Αρχική Blog Σελίδα 21613

    ΠΑΤΡΑ: Δύο χρόνια χωρίς τον Σπύρο Δούκα

    Πέρασαν δύο χρόνια από εκείνη τη βραδιά όπου εμβρόντητοι μαθαίναμε ότι ο Σπύρος Δούκας είχε μόλις φύγει από τη ζωή. Εμβρόντητοι όχι επειδή δεν είχε συμπληρώσει χρόνια στο κοντέρ του, αλλά γιατί άνδρες σαν τον Σπύρο Δούκα σου καλλιεργούν την αίσθηση ότι θα μένουν εγκατεστημένοι αιωνίως σε μια σφριγηλή, εφηβική σχεδόν ενεργητικότητα, από την οποία μόνο ένα κλάσμα είχε χάσει τον τελευταίο καιρό πριν το μοιραίο.

     

    Ο Σπύρος Δούκας ήταν ο άνθρωπος που αποτέλεσε συνώνυμο της «Πελοποννήσου» για δεκαετίες, ως σημαιοφόρος του τοπικού επιχειρηματικού και κοινωνικού λόμπι, συμπίπτοντας με μια εξαιρετική εποχή για την εφημερίδα η οποία κατέκτησε τον άτυπο τίτλο της μεγαλύτερης περιφερειακής εφημερίδας, σε περιόδους πολύ ευνοϊκές για τα έντυπα μέσα ενημέρωσης.

     

    Αλλά όχι για όλα. Ουκ ολίγοι ήταν οι μεγάλοι, παραδοσιακοί, εμβληματικοί τίτλοι που κατέρρεαν ακόμα και εκείνα τα χρόνια επειδή οι εκδότες και ο μηχανισμός τους δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στα νεότερα δεδομένα, στις τάσεις, τα ρεύματα, τις αναμονές της κοινωνίας.

     

    Η αλήθεια είναι πως πάντα συνέβαινε αυτό: Δεν υπήρξε περίοδος αδιατάρακτη για τα μέσα ενημέρωσης στη χώρα. Εθνικές περιπέτειες, διχασμοί και εμφύλιοι, μεταλλάξεις στο κοινωνικό πνεύμα, πολιτικές ανακατατάξεις αλλά και κακές επιχειρηματικές επιλογές, όπως και ελλείμματα διαδοχής, προκαλούσαν διαρκή αναμόρφωση του ενημερωτικού τοπίου. Χωρίς να υπολογίζουμε την τεχνολογική πρόοδο, που και αυτή έκανε τις μεγάλες ανατροπές της, πολλά χρόνια πριν περάσουμε στην επανάσταση της ψηφιακής περιόδου.

     

    Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ
    Ο Σπύρος Δούκας αποχαιρετίστηκε από όλους μας αλλά και το σύνολο των παρατηρητών του Τύπου, σαν ο τελευταίος από τους παραδοσιακούς εκδότες, όρος που ασφαλώς χρειάζεται την περιγραφή του για να γίνει κατανοητός.

     

    Οι παραδοσιακοί εκδότες, λοιπόν, ασχολούνταν ασφαλώς με την επιχειρηματική ζωή της εφημερίδας (ο Σπύρος Δούκας ανελλιπώς και σχολαστικά), αλλά πολύ συχνά, αν όχι και κατά κανόνα, περιφρονούσαν ακόμα και τη γλώσσα των αριθμών για να υπηρετήσουν μια προτεραιότητα ή μια αξία, μια παραδοσιακή παράμετρο.

     

    Για τους παραδοσιακούς εκδότες, η προσήλωση στα ιδανικά και την παράταξη ήταν αυτονόητη υπόθεση, ακόμα και αν αυτό δεν συμβιβαζόταν απόλυτα με τη δεοντολογία, θεωρώντας ότι σε συνθήκες πολέμου χρειάζεται επιμέλεια ως προς το φρόνημα και το ηθικό του στρατεύματος και του λαού.
    Οι παραδοσιακοί εκδότες έβαζαν πολύ έντονα την προσωπική σφραγίδα στη ζωή, τις κατευθύνσεις, τις επιλογές, το ύφος και την αισθητική της εφημερίδας. Ιδιαίτερα ο Σπύρος Δούκας, άνθρωπος με έμφυτη αγάπη στο στυλ και στη χάρη, αφιέρωνε πολύ χρόνο και συναίσθημα (και νεύρα, ενίοτε) στην εικόνα της εφημερίδας, ακόμα και στην έκταση των φωτογραφιών ή σε λεπτομέρειες που θα μουτζούρωναν το τελικό αποτέλεσμα.

     

    Οι εκδότες της παλιάς κοπής ήταν αυστηροί σε θέματα αρχών, σ’ αυτό που λέγεται όνομα, υπόληψη, αξιοπρέπεια, και ενοχλούνταν καίρια εάν τρύπωνε μέσα στην ύλη της εφημερίδας κάποιο στοιχείο ασύμβατο με το πνεύμα αυτό. Η φράση «δεν θέλω τέτοια πράγματα στην εφημερίδα μας» ακουγόταν πολύ συχνά -το δονούσε ενίοτε- στο γραφείο του εκδότη της «Πελοποννήσου.

     

    Η ΑΝΤΙΦΑΣΗ
    Ο Σπύρος Δούκας, ωστόσο, ήταν γόνιμα αντιφατική μορφή. Μπορεί να ήταν παραδοσιακός και συντηρητικός, είχε ωστόσο τις κεραίες στραμμένες στο καινούργιο. Μεγάλα έργα, οραματικοί προσανατολισμοί, κάθε εξέλιξη που μπορούσε να δώσει νέο ορίζοντα στο τοπίο της Πάτρας και της Αχαΐας, ήταν στοιχεία που ενστερνιζόταν με ενθουσιασμό ορμητικό. Αναζητούσε πάντα το κατάλληλο μέλλον για την «Πελοπόννησο», ήταν ανοιχτός σε επεκτάσεις σε εναλλακτικές ενημερωτικές δραστηριότητες. Αλλά οι συνθήκες δεν ήταν ευνοϊκές, καθώς οι οικονομικοί δείκτες της περιοχής, ακόμα και την περίοδο της ευμάρειας, δεν αποζημίωναν εμπορικά τις προσπάθειες των ανθρώπων του Τύπου, όπως άλλωστε προκύπτει από το γενικότερο ενημερωτικό τοπίο, το οποίο διαμορφώθηκε πολύ πριν την κρίση.

     

    ΤΟ ΑΥΡΙΟ
    Ποια είναι σήμερα η συνταγή της βιωσιμότητας και της επιτυχίας για τον Τύπο; Ολα δείχνουν ότι δεν χρειάζεται να ανακαλύψεις την Αμερική. Καλείσαι να εφαρμόσεις αυστηρά τους βασικούς κανόνες της επιχειρηματικότητας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα αποστείς των παραδοσιακών σου χαρακτηριστικών, όταν αυτά σε ωφελούν και δεν σε βλάπτουν.
    Αφήνουμε πίσω μας τις παλιότερες μέρες, αλλά δεν στρέφουμε την πλάτη στα σύμβολά τους. Στον κόσμο της λινοτυπίας και του αντιμονίου, στις άγουρες πρώτες εποχές της φωτοσύνθεσης, στο πέρασμά μας στην έγχρωμη εκτύπωση και το μικρό σχήμα. Ολες αυτές οι μέρες είχαν τη σφραγίδα του Σπύρου και της Νανάς Δούκα, κυρίως όμως κρατάμε την πιο σοβαρή παρακαταθήκη: Η εφημερίδα θέλει νεύρο και χαρακτήρα, θέλει ζωή και κίνηση, και ανησυχία, όλα αυτά που έκαναν σχεδόν κάθε πρωί (νωρίς το πρωί) τον Σπύρο Δουκα να θέλει τους συνεργάτες του στο γραφείο του. Για μάχες ή για ζύμωση, για οραματισμούς ή και πειράγματα και γέλια. Του άρεσε πολύ να γελάει, αλλά σε λίγους το έδειχνε αυτό.

    Πελοπόννησος

    ΠΑΤΡΑ: Χειροπέδες σε άνδρα που έσπασε παράθυρο αυτοκινήτου για να κλέψει

    Συνελήφθη, χθες το πρωί, στην Πάτρα, από αστυνομικούς του Τμήματος Άμεσης Δράσης Πατρών, ένας ημεδαπός άνδρας, διότι έσπασε τζάμι πόρτας σταθμευμένου αυτοκινήτου και αφαίρεσε ένα πορτοφόλι, που περιείχε τέσσερις τραπεζικές κάρτες και έγγραφα.

    Ο Πατρινός επιχειρηματίας που βρέθηκε στη φυλακή ως αρχηγός εγκληματικής οργάνωσης! ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ

    «Μου μένει μόνο υπομονή, να λύσουνε τα χέρια κι από την πλάτη μου βαθιά, να βγάλω τα μαχαίρια», είναι κάποιοι από τους στίχους των 250 τραγουδιών που έγραψε, στις δύσκολες ώρες, των πέντε ετών που βρισκόταν στη φυλακή.

     

    Πρωτόδικα είχε καταδικασθεί σε ποινή καθείρξεως 17 ετών και 4 μηνών, ως «εγκέφαλος» εγκληματικής οργάνωσης, τα μέλη της οποίας διέπρατταν κλοπές και ληστείες σε Αχαΐα, Αιτωλοακαρνανία και Φωκίδα. Από τους συνολικά πέντε κατηγορούμενους αλβανικής καταγωγής, δύο εργάζονταν στην επιχείρησή του.

