Πελοπόννησος
Πελοπόννησος
Πελοπόννησος
Όταν στη Γαλλία διεξάγεται δημόσια συζήτηση για τους κινδύνους από το αποκαλούμενο «πολιτικό Ισλάμ» γίνεται συχνά λόγος για «ισλαμιστικές τάσεις απόσχισης». Ο όρος πρωτοχρησιμοποιήθηκε στις αρχές του χρόνου από τον γάλλο πολιτικό επιστήμονα Μπερνάρ Ρουζιέ, ο οποίος στο μπεστσέλερ «Εδάφη που έχουν κατακτηθεί από τον ισλαμισμό» κάνει λόγο για προπαγάνδα ισλαμιστών ιμάμηδων και γαλλικές συνοικίες υπό τον έλεγχο ισλαμιστών.
Τη περασμένη άνοιξη ο πρόεδρος Μακρόν έθεσε ως προτεραιότητα τη καταπολέμηση ακραίων ιδεολόγων. Στις αρχές Οκτωβρίου αφιέρωσε αποκλειστικά στο ζήτημα αυτό ομιλία, στην οποία παραδέχθηκε ότι «στη Γαλλία υπάρχει ένα ακραίο Ισλάμ», το οποίο «σχετικοποιεί τη βία και υποσκάπτει τις αξίες της γαλλικής δημοκρατίας». Στην ομιλία του ο Εμανουέλ Μακρόν αναγκάστηκε να παραδεχθεί ότι: «Φέρουμε την ευθύνη για τις ισλαμιστικές αποσχιστικές τάσεις επιτρέποντας τη δημιουργία γκέτο».
Για να ανακόψει αυτή την πορεία ο γάλλος προέδρος προτίθεται να κλείσει σχολές κορανίου, να εκπαιδεύσει ιμάμηδες στη Γαλλία και να επιβάλει αυστηρούς όρους στη χρηματοδότηση ισλαμικών συλλόγων και τζαμιών, κυρίως όταν τα χρήματα προέρχονται από το εξωτερικό. Για το λόγο αυτό ο Εμανουέλ Μακρόν ανέθεσε στη κυβέρνηση να προετοιμάσει νόμο «κατά των αποσχιστικών τάσεων».
2.600 τεμένη λειτουργούν στη Γαλλία
Η προετοιμασία του νομοσχεδίου, το οποίο φιλοδοξεί να καταπολεμήσει και το φαινόμενο των ομιλιών αναμόχλευσης παθών στο ίντερνετ, βρίσκεται ήδη στην τελική ευθεία και θα συζητηθεί την ερχόμενη Τετάρτη στο υπουργικό συμβούλιο. Από εδώ και στο εξής θα απαγορεύεται δια νόμου σε γονείς να μη στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο, αλλά να τα διδάσκουν στο σπίτι, όπως συμβαίνει σε πολλές μουσουλμανικές συνοικίες.
Μετά το βίαιο θάνατο του καθηγητή ιστορίας Σαμουέλ Πατί στις 16 Οκτωβρίου ο υπουργός Εσωτερικών Ζεράλντ Νταρμανέν ανακοίνωσε μέσω twitter ελέγχους σε τζαμιά. Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο 76 τεμένη και άλλοι τόποι λατρείας βρίσκονται στο μικροσκόπιο των αρχών με την υποψία ότι προωθούν τις «ισλαμιστικές αποσχιστικές τάσεις». Σε συνέντευξή του ο Ζεράλντ Νταρμανέν είπε ότι στο τέλος των ελέγχων θα μπει λουκέτο σε κάποιους χώρους λατρείας.
