα ήταν εγκληματικό», καταλήγει.

    Το στίγμα που συνοδεύει τον κορωνοϊό είναι μια πραγματικότητα που τη βιώνουν όχι μόνο όσοι έχουν νοσήσει, αλλά συχνά και οι ίδιοι οι νοσηλευτές που δίνουν καθημερινά μάχη στην πρώτη γραμμή. Η Αλεξάνδρα, νοσηλεύτρια που στο πρώτο κύμα εργαζόταν σε μονάδα COVID, χρειάστηκε να φύγει από το σπίτι της για να προστατεύσει τους δικούς της, τον σύζυγο και τον γιο της που έχουν υποκείμενα νοσήματα. Οταν στο καινούργιο διαμέρισμα έμαθαν το πού δουλεύει, έφεραν αντιρρήσεις και προσπάθησαν να τη διώξουν. Εφτασαν να κάνουν καταγγελία στο νοσοκομείο που εργάζεται «πως τους φέρνει τον ιό». Το νοσοκομείο δεν ασχολήθηκε καν με την καταγγελία και εκείνοι επανήλθαν κατηγορώντας την πως έκανε κάθε βράδυ πάρτι και φασαρία. Μόνο που τις ώρες των υποτιθέμενων πάρτι η Αλεξάνδρα δούλευε στη μονάδα και εξαντλημένη επέστρεφε ξημερώματα σπίτι για να ξεκουραστεί μέχρι την επόμενη βάρδια.

    Αντίστοιχες συμπεριφορές βίωσαν και άλλοι συνάδελφοί της: Η Αλίκη, ιατρός στην ίδια κλινική, έκπληκτη ενημερώθηκε πως η πολυκατοικία αποφάσισε ότι εκείνη συγκεκριμένα δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιεί το ασανσέρ ή η Σοφία, νοσηλεύτρια σε άλλο νοσοκομείο που ένα απόγευμα χτύπησε στη γειτόνισσά της για να αφήσει τα κοινόχρηστα, άκουσε πίσω από την κλειστή πόρτα μια φωνή να της λέει να απομακρυνθεί, να βάλει σε ένα σακουλάκι τα χρήματα και να τα αφήσει στο χαλάκι.

    Απειλή μπλακ άουτ για τις ταχυμεταφορές λόγω lockdown

    Με μπλακ άουτ out απειλεί τις υπηρεσίες των εταιριών ταχυμεταφοράς το παρατεταμένο lockdown και η παρεπόμενη εκτόξευση των παραγγελιών μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου.

    To πρόβλημα καθίσταται ακόμη εντονότερο καθώς το διάστημα του lockdown «συμπεριέλαβε» την ημερομηνία της Black Friday, σε μία ούτως ή άλλως επιβαρυμένη περίοδο λόγω των χριστουγεννιάτικων εορτών.

    Έτσι μετά την Γενική Ταχυδρομική, η ΑCS Courier και τα ΕΛΤΑ Courier με ανακοινώσεις τους εξηγούν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην έγκαιρη διαχείριση των αποστολών.

    Στην ανακοίνωσή τους τα ΕΛΤΑ Courier σημειώνουν:

    «Δεδομένων των ιδιαζουσών συνθηκών που επέφερε το δεύτερο lockdown, η Black Friday αλλά και η επερχόμενη εορταστική περίοδος, ο όγκος των αποστολών που καλούμαστε να διαχειριστούμε έχει αυξηθεί περισσότερο από οποτεδήποτε στο παρελθόν.

    Ενδεικτικά, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο όπου δεν υπήρχαν περιοριστικά μέτρα στην αγορά, το ποσοστό της αύξησης φτάνει έως και το 60,8% ενώ σε σχέση με την περίοδο της άνοιξης υπάρχει αύξηση κατά 22,5%. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δοκιμάζονται οι υποδομές τόσο των ηλεκτρονικών καταστημάτων όσο και των ταχυμεταφορών, με συνέπεια να παρατηρούνται ιδιαίτερα στην Αττική, τροποποιήσεις και αποκλίσεις στους συνήθεις χρόνους διακίνησης και παράδοσης.