     

    Ο Πατρινός Δημήτρης Πετρόπουλος, γνωστός επιχειρηματίας μιλά σήμερα στην «Πελοπόννησο» για την προσωπική του περιπέτεια και τα χρόνια που πέρασε στα καταστήματα κράτησης Κορυδαλλού και Αγίου Στεφάνου Πατρών.

     

    «ΕΙΜΑΙ ΘΥΜΑ»
    Θεωρεί τον εαυτό του, θύμα μιας καλοστημένης επιχείρησης εξόντωσής του, από πρόσωπα τα οποία όπως ισχυρίζεται «ενοχλήθηκαν» από την επαγγελματική επιτυχία και πρόοδό του. Μάλιστα, υποστηρίζει πως καταδικάσθηκε άδικα για κάτι που δεν έκανε και ταλαιπωρήθηκε 9 χρόνια για να αποδείξει τελικά την αθωότητα του.

     

    Εχουν συμπληρωθεί 18 μήνες από την αποφυλάκιση του, μετά την απόφαση του Πενταμελούς Εφετείου Πατρών, να τον απαλλάξει σε δεύτερο βαθμό από τις κατηγορίες που αντιμετώπιζε. «Αυτή τη στιγμή δουλεύω μεροκάματο και δεν με πειράζει, έχω το κούτελό μου καθαρό. Πολέμησα με κάθε τρόπο να φθάσω στο δικαστήριο για να μιλήσω και να υπερασπιστώ τον εαυτό μου, δεν τα κατάφερα. Χρειάστηκε να περάσουν συνολικά 9 χρόνια για να λάμψει η αλήθεια και να έρθει η δικαίωση», δηλώνει.

     

    ΣΥΛΛΗΨΗ
    Ηταν μέσα Δεκεμβρίου του 2011, όταν ο κ. Πετρόπουλος έρχεται αντιμέτωπος με τις διωκτικές αρχές. Περιγράφοντας στην «ΠτΚ», τα όσα βίωσε από τότε μέχρι και σήμερα, θυμάται την ημέρα της επεισοδιακής σύλληψής του. «Βγήκα από το σπίτι μου να πάω να πάρω το αυτοκίνητό μου, βλέπω περίπου 20 άτομα. Αστυνομικοί είχαν συλλάβει έναν γείτονα μου νομίζοντας πως ήμουν εγώ(!). Τον άφησαν και πήραν εμένα. Στην ερώτησή μου «τι συμβαίνει, ρε παιδιά; Η απάντηση ήταν θα μάθεις, θα μάθεις». Από εκεί ξεκίνησε η ταλαιπωρία μου».

     

    Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στην Ασφάλεια Πατρών. Εκεί του έδειξαν φωτογραφίες «ένα μουντό χαρτί» όπως λέει, με τα πρόσωπα των δραστών που δεν μπορούσε με βεβαιότητα να τους αναγνωρίσει. Εκ των υστέρων έμαθε πως είχαν διαπράξει μικροκλοπές.

     

    Ακολούθησε ενδελεχής έρευνα στο σπίτι, το κατάστημα εστίασης που λειτουργούσε εκείνη την περίοδο πλησίον της πλατείας Παπανδρέου, αλλά και σε αποθήκες που διατηρούσε. «Το μόνο που βρήκαν είναι ένα μαχαίρι στο σπίτι μου 20 εκατοστών, την ώρα που διαθέτω δίπλωμα κρεοπώλη. Οχι πάνω μου, ούτε στο αυτοκίνητό μου», τονίζει ο κ. Πετρόπουλος.

     

    Μετά την απολογία του κρίθηκε προφυλακιστέος με τη σύμφωνη γνώμη εισαγγελέα και ανακριτή Πατρών και οδηγήθηκε στον Κορυδαλλό, με την κατηγορία της διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης. «Το δικό μου επίπεδο και της οικογένειάς μου δεν αρμόζει με όσα μου καταλόγιζαν. Ουδέποτε είχαμε δώσει δικαιώματα, έστω με μια δικογραφία» δηλώνει στην «ΠτΚ».

     

    ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΣ
    Γυρίζοντας τον χρόνο πίσω, στη στιγμή που πέρασε την πόρτα της φυλακής θυμάται ότι το βήμα του ήταν βαρύ και το μυαλό του «πλημμυρισμένο» από σκέψεις και αρνητικά συναισθήματα. Προσπαθούσε να βρει απαντήσεις.
    «Ενιωσα απογοήτευση, καταστροφή γιατί όταν έχεις αγωνιστεί από μικρό παιδί, δεν έχεις κατηγορηθεί για τίποτα και ξαφνικά σε βάζουν ”μέσα” ως αρχηγό εγκληματικής οργάνωσης και είσαι επώνυμος στην Πάτρα, είναι διασυρμός».

     

    ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΝ ΥΠ. ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
    Από το 2013, ο κ. Πετρόπουλος, όπως ισχυρίζεται «πολέμησε» για να φθάσει να εκδικαστεί η υπόθεσή του στο Εφετείο, εξαιτίας των συνεχών αναβολών, που λαμβάνονταν για διαφορετικό λόγο κάθε φορά.

     

    Μάλιστα το 2016, με επιστολή που απέστειλε στον τότε υπουργό Δικαιοσύνης, γνωστοποιούσε το πρόβλημά του. Παράλληλα, είχε καταθέσει και αίτημα διακοπής της ποινής, μέχρι τη συνεδρίαση του δικαστηρίου, το οποίο και έγινε δεκτό. Βγήκε από τη φυλακή με περιοριστικούς όρους, μεταξύ των οποίων και η απαγόρευση εξόδου από την Ελλάδα προς τρίτες χώρες. Η ελεύθερη μετακίνηση του σε ευρωπαϊκές χώρες, ήταν το «διαβατήριό» του για να σταθεί στα πόδια του και πάλι επαγγελματικά. Καταπιάνεται με τις εισαγωγές και την προώθηση ελληνικών προϊόντων, στη Νορβηγία.

     

    ΔΙΚΑΙΩΣΗ
    Τελικά τον Απρίλιο του 2019, έχοντας αναλάβει την υπεράσπισή του ο πατρινός ποινικολόγος Περικλής Πασχάκης, το Εφετείο Πατρών τον απαλλάσσει οριστικά των κατηγοριών και πλέον η ελευθερία για εκείνον είναι μονόδρομος.

     

    «Η απόφαση του Πενταμελούς Εφετείου Πατρών αποτέλεσε πράγματι δικαίωση για τον κ. Πετρόπουλο. Το Δευτεροβάθμιο Δικαστήριο διέγνωσε την υπερβολή στη συγκεκριμένη υπόθεση από το στάδιο της προανάκρισης, αλλά και στην πρωτόδικη δίκη καθώς και το ότι αποδόθηκαν σε έναν πολίτη αξιόποινες πράξεις με τις οποίες δεν είχε καμία σχέση. Τέτοιες αποφάσεις δευτεροβάθμιων δικαστηρίων, οι οποίες μεταβάλλουν δραστικά την ποινική μεταχείριση του κατηγορουμένου σε σχέση με τον πρώτο βαθμό, ενισχύουν την αξία του τεκμηρίου της αθωότητας του κατηγορουμένου», δηλώνει στην «ΠτΚ» ο κ. Πασχάκης

     

    ΣΥΛΛΗΨΗ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
    Τον Δεκέμβριο του 2019, μια δυσάρεστη έκπληξη περίμενε τον Δημήτρη Πετρόπουλο, κατά την επιστροφή του στην Ελλάδα, προκειμένου να περάσει τις γιορτές μαζί με την οικογένειά του.

     

    Στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», συλλαμβάνεται, καθώς στον έλεγχο εμφανίζεται ως φυγόποινος(!). Από το σύστημα δεν είχε διαγραφεί η ποινή του, παρά την αθωωτική απόφαση και όπως θυμάται, χρειάστηκε να παραμείνει μια εβδομάδα στα κρατητήρια του αεροδρομίου. Στη συνέχεια να μεταχθείς τις φυλακές Ιωαννίνων και μετά την ολοκλήρωση γραφειοκρατικών διαδικασιών να πάρει το χαρτί της οριστικής του απόλυσης.

     

    Και ενώ όλα πλέον έδειχναν να έχουν πάρει το δρόμο τους, ο εφιάλτης «ξύπνησε» και πάλι για τον κ. Πετρόπουλο. Πριν από μερικούς μήνες δέχθηκε κλήση από την ανακρίτρια Πρωτοδικών Πατρών. Βρέθηκε στο γραφείο της και ενημερώθηκε πως κατηγορείται για «ηθική αυτουργία σε ληστεία κατά συρροή» για την υπόθεση που είχε κριθεί αθώος (!) και ως εκ τούτου του επιβάλλονται εκ νέου περιοριστικοί όροι (απαγόρευση εξόδου από τη χώρα και η εμφάνιση στο Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής του).

     

    «Ουδέποτε κανείς από τους κατηγορούμενους δεν με υπέδειξε ως υπεύθυνο, σε κανένα από τα δικαστήρια που έγιναν, ενισχύοντας τους αρχικούς μου ισχυρισμούς πως δεν έχω καμιά σχέση με όσα με κατηγορούν. Δεν υπήρχε καν ηθική αυτουργία, είτε συναυτουργία γι’ αυτό και δεν δικάστηκα. Το μόνο που φάνηκε από τις τηλεφωνικές συνομιλίες με τους δράστες, ήταν η επικοινωνία που είχαμε στο πλαίσιο της επαγγελματικής μας σχέσης», καταλήγει με πικρία ο κ. Πετρόπουλος.

