Αρχική Blog Σελίδα 2

    Η Ελληνο-Λιβυκή κρίση και ο ρόλος της Τουρκίας: Ανάγκη για μια στρατηγική επαναπροσέγγισης

     

    Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος

    konmpalo@gmail.com

    Πολιτικός Επιστήμονας – Διεθνολόγος

    Πρώην Γενικός Διευθυντής – Γενικής Διεύθυνσης

    Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ)

    Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)

     

    Οι τελευταίες εξελίξεις, όπως η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου της Λιβύης (NOC) και της τουρκικής ΤΡΑΟ για υπεράκτιες έρευνες — ως αντίδραση στη δημοσίευση από την Ε.Ε. της ελληνικής διεθνούς πρόσκλησης για έρευνες νότια της Κρήτης — σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες μεταναστευτικές ροές προς την Κρήτη και την έντονη διπλωματική κινητικότητα της Ελλάδας στην Ε.Ε., έχουν αναζωπυρώσει τη διπλωματική ένταση ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Λιβύη.

    Για να κατανοηθεί όμως το σημερινό αδιέξοδο, αξίζει να επισημανθεί,  ότι πριν την πτώση του Καντάφι, η Ελλάδα είχε την ευκαιρία να συνάψει συμφωνία ΑΟΖ με τη Λιβύη, καθώς το 2010 υπήρξε θετικό κλίμα στις διμερείς διαβουλεύσεις. Ωστόσο, η συμφωνία δεν προχώρησε και η ευκαιρία χάθηκε.

    Λίγους μήνες αργότερα, η κατάσταση στη χώρα μεταβλήθηκε δραματικά: η Λιβύη, μετά την πτώση του καθεστώτος Καντάφι το 2011, εισήλθε σε μια παρατεταμένη περίοδο αστάθειας και σταδιακής κατάρρευσης των κρατικών δομών, καταλήγοντας να αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτυχημένου κράτους (failed state).

    Συγκεκριμένα, η χώρα έως σήμερα παρουσιάζει σοβαρή θεσμική διάβρωση, έλλειψη κεντρικού ελέγχου σε μεγάλο μέρος της επικράτειας και συνεχιζόμενες εμφύλιες συγκρούσεις. Στη σύγκρουση εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα διεθνείς δρώντες, όπως οι ΗΠΑ, η Ρωσία, η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Ιταλία, η Γαλλία και τα ΗΑΕ, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει να αναζητά μια συνεκτική στρατηγική για τη Λιβύη.

    Από το 2014, η χώρα ουσιαστικά διχοτομήθηκε, με δύο ανταγωνιστικά κέντρα εξουσίας: την αναγνωρισμένη από τον ΟΗΕ Κυβέρνηση Εθνικής Συμφωνίας (GNA) στην Τρίπολη και τις δυνάμεις του Στρατάρχη Χαλίφα Χαφτάρ στην Ανατολική Λιβύη.

    Μέσα σε αυτό το σύνθετο και ταχέως εξελισσόμενο τοπίο, η Ελλάδα – παρά τα άμεσα γεωπολιτικά της συμφέροντα στην Ανατολική Μεσόγειο – παρέμεινε ουσιαστικά απούσα.

    Από το 2011 έως το 2019, δεν αναπτύχθηκε καμία ουσιαστική στρατηγική εμπλοκής με τις αντιμαχόμενες πλευρές στη Λιβύη. Η ελληνική πρεσβεία στην Τρίπολη από το 2011 υπολειτουργούσε και τον Ιούλιο του 2014 έκλεισε οριστικά χωρίς να υπάρξει καμία πολιτική πρωτοβουλία για επιστροφή ή αναβάθμιση της ελληνικής παρουσίας.

    Αντίθετα, άλλες δυνάμεις όπως η Τουρκία αξιοποίησαν επιδέξια το κενό εξουσίας και τις ανάγκες της κυβέρνησης της Τρίπολης για στρατιωτική στήριξη, εξασφαλίζοντας τον Νοέμβριο του 2019 την υπογραφή του λεγόμενου Τουρκο-Λιβυκού Μνημονίου, όπου λειτουργεί ως στρατηγικό εργαλείο για την εδραίωση της τουρκικής παρουσίας στη Δυτική Λιβύη. Η Άγκυρα επιπλέον, εγκατέστησε στρατιωτικές βάσεις, ανέπτυξε κρίσιμες υποδομές ελέγχου των παράκτιων περιοχών και ενίσχυσε τη γεωοικονομική της επιρροή μέσω έργων ανοικοδόμησης και επενδύσεων.

