Η αναμενόμενη Αμερικανο-Ιταλική πρόταση ήρθε και – σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών που ασχολούνται με τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού – έχει όλες τις προϋποθέσεις «να τινάξει την μπάνκα στον αέρα».
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το enikos.gr, η πρόταση υποβάλλεται από την Fincantieri και την ΟΝΕΧ μαζί, προς την Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) με κοινοποίηση το ΓΕΕΘΑ και βέβαια το Πολεμικό Ναυτικό.
Όπως αναφέρεται στην επιστολή, η πρόταση περιλαμβάνει την ναυπήγηση τεσσάρων κορβετών κλάσης DOHA καθώς και την αναβάθμιση και των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης «ΥΔΡΑ».
Μες στην πρόταση γίνεται ρητή αναφορά για την από κοινού επένδυση στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, τα οποία και θα αναλάβουν τον εξ ολοκλήρου εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ ενώ υπολογίζεται να αναλάβουν και την ναυπήγηση των τριών εκ των τεσσάρων κορβετών.
Τιμές – παραδόσεις
Όπως αναφέρεται στην πρόταση οι 4 κορβέτες κοστολογούνται στα 1,5 δις ευρώ, με την αξία της κάθε μίας να διαμορφώνεται στα 375 εκατ. με τα οπλικά τους συστήματα.
Σε ότι αφορά την αναβάθμιση των φρεγατών, η πρόταση είναι για 200 εκατ. για τα πρώτα δύο πλοία (100 το καθένα) και στα 100 συνολικά για τα υπόλοιπα 2.
Συνολικά, με κάτι λιγότερο από 2 δις, το Πολεμικό Ναυτικό δύναται να αποκτήσει 8 υπερσύγχρονα πλοία και μάλιστα σε μικρό χρονικό διάστημα.
Η πρώτη κορβέτα θα ναυπηγηθεί στην Ιταλία, ώστε να μην χαθεί ο χρόνος από τις επενδύσεις στα ναυπηγεία Ελευσίνας, που υπολογίζεται να πάρουν περίπου 2 χρόνια. Έτσι, όταν θα ολοκληρώνεται η πρώτη κορβέτα θα ξεκινά η ναυπήγηση της δεύτερης από ελληνικά χέρια.
Η ναυπήγηση των πλοίων όπως και η αναβάθμιση των φρεγατών στην Ελλάδα, από ελληνικά χέρια είναι υψίστης στρατηγικής σημασίας και για το Πολεμικό Ναυτικό, αφού μεταξύ άλλων ανά πάσα ώρα θα έχει διαθέσιμο ναυπηγείο για όποια έκτακτη επισκευή ή συντήρηση χρειαστεί.
Υπογραφές
Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου Μενέντεζ – Ρούμπιο από την Γερουσία, ανοίγει και με την βούλα της αμερικανικής κυβέρνησης η δυνατότητα χρηματοδότησης με μεγάλα κεφάλαια της εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας μέσω του αμερικανικού χρηματοδοτικού οργανισμού επενδύσεων, DFC.
Οι ΗΠΑ δεν έχουν κρύψει τις προθέσεις τους για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που θέλουν να μετατρέψουν σε κέντρο συντήρησης του 6ου Στόλου ενώ ταυτόχρονα υψώνουν επενδυτικό τείχος απέναντι στην κινεζική COSCO και την ρωσική Rosoboronexport (που διά αντιπροσώπων έδειξαν να ενδιαφέρονται για την απόκτησή τους).
Η σύμπραξη Ιταλών – Αμερικανών για τα ναυπηγεία Ελευσίνας με το σχέδιο διάσωσης ήδη έχει εγκριθεί από τους εργαζόμενους των Ναυπηγείων και σήμερα αναμένεται οι σχετικοί φάκελοι να πάνε προς υπογραφή στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στον εκπρόσωπο των τραπεζών. Αμέσως μετά θα ακολουθήσουν τον δρόμο της δικαστικής οδού, ώστε να υπαχθούν σε καθεστώς εξυγίανσης και ρύθμισης των οφειλών.
Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, με αυτή την πρόταση το Πολεμικό Ναυτικό βγαίνει πολλαπλά κερδισμένο. Από τη μία είναι το προφανές, με την ναυπήγηση πολεμικών πλοίων στην Ελλάδα. Επιπλέον πετυχαίνει να εισπράξει συνολικά 150 εκατ. ευρώ, που αποτελούν οφειλές της προηγούμενης ιδιοκτησίας. Έτσι, με την συνέχιση ύπαρξης αμυντικού ναυπηγείου, το ΠΝ θα λάβει ένα γενναίο ποσό – που αποτελεί τον προϋπολογισμό εξόδων για 2 έτη – το οποίο σε διαφορετική περίπτωση θα έχανε οριστικά.
Η DOHA
Η κορβέτα DOHA, είχαμε αποκαλύψει στο enikos.gr – όπως είχε γραφτεί σε δημοσίευμα της Realnews – ότι επρόκειτο να προταθεί για το ΠΝ, και μάλιστα από τα μέσα του περασμένου Οκτώβρη.
Σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό, που προσφέρει κορβέτες μικρότερου εκτοπίσματος στα περίπου ίδια χρήματα, η DOHA είναι πλοίο που έχει σχεδόν το εκτόπισμα μίας φρεγάτας “S” που πρόκειται να αντικαταστήσει, φέροντας μάλιστα οπλισμό και δυνατότητες παρεμφερή με την Belharra, κάνοντας έτσι αρκετούς να τη χαρακτηρίζουν -όχι άδικα- ως «μίνι Belharra».
Η DOHA φέρει 16 κάθετους εκτοξευτήρες και έχει την δυνατότητα φιλοξενίας ελικοπτέρου σε υπόστεγο ενώ μπορεί να φέρει σε πέρας και ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις. Έχει εκτόπισμα 3.300 τόνων, της στιγμή που οι “S” έχουν εκτόπισμα 3.500 τόνων.
Αν και στην ουσία η DOHA είναι φρεγάτα, αποκαλείται κορβέτα λόγω του γεγονότος ότι η σύγχρονη τάση θέλει τις φρεγάτες να έχουν εκτόπισμα πάνω από 4.500 τόνους.