     

    Τα περιοριστικά μέτρα που του επιβλήθηκαν τον εγκλώβισαν στην Ελλάδα, αναστέλλοντας την επαγγελματική δραστηριότητά του στο εξωτερικό. Σήμερα, εργάζεται ως υπάλληλος σε κρεοπωλείο στο κέντρο της Πάτρας.

     

    «Η ΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΕΓΓΟΝΙΩΝ ΜΟΥ, ΜΟΥ ΕΔΩΣΕ ΔΥΝΑΜΗ»
    Οι πρώτες ημέρες στον Κορυδαλλό ήταν «σκοτεινές» για τον κ. Πετρόπουλο. Μας αποκαλύπτει πως είχε τάσεις αυτοκτονίας και για τον λόγο αυτό έλαβε ψυχολογική υποστήριξη.
    «Εθασα στο σημείο να παίρνω αντικαταθλιπτικά για να μην τρελαθώ, γιατί παράλληλα είχα να διαχειριστώ το οριστικό κλείσιμο της επιχείρησης, την οικονομική καταστροφή και οικογενειακά προβλήματα που προέκυψαν εκείνη την περίοδο. Κάποια στιγμή ”μίλησα” με τον εαυτό μου και έκανα τις επιλογές μου, γιατί εκεί μέσα ή πας στα ναρκωτικά ή ακολουθείς τη γυμναστική. Επέλεξα το δεύτερο. Η σκέψη των εγγονών μου ήταν το μόνο που μου έδωσε θάρρος και δύναμη για να παλέψω».
    Με συγκίνηση ο κ. Πετρόπουλος αναφέρεται και στον συγκρατούμενο του, τον γνωστό επιχειρηματία Παύλο Ψωμιάδη. Ηταν εκείνος που άκουσε την ιστορία του και με τη φράση του «όλα θα γίνουν», γαλήνεψε την ψυχή του.

    Μητροπολίτης Χρυσόστομος: «Η Πάτρα στα χέρια σου…»

    «Τον Αγιον Ανδρέα μας, τον λιτανεύσαμε και φέτος…».
    Κι όμως, η επισήμανση του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Πατρών, κ.κ. Χρυσοστόμου, όπως διατυπώθηκε στο κείμενο που θα διαβάσετε πιο κάτω, μπορεί να φαντάζει περίεργη σε κάποιους, όμως η πραγματικότητα είναι ότι ούτε η πανδημία στάθηκε εμπόδιο στον αιώνιο θρίαμβο της Ορθοδοξίας, όπως αυτός ο θρίαμβος εκφράστηκε και στον φετινό εορτασμό του Πολιούχου Αγίου Ανδρέα μέσω της αστείρευτης πίστης του Ιεράρχη μας.
    Το κείμενο που μας έστειλε ο Σεβασμιώτατος είναι άκρως συγκινητικό, μεταφέρει την ελπίδα και το θάρρος του Μητροπολίτη μας και κλείνει με την ευχή όλη αυτή η περιπέτεια που βιώνουμε να τελειώσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα με τις πρεσβείες της Θεοτόκου και του Αγίου Ανδρέα προς τον Κύριο. Αναλυτικά οι σκέψεις του Σεβασμιώτατου:
    «Μέσα στό κλῖμα τοῦ ψυχικοῦ ἂλγους τοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου ἐφέτος, μέ κέντρο τοῦ ἑορτασμοῦ τό Μυστήριο τῶν Μυστηρίων, τήν Θεία Λειτουργία, ὃπου νοερῶς παρίστατο ἡ Ἐκκλησία σύμπασα, ἡ ἐν οὐρανῷ καί ἡ ἐν γῇ μέ ἑστιάτορα καί πανηγυριστή τόν Ἃγιον Ἀπόστολον Ἀνδρέα, πήραμε τήν Ἁγία Κάρα του στά χέρια μας καί τήν λιτανεύσαμε τόσον ἐντός, ὃσο καί ἐκτός τοῦ Ναοῦ καί παρεκαλέσαμε τούς ὃπου γῆς ἀδελφούς μας νά δεηθοῦν μαζί μας ὑπέρ ὑγιείας καί σωτηρίας τοῦ σύμπαντος κόσμου καί ἀπαλλαγῆς ἐκ τῆς συνεχούσης ὀδυνηρᾶς δοκιμασίας, διά πρεσβειῶν τοῦ Ἀποστόλου Ἀνδρέου.
    Πρός εὐλογία δέ καί παρηγορία τοῦ Πατραϊκοῦ Λαοῦ καί ἐνίσχυσή του στόν δύσκολο αὐτόν ἀγῶνα, λιτανεύσαμε μέ τό αὐτοκίνητο, στήν πόλη μας τήν κάρα τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου, εὐλογοῦντες τήν Πάτρα καί τόν Λαό τοῦ Θεοῦ.
    Κατά τίς ὧρες αὐτῆς τῆς συγκλονιστικῆς διαδρομῆς ἀπό κεντρικές ὁδούς καί μικρότερους ἢ μεγαλύτερους δρόμους ὃλης τῆς πόλεως, αἰσθανόμασταν τήν παρουσία τοῦ Ἁγίου ἒντονη καί τίς σκέψεις καί τούς λογισμούς ἐκείνης τῆς ἐμπειρίας τούς ἐκάναμε δέηση καί προσευχή ἐνώπιον τοῦ Πρωτοκλήτου, ἒτσι κάπως, ὃπως σημειώνομε παρακάτω.
    Καθώς, Ἃγιέ μου Ἀπόστολε Ἀνδρέα, περνούσαμε μαζί στούς δρόμους τῆς Πάτρας καί μιλούσαμε, ὃπως τόσες φορές μέ τόν δικό μας γνώριμο τρόπο, ἒνοιωσα τήν ἀνάγκη νά σοῦ ἐκφράσω ἒνδακρυς τήν εὐχαριστία μου καί τήν εὐγνωμοσύνη μου γιατί, ὃπως πάντοτε ἒτσι καί τώρα δέν μέ ἐγκατέλειψες μόνο στήν ὀδύνη τῆς ἂρσεως τοῦ σταυροῦ. Πρός στιγμήν ἐδίστασα, λυπήθηκα ὑπερβολικά, γονάτισα, ἀλλά θυμήθηκα καί τότε πού ἦλθα καί γονάτισα στόν τάφο σου σέ μιά πολύ μεγάλη δυσκολία καί ἐνῶ πάλι συνομιλούσαμε καί αἰσθανόμουν ὃτι δέν σέ ἢκουα, ἐσύ, ἀπήντησες μέ τρόπο ἂμεσο καί συγκλονιστικό.
    Καί τώρα λοιπόν μαζί, Ἃγιέ μου, σηκώσαμε τόν σταυρό. Σέ εὐγνωμονῶ, πού γιά λίγο ἂφησες τόν δικό σου καί μέ βοήθησες στόν δρόμο πού βάδιζα κεκοπιακώς καί ἲσως μόνος.
    Ἢμασταν μαζί καί πρό τῆς Ἑορτῆς σου, μέρα καί νύκτα, στίς παρακλήσεις, στούς Ἑσπερινούς, στήν Θεία Λειτουργία κάθε μέρα, στίς ἀγρυπνίες. Στά σπίτια τῶν χριστιανῶν, στήν ἐξομολόγηση, στήν Θεία Κοινωνία. Ἢμασταν τήν παραμονή μέσα στόν Ναό σου, ὃταν γονατιστός, φέροντας τά αἰτήματα τοῦ Λαοῦ σου ἐνώπιόν σου σέ ἒβλεπα μέ τῆς ψυχῆς τά μάτια, νά δέεσαι μπροστά στόν Μεσσία γιά τήν ἀπαλλαγή ἐκ τῆς συνεχούσης ἡμᾶς δεινῆς δοκιμασίας.
    Καί ὃταν λειτουργοῦσα στό φρικτό Θυσιαστήριο μπροστά, ἀνήμερα στή γιορτή σου, ἒβλεπα ὃλο τόν Λαό σου νά κατακλύζῃ προσευχητικά ἀπ΄ ὃπου κι ἂν βρισκόταν τό δικό σου σπίτι, ἐνῶ ἀπό τόν σταυρό τοῦ μαρτυρίου σου, διακτινιζόταν σέ κάθε γωνιά τῆς Πάτρας ἡ ἀγάπη σου πρός τά παιδιά σου. Πρός αὐτόν τόν Λαό πού ἒκανε τόν πόνο του προσευχή καί τήν ἐσωτερική του λύπη γιά τήν δοκιμασία ἐλπίδα καί βεβαιότητα γιά ἀπαλλαγή ἀπό τήν πανδημία.
    Γνωρίζω ὃτι ἂν ὁ Θεός δέν ἐπέτρεπε καί ἐσύ δέν τό ἢθελες δέν θά γινόταν ἒτσι. Ἒχεις ὃμως δίκηο. Τί ἂξιον ἐπράξαμε ὣστε νά ἒχωμε τό δικαίωμα νά ζητᾶμε περισσότερα ἀπό σένα; Μήπως τόν ὑπό σοῦ κηρυχθέντα Μεσσίαν δέν ἐλυπήσαμε; Μήπως ἐσέ τόν διδάσκαλό μας, τόν Ἀπόστολό μας, τόν Πατέρα καί Προστάτη μας δέν ἐστενοχωρήσαμε;
    Αὐτόν τόν τόσο βαθύ πόνο τόν κάνομε προσευχή καί τόν παραδίδομε ἐν μετανοίᾳ σέ σένα, ὣστε νά μᾶς λυπηθῇ ὁ Κύριος καί νά μᾶς λυτρώσῃ ἐκ τῆς συνεχούσης ὑμᾶς ὀδύνης, ἀλλά καί ὃποιας ἐπικειμένης δικαίας Αὐτοῦ ἀπειλῆς.
    Γνωρίζεις Ἃγιέ μου, ὃτι κάθε φορά πού ὁ Λαός μακρύνεται ἀπό τοῦ Κυρίου, τότε καί ὁ καύσωνας ἒρχεται καί ὁ βαρύς χειμών καταφθάνει. Τώρα λοιπόν βοήθησέ μας νά κατανοήσωμε τήν ἀξία καί τήν μεγάλη δύναμη τῆς μετανοίας.
    Τόσα σοῦ ἒλεγα τόσες ὧρες πού περνούσαμε ἀνήμερα στήν γιορτή σου μαζί στούς δρόμους τῆς Πάτρας. Εὐλογοῦσες τά πάντα σ’ αὐτή τήν πόλη. Χάρηκες πιστεύω ὃταν εἶδαν τήν πανίερη Κεφαλή σου κάποιοι παιδιά σου, πού ξαφνιάστηκαν γιατί βρέθηκες κοντά τους, κάποιοι ἀνύποπτοι νέοι πού ἒχουν μεγαλεῖο ψυχῆς καί ἁγνότητα ἡ ὁποία λείπει ἀπό μᾶς, κάποιον πού εἶναι ξένοι ἀπό τήν κατάκριση, τήν ἐμμονή στόν ἐγωισμό καί πού θέλησες ἐσύ νά τούς χαιρετίσῃς μέ τόν δικό σου τρόπο. Περάσαμε ἀπό Ἐκκλησίες, ἀπό πλατεῖες, ἀπό τά Νοσοκομεῖα, ἀπό….ἀπό….
    Σταματήσαμε γιά λίγο, στήν μεγάλη πλατεία Γεωργίου τῆς Πάτρας. Εὐλόγησες σταυροειδῶς τήν πόλη σου καί δεήθηκες γιά τά παιδιά σου, πού ποτέ δέν τά ἐγκατέλειψες. Γυρίσαμε στόν Ναό σου καί σέ ἂφησα στόν τόπο σου γιά νά συνεχίσῃς μέ τόν δικό σου μοναδικό τρόπο τήν ἀδιάλειπτη προσευχή σου πρός τόν, σέ καλέσαντα, Κύριο.
    Ἒσκυψα εὐλαβικά καί ἀσπάστηκα τήν ἁγία Κορυφή σου καί σέ παρεκάλεσα, ὣστε ὃτι σοῦ εἶπα μαζί μέ τόσους Πατρινούς πού μέσα ἀπό τήν καρδιά τους ξέρουν νά σέ τιμοῦν, νά τά μεταφέρῃς στόν Κύριο˙ τήν θλίψη μας, δηλαδή, γιά τήν δοκιμασία, τήν μετάνοιά μας γιά τήν ἀποστασία μας, τήν ὑπόσχεση ὃτι θά προσπαθήσωμε συνειδητά νά τηρήσωμε τίς θεῖες ἐντολές Του καί τήν ἀπόφαση νά ἀγωνισθοῦμε γιά τήν ἀλήθειά Του καί ἂν χρειασθῇ νά δώσωμε ἀκόμη καί τό αἷμα μας γιά τήν ἰδική Του ἀγάπη, ὃπως καί σύ.
    Ἃγιέ μου συγχωρεσέ μας ἂν σέ πικράναμε ἐφέτος. Ἂν σέ λιτανεύσαμε γύρω ἀπό τόν Ναό σου χωρίς τίς δέουσες «τιμές» ὃπως κάθε χρόνο. Ὃμως λιβάνι ἀπό καρδιᾶς πρσφέραμε μαζί μέ τήν χαρμολύπη ὃπως ἒβγαινε ἀπό τῆς καμπάνας σου τόν ἦχο.
    Ὃμως πιστεύω ὃτι χάρηκες πού πέρασες σιωπηρά λιτανευτικά ἀπό ὃλη τήν Πάτρα ἀνήμερα στή γιορτή σου, μέσα ἀπ’ αὐτή τήν ξεχωριστή, μοναδική, συγκλονιστική γιά ὃλους μας ἐμπειρία. Κρατοῦσες, ὃπως πάντα ὃλη τήν Πάτρα στά χέρια σου, ὃλη τήν οἰκουμένη.
    Βλέψον Ἃγιε, ἱλέω ὂμματί σου, ἐπί τήν ποίμνην σου καί ἀπάλλαξε τόν Λαόν σου ἐκ τῆς συνεχούσης αὐτόν συμφορᾶς. Σπεῦσον καί ἲασαι τούς ἀσθενεῖς, σγόγγισε τόν ἱδρῶτα τῶν ἰατρῶν, παρηγόρησε ὃσους ἒχασαν ἀγαπημένα τους πρόσωπα καί φρόντισε, ὣστε στή μεγάλη ἑορτή τῶν Χριστουγέννων νά ἑορτάσωμε, ὃπως ὁ πόθος τῆς ψυχῆς μας κατακαίει τό εἶναι μας. Μή μᾶς ἀφήσῃς καί πάλι σέ αὐτόν τόν πόνο. Ἐσύ μπορεῖς…Τάχυνον μετά τῆς Θεοτόκου εἰς πρεσβείαν καί σπεῦσον εἰς ἱκεσίαν…».