    Τελικά, όσοι σήμερα ασκούν ανέξοδη και εκ των υστέρων κριτική στη στρατηγική της Ελλάδας στη Λιβύη (χωρίς επίγνωση της πολυπλοκότητας του πεδίου και χωρίς επαρκή κατανόηση των επιχειρησιακών και γεωπολιτικών παραμέτρων της κρίσης), οφείλουν να απαντήσουν στα εξής κρίσιμα ερωτήματα:

    1. Πού βρίσκονταν όλοι αυτοί όταν η Τουρκία, μεθοδικά και με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, ενίσχυε την παρουσία της στο λιβυκό έδαφος; Μήπως τότε σιωπούσαν ή αδιαφορούσαν;

     

    1. Ποιος ευθύνεται για την οκταετή διπλωματική απουσία της Ελλάδας από τη Λιβύη;

     

    1. Δεν φέρουν καμία ευθύνη για το γεγονός ότι, για χρόνια, η Ελλάδα άφησε ελεύθερο χώρο σε άλλες δυνάμεις να εδραιώσουν την επιρροή τους;

     

    Πριν προβούν σε εύκολες καταγγελίες, μήπως θα όφειλαν πρώτα να αναλογιστούν τις συνέπειες της δικής τους στρατηγικής αδράνειας και να λογοδοτήσουν γι’ αυτήν;

     

    Παρά το γεγονός, ότι από το 2019 έχει ξεκινήσει μια σημαντική προσπάθεια αναβάθμισης και εδραίωσης της ελληνικής παρουσίας στην περιοχή υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, οφείλω να ομολογήσω, ότι στη διαχείριση του Τουρκο-Λιβυκού Μνημονίου υπήρξαν λανθασμένοι χειρισμοί, όπως πρόσφατα παραδέχτηκε και ο Υπουργός Υγείας, κ. Άδωνης Γεωργιάδης.

    Ωστόσο, παρά τους ατυχείς χειρισμούς του παρελθόντος, η Ελλάδα έχει θέσει σε εφαρμογή μια μεθοδική και επίπονη προσπάθεια για την ουσιαστική αναβάθμιση της παρουσίας και της επιρροής της στη Λιβύη, με στόχο τη διασφάλιση των εθνικών συμφερόντων και την προώθηση της σταθερότητας στην περιοχή.

    Συγκεκριμένα, η ελληνική διπλωματία αποκατέστησε και εδραίωσε σχέσεις με την αναγνωρισμένη κυβέρνηση της Τρίπολης, διατηρώντας ταυτόχρονα διαύλους επικοινωνίας με τους ηγέτες της Ανατολικής Λιβύης.

    Παράλληλα, η Ελλάδα ενίσχυσε την παρουσία της σε ευρωπαϊκά και διεθνή φόρα, αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το NATO για την προώθηση της ειρήνης και της σταθερότητας στην περιοχή.

    Η Ελλάδα αρνήθηκε με συνέπεια να νομιμοποιήσει το Τουρκο-Λιβυκό Μνημόνιο, τόσο μέσω αυστηρών διπλωματικών διαβημάτων όσο και με συντονισμένες παρεμβάσεις σε επίπεδο Ε.Ε., προς συμμάχους όπως η Ιταλία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Την ίδια στιγμή, καλλιέργησε στοχευμένα ένα πλέγμα στρατηγικών συμμαχιών με χώρες-κλειδιά της Ανατολικής Μεσογείου και του Αραβικού Κόσμου, όπως η Αίγυπτος, η Γαλλία, τα Εμιράτα και η Κυπριακή Δημοκρατία.

    Η συμμετοχή της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Επιχείρηση ΕΙΡΗΝΗ, η οποία στοχεύει στην εφαρμογή του εμπάργκο όπλων και στην αποτροπή παράνομων μεταφορών στη Λιβύη, καθώς και η εκπαίδευση στελεχών του Λιμενικού Σώματος για την ενίσχυση της επιτήρησης των λιβυκών ακτών, αποδεικνύουν τη δέσμευση της Ελλάδας για ενεργό εμπλοκή και διαρκή υποστήριξη της ασφάλειας στην Ανατολική Μεσόγειο.

    Επιπλέον, η παρέμβαση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο οδήγησε στην εξασφάλιση ρητής αναφοράς στα Συμπεράσματα για τη Λιβύη, ενισχύοντας την ευρωπαϊκή στήριξη στις ελληνικές θέσεις και προωθώντας μια πιο συνεκτική ευρωπαϊκή πολιτική στην περιοχή.

    Τέλος, η Ελλάδα πέτυχε την αποτροπή της υλοποίησης παράνομων τουρκικών γεωτρήσεων στη θαλάσσια περιοχή της Λιβύης, αποδεικνύοντας την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής της απέναντι σε προκλήσεις που απειλούν τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας.

    Μέσα σε αυτό το σύνθετο και απρόβλεπτο περιβάλλον, καθίσταται αναγκαίο να προχωρήσουμε σε ορισμένες επισημάνσεις που ανταποκρίνονται στις πρόσφατες εξελίξεις. Ταυτόχρονα, μπορούν να φανούν χρήσιμες τόσο σε όσους ασχολούνται με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της εξωτερικής μας πολιτικής, όσο και σε εκείνους που επιμένουν να την αναλύουν με όρους περασμένων δεκαετιών.

     

    1η Επισήμανση: Η Λιβύη δεν μπορεί να αναλύεται χωρίς την Τουρκία, διότι έχει μετατραπεί σε στρατηγικό προτεκτοράτο της.

     

    Όταν εξετάζουμε τις Ελληνο-Λιβυκές σχέσεις, δεν μπορούμε να παρακάμπτουμε τον καταλυτικό ρόλο της Τουρκίας. Η Λιβύη, ιδίως υπό την Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας της Τρίπολης, λειτουργεί de facto ως προτεκτοράτο της Άγκυρας. Δεν πρόκειται απλώς για μια διπλωματική επιρροή ή στρατιωτική συνεργασία, αλλά για μια δομική σχέση εξάρτησης: πολιτικής, στρατιωτικής και οικονομικής.