Στη Γαλλία υπάρχουν σήμερα 2.600 τζαμιά. Κατά συνέπεια τα 76 αποτελούν μια μικρή μειοψηφία. Σύμφωνα με έκθεση του υπουργείου Εσωτερικών, η οποία βρίσκεται στα χέρια της εφημερίδας Le Figaro, στον κατάλογο των τζαμιών που θα ελεγχθούν βρίσκονται 16 στην περιοχή του Παρισιού, ενώ τα υπόλοιπα 60 βρίσκονται διεσπαρμένα σε ολόκληρη τη χώρα. Από τα 76 τεμένη οι γαλλικές αρχές ξεχωρίζουν 18, στα οποία και θα επικεντρώσουν τους ελέγχους. Η έκθεση κάνει για παράδειγμα λόγο για ένα τζαμί, το οποίο απλά αγνόησε το λουκέτο που επέβαλε η τοπική διοίκηση. Ή για ένα άλλο, το οποίο έχει κλείσει επισήμως, εξακολουθεί ωστόσο να λειτουργεί παρανόμως. Σε σειρά τζαμιών κήρυτταν, σύμφωνα πάντα με την έκθεση, ιμάμηδες, σε βάρος των οποίων υπάρχουν υποψίες για τρομοκρατική δράση και βρίσκονται στο μικροσκόπιο των μυστικών υπηρεσιών.
Διορία για την υπογραφή της «Χάρτας των αξιών της Δημοκρατίας»
Στη γαλλική ιστορία δεν υπάρχει προηγούμενο συντονισμένων ελέγχων από το κοσμικό κράτος, το οποίο δεν παρεμβαίνει παραδοσιακά σε ζητήματα θρησκευτικής λατρείας. Η κυβέρνηση δεν αμφισβητεί την κοσμικότητα, προτίθεται ωστόσο να ξεκινήσει αυστηρότερους ελέγχους των θρησκευτικών κοινοτήτων στη χώρα. Εκτός αυτού ο πρόεδρος Μακρόν αναμένει από την ομοσπονδία ισλαμικών συλλόγων και το Συμβούλιο Παιδείας των Γάλλων Μουσουλμάνων CFCM να συνυπογράψουν μέχρι τις 7 Δεκεμβρίου τη «Χάρτα των αξιών της Γαλλικής Δημοκρατίας», η οποία θα ορίζει από εδώ και στο εξής το έργο των ιμάμηδων. Παράλληλα η εκπαίδευση των ιμάμηδων θα ελέγχεται μελλοντικά από ένα Συμβούλιο Ιμάμηδων. Τέτοιου είδους περιορισμοί δεν υπήρχαν στη Γαλλία. Μέχρι πρότινος τα τζαμιά είχαν τη δυνατότητα να απασχολούν ιμάμηδες από το εξωτερικό, οι οποίοι πληρώνονταν από μια ξένη χώρα.
Η συνέντευξη με τον Φιλίπ Σταρκ μοιάζει με συζήτηση από το μέλλον. Οι ιδέες του, η νοοτροπία του, τα λεγόμενά του μοιάζουν να έχουν ξεπηδήσει από σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Μιλώντας μαζί του βλέπεις ότι ο Φίλιπ Σταρκ του 20ού αιώνα είναι διαφορετικός από την εκδοχή του εαυτού του τον 21ο. Ενώ τότε εργαζόταν για να κάνει τα αντικείμενα πιο όμορφα, πλέον εργάζεται για να τα κάνει πιο ελαφριά. Μετά τα έξυπνα γυαλιά των 12 γραμμαρίων φτιάχνει, σε συνεργασία με την κορσικανή start-up ICARE technologies, το «έξυπνο» δαχτυλίδι Aeklys με βάρος ελάχιστα γραμμάρια, που μπορεί κανείς να το χρησιμοποιήσει σαν χρεωστική κάρτα για αγορές, σαν εισιτήριο στα μέσα μαζικής μεταφοράς, σαν ψηφιακή business card ή σαν κλειδί για να ασφαλίζει τον υπολογιστή και τα προσωπικά του δεδομένα. Ο Σταρκ συνοψίζει τη μεγαλύτερη τάση του design σε μία μόνο λέξη: «dematerialization». Δηλαδή, λιγότερη ύλη. Σύμφωνα με ντοκιμαντέρ που είχε σκηνοθετήσει ο ίδιος για λογαριασμό του γαλλογερμανικού καναλιού ARTE, το μέλλον του design αλλά και της τεχνολογίας είναι οι υπολογιστές οι οποίοι σταδιακά θα περάσουν μέσα στο ανθρώπινο σώμα. Αυτό αναφέρει και στη συνέντευξη που παραχώρησε αποκλειστικά στο ελληνικό «Gala». Και αν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι επιλέγει ένα ελληνικό lifestyle έντυπο για να εκφράσει τις απόψεις του και όχι κάποιον διεθνή τίτλο τεχνολογικής κατεύθυνσης, ο ίδιος διευκρινίζει: «Είναι μεγάλη τιμή να συνομιλώ με έναν γόνο ενός σπουδαίου λαού όπως οι Ελληνες. Είναι απλό, πήρα την απόφαση να σας μιλήσω γιατί το ένιωσα ως υποχρέωση».