    Αχαΐα: Στη μέγγενη της εφορίας 55.000 ΑΦΜ προσμένουν ρύθμιση

    Πανδημία χρεών απειλεί να «πνίξει» δεκάδες χιλιάδες φορολογούμενους από την Αχαΐα, που αναζητούν σωσίβιο, σε μια αναβίωση, της παλιάς ρύθμισης των 120 δόσεων.
    Προς το παρόν, κάτι τέτοιο ισχύει μόνο για όσους έχασαν τη ρύθμιση μέσα στην καραντίνα. Ομως τα φορολογικά βάρη που πέφτουν στις πλάτες χιλιάδων πολιτών και επιχειρήσεων, έχουν πολλαπλασιαστεί λόγω της καραντίνας, με αποτέλεσμα οι ληξιπρόθεσμες οφειλές 68.000 ΑΦΜ από την περιοχή, να έχουν συσσωρευτεί «βουνό».
    Οι οφειλές που δημιουργήθηκαν μέσα στην καραντίνα του κορονοϊού, έχουν μετατεθεί για πληρωμή από τον Μάιο του 2021 και μετά, αλλά, στην κυβέρνηση ανησυχούν, καθώς είναι αδύνατον να εξυπηρετηθούν σε 12 ή 24 δόσεις που προβλέπει η ισχύουσα ειδική ρύθμιση.

     

    ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΝΕΑ ΡΥΘΜΙΣΗ
    Πολλοί υπολογίζουν σε μια νέα ρύθμιση οφειλών σε 100 ή 120 δόσεις, από τον ερχόμενο Απρίλιο, που θα συμπεριλάβει όλα τα ληξιπρόθεσμα χρέη, όμως το οικονομικό επιτελείο, αρνείται ακόμα να στείλει «λευκό καπνό».
    Οι φορολογούμενοι ωστόσο, προεξοφλούν από τώρα μια τέτοια εξέλιξη. Αυτό δείχνουν τουλάχιστον, τα πρόσφατα στοιχεία της ΑΑΔΕ από τις εισπράξεις των ΔΟΥ, καθώς χιλιάδες φορολογούμενοι έχουν μεταθέσει την πληρωμή οφειλών δεκάδων εκατ. ευρώ για την επόμενη χρονιά.
    Πανελλαδικά, οι εισπράξεις φορολογικών εσόδων μέχρι και τις 31 Οκτωβρίου, είχαν σημειώσει κάμψη 30,5%. Μόνο στην Α΄ΔΟΥ Πατρών, οι επιχειρήσεις έχουν αφήσει απλήρωτες οφειλές του τρέχοντος έτους, ύψους 27,4 εκατ. ευρώ. Τα 16 εκατ. ευρώ, προέρχονται από παρακράτηση του ΦΠΑ. Οι δε επιτηδευματίες άφησαν για το 2021, οφειλές ύψους 19,7 εκατ. ευρώ και τα φυσικά πρόσωπα άλλα 14,2 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, πολλαπλάσιες οφειλές έχουν αφεθεί στην άκρη και από τους 70.000 ΑΦΜ που εξυπηρετεί η Γ΄ΔΟΥ Πατρών.

     

    ΔΕΣΜΕΥΜΕΝΟΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΦΜ
    Να σημειωθεί ότι, αυτή τη στιγμή στο 82% των ΑΦΜ της περιοχής με ληξιπρόθεσμες οφειλές στην εφορία, βρίσκεται κάτω από μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, που έχει λάβει το δικαστικό τμήμα της Α΄ΔΟΥ Πατρών.

     

    Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι σε σύνολο 68.000 ΑΦΜ με ληξιπρόθεσμες οφειλές, 55.000 φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις από την Αχαΐα, την Κεφαλονιά και την Ιθάκη, βρίσκονται σε καθεστώς μέτρων αναγκαστικής είσπραξης. Δηλαδή έχουν δεσμευθεί τραπεζικοί λογαριασμοί και πληρωμές εις χείρας τρίτων.
    Ο αριθμός των κατασχέσεων είναι πολύ μεγάλος και ξεπερνά τον στόχο που είχε θέσει η ΑΑΔΕ για το εννιάμηνο του 2020 και έφτανε σε ποσοστό 70% επί συνόλου ληξιπρόθεσμων οφειλών.