    Το βασικό στρατηγικό σφάλμα πολλών αναλυτών και σημαντικού τμήματος της ελληνικής αντιπολίτευσης είναι ότι προσεγγίζουν τη Λιβύη με αναλυτικά εργαλεία που αντιστοιχούν σε ένα συγκροτημένο, ενιαίο και θεσμικά σταθερό κράτος.

    Όμως η πραγματικότητα είναι ακριβώς η αντίθετη. Η Λιβύη παραμένει ένα μετα-εμφυλιακό, διαιρεμένο μόρφωμα με δύο αντίπαλες εξουσίες (Τρίπολη και Βεγγάζη), δεκάδες ένοπλες πολιτοφυλακές και ισχυρές παρεμβάσεις τρίτων χωρών.

    Σε αυτό το ρευστό τοπίο, η Ελλάδα δεν καλείται απλώς να διαχειριστεί μια παραδοσιακή διπλωματική σχέση, αλλά να αντιμετωπίσει την Τουρκία ως θεσμικό εγγυητή της Λιβυκής κυβέρνησης.

     

    2η Επισήμανση: Η τουρκική επιθετικότητα δεν είναι ένδειξη ελληνικής αδυναμίας, αλλά απόδειξη ότι η στρατηγική μας πιέζει τα τετελεσμένα της Άγκυρας.

     

    Η τελευταία αναζωπύρωση της έντασης στη Λιβύη και την Ανατολική Μεσόγειο πρέπει να ιδωθεί υπό το πρίσμα των ενοχλήσεων που προκαλεί στην Τουρκία η ενεργητική και στοχευμένη ελληνική στρατηγική.

    Η ανακήρυξη του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού, η ανακοίνωση θαλάσσιων πάρκων σε περιοχές ελληνικής δικαιοδοσίας, καθώς και η παρεμπόδιση της συμμετοχής της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Άμυνα, συνιστούν πολιτικές κινήσεις με πραγματικό αντίκτυπο.

    Η Άγκυρα, που έχει συνηθίσει να λειτουργεί με το δόγμα της τετελεσμένης προβολής ισχύος, αντιδρά ακριβώς επειδή βλέπει ότι η Ελλάδα πλέον δεν περιορίζεται στην αντίδραση, αλλά διαμορφώνει θετικό στρατηγικό αποτύπωμα στη νοτιοανατολική Μεσόγειο.

     

    3η Επισήμανση: Η Ελλάδα επιλέγει τη διπλωματία και τη νομιμότητα, ενώ η Τουρκία την μονομερή στρατιωτική επέκταση.

     

    Σε αντίθεση με την Άγκυρα, που ακολουθεί μονομερείς στρατιωτικές πρωτοβουλίες με στόχο την προβολή ισχύος και τη διεύρυνση των τετελεσμένων στη Λιβύη και την Ανατολική Μεσόγειο, η Ελλάδα λειτουργεί ως θεσμικός σταθεροποιητής και φωνή της διεθνούς νομιμότητας στην Ανατολική Μεσόγειο, εμμένοντας στην προώθηση της ειρήνης, της σταθερότητας και της διεθνούς νομιμότητας.

    Η Αθήνα στηρίζει τον διάλογο και τις δημοκρατικές διαδικασίες στη Λιβύη, προωθώντας τη διεξαγωγή εκλογών και την πολιτική συμφωνία που θα οδηγήσουν σε βιώσιμη λύση ειρήνευσης.

    Τι θα προτιμούσαν λοιπόν, οι επικριτές της «σημερινής» ελληνικής εξωτερικής πολιτικής;

    Να στείλει η Ελλάδα στρατό στη Λιβύη και να εμπλακεί σε μια πολεμική αντιπαράθεση προκειμένου να αποκτήσει επιρροή; ή να συνεχίσει να επιμένει στον θεσμικό της ρόλο ως δύναμη ειρήνης και σταθερότητας στην περιοχή, ζητώντας κατάπαυση του πυρός, σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και προώθηση της ειρήνευσης στη χώρα;

     

    4η Επισήμανση: Η Μεταστροφή Χαφτάρ ως Έκφραση Ψυχρού Ρεαλισμού και Αναπροσαρμογής Ισορροπιών.

     

    Η πρόσφατη μεταστροφή του Χαλίφα Χαφτάρ απέναντι στην Τουρκία δεν σηματοδοτεί αλλαγή πολιτικής, αλλά εκφράζει ψυχρό γεωπολιτικό ρεαλισμό. Αναγνωρίζοντας τη νέα ισορροπία στη Λιβύη, επιδιώκει να διαχειριστεί την τουρκική παρουσία, που έχει εδραιωθεί στρατιωτικά και πολιτικά στη Δυτική Λιβύη, ως μέσο διατήρησης του ελέγχου στα ανατολικά και διεθνούς νομιμοποίησης.

    Ειδικότερα, ο Χαφτάρ επιχειρεί να αποκτήσει μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ και να αναδείξει τον ρόλο του ως κρίσιμου παράγοντα στην αναζήτηση πολιτικής λύσης.