GALA: Στη συζήτησή μας αναφέρατε ότι το δαχτυλίδι Aeklys θα οδηγήσει σε «αυξημένο ανθρωπισμό». Τι ακριβώς εννοείτε;
Φίλιπ Σταρκ: Από το ζωικό βασίλειο παρατηρούμε ότι ο μηχανισμός της εξέλιξης βρίσκεται σε έντονη εγρήγορση. Από τους μονοκύτταρους οργανισμούς φτάσαμε στο σημερινό ζωικό βασίλειο. Αυτή η εξέλιξη έχει πολλαπλές πλευρές. Μία από αυτές είναι η διαδικασία απαλλαγής από την ύλη. Αυτό σημαίνει ότι πλέον συζητάμε για περισσότερη ισχύ και ευφυΐα και λιγότερη ύλη. Η εξυπνάδα που χρησιμοποιείται για την ανθρώπινη παραγωγή είναι αντιστρόφως ανάλογη του όγκου της ύλης που χρησιμοποιείται για την υλοποίησή της.
G.: Θα λέγατε ότι το έξυπνο δαχτυλίδι που φτιάξατε αποτελεί εφαρμογή αυτής της τάσης που διακρίνετε για λιγότερη ύλη;
Φ.Σ.: Η απαλλαγή μας από την ύλη έχει ως προϋπόθεση τη δημιουργία ελαφρών αλλά και ισχυρών -τεχνολογικά- αντικειμένων. Σήμερα πλησιάζουμε στην πλήρη κατάργηση της ύλης. Ενα παράδειγμα αυτής της τάσης είναι το δαχτυλίδι Aeklys.
Δεν υπάρχει άλλο προϊόν στον κόσμο σήμερα που να προσφέρει τόσα ενώ είναι τόσο μικροσκοπικό. Μέσα σε μερικά γραμμάρια ύλης περιέχονται τόσες υπηρεσίες που δεν μπορεί να συλλάβει το ανθρώπινο μυαλό. Και με απεριόριστες πιθανότητες εξέλιξης σε ό,τι αφορά τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Ωστόσο, και το συγκεκριμένο αντικείμενο έχει ένα όριο ζωής και αυτό γιατί διανύουμε τα τελευταία χρόνια της ύλης. Πράγμα που σημαίνει ότι θα περάσουμε στην τεχνολογία που δεν καλύπτει χώρο, αλλά θα βρίσκεται μέσα στο ανθρώπινο σώμα. Ολες οι υπηρεσίες που χρειαζόμαστε από την τεχνολογία μέσα σε λίγα χρόνια θα περάσουν μέσα στο ανθρώπινο σώμα.
G.: Κάποτε αυτά ακούγονταν σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
Φ.Σ.: Αυτό δεν είναι επιστημονική φαντασία, είναι μια επιστημονική εργασία που έχει ξεκινήσει εδώ και 40 χρόνια, ήδη υπάρχουν υπολογιστές ενσωματωμένοι στο ανθρώπινο σώμα που λειτουργούν κανονικά. Στο παρελθόν γύρισα ένα ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στο γαλλογερμανικό κανάλι ARTE, στο πλαίσιο του οποίου πήρα συνέντευξη από ένα ζευγάρι Αγγλων ερευνητών που είχαν περάσει τσιπάκι μέσα στο σώμα τους και, αντί να μιλάνε, επικοινωνούσαν μεταξύ τους μέσω μηνυμάτων στον υπολογιστή.
Αυτή είναι η νέα τάση που λέγεται «βιονισμός» (bionism). Εκεί βρίσκεται το μέλλον.