     

    Το δικαστικό τμήμα της Α΄ ΔΟΥ Πατρών, παραμένει για μια ακόμα χρονιά, πρώτο πανελλαδικά σε απόλυτους αριθμούς, ως προς τους ΑΦΜ στους οποίους έχει επιβάλλει αναγκαστικά μέτρα είσπραξης, ξεπερνώντας ακόμα και τις εφορίες μεγαλύτερων πόλεων, όπως Αθηνών, Πειραιά και Θεσσαλονίκης.

     

    Βέβαια, αυτό σημαίνει και μεγαλύτερη ροή εσόδων προς τα ταμεία του Κράτους, από το δικαστικό τμήμα της Α΄ΔΟΥ Πατρών, που θεωρείται ένα από τα πιο αποτελεσματικά μεταξύ των οικονομικών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ.

     

    Είναι ενδεικτικό ότι μέχρι και τον Οκτώβριο, το ταμείο της Α΄ΔΥΟ Πατρών, εισέπραξε 47,5 εκατ. ευρώ από παλιές ληξιπρόθεσμες οφειλές. Στα «φρέσκα» χρέη που δημιουργήθηκαν φέτος, οι εισπράξεις προσέγγισαν τα 23 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας τον στόχο της ΑΑΔΕ κατά 10%.

    Πελοπόννησος

    DW: Η Γαλλία τα βάζει με τον ισλαμισμό – Κλείνει σχολές κορανίου και εκπαιδεύει ιμάμηδες

    Περισσότερα από 70 τεμένη βρίσκονται στο στόχαστρο των γαλλικών αρχών με την υποψία της αναμόχλευσης παθών ή ακόμα και της τρομοκρατικής δράσης. Ελέγχους και λουκέτα ανακοινώνει ο υπ. Εσωτερικών Νταρμανέν.

    Όταν στη Γαλλία διεξάγεται δημόσια συζήτηση για τους κινδύνους από το αποκαλούμενο «πολιτικό Ισλάμ» γίνεται συχνά λόγος για «ισλαμιστικές τάσεις απόσχισης». Ο όρος πρωτοχρησιμοποιήθηκε στις αρχές του χρόνου από τον γάλλο πολιτικό επιστήμονα Μπερνάρ Ρουζιέ, ο οποίος στο μπεστσέλερ «Εδάφη που έχουν κατακτηθεί από τον ισλαμισμό» κάνει λόγο για προπαγάνδα ισλαμιστών ιμάμηδων και γαλλικές συνοικίες υπό τον έλεγχο ισλαμιστών.

    Τη περασμένη άνοιξη ο πρόεδρος Μακρόν έθεσε ως προτεραιότητα τη καταπολέμηση ακραίων ιδεολόγων. Στις αρχές Οκτωβρίου αφιέρωσε αποκλειστικά στο ζήτημα αυτό ομιλία, στην οποία παραδέχθηκε ότι «στη Γαλλία υπάρχει ένα ακραίο Ισλάμ», το οποίο «σχετικοποιεί τη βία και υποσκάπτει τις αξίες της γαλλικής δημοκρατίας». Στην ομιλία του ο Εμανουέλ Μακρόν αναγκάστηκε να παραδεχθεί ότι: «Φέρουμε την ευθύνη για τις ισλαμιστικές αποσχιστικές τάσεις επιτρέποντας τη δημιουργία γκέτο».

    Για να ανακόψει αυτή την πορεία ο γάλλος προέδρος προτίθεται να κλείσει σχολές κορανίου, να εκπαιδεύσει ιμάμηδες στη Γαλλία και να επιβάλει αυστηρούς όρους στη χρηματοδότηση ισλαμικών συλλόγων και τζαμιών, κυρίως όταν τα χρήματα προέρχονται από το εξωτερικό. Για το λόγο αυτό ο Εμανουέλ Μακρόν ανέθεσε στη κυβέρνηση να προετοιμάσει νόμο «κατά των αποσχιστικών τάσεων».

    2.600 τεμένη λειτουργούν στη Γαλλία

    Η προετοιμασία του νομοσχεδίου, το οποίο φιλοδοξεί να καταπολεμήσει και το φαινόμενο των ομιλιών αναμόχλευσης παθών στο ίντερνετ, βρίσκεται ήδη στην τελική ευθεία και θα συζητηθεί την ερχόμενη Τετάρτη στο υπουργικό συμβούλιο. Από εδώ και στο εξής θα απαγορεύεται δια νόμου σε γονείς να μη στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο, αλλά να τα διδάσκουν στο σπίτι, όπως συμβαίνει σε πολλές μουσουλμανικές συνοικίες.

    Μετά το βίαιο θάνατο του καθηγητή ιστορίας Σαμουέλ Πατί στις 16 Οκτωβρίου ο υπουργός Εσωτερικών Ζεράλντ Νταρμανέν ανακοίνωσε μέσω twitter ελέγχους σε τζαμιά. Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο 76 τεμένη και άλλοι τόποι λατρείας βρίσκονται στο μικροσκόπιο των αρχών με την υποψία ότι προωθούν τις «ισλαμιστικές αποσχιστικές τάσεις». Σε συνέντευξή του ο Ζεράλντ Νταρμανέν είπε ότι στο τέλος των ελέγχων θα μπει λουκέτο σε κάποιους χώρους λατρείας.

    Στη Γαλλία υπάρχουν σήμερα 2.600 τζαμιά. Κατά συνέπεια τα 76 αποτελούν μια μικρή μειοψηφία. Σύμφωνα με έκθεση του υπουργείου Εσωτερικών, η οποία βρίσκεται στα χέρια της εφημερίδας Le Figaro, στον κατάλογο των τζαμιών που θα ελεγχθούν βρίσκονται 16 στην περιοχή του Παρισιού, ενώ τα υπόλοιπα 60 βρίσκονται διεσπαρμένα σε ολόκληρη τη χώρα. Από τα 76 τεμένη οι γαλλικές αρχές ξεχωρίζουν 18, στα οποία και θα επικεντρώσουν τους ελέγχους. Η έκθεση κάνει για παράδειγμα λόγο για ένα τζαμί, το οποίο απλά αγνόησε το λουκέτο που επέβαλε η τοπική διοίκηση. Ή για ένα άλλο, το οποίο έχει κλείσει επισήμως, εξακολουθεί ωστόσο να λειτουργεί παρανόμως. Σε σειρά τζαμιών κήρυτταν, σύμφωνα πάντα με την έκθεση, ιμάμηδες, σε βάρος των οποίων υπάρχουν υποψίες για τρομοκρατική δράση και βρίσκονται στο μικροσκόπιο των μυστικών υπηρεσιών.

    Διορία για την υπογραφή της «Χάρτας των αξιών της Δημοκρατίας»

    Στη γαλλική ιστορία δεν υπάρχει προηγούμενο συντονισμένων ελέγχων από το κοσμικό κράτος, το οποίο δεν παρεμβαίνει παραδοσιακά σε ζητήματα θρησκευτικής λατρείας. Η κυβέρνηση δεν αμφισβητεί την κοσμικότητα, προτίθεται ωστόσο να ξεκινήσει αυστηρότερους ελέγχους των θρησκευτικών κοινοτήτων στη χώρα. Εκτός αυτού ο πρόεδρος Μακρόν αναμένει από την ομοσπονδία ισλαμικών συλλόγων και το Συμβούλιο Παιδείας των Γάλλων Μουσουλμάνων CFCM να συνυπογράψουν μέχρι τις 7 Δεκεμβρίου τη «Χάρτα των αξιών της Γαλλικής Δημοκρατίας», η οποία θα ορίζει από εδώ και στο εξής το έργο των ιμάμηδων. Παράλληλα η εκπαίδευση των ιμάμηδων θα ελέγχεται μελλοντικά από ένα Συμβούλιο Ιμάμηδων. Τέτοιου είδους περιορισμοί δεν υπήρχαν στη Γαλλία. Μέχρι πρότινος τα τζαμιά είχαν τη δυνατότητα να απασχολούν ιμάμηδες από το εξωτερικό, οι οποίοι πληρώνονταν από μια ξένη χώρα.

    Φίλιπ Σταρκ: «Οδεύουμε στην κατάργηση της ύλης»

    Του θανάση Διαμαντόπουλου, ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

    Είναι χωρίς αμφισβήτηση ο πιο διάσημος σχεδιαστής στον κόσμο. Μιλώντας μαζί του καταλάβαμε ότι στα 71 του δεν του αρκεί ο ρόλος του ηγέτη του παγκόσμιου design γι’ αυτό και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του, σαν αιώνιος νέος

    Η συνέντευξη με τον Φιλίπ Σταρκ μοιάζει με συζήτηση από το μέλλον. Οι ιδέες του, η νοοτροπία του, τα λεγόμενά του μοιάζουν να έχουν ξεπηδήσει από σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Μιλώντας μαζί του βλέπεις ότι ο Φίλιπ Σταρκ του 20ού αιώνα είναι διαφορετικός από την εκδοχή του εαυτού του τον 21ο. Ενώ τότε εργαζόταν για να κάνει τα αντικείμενα πιο όμορφα, πλέον εργάζεται για να τα κάνει πιο ελαφριά. Μετά τα έξυπνα γυαλιά των 12 γραμμαρίων φτιάχνει, σε συνεργασία με την κορσικανή start-up ICARE technologies, το «έξυπνο» δαχτυλίδι Aeklys με βάρος ελάχιστα γραμμάρια, που μπορεί κανείς να το χρησιμοποιήσει σαν χρεωστική κάρτα για αγορές, σαν εισιτήριο στα μέσα μαζικής μεταφοράς, σαν ψηφιακή business card ή σαν κλειδί για να ασφαλίζει τον υπολογιστή και τα προσωπικά του δεδομένα. Ο Σταρκ συνοψίζει τη μεγαλύτερη τάση του design σε μία μόνο λέξη: «dematerialization». Δηλαδή, λιγότερη ύλη. Σύμφωνα με ντοκιμαντέρ που είχε σκηνοθετήσει ο ίδιος για λογαριασμό του γαλλογερμανικού καναλιού ARTE, το μέλλον του design αλλά και της τεχνολογίας είναι οι υπολογιστές οι οποίοι σταδιακά θα περάσουν μέσα στο ανθρώπινο σώμα. Αυτό αναφέρει και στη συνέντευξη που παραχώρησε αποκλειστικά στο ελληνικό «Gala». Και αν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι επιλέγει ένα ελληνικό lifestyle έντυπο για να εκφράσει τις απόψεις του και όχι κάποιον διεθνή τίτλο τεχνολογικής κατεύθυνσης, ο ίδιος διευκρινίζει: «Είναι μεγάλη τιμή να συνομιλώ με έναν γόνο ενός σπουδαίου λαού όπως οι Ελληνες. Είναι απλό, πήρα την απόφαση να σας μιλήσω γιατί το ένιωσα ως υποχρέωση».