    Αυτή η προσέγγιση δεν είναι παρά ένα εργαλείο επιβίωσης, που στοχεύει στη διατήρηση του status quo στα ανατολικά εδάφη, υπό τον έλεγχό του και στη διεθνή νομιμοποίηση του ρόλου του, ώστε να συμμετάσχει ισότιμα σε μελλοντικούς πολιτικούς συμβιβασμούς.

    Ο Χαφτάρ ζήτησε στρατιωτική στήριξη από την Ελλάδα, η οποία δεν του παρασχέθηκε, γεγονός που πιθανόν τον ώθησε προς την Τουρκία. Παράλληλα, αναζήτησε διπλωματική και οικονομική στήριξη από άλλες χώρες, για να ενισχύσει το διαπραγματευτικό του κεφάλαιο και να εξισορροπήσει την τουρκική επιρροή στη Λιβύη.

     

    5η Επισήμανση: Το Τουρκο-Λιβυκό Μνημόνιο είναι Νομικά Άκυρο και Πολιτικά Ανύπαρκτο.

     

    Δεν θα πρέπει να αποδίδεται υπερβολική στρατηγική σημασία στο λεγόμενο Τουρκο-Λιβυκό Μνημόνιο, καθώς πρόκειται για νομικά άκυρη και θεσμικά έκπτωτη συμφωνία, χωρίς δεσμευτική ισχύ για τη διεθνή κοινότητα ή το ίδιο το λιβυκό κράτος.

    Υπογράφηκε το 2019 από μια προσωρινή και αμφισβητούμενης νομιμοποίησης κυβέρνηση (GNA), η οποία είχε εντολή μόνο για τη διοργάνωση εκλογών και όχι για σύναψη συμφωνιών κυριαρχικού χαρακτήρα.

    Δεν εγκρίθηκε ποτέ από τη Βουλή των Αντιπροσώπων της Λιβύης που αποτελεί το μόνο εκλεγμένο και αναγνωρισμένο κοινοβουλευτικό σώμα της χώρας. Αντιθέτως, η Βουλή το χαρακτήρισε άκυρο και αντισυνταγματικό.

    Ωστόσο, ακόμη και αν η Βουλή αποφασίσει εκ των υστέρων να το επικυρώσει, δεν διαθέτει τη θεσμική δικαιοδοσία να επικυρώσει διεθνείς συμφωνίες κυριαρχικού χαρακτήρα, καθώς η Λιβύη τελεί υπό ειδικό μεταβατικό καθεστώς, όπως αυτό έχει οριστεί από τη Συμφωνία του Σουχάιρατ (Skhirat Agreement), (βλέπε τη Συμφωνία εδώ: https://unsmil.unmissions.org/sites/default/files/Libyan%20Political%20Agreement%20-%20ENG%20.pdf ), καθώς και τα ψηφίσματα του ΟΗΕ (βλέπε:  https://www.securitycouncilreport.org/un_documents_type/security-council-resolutions/?cbtype=libya&ctype=Libya&utm_source=chatgpt.com ). Η συμφωνία αυτή, που υπεγράφη το 2015 υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών, προβλέπει την ίδρυση προσωρινής κυβέρνησης με περιορισμένη εντολή και αυστηρά καθορισμένες αρμοδιότητες (κυρίως τη διοργάνωση εκλογών και τη διαχείριση της μετάβασης προς σταθερότητα). Δεν προβλέπει δυνατότητα σύναψης δεσμευτικών διεθνών συμφωνιών σε θέματα στρατηγικής πολιτικής και κυριαρχίας, εκτός εάν υπάρχει ευρύτατη εθνική συναίνεση και πλήρης θεσμική νομιμοποίηση.

    Είναι χαρακτηριστικό, ότι κατά την 163η Σύνοδο του Συμβουλίου Υπουργών Εξωτερικών του Αραβικού Συνδέσμου, που έλαβε χώρα στο Κάϊρο την Τετάρτη 23 Απριλίου 2025, οι συμμετέχοντες επανέλαβαν ρητά ότι η Συμφωνία του Σουχάιρατ παραμένει το γενικό πλαίσιο πολιτικής επίλυσης της κρίσης στη Λιβύη, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, τις αποφάσεις της Διάσκεψης του Βερολίνου και της Συνόδου του Παρισιού (βλέπε: https://libyareview.com/55046/arab-foreign-ministers-reaffirm-support-for-libyan-political-deal/ ).

    Συνεπώς, κάθε πράξη που παραβιάζει αυτό το θεσμικό πλαίσιο, όπως το Τουρκο-Λιβυκό Μνημόνιο, στερείται νομιμοποίησης και θεσμικής ισχύος.

    Πέραν της θεσμικής του ανυπαρξίας, το μνημόνιο αντιβαίνει στις αρχές του Δικαίου της Θάλασσας (UNCLOS) και συνιστά προϊόν εξωτερικής επιβολής και εξάρτησης. Δεν είναι αποτέλεσμα κυρίαρχης εθνικής βούλησης γι’ αυτό, δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως θεσμικό τετελεσμένο.