    Σε κάθε περίπτωση σας διαβεβαιώνουμε ότι, η ΕΛΤΑ Courier αξιολογεί καθημερινά την τρέχουσα κατάσταση βάσει επιχειρησιακού σχεδίου με σκοπό την ικανοποίηση των υπερβολικά αυξημένων αναγκών των πελατών της, έχοντας ήδη προβεί στην επέκταση των υποδομών της, την ενίσχυση των διαθέσιμων υλικοτεχνικών και ανθρώπινων πόρων και την αναδιαμόρφωση των υπηρεσιών της, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ιδιαίτερες συνθήκες. Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την κατανόηση και την εμπιστοσύνη σας».

    Από την πλευρά της η ACS σημειώνει: « Ο συνδυασμός του τρέχοντος lockdown, της Black Friday και της προ-εορταστικής περιόδου έχει ωθήσει τον όγκο των αποστολών που μας εμπιστεύονται οι πελάτες μας σε πρωτοφανή επίπεδα, πολύ υψηλότερα από το προηγούμενο lockdown αλλά και οποτεδήποτε στο παρελθόν. Δεδομένων των συνθηκών αυτών, και ως αποτέλεσμα της σημαντικής αύξησης των αποστολών κατά την τρέχουσα εβδομάδα, ο μέσος χρόνος διακίνησης των αποστολών αναμένεται να φθάσει τις 6 εργάσιμες ημέρες, ενώ ενδέχεται κυρίως στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη να ξεπεράσει τους χρόνους αυτούς. Σε κάθε περίπτωση, θα θέλαμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι η ACS συνεχίζει τις προσπάθειές της και αξιολογεί τις παρεχόμενες υπηρεσίες της με σκοπό να συναντήσει τις προσδοκίες των πελατών της, ενώ συνιστά στους καταναλωτές να αποφεύγουν την αποστολή ευπαθών προϊόντων την περίοδο αυτή. Λυπούμαστε για οποιαδήποτε αναστάτωση ενδεχομένως προκληθεί λόγω των έκτακτων συνθηκών της αγοράς. Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση, την εμπιστοσύνη σας και την υπομονή σας, ενώ δεσμευόμαστε να σας κρατούμε ενήμερους για τυχόν νεότερες εξελίξεις».

    Σημειώνεται ότι σύμφωνα με ρεπορτάζ του Money Review, o όγκος των αποστολών που αντιμετωπίζουν οι ταχυμεταφορές είναι αυξημένος κατά 80% σε σχέση με πέρυσι, αλλά και 50% υψηλότερος σε σχέση με το lockdown της εαρινής περιόδου.

    Eμπάργκο όπλων α λα… Κριμαία

    Στη γραμμή της απόφασης για εμπάργκο εξαγωγής όπλων που μπορεί να χρησιμοποιηθούν από την Τουρκία για να επιφέρουν πλήγματα σε κράτη-μέλη της Ε.Ε. θα επιμείνει την ερχόμενη Πέμπτη, στο προγραμματισμένο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Κύριος στόχος της Αθήνας είναι τα γερμανικής τεχνολογίας υποβρύχια Τ-214, έξι από τα οποία ναυπηγούνται για λογαριασμό της Αγκυρας. Τα μηνύματα για το συγκεκριμένο ζήτημα έχουν αποσταλεί επανειλημμένως και σε ανώτατο επίπεδο από την Αθήνα προς το Βερολίνο, μεταξύ άλλων και κατά τη διάρκεια του πρόσφατου ταξιδιού του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια στη Γερμανία. Για την Αθήνα, οι επιφυλάξεις για αναστολές των μεγάλων εξαγωγών όπλων προς την Τουρκία, από χώρες όπως η Γερμανία και η Ισπανία, είναι παντελώς αναιτιολόγητες, καθώς ανάλογες διακοπές συμβολαίων είχαν καταγραφεί και στο παρελθόν.