    Axiom_Starck-Habitation-Module_crew_luggage_credit-image-Starck-Network_2
    Τσάντα για το project της συνεργασίας του Σταρκ με την Axiom που θα στήσει το πρώτο ξενοδοχείο πολυτελείας στο διάστημα (σε συνεργασία με τη NASA)

    GALA: Στη συζήτησή μας αναφέρατε ότι το δαχτυλίδι Aeklys θα οδηγήσει σε «αυξημένο ανθρωπισμό». Τι ακριβώς εννοείτε;
    Φίλιπ Σταρκ: Από το ζωικό βασίλειο παρατηρούμε ότι ο μηχανισμός της εξέλιξης βρίσκεται σε έντονη εγρήγορση. Από τους μονοκύτταρους οργανισμούς φτάσαμε στο σημερινό ζωικό βασίλειο. Αυτή η εξέλιξη έχει πολλαπλές πλευρές. Μία από αυτές είναι η διαδικασία απαλλαγής από την ύλη. Αυτό σημαίνει ότι πλέον συζητάμε για περισσότερη ισχύ και ευφυΐα και λιγότερη ύλη. Η εξυπνάδα που χρησιμοποιείται για την ανθρώπινη παραγωγή είναι αντιστρόφως ανάλογη του όγκου της ύλης που χρησιμοποιείται για την υλοποίησή της.

    KARTELL_STARCK_SMART-WOOD_K_WOOD_01
    Πολυθρόνα από τη σειρά «Smart Wood» που σχεδίασε για την Kartell

    G.: Θα λέγατε ότι το έξυπνο δαχτυλίδι που φτιάξατε αποτελεί εφαρμογή αυτής της τάσης που διακρίνετε για λιγότερη ύλη;
    Φ.Σ.: Η απαλλαγή μας από την ύλη έχει ως προϋπόθεση τη δημιουργία ελαφρών αλλά και ισχυρών -τεχνολογικά- αντικειμένων. Σήμερα πλησιάζουμε στην πλήρη κατάργηση της ύλης. Ενα παράδειγμα αυτής της τάσης είναι το δαχτυλίδι Aeklys.
    Δεν υπάρχει άλλο προϊόν στον κόσμο σήμερα που να προσφέρει τόσα ενώ είναι τόσο μικροσκοπικό. Μέσα σε μερικά γραμμάρια ύλης περιέχονται τόσες υπηρεσίες που δεν μπορεί να συλλάβει το ανθρώπινο μυαλό. Και με απεριόριστες πιθανότητες εξέλιξης σε ό,τι αφορά τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Ωστόσο, και το συγκεκριμένο αντικείμενο έχει ένα όριο ζωής και αυτό γιατί διανύουμε τα τελευταία χρόνια της ύλης. Πράγμα που σημαίνει ότι θα περάσουμε στην τεχνολογία που δεν καλύπτει χώρο, αλλά θα βρίσκεται μέσα στο ανθρώπινο σώμα. Ολες οι υπηρεσίες που χρειαζόμαστε από την τεχνολογία μέσα σε λίγα χρόνια θα περάσουν μέσα στο ανθρώπινο σώμα.

    Flotex-by-Starck__Forbo---StarckNetwork---Sophie-Delaporte_14
    O Γάλλος designer περιγράφει ένα σχετικά άμεσο μέλλον με εξελίξεις που άλλοτε θα θύμιζαν επιστημονική φαντασία

    G.: Κάποτε αυτά ακούγονταν σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
    Φ.Σ.: Αυτό δεν είναι επιστημονική φαντασία, είναι μια επιστημονική εργασία που έχει ξεκινήσει εδώ και 40 χρόνια, ήδη υπάρχουν υπολογιστές ενσωματωμένοι στο ανθρώπινο σώμα που λειτουργούν κανονικά. Στο παρελθόν γύρισα ένα ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στο γαλλογερμανικό κανάλι ARTE, στο πλαίσιο του οποίου πήρα συνέντευξη από ένα ζευγάρι Αγγλων ερευνητών που είχαν περάσει τσιπάκι μέσα στο σώμα τους και, αντί να μιλάνε, επικοινωνούσαν μεταξύ τους μέσω μηνυμάτων στον υπολογιστή.
    Αυτή είναι η νέα τάση που λέγεται «βιονισμός» (bionism). Εκεί βρίσκεται το μέλλον.
    Πρόκειται για μια τεχνολογία σε μια ελαφρά στάσιμη φάση τώρα, που θυμίζει το επίπεδο του σκαλοπατιού που πατάμε προτού ανεβούμε στο επόμενο. Κι αυτό όμως είναι ένα πολύ σημαντικό στάδιο στην άνοδο της ευφυΐας, άρα και της εξέλιξης. Είμαστε ευφυή ζώα που δημιουργούν εφευρέσεις, οι οποίες θα αποφέρουν επιπλέον εξυπνάδα. Κάθε λεπτό καθυστέρησης στην ανάπτυξη της ευφυΐας αποτελεί καταστροφή για το σύστημα της εξέλιξης αλλά και σε σχέση με την τελική «ποίηση», την υλοποίηση του ονείρου μας. Σήμερα έχετε τις πιο έξυπνες εφευρέσεις, τα τελευταία αντικείμενα πριν από την ολική εξαφάνιση των αντικειμένων.

    Axiom_Starck-Habitation-Module_crew_quarter_interior_credit-image-Starck-Network_4
    Το δωμάτιο του πρώτου ξενοδοχείου στο Διάστημα με την υπογραφή του Φιλίπ Σταρκ

    G.: Πιστεύετε ότι ο κόσμος αρχίζει να γίνεται πιο πνευματικός;
    Φ.Σ.: Δεν ξέρω τι εννοείτε με τον όρο «πνευματικός». Αν μιλάμε για την πίστη που λειτουργεί ως «χανζαπλάστ» στους φόβους του πρωτανθρώπου, τότε, παρά την εξέλιξη, μπορεί να έχετε δίκιο. Και όταν αναφέρομαι στους «πρωτανθρώπους» εννοώ τους πρώτους ανθρώπους στη Γη, για τους οποίους δεν ήταν εύκολα τα πράγματα. Δεν είχαν αρκετά ανεπτυγμένο εγκέφαλο για να καταλάβουν την προέλευση της αστραπής στον ουρανό ή το γιατί υπήρχαν γιγαντιαία ζώα. Κι επομένως, έπρεπε να επινοήσουν έναν θεό ή κάποιες πεποιθήσεις προκειμένου να συνδεθούν με κάτι και να τα εξηγήσουν. Σήμερα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν -τα πιστεύω, η θρησκεία- ως κέντρα ενός απλοϊκού παρελθόντος ή ενός αρχαϊσμού, αλλά εμείς είμαστε αρκετά εξελιγμένοι για να ξεπεράσουμε αυτά τα, θα έλεγα παιδικά, «χανζαπλάστ». Η πνευματικότητα με τη θρησκευτική έννοια δεν έχει κανένα μέλλον. Αντιθέτως, αυτό που έχει μέλλον είναι η ευφυΐα γιατί έχει μια ταυτότητα και μια θέση στον πραγματικό κόσμο.

    V__-Electric-car_-Volteis_-2012-_10_
    Ηλεκτρικό αυτοκίνητο που σχεδίασε ο διάσημος βιομηχανικός -και όχι μόνο- designer (2012)

    G.: Ασχολείστε με το σχέδιο. Πηγαίνοντας σε μια μεγαλύτερη κλίμακα, θέλω να ρωτήσω αν υπάρχει κάποιο αρχιτεκτονικό κτίσμα το οποίο σας συνεπήρε.
    Φ.Σ.: Προτιμώ τους ανθρώπους από τα κτίρια. Δεν υπάρχει ένα κτίριο, ούτε ένας πίνακας ή μια καρέκλα που να είναι ικανά να με εντυπωσιάσουν περισσότερο από ένα ανθρώπινο ον και συγκεκριμένα από έναν μεγάλο επιστήμονα. Αυτοί μόνο με εντυπωσιάζουν, αποτελούν το ειδικό βάρος της ευφυΐας δίνοντας καθημερινά λύσεις στις ερμηνείες, στις περιπέτειες, στις πρωτοτυπίες και τα λάθη μας.