Πρόκειται για μια τεχνολογία σε μια ελαφρά στάσιμη φάση τώρα, που θυμίζει το επίπεδο του σκαλοπατιού που πατάμε προτού ανεβούμε στο επόμενο. Κι αυτό όμως είναι ένα πολύ σημαντικό στάδιο στην άνοδο της ευφυΐας, άρα και της εξέλιξης. Είμαστε ευφυή ζώα που δημιουργούν εφευρέσεις, οι οποίες θα αποφέρουν επιπλέον εξυπνάδα. Κάθε λεπτό καθυστέρησης στην ανάπτυξη της ευφυΐας αποτελεί καταστροφή για το σύστημα της εξέλιξης αλλά και σε σχέση με την τελική «ποίηση», την υλοποίηση του ονείρου μας. Σήμερα έχετε τις πιο έξυπνες εφευρέσεις, τα τελευταία αντικείμενα πριν από την ολική εξαφάνιση των αντικειμένων.
G.: Πιστεύετε ότι ο κόσμος αρχίζει να γίνεται πιο πνευματικός;
Φ.Σ.: Δεν ξέρω τι εννοείτε με τον όρο «πνευματικός». Αν μιλάμε για την πίστη που λειτουργεί ως «χανζαπλάστ» στους φόβους του πρωτανθρώπου, τότε, παρά την εξέλιξη, μπορεί να έχετε δίκιο. Και όταν αναφέρομαι στους «πρωτανθρώπους» εννοώ τους πρώτους ανθρώπους στη Γη, για τους οποίους δεν ήταν εύκολα τα πράγματα. Δεν είχαν αρκετά ανεπτυγμένο εγκέφαλο για να καταλάβουν την προέλευση της αστραπής στον ουρανό ή το γιατί υπήρχαν γιγαντιαία ζώα. Κι επομένως, έπρεπε να επινοήσουν έναν θεό ή κάποιες πεποιθήσεις προκειμένου να συνδεθούν με κάτι και να τα εξηγήσουν. Σήμερα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν -τα πιστεύω, η θρησκεία- ως κέντρα ενός απλοϊκού παρελθόντος ή ενός αρχαϊσμού, αλλά εμείς είμαστε αρκετά εξελιγμένοι για να ξεπεράσουμε αυτά τα, θα έλεγα παιδικά, «χανζαπλάστ». Η πνευματικότητα με τη θρησκευτική έννοια δεν έχει κανένα μέλλον. Αντιθέτως, αυτό που έχει μέλλον είναι η ευφυΐα γιατί έχει μια ταυτότητα και μια θέση στον πραγματικό κόσμο.
G.: Ασχολείστε με το σχέδιο. Πηγαίνοντας σε μια μεγαλύτερη κλίμακα, θέλω να ρωτήσω αν υπάρχει κάποιο αρχιτεκτονικό κτίσμα το οποίο σας συνεπήρε.
Φ.Σ.: Προτιμώ τους ανθρώπους από τα κτίρια. Δεν υπάρχει ένα κτίριο, ούτε ένας πίνακας ή μια καρέκλα που να είναι ικανά να με εντυπωσιάσουν περισσότερο από ένα ανθρώπινο ον και συγκεκριμένα από έναν μεγάλο επιστήμονα. Αυτοί μόνο με εντυπωσιάζουν, αποτελούν το ειδικό βάρος της ευφυΐας δίνοντας καθημερινά λύσεις στις ερμηνείες, στις περιπέτειες, στις πρωτοτυπίες και τα λάθη μας.