    Υπάρχει το καταγεγραμμένο προηγούμενο των δύο γαλλικής ναυπήγησης και τεχνολογίας ελικοπτεροφόρων πλοίων τύπου κλάσης «Μιστράλ», τα οποία είχαν παραγγελθεί από τη Ρωσία το 2010, αλλά το 2015 η παράδοσή τους ακυρώθηκε λόγω της προσάρτησης της Κριμαίας. Τότε, τα δύο πλοία που ναυπηγήθηκαν στο Σεν-Ναζέρ της Γαλλίας δεν παραδόθηκαν ποτέ στη Ρωσία, παρότι είχαν διαμορφωθεί ειδικά για να φιλοξενούν και κάποια ρωσικά συστήματα. Τελικά τα πλοία (αξίας 1,2 δισ. ευρώ) δεν έμειναν στη Γαλλία, καθώς τα αγόρασε, κατόπιν σχετικής συμφωνίας, η Αίγυπτος, η οποία και τα ενέταξε στο Ναυτικό της, αγοράζοντας μάλιστα από τη Ρωσία κάποια ελικόπτερα. Αυτό σημαίνει ότι είναι απολύτως εντός των δυνατοτήτων και της Γερμανίας να διακόψει τη διαδικασία εξαγωγής των υποβρυχίων Τ-214 προς την Τουρκία, και προκειμένου να μην υποστεί βιομηχανική ζημία, να πουλήσει ό,τι έχει κατασκευαστεί σε άλλη χώρα, κάτι που δεν θα είναι δύσκολο, δεδομένης της προστιθέμενης αξίας που έχει το συγκεκριμένο αναερόβιας πρόωσης σύστημα. Αλλωστε και το 2014, λόγω προσάρτησης της Κριμαίας, η Γερμανία είχε αποφασίσει να αποσύρει την προσφορά της για την προμήθεια προς τη Ρωσία ενός συστήματος εξομοιωτών μάχης αξίας 120 εκατ. ευρώ.

    Αυτό το προηγούμενο είναι, βεβαίως, δυνατόν να χρησιμοποιηθεί και για το ελικοπτεροφόρο «Αναντολού», ισπανικής τεχνολογίας, το οποίο ναυπηγείται στην Κωνσταντινούπολη, με τη Μαδρίτη να έχει παραχωρήσει στην Αγκυρα πλήρη τεχνογνωσία. Οι αντιρρήσεις της Ισπανίας για κάποιου είδους σοβαρές αποφάσεις κατά της τουρκικής προκλητικότητας εδράζονται, βέβαια, στην έκθεση της οικονομίας της, αλλά σε γενικές γραμμές δεν γίνεται κατανοητή ούτε υπό αυτούς τους όρους. Σύμφωνα με τo έγκυρο al-monitor.com, η Ολλανδία, η χώρα με τις περισσότερες και παλαιότερες (από τη δεκαετία του ’40) επενδύσεις στην Τουρκία (άνω των 30 δισ. δολαρίων), με παρουσία γιγάντων όπως η Unilever, η Shell, η Philips και η τράπεζα ING, αποτελεί εκ των υποστηρικτών μιας πιο πιεστικής στάσης της Ε.Ε. έναντι της Αγκυρας. Ως επιχείρημα που ακυρώνει τις δικαιολογίες ορισμένων Ευρωπαίων εταίρων μπορεί να χρησιμοποιηθεί και η πρόσφατη απόφαση του Κογκρέσου να νομοθετήσει την επιβολή κυρώσεων κατά της Τουρκίας για τους ρωσικούς πυραύλους S-400.

    Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο κ. Μητσοτάκης θα αναδείξει το ζήτημα της εξαγωγής εξοπλισμών ως μείζονος στρατηγικής και ηθικής τάξης. Θα τονίσει ότι οπλικά συστήματα όπως τα υποβρύχια Τ-214 ή το ισπανικό ελικοπτεροφόρο αλλάζουν την ισορροπία δυνάμεων, ενώ τίθεται και θέμα ηθικής τάξης, διότι η Τουρκία θα τα χρησιμοποιήσει για να προωθήσει το δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας», που έχει ως πρωταρχικό στόχο τη μείωση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ο κ. Μητσοτάκης έχει συζητήσει για τα συγκεκριμένα θέματα με τον πρόεδρο της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν, τον υπουργό Εξωτερικών της Γερμανίας Χάικο Μάας, ενώ τα έθεσε και κατά την πρόσφατη επικοινωνία του με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ. Ο πρωθυπουργός θα ζητήσει, βέβαια, την εφαρμογή των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 1ης και 2ας Οκτωβρίου, επικεντρώνοντας πάντως στο ζήτημα του εμπάργκο όπλων.