    PARIS-2024_STARCK_MEDAL_FRONT
    Τα μετάλλια για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι

    G.: Ποιο είναι το μέλλον του design;
    Φ.Σ.: Δεν υπάρχει μέλλον στο design. Τίποτε από αυτά που έχουν γέννηση, ζωή και θάνατο δεν είναι αιώνια. Η ύπαρξή τους δεν σημαίνει αυτομάτως και συνέχεια μέσα στον χρόνο. Υπάρχουν για ένα δεδομένο διάστημα, για μια δεδομένη στιγμή. Βγαίνουμε από τον 19ο, τον 18ο και εν συνεχεία τον 20ό αιώνα, που αποτέλεσαν την εποχή της μηχανικής και της απόλυτης κυριαρχίας της ύλης παράγοντας αντικείμενα που μας ήταν απαραίτητα, αλλά δεν ήταν και τόσο όμορφα. Επρεπε να τα φέρουμε σε ένα ανεκτό επίπεδο αισθητικά, για να ζήσουμε καλύτερα μαζί τους. Ομως ο καπιταλισμός ήθελε να πουλάει παραπάνω κάνοντας αυτά τα αντικείμενα όλο και πιο ευχάριστα. Ανάλογα με την αισθητική ικανοποίηση που έδιναν στον αγοραστή τους πήγαιναν και οι πωλήσεις. Ετσι, μεταξύ του ανάγλυφου που σχηματίστηκε από τη μηχανική, από τη μία και από τον καπιταλισμό, από την άλλη, δημιουργήθηκε το design. Εχασε το νόημά του προσπαθώντας να κάνει όμορφα αντικείμενα που ήταν άχρηστα. Η θεωρία της «λιγότερης ύλης» καταργεί σιγά-σιγά τα αντικείμενα και επομένως τον σχεδιαστή τους, εφόσον δεν χρειάζεται να προσδίδουμε επιπλέον χάρη στα αντικείμενα. Οδεύουμε στην κατάργηση κάθε τι περιττού. Σε δέκα χρόνια θα βιώσουμε ένα άλμα προς την ευφυΐα και την ελευθερία από κάθε υλικό αντικείμενο που θα υπάρχει σαν παράσιτο. Επομένως, ο designer του μέλλοντος θα είναι κάτι σαν καθηγητής γυμναστικής, αφού όλα θα έχουν περάσει στο ανθρώπινο σώμα.

    20161010_MI0143_BW_JUMBO-TSUI
    Με το smartphone Mi Mix που σχεδίασε για την Xiaomi

    G.: Αν σας προσκαλούσαν στην Ελλάδα να μιλήσετε για το Design Democracy σε ένα αρχαίο θέατρο (πράγμα που σχεδιάζει η ελληνική εταιρεία Design Ambassador για το 2022) τι θα απαντούσατε;
    Φ.Σ.: Είμαι, νομίζω, ο πρώτος που μίλησε για τη Δημοκρατία του Design. Και θα μιλούσα με χαρά γι’ αυτό αν με καλούσαν στην Ελλάδα. Μέσα σε ένα αρχαίο θέατρο φορώντας τον αρχαιοελληνικό χιτώνα θα μιλούσα ήρεμα για ώρες μιμούμενος τους Ελληνες ρήτορες της αρχαιότητας.

    2018_Bentley-x-Starck_Power-Dock_Free_Standing_Face
    Ο «φορτιστής» του αυτοκινήτου που δημιούργησε για την Bentley

    G.: Ποιες είναι οι πρώτες λέξεις που σας φέρνει η λέξη «Ελλάδα» στο μυαλό;
    Φ. Σ.: Ταξιδεύω μόνο εκεί που έχω δουλειά και δεν μου δόθηκε ποτέ η ευκαιρία να δουλέψω στην Ελλάδα. Κάθε φορά όμως που βρίσκομαι απέναντι σε έναν Ελληνα νιώθω ντροπιασμένος. Ντροπιασμένος μπροστά στο πνεύμα αυτών των ανθρώπων το οποίο δυστυχώς δεν αξιοποιήσαμε ως κοινωνίες στη συνέχεια. Εντυπωσιάζει δε το γεγονός ότι αυτό το πνεύμα συνδυάζεται με ένα ψυχικό μεγαλείο, με ένα εκπληκτικό όραμα. Πάντα θαυμάζω την ευγένεια της σκέψης και της ύπαρξης.

    AEKLYS-BY-STARCK_no-background
    Η τελευταία δημιουργία του Φίλιπ Σταρκ είναι το φουτουριστικό δαχτυλίδι Aeklys με αναρίθμητες υπηρεσίες που θα αντικαταστήσουν υλικά αντικείμενα

    G.: Τι αποκομίσατε επαγγελματικά από το γεγονός ότι το 1982 σας είχε επιλέξει ο Μιτεράν για τον σχεδιασμό των ιδιωτικών του διαμερισμάτων στα προεδρικά ανάκτορα του Ελιζέ;
    Φ.Σ.: Από επαγγελματική σκοπιά δεν αποκόμισα και κάτι σπουδαίο από την ανάθεση που μου έκανε τότε ο Μιτεράν για να διακοσμήσω τα δωμάτια των προεδρικών ανακτόρων του Ελιζέ, αφού εδώ η κοινή γνώμη διχάζεται 50%-50%. Το μισό κομμάτι του πληθυσμού λάτρευε τον Μιτεράν και το άλλο μισό τον μισούσε. Εγώ πάντα ήμουν σοσιαλιστής κι έτσι είχα τον μισό πληθυσμό να με λατρεύει και τον άλλο μισό να με μισεί. Παρ’ όλα αυτά ο Μιτεράν μού έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίσω την επιτυχία σε μια περίοδο ακμής για τη Γαλλία. Παράλληλα, βίωσα από κοντά τη μοναδική ίσως περίοδο κατά τη διάρκεια της ζωής μου όπου η Προεδρία της Γαλλικής Δημοκρατίας είχε ουσιαστικά σοσιαλιστικό πρόσημο.

    _B_B-ITALIA_STARCK_OUTDOOR-COLLECTION_OH-IT-RAINS__01
    «Oh! Ιt rains»: υπαίθριος καναπές και πολυθρόνα για την B&B Italia

    G.: Πώς βιώνετε την καραντίνα;
    Φ.Σ.: Η καραντίνα με βρήκε ήδη κλεισμένο στο σπίτι μου.σ Οπως ήμουν, δηλαδή, όλη μου τη ζωή που ζούσα σαν μοναχός, δουλεύοντας στο σπίτι μου από το πρωί ως το βράδυ. Επομένως, έχω γεννηθεί εγκλεισμένος, ζω εγκλεισμένος και θα πεθάνω ακολουθώντας τον ίδιο ασκητικό τρόπο ζωής.

    Δερμιτζάκης: Πρέπει να πέσει ο αριθμός των κρουσμάτων πριν αρχίσει ο εμβολιασμός

    Όπως εξήγησε «είναι πολύ σημαντικό να έχουμε πολύ χαμηλό αριθμό κυκλοφορίας του ιού, ενώ κάνουμε τον εμβολιασμό για να μπορούμε να αποφύγουμε πιθανότητα να έχουμε κάποιο ανθεκτικό στέλεχος, το οποίο μετά θα επικρατήσει, που σημαίνει ότι θα πρέπει να ξαναρχίσουμε από την αρχή» ανέφερε χαρακτηριστικά.

    Εξέφρασε δε την εκτίμηση ότι μέχρι τον Μάιο θα έχει εμβολιαστεί το 60%-70% του πληθυσμού, οπότε και θα αρχίσουν να χαλαρώνουν τα μέτρα, καθώς θα έχει δημιουργηθεί η συλλογική ανοσία, η λεγόμενη ανοσία της αγέλης. «Τα εμβόλια θα πάρουν χρόνο από τη μια να προστατεύσουν κάθε άτομο ξεχωριστά, διότι όταν είναι δύο δόσεις, θα πάρει τουλάχιστον 1-1,5 μήνα μέχρι να θεωρηθεί κάποιος ότι έχει την πλήρη αποτελεσματικότητα και φυσικά πολύ περισσότερους μήνες -κι ελπίζω μέχρι τον Μάιο να έχει ολοκληρωθεί αυτό- για να καλύψουμε την ανοσία της αγέλης, όπου το 60%-70% του πληθυσμού θα έχει εμβολιαστεί. Μέχρι τότε πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί», επισήμανε.

    Παράλληλα, ο κ. Δερμιτζάκης πρόσθεσε ότι τα εμβόλια θα έρθουν γρήγορα και η συμμετοχή θα είναι  η μεγαλύτερη. «Οι αντιδράσεις έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι ο κόσμος ενημερώνεται ακόμα, έχει ενδοιασμούς επειδή βγήκε γρήγορα το εμβόλιο, ωστόσο πιστεύω ότ τελικά η συμμετοχή θα είναι μεγάλη», τόνισε.

    Ερωτηθείς για το την άρση των μέτρων, τάχθηκε υπέρ του ανοίγματος καταστημάτων λιανικής, καφέ κι εστιατορίων, ταυτόχρονα, με αυστηρά μέτρα. «Δε θα είναι καλό να τα ανοίξουμε αργά τα καφέ, τα εστιατόρια, τα λιανικά καταστήματα και ίσως και τα εμπορικά κέντρα. Πρέπει να ανοίξουν όλα μαζί ώστε να διοχετευθεί η ένταση και η ενέργεια που έχει ο κόσμος. Αλλιώς θα πηγαίνει να ψωνίζει και μετά θα παίρνει καφέ, θα κάθεται στα παγκάκια και θα δημιουργεί συνωστισμό», τόνισε.