G.: Ποιο είναι το μέλλον του design;
Φ.Σ.: Δεν υπάρχει μέλλον στο design. Τίποτε από αυτά που έχουν γέννηση, ζωή και θάνατο δεν είναι αιώνια. Η ύπαρξή τους δεν σημαίνει αυτομάτως και συνέχεια μέσα στον χρόνο. Υπάρχουν για ένα δεδομένο διάστημα, για μια δεδομένη στιγμή. Βγαίνουμε από τον 19ο, τον 18ο και εν συνεχεία τον 20ό αιώνα, που αποτέλεσαν την εποχή της μηχανικής και της απόλυτης κυριαρχίας της ύλης παράγοντας αντικείμενα που μας ήταν απαραίτητα, αλλά δεν ήταν και τόσο όμορφα. Επρεπε να τα φέρουμε σε ένα ανεκτό επίπεδο αισθητικά, για να ζήσουμε καλύτερα μαζί τους. Ομως ο καπιταλισμός ήθελε να πουλάει παραπάνω κάνοντας αυτά τα αντικείμενα όλο και πιο ευχάριστα. Ανάλογα με την αισθητική ικανοποίηση που έδιναν στον αγοραστή τους πήγαιναν και οι πωλήσεις. Ετσι, μεταξύ του ανάγλυφου που σχηματίστηκε από τη μηχανική, από τη μία και από τον καπιταλισμό, από την άλλη, δημιουργήθηκε το design. Εχασε το νόημά του προσπαθώντας να κάνει όμορφα αντικείμενα που ήταν άχρηστα. Η θεωρία της «λιγότερης ύλης» καταργεί σιγά-σιγά τα αντικείμενα και επομένως τον σχεδιαστή τους, εφόσον δεν χρειάζεται να προσδίδουμε επιπλέον χάρη στα αντικείμενα. Οδεύουμε στην κατάργηση κάθε τι περιττού. Σε δέκα χρόνια θα βιώσουμε ένα άλμα προς την ευφυΐα και την ελευθερία από κάθε υλικό αντικείμενο που θα υπάρχει σαν παράσιτο. Επομένως, ο designer του μέλλοντος θα είναι κάτι σαν καθηγητής γυμναστικής, αφού όλα θα έχουν περάσει στο ανθρώπινο σώμα.
G.: Αν σας προσκαλούσαν στην Ελλάδα να μιλήσετε για το Design Democracy σε ένα αρχαίο θέατρο (πράγμα που σχεδιάζει η ελληνική εταιρεία Design Ambassador για το 2022) τι θα απαντούσατε;
Φ.Σ.: Είμαι, νομίζω, ο πρώτος που μίλησε για τη Δημοκρατία του Design. Και θα μιλούσα με χαρά γι’ αυτό αν με καλούσαν στην Ελλάδα. Μέσα σε ένα αρχαίο θέατρο φορώντας τον αρχαιοελληνικό χιτώνα θα μιλούσα ήρεμα για ώρες μιμούμενος τους Ελληνες ρήτορες της αρχαιότητας.
G.: Ποιες είναι οι πρώτες λέξεις που σας φέρνει η λέξη «Ελλάδα» στο μυαλό;
Φ. Σ.: Ταξιδεύω μόνο εκεί που έχω δουλειά και δεν μου δόθηκε ποτέ η ευκαιρία να δουλέψω στην Ελλάδα. Κάθε φορά όμως που βρίσκομαι απέναντι σε έναν Ελληνα νιώθω ντροπιασμένος. Ντροπιασμένος μπροστά στο πνεύμα αυτών των ανθρώπων το οποίο δυστυχώς δεν αξιοποιήσαμε ως κοινωνίες στη συνέχεια. Εντυπωσιάζει δε το γεγονός ότι αυτό το πνεύμα συνδυάζεται με ένα ψυχικό μεγαλείο, με ένα εκπληκτικό όραμα. Πάντα θαυμάζω την ευγένεια της σκέψης και της ύπαρξης.
G.: Τι αποκομίσατε επαγγελματικά από το γεγονός ότι το 1982 σας είχε επιλέξει ο Μιτεράν για τον σχεδιασμό των ιδιωτικών του διαμερισμάτων στα προεδρικά ανάκτορα του Ελιζέ;
Φ.Σ.: Από επαγγελματική σκοπιά δεν αποκόμισα και κάτι σπουδαίο από την ανάθεση που μου έκανε τότε ο Μιτεράν για να διακοσμήσω τα δωμάτια των προεδρικών ανακτόρων του Ελιζέ, αφού εδώ η κοινή γνώμη διχάζεται 50%-50%. Το μισό κομμάτι του πληθυσμού λάτρευε τον Μιτεράν και το άλλο μισό τον μισούσε. Εγώ πάντα ήμουν σοσιαλιστής κι έτσι είχα τον μισό πληθυσμό να με λατρεύει και τον άλλο μισό να με μισεί. Παρ’ όλα αυτά ο Μιτεράν μού έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίσω την επιτυχία σε μια περίοδο ακμής για τη Γαλλία. Παράλληλα, βίωσα από κοντά τη μοναδική ίσως περίοδο κατά τη διάρκεια της ζωής μου όπου η Προεδρία της Γαλλικής Δημοκρατίας είχε ουσιαστικά σοσιαλιστικό πρόσημο.