     

    Μετά την παράθεση και εκτενή ανάλυση των ανωτέρω επισημάνσεων, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη για την Ελλάδα να χαράξει μια συνεκτική και πολυδιάστατη στρατηγική επαναπροσέγγισης με τη Λιβύη.

    Συγκεκριμένα, η ελληνική στρατηγική επαναπροσέγγισης της Λιβύης πρέπει να βασιστεί σε θεσμικό σεβασμό, διαφάνεια και κοινά συμφέροντα, ώστε να συμβάλει στη σταθερότητα και τη συνεργασία στην περιοχή. Στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να καταθέσω τις εξής προτάσεις:

    1. Διπλωματική Πρωτοβουλία για Ανοικτούς Διαύλους Επικοινωνίας, ώστε να ενισχυθούν οι διπλωματικές της σχέσεις με όλες τις βασικές πολιτικές δυνάμεις της Λιβύης, σε Τρίπολη και Βεγγάζη, διατηρώντας ανοιχτούς και ισορροπημένους διαύλους επικοινωνίας χωρίς αποκλεισμούς, ώστε η Ελλάδα να αναδειχθεί σε γέφυρα διαλόγου σε μια χώρα διχασμένη.
    2. Αξιοποίηση του Θεσμικού της Ρόλου στην Ε.Ε. και τον ΟΗΕ για να προωθήσει κοινή ευρωπαϊκή στρατηγική στη Λιβύη, επικεντρωμένη στη σταθερότητα, την αποτροπή παράνομων συμφωνιών όπως το Τουρκο-Λιβυκό Μνημόνιο και την ενίσχυση της δημοκρατίας. Παράλληλα, να ενισχύσει τις νομικές της θέσεις μέσω του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας για την αντιμετώπιση παραβιάσεων κυριαρχικών δικαιωμάτων.
    3. Οικονομική και Επενδυτική Παρουσία ώστε να αυξήσει την επιρροή της στην περιοχή. Οφείλω να αποκαλύψω, ότι ο Πρέσβης της Λιβύης κ. Hamad Bousayf κατά την επίσημη συνάντησή μας (Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023) στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, μου είχε ζητήσει να παρέμβω στον Έλληνα Πρωθυπουργό για να υπάρξει ελληνικό ενδιαφέρον προς αυτή την κατεύθυνση (βλέπε: https://www.gdpeads.mod.mil.gr/synantisi-genikoy-dieythynti-tis-gdpeads-dr-konstantinoy-mpalomenoy-ton-presvi/ ). Προτείνω την ανάπτυξη επενδύσεων σε κρίσιμους τομείς όπως τη διαχείριση και ανάπτυξη λιμένων (Τομπρούκ, Βεγγάζη) ως εμπορικών κόμβων, ενεργειακά έργα (συμπεριλαμβανομένων ανανεώσιμων πηγών), υποδομές Logistics και μεταφορών, με έμφαση σε συνεργασίες με ευρωπαϊκούς και αραβικούς φορείς.
    4. Πολιτιστική Διπλωματία και ανάπτυξη της Ήπιας Ισχύος της Ελλάδας, μέσω δράσεων όπως υποτροφίες για Λίβυους φοιτητές και ακαδημαϊκές ανταλλαγές, πολιτιστικές και ανθρωπιστικές πρωτοβουλίες σε συνεργασία με τοπικές αρχές και ΜΚΟ και δημιουργία θεσμικών και κοινωνικών δεσμών που ενισχύουν την εικόνα της Ελλάδας ως εταίρου ανοικοδόμησης.
    5. Σταδιακή Οικοδόμηση Εμπιστοσύνης με Θεσμικούς Φορείς
      όπως η Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου (NOC), η Κεντρική Τράπεζα και εκπαιδευτικούς οργανισμούς, που διασφαλίζουν τη συνέχεια του κράτους, ανεξαρτήτως μεταβατικών κυβερνήσεων.
    6. Ανάσχεση του Τουρκο-Λιβυκού Άξονα μέσω Πολυμερών Συνεργασιών μέσω πολυμερών σχημάτων συνεργασίας όπως: ενίσχυση τριμερών σχημάτων με Ιταλία και Αίγυπτο σε θέματα ενέργειας, ΑΟΖ και ασφάλειας, συνεργασία με τη Γαλλία και άλλους ευρωπαϊκούς εταίρους για ενίσχυση του ευρωπαϊκού ρόλου στη Λιβύη και συντονισμό σε επίπεδο Ε.Ε. και NATO για την προώθηση εναλλακτικών θεσμικών πόλων επιρροής.
    7. Ευρωπαϊκή Συνεργασία για τη Λιβυκή Μεταβατική Διαδικασία, μέσω συνεργασίας με την Ιταλία, τη Μάλτα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, για την προώθηση κοινής πολιτικής στήριξης της λιβυκής μετάβασης, συμπεριλαμβανομένης της υποστήριξης των εκλογικών διαδικασιών και της θεσμικής ενίσχυσης.

     

    Ολοκληρώνοντας την ανωτέρω ανάλυση, θα πρέπει να επισημανθεί, ότι η μεταστροφή της ελληνικής πολιτικής προς τη Λιβύη μετά το 2019 κινείται στη σωστή κατεύθυνση.