    Ως προς την ουσία του προβλήματος, δηλαδή το αν είναι δυνατή η επανάληψη των διερευνητικών επαφών, από την Αθήνα έχει καταστεί σαφές ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει πριν από τον Ιανουάριο του 2021, με μια ορατή απόσταση από τις προκλήσεις της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο. Ενα δίμηνο μορατόριουμ θεωρείται ρεαλιστικό, σε αντίθεση με προτάσεις περί μονοετούς αναμονής. Βέβαια, όπως φάνηκε και στην πρόσφατη Σύνοδο του ΝΑΤΟ, η Τουρκία εξακολουθεί να κινείται επιθετικά, ενώ μόλις την Παρασκευή εξέδωσε NAVTEX για ασκήσεις με πραγματικά πυρά που θα γίνουν στις 9 και τις 10 Δεκεμβρίου στα διεθνή ύδατα ανάμεσα σε Ρόδο και Καστελλόριζο. Υπό φυσιολογικές συνθήκες μια τέτοια NAVTEX δεν θα αποτελούσε καν είδηση, ωστόσο σε περίοδο υποτιθέμενης αποκλιμάκωσης αποτελεί άλλο ένα δείγμα της αδυναμίας της Αγκυρας να διαδραματίσει εποικοδομητικό ρόλο.

    Γρίφος τα «Arleigh Burke»

    Πέρα από αυτή την εντατική διπλωματική προσπάθεια, η Αθήνα έχει αποδυθεί σε αγώνα για την προώθηση μιας σειράς από εξοπλισμούς απολύτως απαραίτητους για την αναζωογόνηση των Ενόπλων Δυνάμεων. Οπως αποκάλυψε η «Κ» την Τετάρτη, η Αθήνα για πρώτη φορά σε πολιτικό (και όχι στρατιωτικό, τεχνοκρατικό επίπεδο) θα ζητήσει από τις ΗΠΑ, ως πλοίο ενδιάμεσης λύσης, αντιτορπιλικό τύπου «Arleigh Burke». Ο αριθμός δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς, σε περίπτωση θετικής απάντησης, ένα τέτοιο αντιτορπιλικό απαιτεί 300-350 άτομα πλήρωμα, περίπου δηλαδή όσο εκείνο δύο φρεγατών τύπου «S». Τα τελευταία χρόνια ένα τέτοιο ενδεχόμενο ήταν εξαιρετικά δύσκολο, καθώς το αμερικανικό Ναυτικό εργαζόταν για ένα στόχο στόλου 355 πλοίων, κάτι που καθιστούσε την παραχώρηση «Arleigh Burke» ή ακόμα παλαιότερων καταδρομικών «Ticonderoga» εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση. Υπάρχουν, πάντως, διεργασίες και στις ΗΠΑ. Σε εκδήλωση του Defense Forum Washington, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη και παρακολούθησε η «Κ», ο αρχηγός Ναυτικών Επιχειρήσεων (CNO) του αμερικανικού Ναυτικού, Μάικλ Γκίλντεϊ, μιλώντας για τη μελλοντική «αρχιτεκτονική» του στόλου των ΗΠΑ έκανε ορισμένες ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις. Κατ’ αρχάς επισήμανε ότι «δεν μπορούμε να αντέξουμε οικονομικά ένα Ναυτικό μεγαλύτερο από περίπου 306 με 310 πλοία, βασισμένοι στη σύνθεση του στόλου που έχουμε σήμερα». Ο κ. Γκίλντεϊ υπογράμμισε ότι ο νέος στόλος των ΗΠΑ χρειάζεται περισσότερα υποβρύχια, λιγότερες μεγάλες μονάδες επιφανείας, περισσότερες μικρές μονάδες, περισσότερα μη επανδρωμένα πλοία, περισσότερα πλοία ανεφοδιασμού και «ένα συνδυασμό για τον νέο αμφίβιο στόλο». Ο κ. Γκίλντεϊ έκανε ξεκάθαρα λόγο για αλλαγή των παλαιότερων, μεγάλων μονάδων επιφανείας με μη επανδρωμένα σκάφη, ενώ σημείωσε ότι εντός της δεκαετίας θα πρέπει να έλθει το «επόμενο DDG» (ο όρος που χρησιμοποιούν οι Αμερικανοί για τα «Arleigh Burke»). Παρότι αυτές οι συζητήσεις είναι ακόμα πρόωρες, υπάρχουν δύο γεγονότα: Η γραμμή παραγωγής των «Arleigh Burke» ολοκληρώνεται οριστικά το 2028 και ενδιάμεσα θα έχει ξεκινήσει εκείνη του διάδοχου πλοίου επιφανείας για το αμερικανικό Ναυτικό. Πάντως, πέρα από τις ΗΠΑ, η Αθήνα θα εξετάσει όποια πρόταση κατατεθεί, συμπεριλαμβανομένης της νέας γαλλικής για τις «Belh@rra», της γερμανικής (Α200) αλλά και της βρετανικής (Type 31 με ενδιάμεση λύση τα Type 23).