G.: Πώς βιώνετε την καραντίνα;
Φ.Σ.: Η καραντίνα με βρήκε ήδη κλεισμένο στο σπίτι μου.σ Οπως ήμουν, δηλαδή, όλη μου τη ζωή που ζούσα σαν μοναχός, δουλεύοντας στο σπίτι μου από το πρωί ως το βράδυ. Επομένως, έχω γεννηθεί εγκλεισμένος, ζω εγκλεισμένος και θα πεθάνω ακολουθώντας τον ίδιο ασκητικό τρόπο ζωής.
Όπως εξήγησε «είναι πολύ σημαντικό να έχουμε πολύ χαμηλό αριθμό κυκλοφορίας του ιού, ενώ κάνουμε τον εμβολιασμό για να μπορούμε να αποφύγουμε πιθανότητα να έχουμε κάποιο ανθεκτικό στέλεχος, το οποίο μετά θα επικρατήσει, που σημαίνει ότι θα πρέπει να ξαναρχίσουμε από την αρχή» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Εξέφρασε δε την εκτίμηση ότι μέχρι τον Μάιο θα έχει εμβολιαστεί το 60%-70% του πληθυσμού, οπότε και θα αρχίσουν να χαλαρώνουν τα μέτρα, καθώς θα έχει δημιουργηθεί η συλλογική ανοσία, η λεγόμενη ανοσία της αγέλης. «Τα εμβόλια θα πάρουν χρόνο από τη μια να προστατεύσουν κάθε άτομο ξεχωριστά, διότι όταν είναι δύο δόσεις, θα πάρει τουλάχιστον 1-1,5 μήνα μέχρι να θεωρηθεί κάποιος ότι έχει την πλήρη αποτελεσματικότητα και φυσικά πολύ περισσότερους μήνες -κι ελπίζω μέχρι τον Μάιο να έχει ολοκληρωθεί αυτό- για να καλύψουμε την ανοσία της αγέλης, όπου το 60%-70% του πληθυσμού θα έχει εμβολιαστεί. Μέχρι τότε πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί», επισήμανε.
Παράλληλα, ο κ. Δερμιτζάκης πρόσθεσε ότι τα εμβόλια θα έρθουν γρήγορα και η συμμετοχή θα είναι η μεγαλύτερη. «Οι αντιδράσεις έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι ο κόσμος ενημερώνεται ακόμα, έχει ενδοιασμούς επειδή βγήκε γρήγορα το εμβόλιο, ωστόσο πιστεύω ότ τελικά η συμμετοχή θα είναι μεγάλη», τόνισε.
Ερωτηθείς για το την άρση των μέτρων, τάχθηκε υπέρ του ανοίγματος καταστημάτων λιανικής, καφέ κι εστιατορίων, ταυτόχρονα, με αυστηρά μέτρα. «Δε θα είναι καλό να τα ανοίξουμε αργά τα καφέ, τα εστιατόρια, τα λιανικά καταστήματα και ίσως και τα εμπορικά κέντρα. Πρέπει να ανοίξουν όλα μαζί ώστε να διοχετευθεί η ένταση και η ενέργεια που έχει ο κόσμος. Αλλιώς θα πηγαίνει να ψωνίζει και μετά θα παίρνει καφέ, θα κάθεται στα παγκάκια και θα δημιουργεί συνωστισμό», τόνισε.