    Η Ελλάδα οφείλει να συνεχίσει να κινείται ως θεσμικός σταθεροποιητής στην Ανατολική Μεσόγειο, με ρεαλισμό, συμμαχίες και στρατηγική υπομονή, ώστε να ενισχύσει τη διεθνή της θέση και να συμβάλει στην ειρήνη και τη σταθερότητα της περιοχής.

     

    Από το 2029 το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ – Ποια μοντέλα από το εξωτερικό έχουν πέσει στο τραπέζι

    Τους βασικούς πυλώνες της σαρωτικής μεταρρύθμισης για το νέο Λύκειο και το εθνικό απολυτήριο που σχεδιάζει το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε η κυρία Σοφία Ζαχαράκη στα μέλη της διαρκούς επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

    Παράλληλα, η Υπουργός ξεκαθάρισε ότι οι αλλαγές δεν πρόκειται να αιφνιδιάσουν μαθητές και γονείς, εξηγώντας πως το νέο σύστημα θα ισχύσει από το 2029-30.

    «Αποτελεί εθνικό χρέος να ξεκινήσουμε τον διάλογο για το εθνικό απολυτήριο. Είναι κεντρική κυβερνητική επιλογή, όπως έχει εξαγγελθεί από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό και εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό μας για ένα Λύκειο που επανακτά τον αυτόνομο παιδαγωγικό του ρόλο. Υπάρχει ανάγκη επαναπροσδιορισμού της σχέσης του μαθητή με το σχολείο» ανέφερε εισαγωγικά η Υπουργός Παιδείας για να προσθέσει ότι η εισαγωγή του εθνικού απολυτηρίου συνεπάγεται «αλλαγή φιλοσοφίας.

    Μετατοπίζουμε το βάρος από την εξετασιοκεντρική λογική προς μια λογική που δίνει έμφαση στη συνολική διαδρομή και πρόοδο του μαθητή και ενισχύουμε τον μορφωτικό ρόλο του Λυκείου».

    Σύμφωνα με την κα Ζαχαράκη βασικός στόχος είναι η παροχή σύγχρονων γνώσεων και δεξιοτήτων, οι οποίες θα πιστοποιούνται με έναν ενιαίο, αξιόπιστο και ισχυρό τίτλο σπουδών στο τέλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

    «Πρόκειται για ένα εγχείρημα με πολύ ευρύ αποτύπωμα:

    ○ αφορά περίπου 230.000 μαθητές Λυκείου κάθε χρόνο,
    ○ τους 23.500 εκπαιδευτικούς,
    ○ τις οικογένειες,

    Η μεταρρύθμιση θα στηρίζεται σε 3 πυλώνες:

    ○ την εμπιστοσύνη στο Λύκειο ως αυτόνομη μορφωτική βαθμίδα
    ○ την ενίσχυση της δίκαιης και διαφανούς αξιολόγησης
    ○ την εξασφάλιση ομαλής μετάβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

    «Σε πολλές χώρες της Ευρώπης, παρατηρούμε την υιοθέτηση αποκεντρωμένων συστημάτων εκπαίδευσης. Το Υπουργείο Παιδείας χαράσσει την εθνική στρατηγική, όμως η παιδαγωγική και διοικητική εποπτεία ασκείται συχνά σε περιφερειακό επίπεδο (π.χ. ομόσπονδα κρατίδια, εκπαιδευτικά καντόνια).

    Αυτό το μοντέλο επεκτείνεται και στο σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση:

    • οι εξετάσεις οργανώνονται τοπικά, από ειδικές επιτροπές
    • τα θέματα είναι κοινά σε εθνικό επίπεδο, εξασφαλίζοντας ενιαία κριτήρια

    Σε ορισμένες χώρες προβλέπεται και προπαρασκευαστικό έτος ανάμεσα στην υποχρεωτική και την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έτσι οι μαθητές αποκτούν χρόνο και στήριξη, ώστε να επιλέξουν πιο συνειδητά την εκπαιδευτική τους κατεύθυνση» είπε.

    Αναφορικά με το μοντέλο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια η κυρία Ζαχαράκη ανέφερε: «Οι περισσότερες χώρες οργανώνουν κεντρικές εξετάσεις στο τέλος του σχολείου, σε 3-4 βασικά μαθήματα (όπως η εθνική γλώσσα, τα μαθηματικά και μια ξένη γλώσσα). Στη συνέχεια, τα Πανεπιστήμια έχουν τη δυνατότητα να ορίσουν συμπληρωματικά κριτήρια, όπως ειδικά μαθήματα ή ελάχιστες βάσεις εισαγωγής – πρακτική που εφαρμόζεται και στην Ελλάδα, αλλά και στην Ουγγαρία, μεταξύ άλλων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το μοντέλο της «Matura», που λειτουργεί ως ενιαίος τίτλος αποφοίτησης και πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση σε: Ουγγαρία, Πολωνία, Αυστρία, Τσεχία, Σλοβακία, Σλοβενία και Λιχτενστάιν.

    Παράδειγμα που αξίζει αναφοράς είναι η Εσθονία και η Λετονία:

    • Εκεί η πρόσβαση στα πανεπιστήμια είναι ελεύθερη, με μόνο προαπαιτούμενο τον απολυτήριο τίτλο.
    • Η επιτυχία των χωρών αυτών, όπως καταγράφεται σε διεθνείς δείκτες, δεν οφείλεται σε έναν και μόνο μηχανισμό, αλλά στην ευρύτερη παιδεία, στον επαγγελματισμό, στον σχεδιασμό και στην εμπιστοσύνη στο εκπαιδευτικό σύστημα.