    Αίγυπτος, Ισραήλ και Σαουδική Αραβία

    Την ίδια στιγμή, με βασικό συντελεστή τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο, προχωρούν και οι συζητήσεις με Αίγυπτο και Σαουδική Αραβία. Αυτή την εβδομάδα ο κ. Παναγιωτόπουλος θα επισκεφθεί το Ριάντ, όπου θα οριστικοποιηθεί η μεταφορά μιας πυροβολαρχίας «Πάτριοτ» της Πολεμικής Αεροπορίας στη Σαουδική Αραβία και θα γίνουν συζητήσεις για διεύρυνση της συνεργασίας. Ηδη, στις επαφές που είχε ο κ. Παναγιωτόπουλος με τον πρόεδρο της Αιγύπτου, Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι, συμφωνήθηκε η εμβάθυνση της αμυντικής, βιομηχανικής συνεργασίας. Στην πραγματικότητα, το μόνο που λείπει για να εδραιωθεί μια στενή αμυντική, βιομηχανική συνεργασία όχι μόνο με την Αίγυπτο αλλά και με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), είναι μια στιβαρή και λειτουργική ΕΑΒ. Επίσης, το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να οριστικοποιηθούν και οι συζητήσεις με το Ισραήλ για μια σειρά από συμφωνίες. Πρόκειται για το Διεθνές Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα, αλλά και επιμέρους προγράμματα, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονται συστήματα αντιμετώπισης UAV και δύο τύποι πυραύλων: οι αντιαρματικοί Spike NLOS και οι αέρος-εδάφους Rampage.

    ΠΑΤΡΑ: 214 σημεία φόρτισης – Δημιουργούνται 10.291 σε όλη την Ελλάδα

    Με το εντυπωσιακό ποσοστό 93,4%, οι Δήμοι όλης της χώρας είπαν «ΝΑΙ» στην ηλεκτροκίνηση, στέλνοντας το μήνυμα ότι αυτός ο νέος πράσινος τρόπος μετακίνησης έχει δυναμική και μέλλον.

     

    Eιδικότερα, 252 Δήμοι -από τους συνολικά 270 που αφορούσε η πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου- έδωσαν το «παρών» υποβάλλοντας πρόταση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) μέσα στο 2021.

     

    Ενδεικτικά, αναφέρονται οι 10 μεγαλύτεροι Δήμοι που μπορούν να χωροθετήσουν αναλογικά και τους περισσότερους ΣΦΗΟ:
    Δημοι και σημεία φόρτισης
    ΑΘΗΝΑΙΩΝ 664
    ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 325
    ΠΑΤΡΕΩΝ 214
    ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ 174
    ΠΕΙΡΑΙΩΣ 164
    ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ 163
    ΒΟΛΟΥ 144
    ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ 139
    ΡΟ∆ΟΥ 115
    ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ 112

     

    Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε:
    «Είναι πολύ ενθαρρυντικό το καθολικό αίτημα των Δήμων να μπουν στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Μας δίνει αρχικά το μήνυμα ότι υπάρχει η θέληση να μπει η πράσινη μετακίνηση στη ζωή των πολιτών.