    Κάθετη πτώση έως και 70% της ζήτησης για βραχυχρόνιες μισθώσεις

    «Ανθρακες ο θησαυρός» αποδείχθηκαν οι βραχυχρόνιες μισθώσεις για την πλειονότητα των ιδιοκτητών ακινήτων που επέλεξαν να δραστηριοποιηθούν στην αγορά αυτή, διαθέτοντας κατοικίες σε περιοχές εκτός του κέντρου της Αθήνας. Με εξαίρεση ίσως ορισμένες περιοχές των νοτίων προαστίων, οι οποίες έτυχαν κάποιας ζήτησης, μόνο όμως κατά τους θερινούς μήνες, στις υπόλοιπες περιπτώσεις, οι ξένοι επισκέπτες ήταν λιγοστοί και σίγουρα όχι αρκετοί, ώστε να δικαιολογήσουν την επένδυση για την ανακαίνιση/ανακατασκευή ακινήτων στις περιοχές αυτές, ή ακόμα περισσότερο την αγορά με στόχο την εκμετάλλευση μέσω ψηφιακών πλατφορμών βραχυχρόνιων μισθώσεων.

    Αυτό αποκαλύπτουν και τα σχετικά νούμερα των αγγελιών ακινήτων στις εν λόγω πλατφόρμες, έχοντας καταγράψει μεγάλη πτώση από το υψηλό στο οποίο είχαν βρεθεί προ διετίας (ή ακόμα και πριν από ένα χρόνο σε ορισμένες περιοχές). Κατά μέσον όρο, η πτώση διαμορφώνεται πέριξ του 50%, ωστόσο δεν λείπουν και περιπτώσεις, όπου καταγράφεται μείωση της τάξεως του 70%, όπως για παράδειγμα στον Δήμο Φιλοθέης-Ψυχικού.

    Η κάμψη είναι σημαντικότερη στα βόρεια προάστια, τα οποία ούτως ή άλλως αποτελούσαν μια ιδιαίτερα ριψοκίνδυνη αγορά, για όσους κινήθηκαν στην αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων, καθώς η απόστασή τους από τα τουριστικά αξιοθέατα και η έλλειψη προσβάσεων από μέσα σταθερής τροχιάς, τα καθιστούσαν εξαρχής περιοχές που απευθύνονταν σε ένα διαφορετικό κοινό. Για παράδειγμα, όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς βραχυχρόνιων μισθώσεων, τα βόρεια προάστια απευθύνονται κατά βάση στο ελληνικό κοινό, σε ανθρώπους από την Περιφέρεια, που επισκέπτονται την Αθήνα για λίγες ημέρες, π.χ. για επαγγελματικούς λόγους, ή για λόγους υγείας. Ακόμα κι έτσι βέβαια, οι επιλογές των ανθρώπων αυτών είναι πολλαπλές και δεν χρειάζεται να περιοριστούν στα βόρεια προάστια, αν π.χ. η δουλειά τους είναι στο κέντρο της Αθήνας, ή στα νότια προάστια, ή ακόμα και τον Πειραιά.

    Ως εκ τούτου, ακόμα και στο απόγειο των βραχυχρόνιων μισθώσεων, σε περιοχές όπως το Χαλάνδρι, η Κηφισιά και το Μαρούσι, οι αγγελίες δεν ξεπερνούσαν τις 171, 167 και 237 αντίστοιχα. Σήμερα, τα αντίστοιχα νούμερα είναι μόλις 92, 71 και 133, σημειώνοντας πτώση κατά 46,2%, 57,4% και 43,8%.

    Μεγαλύτερες «αντοχές» εμφανίζουν οι περιοχές των νοτίων προαστίων και γενικότερα σημεία όπου είναι ευκολότερη η πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας, π.χ. λόγω του μετρό. Η εγγύτητα προς τη θάλασσα ακόμα και σε ένα διαμέρισμα που βρίσκεται εντός του αστικού ιστού, έχει βοηθήσει περιοχές όπως ο Αλιμος, η Γλυφάδα, το Παλαιό Φάληρο, η Βούλα και η Βουλιαγμένη να διατηρήσουν έναν αρκετά υψηλό αριθμό αγγελιών, έστω κι αν αυτός υπολείπεται κατά πολύ σε σχέση με το κέντρο της Αθήνας. Ωστόσο, σε αντίθεση με τις συνοικίες πέριξ της Ακρόπολης, τα ακίνητα στις περιοχές των νοτίων προαστίων εμφανίζουν μεγαλύτερη εποχικότητα, με αποτέλεσμα τα μηνιαία έσοδά τους να μην είναι ανάλογα, λόγω της χαμηλότερης πληρότητας.

    Ενδεικτικό της διαφοράς με το κέντρο της Αθήνας, είναι ότι π.χ. στο εμπορικό τρίγωνο, που είναι η δημοφιλέστερη περιοχή για τη βραχυχρόνια μίσθωση, ακόμα και σήμερα απαντώνται 1.585 αγγελίες, έχοντας υποχωρήσει μόλις 11% σε σχέση με τον φετινό Φεβρουάριο. Αντίστοιχα, στο Κουκάκι συναντά κανείς σήμερα 824 αγγελίες ακινήτων, μόλις 18% λιγότερες από τις 973 του περασμένου Φεβρουαρίου. Σε άλλες περιοχές του κέντρου βέβαια, η πτώση είναι αισθητά μεγαλύτερη, καθώς οι ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων αυτών προτίμησαν να τα εκμισθώσουν μέσω μακροχρόνιων συμφωνιών, εκτιμώντας ότι ακόμα και αν επιστρέψει η ζήτηση από ξένους επισκέπτες, αρχής γενομένης από το καλοκαίρι του 2021, αυτή δεν θα είναι αρκετή, ώστε να επιτρέψει κάποιο κέρδος.

    Συντηρεί την ένταση η Άγκυρα στο παρά πέντε της Συνόδου

    An official adjusts Turkey's and European flags prior to the opening session of a high-level meeting between EU and Turkey, in Istanbul, Thursday, Feb. 28, 2019. The high-level talks are aimed at improving economic and business ties between Turkey and European Union. (AP Photo/Lefteris Pitarakis)

    Διατηρεί την επιθετική ρητορική η Άγκυρα, στο «παρά πέντε» της Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. στην οποία θα τεθεί επί τάπητος το ζήτημα τουρκικής προκλητικότητας, την ερχόμενη Πέμπτη στις Βρυξέλλες.

    Χθες, Σάββατο, με ανακοίνωσή του, το τουρκικό YΠΕΞ έκανε λόγο για κυριαρχικά δικαιώματα της Τουρκίας στο Καστελλόριζο, υποστηρίζοντας, με σαφή αποδέκτη την Ε.Ε., ότι καμία κύρωση σε βάρος της δε θα την κάνει να τα απεμπολήσει.

    «Η Ελλάδα, ως το κακομαθημένο τέκνο της Ευρώπης, αποσκοπεί στην πρόκληση κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της Τουρκίας με βάσης τους [ελληνικούς] μαξιμαλιστικούς και παράνομους ισχυρισμούς περί των θαλασσίων συνόρων και του εναέριου χώρου», σημείωνε, μεταξύ άλλων.

    Και όλα αυτά, ενώ από την τουρκική πλευρά εκδόθηκαν, χθες και προχθές, δύο ακόμη NAVTEX για στρατιωτικές ασκήσεις, μεταξύ Καστελλόριζου και Ρόδου, αλλά και νοτιοανατολικά της Κρήτης.

    Από την πλευρά της, η Αθήνα κινείται με το βλέμμα στραμμένο στο προσεχές Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, όπου, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν κάποια μέτρα κατά της Αγκυρας στα συμπεράσματα της Συνόδου.

    Ωστόσο το ενδεχόμενο επιβολής σφοδρότερων, τομεακών κυρώσεων θεωρείται απόμακρο σε αυτήν τη φάση, λόγω της διαφωνίας του Βερολίνου, αλλά και της Ρώμης και της Μαδρίτης. Το Παρίσι, από την άλλη, αναμένεται να πιέσει έντονα για σκληρά συμπεράσματα κατά της Αγκυρας.

    Την ίδια ώρα, το νομοσχέδιο για τον αμυντικό προϋπολογισμό των ΗΠΑ, το οποίο δίνει στις αμερικανικές υπηρεσίες περιθώριο ενός μήνα για την επιβολή κυρώσεων στην Αγκυρα λόγω των S-400, δημιουργεί ένα, ευρύτερο, διεθνές πλαίσιο πιέσεων για λήψη αποφάσεων.

    Πρακτικά το Κογκρέσο περιγράφει την απόκτηση S-400 από την Τουρκία ως «σημαντική συναλλαγή», ζητώντας εφαρμογή των προβλέψεων του νόμου για την αντιμετώπιση των αντιπάλων της Αμερικής μέσω κυρώσεων (CAATSA), και επιβολή τουλάχιστον πέντε κυρώσεων μέσα σε 30 ημέρες από την υπογραφή του.

    Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι έπειτα από ένα χρόνο ο πρόεδρος των ΗΠΑ μπορεί να ακυρώσει τις κυρώσεις υπό τις εξής προϋποθέσεις: Πρώτον, ότι η Τουρκία δεν κατέχει πλέον S-400 ή κάποια μετεξέλιξη του συγκεκριμένου συστήματος, δεύτερον, ότι πρόσωπα που εργάζονται για τη Ρωσία δεν συντηρούν S-400 εντός της Τουρκίας και, τρίτον, ότι η Αγκυρα θα διαβεβαιώσει την Ουάσιγκτον ότι δεν θα επιτρέψει σε ξένους να διαπραγματευθούν εκ νέου την απόκτηση S-400.