    Όλα τα παραπάνω παραδείγματα δεν προσφέρονται για μηχανιστική αντιγραφή. Αντιθέτως, δείχνουν ότι υπάρχει πληθώρα λύσεων, ανάλογα με την κουλτούρα, τις ανάγκες κάθε χώρας, την ιστορική της διαδρομή και όλους τους παράγοντες που διαμορφώνουν μοναδικά το κάθε εκπαιδευτικό σύστημα.

    · Η Ελλάδα δικαιούται και μπορεί να προχωρήσει σε μια δική της τολμηρή αλλά ισορροπημένη μεταρρύθμιση, όπως αυτή που προτείνουμε με το Εθνικό Απολυτήριο.

    · Ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων (ΕΟΕ) προτείνει τη σύνδεση των πανελλαδικών εξετάσεων με το Εθνικό Απολυτήριο, όπως εφαρμόζεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες (Matura, Abitur, Baccalauréat)».

    Πάντως, η κυρία Ζαχαράκη ξεκαθάρισε πως οι αλλαγές που ετοιμάζει το Υπουργείο δεν πρόκειται να αιφνιδιάσουν μαθητές και γονείς. «Οι αλλαγές δεν θα επηρεάσουν μαθητές που βρίσκονται ήδη εντός Λυκείου. Θα ήταν ανεύθυνο να γίνουν αλλαγές εν κινήσει» σημειώνοντας πως το νέο σύστημα παραπέμπεται για το 2029 -2030.

    Μάκης Τριανταφυλλόπουλος: Η σύζυγός του, Κιμ Κίλιαν υποβλήθηκε σε χημειοθεραπείες

    Μερικές πολύ δύσκολες στιγμές πέρασε η σύζυγος του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου, Κιμ Κίλιαμ. Όπως αποκάλυψε με μια ανάρτηση στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram, υποβλήθηκε σε μια σειρά από χημειοθεραπείες.

    Χαρακτηριστικά, στο προφίλ που διατηρεί, μοιράστηκε με τους διαδικτυακούς της φίλους μια φωτογραφία της από την στιγμή που έκανε χημειοθεραπεία, και μίλησε με πολύ συγκινητικά λόγια.

    «Η τελευταία μου χημειοθεραπεία. Σύντομα θα τα μοιραστώ μαζί όλα μαζί σας. Ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου όλους τους αγαπημένους μου φίλους που ήταν δίπλα μου όλο αυτό το διάστημα», έγραψε στην φωτογραφία της.

    Από την άλλη, στη λεζάντα της εξομολογήθηκε: «Σύντομα θα τα μοιραστώ όλα μαζί σας ❤️. Τότε 17.02 και σήμερα 7.07.2025 είναι ημερομηνίες που δεν θα ξεχάσω ποτέ. Ευχαριστώ όλους τους αγαπημένους μου ανθρώπους , τα κορίτσια μου και τους γονείς μου που με γέμισαν αγάπη και φροντίδα !Σήμερα ανήμερα της ονομαστικής γιορτής της μικρής μου κόρης Σαντυ ,τελείωσε και αυτό το κεφάλαιο… και το γιορτάζουμε».

    Τραγωδία στο αεροδρόμιο του Μπέργκαμο – Νεκρός άντρας που τον «ρούφηξε» κινητήρας αεροσκάφους

    Ένας άνδρας έχασε την ζωή του σήμερα το πρωί στο αεροδρόμιο Όριο Αλ Σέριο του Μπέργκαμο.

    Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, είχε καταφέρει να εισέλθει στον διάδρομο προσαπογείωσης και είχε αρχίσει να τρέχει προς την κατεύθυνση αεροσκάφους που είχε ξεκινήσει την τροχοδρόμηση.

    Ο κινητήρας του αεροσκάφους φέρεται να «ρούφηξε» τον άτυχο άνδρα, κάτι που προκάλεσε τον ακαριαίο θάνατό του. Δεν έχει εξακριβωθεί αν επρόκειτο για επιβάτη ή εργαζόμενο του αεροσταθμού.

    Το αεροσκάφος, ένα Airbus A312, ανήκει στην εταιρία Volotea και ετοιμαζόταν να αναχωρήσει για τις Αστούριες της βόρειας Ισπανίας. Μετά το τραγικό συμβάν το αεροδρόμιο του Μπέργκαμο παρέμεινε κλειστό για μια περίπου ώρα.

    ΠΑΤΡΑ – Παναγιώτης Μελάς: Τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το φθινόπωρο στην Πλατεία Όλγας

    Η ανακαίνιση της Πλατείας Εθνικής Αντιστάσεως προχωρά με εντατικούς ρυθμούς, με στόχο να αναβαθμίσει την περιοχή και να προσφέρει στους πολίτες έναν νέο, σύγχρονο χώρο. Οι εργασίες περιλαμβάνουν την τοποθέτηση νέων μαρμάρων και τη δημιουργία διαδρόμων. Ο φωτισμός θα αναβαθμιστεί με σύστημα LED, ενώ θα προστεθούν νέες παιδικές χαρές σύμφωνα με τις νέες νομοθετικές απαιτήσεις.