     

    Εμείς από την πλευρά μας, από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υλοποιούμε μεθοδικά το σχέδιό μας για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Το πρώτο βήμα ήταν η κατάρτιση του απαραίτητου ρυθμιστικού πλαισίου με το νόμο περί Ηλεκτροκίνησης, το οποίο συνδυάστηκε με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που επιδοτεί τη αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, ποδηλάτων και σκούτερ και έχει αγκαλιαστεί από τους πολίτες, ιδίως τους νέους. Το επόμενο βήμα είναι η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης σε όλη τη χώρα, για την οποία έχουμε ζητήσει χρηματοδότηση 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με αυτήν την πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου στους μεσαίους και μεγάλους Δήμους για τη χωροθέτηση των σταθμών φόρτισης αλλά και με την επόμενη που θα ακολουθήσει για τους μικρότερους, κάνουμε ένα σημαντικό βήμα ώστε η ηλεκτροκίνηση να μπει στις γειτονιές, στην καθημερινότητα του πολίτη».

    Επίθεση με βιτριόλι: Τους συνεργούς της 35χρονης ψάχνει η Αστυνομία

    Στις διασυνδέσεις της 35χρονης «βιτριολίστριας της Καλλιθέας» μέσω διαδικτύου, επικεντρώνουν τις έρευνές τους οι αστυνομικές αρχές, προκειμένου να βρουν αν υπήρχαν συνεργοί.

    Σύμφωνα με το LiveNews, η κατηγορούμενη είχε διασυνδέσεις με τέσσερα πρόσωπα -κλειδιά (μία γυναίκα και τρεις άντρες) μέσω Ίντερνετ από τον Πειραιά και το Κορωπί.

    Οι αστυνομικοί εντόπισαν τα τέσσερα άτομα και πραγματοποίησαν εφόδους στα σπίτια τους,  ενώ εστιάζουν την προσοχή τους σε κινητά και υπολογιστές.

    Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχει προκύψει σαφές στοιχείο που να αποδεικνύει αν βοήθησαν την 35χρονη στην επίθεση ή όχι.

    Μετά τα Χριστούγεννα, όμως αναμένονται τα αποτελέσματα από τα εγκληματολογικά εργαστήρια, τα οποία θα ρίξουν φως στην υπόθεση.

    H Fiat παρουσιάζει το νέο Tipo Cross

    Η οικογένεια του Tipo αποκτά ένα νέο μέλος, το οποίο έρχεται να συμπληρώσει τις εκδόσεις sedan, hatchback και station wagon. Σε επίπεδο διαστάσεων τώρα, έχει μεγαλύτερο πλάτος και ύψος, ενώ χάρη στη νέα μάσκα αποκτά ένα πιο αθλητικό στιλ. Η αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 4εκ. και οι νέοι μεγαλύτεροι τροχοί ενισχύουν τη στιβαρή εικόνα, ενώ προσφέρουν και μια ψηλότερη και με καλύτερη ορατότητα θέση οδήγησης. Χάρη και στις ενσωματωμένες μπάρες οροφής, συνολικά σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις του μοντέλου, το Tipo Cross έχει μεγαλύτερο ύψος κατά 7εκ.

    Η εφαρμογή νέων χαρακτηριστικών συνεχίζεται και στο εσωτερικό, όπου το νέο Tipo Cross διαθέτει ένα νέο ψηφιακό πίνακα οργάνων με μια οθόνη TFT 7 ιντσών που προσφέρει πλήθος πληροφοριών. Για πρώτη φορά επίσης διαθέσιμο είναι το σύστημα πολυμέσων Uconnect 5, το οποίο παρουσιάστηκε με το νέο ηλεκτρικό 500.

    H Fiat παρουσιάζει το νέο Tipo Cross
    Το ιταλικό μοντέλο εφοδιάζεται με δύο κινητήρες diesel απόδοσης 95 και 130 ίππων αντίστοιχα, αλλά και με τον πρωτοεμφανιζόμενο turbo κινητήρα 1.0 GSE T3 των 100 ίππων. Ο συγκεκριμένος κινητήρας αποτελεί μέλος της προηγμένης οικογένειας κινητήρων FireFly Turbo, έχει απόδοση 100 ίππων ενώ η μέγιστη ροπή των 190 Nm είναι διαθέσιμη μόλις από τις 1.500 σ.α.λ.