«Ανθρακες ο θησαυρός» αποδείχθηκαν οι βραχυχρόνιες μισθώσεις για την πλειονότητα των ιδιοκτητών ακινήτων που επέλεξαν να δραστηριοποιηθούν στην αγορά αυτή, διαθέτοντας κατοικίες σε περιοχές εκτός του κέντρου της Αθήνας. Με εξαίρεση ίσως ορισμένες περιοχές των νοτίων προαστίων, οι οποίες έτυχαν κάποιας ζήτησης, μόνο όμως κατά τους θερινούς μήνες, στις υπόλοιπες περιπτώσεις, οι ξένοι επισκέπτες ήταν λιγοστοί και σίγουρα όχι αρκετοί, ώστε να δικαιολογήσουν την επένδυση για την ανακαίνιση/ανακατασκευή ακινήτων στις περιοχές αυτές, ή ακόμα περισσότερο την αγορά με στόχο την εκμετάλλευση μέσω ψηφιακών πλατφορμών βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Αυτό αποκαλύπτουν και τα σχετικά νούμερα των αγγελιών ακινήτων στις εν λόγω πλατφόρμες, έχοντας καταγράψει μεγάλη πτώση από το υψηλό στο οποίο είχαν βρεθεί προ διετίας (ή ακόμα και πριν από ένα χρόνο σε ορισμένες περιοχές). Κατά μέσον όρο, η πτώση διαμορφώνεται πέριξ του 50%, ωστόσο δεν λείπουν και περιπτώσεις, όπου καταγράφεται μείωση της τάξεως του 70%, όπως για παράδειγμα στον Δήμο Φιλοθέης-Ψυχικού.
Η κάμψη είναι σημαντικότερη στα βόρεια προάστια, τα οποία ούτως ή άλλως αποτελούσαν μια ιδιαίτερα ριψοκίνδυνη αγορά, για όσους κινήθηκαν στην αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων, καθώς η απόστασή τους από τα τουριστικά αξιοθέατα και η έλλειψη προσβάσεων από μέσα σταθερής τροχιάς, τα καθιστούσαν εξαρχής περιοχές που απευθύνονταν σε ένα διαφορετικό κοινό. Για παράδειγμα, όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς βραχυχρόνιων μισθώσεων, τα βόρεια προάστια απευθύνονται κατά βάση στο ελληνικό κοινό, σε ανθρώπους από την Περιφέρεια, που επισκέπτονται την Αθήνα για λίγες ημέρες, π.χ. για επαγγελματικούς λόγους, ή για λόγους υγείας. Ακόμα κι έτσι βέβαια, οι επιλογές των ανθρώπων αυτών είναι πολλαπλές και δεν χρειάζεται να περιοριστούν στα βόρεια προάστια, αν π.χ. η δουλειά τους είναι στο κέντρο της Αθήνας, ή στα νότια προάστια, ή ακόμα και τον Πειραιά.
Ως εκ τούτου, ακόμα και στο απόγειο των βραχυχρόνιων μισθώσεων, σε περιοχές όπως το Χαλάνδρι, η Κηφισιά και το Μαρούσι, οι αγγελίες δεν ξεπερνούσαν τις 171, 167 και 237 αντίστοιχα. Σήμερα, τα αντίστοιχα νούμερα είναι μόλις 92, 71 και 133, σημειώνοντας πτώση κατά 46,2%, 57,4% και 43,8%.
Μεγαλύτερες «αντοχές» εμφανίζουν οι περιοχές των νοτίων προαστίων και γενικότερα σημεία όπου είναι ευκολότερη η πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας, π.χ. λόγω του μετρό. Η εγγύτητα προς τη θάλασσα ακόμα και σε ένα διαμέρισμα που βρίσκεται εντός του αστικού ιστού, έχει βοηθήσει περιοχές όπως ο Αλιμος, η Γλυφάδα, το Παλαιό Φάληρο, η Βούλα και η Βουλιαγμένη να διατηρήσουν έναν αρκετά υψηλό αριθμό αγγελιών, έστω κι αν αυτός υπολείπεται κατά πολύ σε σχέση με το κέντρο της Αθήνας. Ωστόσο, σε αντίθεση με τις συνοικίες πέριξ της Ακρόπολης, τα ακίνητα στις περιοχές των νοτίων προαστίων εμφανίζουν μεγαλύτερη εποχικότητα, με αποτέλεσμα τα μηνιαία έσοδά τους να μην είναι ανάλογα, λόγω της χαμηλότερης πληρότητας.