    Ο Παναγιώτης Μελάς, αντιδήμαρχος Αρχιτεκτονικού Έργου – Ηλεκτρομηχανολογικών Έργων (Η/Μ) και Έργων Υποδομής, ανέφερε ότι το έργο θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο, φέρνοντας μια νέα εικόνα στην πλατεία, που θα προσφέρει περισσότερη ασφάλεια, λειτουργικότητα και αισθητική αξία για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης.

    Εκρήξεις στο Eco Wizard του Χάρη Βαφειά: Επίθεση με μαγνητικές νάρκες το πιθανό αίτιο

    Δύο διαδοχικές εκρήξεις στο μηχανοστάσιο του δεξαμενόπλοιου Eco Wizard, ιδιοκτησίας της ελληνικών συμφερόντων εταιρείας StealthGas, εισηγμένης στη χρηματιστηριακή αγορά της Νέας Υόρκης και συμφερόντων Χάρη Βαφειά, σημειώθηκαν την Κυριακή 6 Ιουλίου στο ρωσικό λιμάνι Ουστ-Λούγκα, κατά τη διάρκεια φόρτωσης αμμωνίας. Οι Αρχές εκτιμούν ότι επρόκειτο για επίθεση με μαγνητικές νάρκες (limpet mines), παρόμοια με άλλες επιθέσεις που έχουν καταγραφεί φέτος.

    Οι ρωσικές και διεθνείς ναυτιλιακές Αρχές έχουν τεθεί σε συναγερμό μετά τις δύο ισχυρές εκρήξεις που σημειώθηκαν με διαφορά περίπου δέκα λεπτών στο μηχανοστάσιο του Eco Wizard, σημαίας Νήσων Μάρσαλ, κατά τη διάρκεια φόρτωσης αμμωνίας στο τερματικό της JSC EuroChem στο Ουστ-Λούγκα.

    Οι εκρήξεις προκάλεσαν εισροή υδάτων στο μηχανοστάσιο, κλίση της πρύμνης προς αριστερά, καθώς και διαρροή υγρής αμμωνίας στη θάλασσα. Οι 23 ναυτικοί απομακρύνθηκαν με ασφάλεια. Το ρωσικό υπουργείο Μεταφορών χαρακτήρισε τη διαρροή «ελαφριά», τονίζοντας πως το πλοίο δεν αντιμετωπίζει κίνδυνο βύθισης. Χάρη στην έγκαιρη επέμβαση και τις καιρικές συνθήκες, η διαρροή περιορίστηκε χωρίς περαιτέρω περιβαλλοντική επιβάρυνση.

    Η απομάκρυνση όλων των μελών του πληρώματος ολοκληρώθηκε χωρίς απώλειες ή τραυματισμούς, ενώ η Ρωσία ανακοίνωσε την έναρξη επίσημης έρευνας. Δύτες του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού ανέλαβαν να επιθεωρήσουν το πλοίο προκειμένου να επιβεβαιώσουν την ύπαρξη υπολειμμάτων εκρηκτικών και να διαλευκάνουν τα ακριβή αίτια του συμβάντος.

    Εφόσον επιβεβαιωθεί ότι πρόκειται για επίθεση με μαγνητικές νάρκες, το Eco Wizard θα προστεθεί στον κατάλογο των έξι πλοίων που έχουν στοχοποιηθεί με παρόμοιο τρόπο εντός του 2025.

    Η πιο πρόσφατη τέτοια περίπτωση ήταν το Vilamoura, του ελληνικών συμφερόντων ομίλου TMS Tankers, συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου, το οποίο χτυπήθηκε στα ανοικτά της Λιβύης στις 27 Ιουνίου.

    Μαρία Αντωνά: «Η απώλεια της μαμάς μου ήταν ό,τι πιο συγκλονιστικό έχω βιώσει»

    Η Μαρία Αντωνά παραχώρησε συνέντευξη στο Χαμογέλα και Πάλι και τον Κωνσταντίνο Βασάλο για την προσωπική και επαγγελματική της πορεία, την σχέση της με τον Γιώργο Λιάγκα αλλά και τον θάνατο της μητέρας της.

    Η ραδιοφωνική παραγωγός μοιράστηκε τον τρόπο με τον οποίο ενημερώθηκε για την απώλειά της. «Η περσινή ήταν μία χρονιά που ο Θεός αποφάσισε και να μου δώσει και να μου πάρει πράγματα. ήταν δύσκολο αλλά από μικρή έχω μάθει να είμαι δυνατή και η δουλειά μου λειτουργεί ως φάρμακο.

    Με βοήθησε να σκεφτώ τα επόμενα βήματά μου. Η απώλεια της μαμάς μου ήταν ό,τι πιο συγκλονιστικό έχω βιώσει μέχρι στιγμής. Συνέβη απρόοπτα, δεν ήξερα ότι είναι άρρωστη. Ο χρόνος μου κάνει πιο αισθητή την παρουσία της», είπε στην πρωινή εκπομπή του Mega η Μαρία Αντωνά.