Ενδεικτικό της διαφοράς με το κέντρο της Αθήνας, είναι ότι π.χ. στο εμπορικό τρίγωνο, που είναι η δημοφιλέστερη περιοχή για τη βραχυχρόνια μίσθωση, ακόμα και σήμερα απαντώνται 1.585 αγγελίες, έχοντας υποχωρήσει μόλις 11% σε σχέση με τον φετινό Φεβρουάριο. Αντίστοιχα, στο Κουκάκι συναντά κανείς σήμερα 824 αγγελίες ακινήτων, μόλις 18% λιγότερες από τις 973 του περασμένου Φεβρουαρίου. Σε άλλες περιοχές του κέντρου βέβαια, η πτώση είναι αισθητά μεγαλύτερη, καθώς οι ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων αυτών προτίμησαν να τα εκμισθώσουν μέσω μακροχρόνιων συμφωνιών, εκτιμώντας ότι ακόμα και αν επιστρέψει η ζήτηση από ξένους επισκέπτες, αρχής γενομένης από το καλοκαίρι του 2021, αυτή δεν θα είναι αρκετή, ώστε να επιτρέψει κάποιο κέρδος.
Διατηρεί την επιθετική ρητορική η Άγκυρα, στο «παρά πέντε» της Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. στην οποία θα τεθεί επί τάπητος το ζήτημα τουρκικής προκλητικότητας, την ερχόμενη Πέμπτη στις Βρυξέλλες.
Χθες, Σάββατο, με ανακοίνωσή του, το τουρκικό YΠΕΞ έκανε λόγο για κυριαρχικά δικαιώματα της Τουρκίας στο Καστελλόριζο, υποστηρίζοντας, με σαφή αποδέκτη την Ε.Ε., ότι καμία κύρωση σε βάρος της δε θα την κάνει να τα απεμπολήσει.
«Η Ελλάδα, ως το κακομαθημένο τέκνο της Ευρώπης, αποσκοπεί στην πρόκληση κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της Τουρκίας με βάσης τους [ελληνικούς] μαξιμαλιστικούς και παράνομους ισχυρισμούς περί των θαλασσίων συνόρων και του εναέριου χώρου», σημείωνε, μεταξύ άλλων.
Και όλα αυτά, ενώ από την τουρκική πλευρά εκδόθηκαν, χθες και προχθές, δύο ακόμη NAVTEX για στρατιωτικές ασκήσεις, μεταξύ Καστελλόριζου και Ρόδου, αλλά και νοτιοανατολικά της Κρήτης.
Από την πλευρά της, η Αθήνα κινείται με το βλέμμα στραμμένο στο προσεχές Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, όπου, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν κάποια μέτρα κατά της Αγκυρας στα συμπεράσματα της Συνόδου.
Ωστόσο το ενδεχόμενο επιβολής σφοδρότερων, τομεακών κυρώσεων θεωρείται απόμακρο σε αυτήν τη φάση, λόγω της διαφωνίας του Βερολίνου, αλλά και της Ρώμης και της Μαδρίτης. Το Παρίσι, από την άλλη, αναμένεται να πιέσει έντονα για σκληρά συμπεράσματα κατά της Αγκυρας.
Την ίδια ώρα, το νομοσχέδιο για τον αμυντικό προϋπολογισμό των ΗΠΑ, το οποίο δίνει στις αμερικανικές υπηρεσίες περιθώριο ενός μήνα για την επιβολή κυρώσεων στην Αγκυρα λόγω των S-400, δημιουργεί ένα, ευρύτερο, διεθνές πλαίσιο πιέσεων για λήψη αποφάσεων.
Πρακτικά το Κογκρέσο περιγράφει την απόκτηση S-400 από την Τουρκία ως «σημαντική συναλλαγή», ζητώντας εφαρμογή των προβλέψεων του νόμου για την αντιμετώπιση των αντιπάλων της Αμερικής μέσω κυρώσεων (CAATSA), και επιβολή τουλάχιστον πέντε κυρώσεων μέσα σε 30 ημέρες από την υπογραφή του.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι έπειτα από ένα χρόνο ο πρόεδρος των ΗΠΑ μπορεί να ακυρώσει τις κυρώσεις υπό τις εξής προϋποθέσεις: Πρώτον, ότι η Τουρκία δεν κατέχει πλέον S-400 ή κάποια μετεξέλιξη του συγκεκριμένου συστήματος, δεύτερον, ότι πρόσωπα που εργάζονται για τη Ρωσία δεν συντηρούν S-400 εντός της Τουρκίας και, τρίτον, ότι η Αγκυρα θα διαβεβαιώσει την Ουάσιγκτον ότι δεν θα επιτρέψει σε ξένους να διαπραγματευθούν εκ νέου την απόκτηση S-400.